Mixelite Skrevet 6. april 2011 #21 Skrevet 6. april 2011 (endret) Da synes jeg synd på deg. Jeg liker nemlig: røkelaks, gravlaks, makrell i tomat, klippfisk, tørrfisk og salmalaks, pluss de fleste fisker man får kjøpt andre steder enn fiskemottak eller fiskebåt. Selvfølgelig er fersk fisk godt, men det tar litt lengre tid enn én dag før smaken forvitrer så mye at du smaker det. I tillegg finnes det fisk som blir bedre av å ligge. Forøvrig så kan jeg ikke fordra reker i lake. Reker skal helst være kokt i løpet av natten før jeg spiser dem og kjølt ned. Helst servert på loffskive med sitron og majones. Det er å legge lista vel høyt. De fleste har vel ikke tilgang til ferske reker som bare såvidt er avkjølt. Jeg liker nykokte reker, men synes egentlig smaken er best når reken får "satt" seg litt". Varme reker, re-oppvarmede, har en ekkel tendens til å bli seige som viskelær, bildekk, bøyer, latekshansker og kondomer uten glidemiddel. Hmm. Forøvrig er jeg oppvokst med bremseklosser(Findus fiskepinner), reker i lake, fiskeboller fra boks og alt mulig annet rart som kalles fisk, men som kanskje ikke helt er det hvis man snakker om fersk fisk fra havet. Det er godt alt sammen. Hvis man bare tar det for det der er og ikke sammenligner det med ferskvare, ellerno' Endret 6. april 2011 av Mixelite
sebastianen Skrevet 6. april 2011 Forfatter #22 Skrevet 6. april 2011 Da synes jeg synd på deg. Jeg liker nemlig: røkelaks, gravlaks, makrell i tomat, klippfisk, tørrfisk og salmalaks, pluss de fleste fisker man får kjøpt andre steder enn fiskemottak eller fiskebåt. Selvfølgelig er fersk fisk godt, men det tar litt lengre tid enn én dag før smaken forvitrer så mye at du smaker det. Forøvrig så kan jeg ikke fordra reker i lake. Reker skal helst være kokt i løpet av natten før jeg spiser dem og kjølt ned. Helst servert på loffskive med sitron og majones. Varme reker, re-oppvarmede, har en ekkel tendens til å bli seige som viskelær, bildekk, bøyer, latekshansker og kondomer uten glidemiddel. ja, jeg tenkte på fersk fisk jeg . Makrell i tomat er godt , men laks er jeg ikke glad i i noen former .
sebastianen Skrevet 6. april 2011 Forfatter #23 Skrevet 6. april 2011 I tillegg finnes det fisk som blir bedre av å ligge. Det er å legge lista vel høyt. De fleste har vel ikke tilgang til ferske reker som bare såvidt er avkjølt. Jeg liker nykokte reker, men synes egentlig smaken er best når reken får "satt" seg litt". Hmm. Forøvrig er jeg oppvokst med bremseklosser(Findus fiskepinner), reker i lake, fiskeboller fra boks og alt mulig annet rart som kalles fisk, men som kanskje ikke helt er det hvis man snakker om fersk fisk fra havet. Det er godt alt sammen. Hvis man bare tar det for det der er og ikke sammenligner det med ferskvare, ellerno' jeg synes ikke det er å legge lista høyt , ville du spist gamle krabber eller hummer f.eks . Fiskepinner har jeg smakt engang , fordi min datter klagde over å få servert dette nesten hver gang hun var hos en venninne . Så jeg tenkte jeg skulle teste , jeg må si meg enig med henne , dette er ikke menneskeføde , katten fikk dem .
Mixelite Skrevet 6. april 2011 #24 Skrevet 6. april 2011 (endret) jeg synes ikke det er å legge lista høyt , ville du spist gamle krabber eller hummer f.eks . For å si det slik da; ferske reker som ligger i fiskedisken hos fiskehandleren kan like gjerne være et par dager gamle som kokt samme natt. Jeg kjøper gjerne fylte krabbeskjell på butikken og spiser hummer som er kokt dagen før(eller dagen før der igjen). Bremseklosser som er stekt skikkelig og har sprø skorpe er ikke fisk, imho, men de er gode likevel Endret 6. april 2011 av Mixelite
sebastianen Skrevet 6. april 2011 Forfatter #25 Skrevet 6. april 2011 For å si det slik da; ferske reker som ligger i fiskedisken hos fiskehandleren kan like gjerne være et par dager gamle som kokt samme natt. Jeg kjøper gjerne fylte krabbeskjell på butikken og spiser hummer som er kokt dagen før(eller dagen før der igjen). Bremseklosser som er stekt skikkelig og har sprø skorpe er ikke fisk, imho, men de er gode likevel Man har jo ikke så mye kontroll om man kjøper reker hos fiskehandleren nei . Jeg kjøper rekene rett fra fiskeren , da er de ikke blitt så dyre enda heller . Men den muligheten har jo ikke så mange . Må ikke fiskehandlere oppgi når rekene er fiska ? Det er jo mye regler for det . Krabber plukker jeg selv ,eller kjøper fra krabbebåten som koker mens han ligger til kai . Hummer blir så dyr når den kommer opp at den smaker nesten bare sedler , bedre å fiske dem selv . Ellers liker jeg egentlig bedre krabber enn hummer uansett . Jeg synes forøvrig "bremseklosser" var et glimrende navn på fiskepinner .
Mixelite Skrevet 6. april 2011 #26 Skrevet 6. april 2011 Må ikke fiskehandlere oppgi når rekene er fiska ? Det er jo mye regler for det . Du får vel greie på det om du spør. Kassene skal inneholde en seddel som forteller hvor rekene kommer fra. - men når det er sagt, To dager gamle reker er ikke "uferske". Hvis du har en lokal fisker som er inne hver morgen og leverer, så er du heldig. Det er ikke mange som har det, og det blir stadig færre av dem. Det som er greit med reker, er at man ikke trenger å ha rare luktesansen for å finne ut om en reke er dårlig.
Gjest NozMonster Skrevet 7. april 2011 #27 Skrevet 7. april 2011 jeg synes reker i lake er heeelt ålright jeg! fortrekker de litt dyre varianetene, for da er det litt størrelse på rekene! men gode er de alle! men denne her, den smaker jo så godt som ferske reker man kan komme tror jeg; http://www.retthjem.no/produkter/index.aspx?intshopcmd=&maingroup=654585&group=20684780&prod=18527941 den er virkelig håndpillet altså! De tror jeg tilåmed dere som ikke liker reker i lake vil like
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #28 Skrevet 7. april 2011 http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/43887 Dæmn... den var jeg enig med . Er det noen her som spiser (og liker) erter i boks, minimais , og ikke minst Reker i lake . For ikke å glemme den utskjelte kinakålen
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #29 Skrevet 7. april 2011 Jeg synes reker i lake går an i fiskebollesaus eller fiskesuppe (forøvrig hjemmelagd), men selvsagt er ferske eller frosne mye bedre. Svigerfamilien spiser reker i lake på loff, det blir ikke akkurat så mye stas, da, men jeg får det ned. Og jeg liker minimais på boks, jeg Enda jeg generelt er glad i å lage skikkelig mat med ferske råvarer! Erter på boks derimot... bruker bare frosne erter. Jeg spiser endel frossenfisk, bor i innlandet og stoler ikke på fiskedisken her, så da blir det nesten eneste måten å få i seg fisk på, dessverre.
Pingting Skrevet 7. april 2011 #30 Skrevet 7. april 2011 For ikke å glemme den utskjelte kinakålen Kinakål er jo godt i noe? Wok eller smørdampet f.eks. I salat synes jeg den blir litt kjedelig. Ikke fæl, bare kjedelig. 1
sebastianen Skrevet 8. april 2011 Forfatter #31 Skrevet 8. april 2011 jeg synes reker i lake er heeelt ålright jeg! fortrekker de litt dyre varianetene, for da er det litt størrelse på rekene! men gode er de alle! men denne her, den smaker jo så godt som ferske reker man kan komme tror jeg; http://www.retthjem.no/produkter/index.aspx?intshopcmd=&maingroup=654585&group=20684780&prod=18527941 den er virkelig håndpillet altså! De tror jeg tilåmed dere som ikke liker reker i lake vil like hmmm, har du smakt ferske reker ? Dette kan ikke sammenlignes , med ferske så mener jeg ferske , ikke sånne som har ligget sånn at de får et belegg under skallet . Det får de før de lukter . Og jeg mener ikke frosne , opptinte reker .
Mixelite Skrevet 8. april 2011 #32 Skrevet 8. april 2011 hmmm, har du smakt ferske reker ? Dette kan ikke sammenlignes , med ferske så mener jeg ferske , ikke sånne som har ligget sånn at de får et belegg under skallet . Det får de før de lukter . Og jeg mener ikke frosne , opptinte reker . Jeg tror vi diskuterer smak og behag. Du snakker om ferske reker, som i så ferske at de er varme ennå. Det liker du. Jeg, derimot, foretrekker at de har blitt kalde, og synes nesten at smaken er bedre "dagen derpå". Det er langt(dagevis) fra ferske til på grensen til å lukte. Og det er ingenting galt med frosne, opptinte reker som blir behandlet skikkelig. I mange tilfeller så blir de jo putta rett på frys fra koka omtrent.
Pingting Skrevet 8. april 2011 #33 Skrevet 8. april 2011 http://www.retthjem.no/produkter/index.aspx?intshopcmd=&maingroup=654585&group=20684780&prod=18527941 den er virkelig håndpillet altså! De tror jeg tilåmed dere som ikke liker reker i lake vil like For min del hjelper det ikke at de er håndpillet så lenge de ligger i lake. De der er hakket bedre enn mye annet, men fortsatt ikke noe jeg ville brukt penger på. Vet ikke hva det er som er så turn-off for meg, tror det er det at laken fjerner veldig mye av den gode rekesmaken, også blir de både dvaske og seige.
sebastianen Skrevet 8. april 2011 Forfatter #34 Skrevet 8. april 2011 Jeg tror vi diskuterer smak og behag. Du snakker om ferske reker, som i så ferske at de er varme ennå. Det liker du. Jeg, derimot, foretrekker at de har blitt kalde, og synes nesten at smaken er bedre "dagen derpå". Det er langt(dagevis) fra ferske til på grensen til å lukte. Og det er ingenting galt med frosne, opptinte reker som blir behandlet skikkelig. I mange tilfeller så blir de jo putta rett på frys fra koka omtrent. det jeg svarte på var at NozMonster skrev at disse rekene i lake smakte så godt som ferske .Det oppfatter jeg som at de smaker det samme ? Mulig jeg misforsto . Og nei, jeg spiser vanligvis ikke rekene så ferske at de er varme . Da må man jo være med rekebåten ut . vanligvis spiser jeg de kalde . ÅÅÅÅÅ nå fikk jeg lyst på reker .
sebastianen Skrevet 8. april 2011 Forfatter #35 Skrevet 8. april 2011 Noe av problemet er kanskje at vi forvente at all mat skal være tilgjengelig over alt bestandig ? Da tar vi til takke med dårligere varianter bare fordi det er samme råstoffet . jeg regner med at folk i finnmark synes at de pakkene med frossent reinkjøtt som heter reinskav eller noe ikke er det beste reinkjøttet . men jeg liker det , det er jo ikke så ofte jeg spiser reinkjøtt . Et annet eksempel er kantarell, masse av det i skogen om høsten , og av og til selges det ferskt i matbutikker . Når man så ikke finner fersk, hvorfor da kjøpe kantarell på boks ? Det smaker jo ikke kantarell . Hvorfor ikke bytte it kantarellen med noe ferskt man får tak i . Aromasopp, potobello , og sjampinjong er jo som regel tilgjengelig .
Gjest NozMonster Skrevet 8. april 2011 #36 Skrevet 8. april 2011 det jeg svarte på var at NozMonster skrev at disse rekene i lake smakte så godt som ferske .Det oppfatter jeg som at de smaker det samme ? Mulig jeg misforsto . Og nei, jeg spiser vanligvis ikke rekene så ferske at de er varme . Da må man jo være med rekebåten ut . vanligvis spiser jeg de kalde . ÅÅÅÅÅ nå fikk jeg lyst på reker . selvfølgelig har jeg smakt ferske reker ingen sommer uten hvitvin og en bolle med reker på lekter`n i oslo! men det jeg mente med " så godt som" var ikke at det smakte det samme..men det er et uttrykk man bruker som betyr "nesten" ...for.eks, hvis man kjører bil og de man skal til ringer og spør om man kommer snart " vi er så godt som fremme".. skjønner? men selvfølgelig, ingenting kan måles med ferske reker, men jeg liker faktisk reker i lake like godt jeg da men så foretrekker jeg peanøttsmør, kavir og ost på samme knekkebrød også da heheee..så det er nok ikke mange som er lik i matveien som meg
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #37 Skrevet 8. april 2011 Fri og bevare meg for reker i lake. Som Sebastiansen sier; kanskje vi har tungt for å forstå at reker er sesongvare. Reker er best om VINTEREN! Ikke om sommeren. Hadde ferske reker til middag i dag. Nå har de sluppet rognen. Synd, da er det bare 9 måneder til neste sesong.
Mixelite Skrevet 9. april 2011 #38 Skrevet 9. april 2011 Fri og bevare meg for reker i lake. Som Sebastiansen sier; kanskje vi har tungt for å forstå at reker er sesongvare. Reker er best om VINTEREN! Ikke om sommeren. Hadde ferske reker til middag i dag. Nå har de sluppet rognen. Synd, da er det bare 9 måneder til neste sesong. Er ikke _så_ lenge til de får rogn i hodet igjen. Den er best Enig i at rekene er best om vinteren, men de smaker bedre i sol og varme, synes jeg.
Supraspinatus Skrevet 9. april 2011 #39 Skrevet 9. april 2011 Fri og bevare meg for reker i lake. Som Sebastiansen sier; kanskje vi har tungt for å forstå at reker er sesongvare. Reker er best om VINTEREN! Ikke om sommeren. Hadde ferske reker til middag i dag. Nå har de sluppet rognen. Synd, da er det bare 9 måneder til neste sesong. Tja reker er ikke like sesongbetont som grønnsaker. Det er tilgang på ferske reker stortsett hele året. Rognen spiser ikke jeg uansett, men for dem som gjør er jo vinteren best.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #40 Skrevet 9. april 2011 Tja reker er ikke like sesongbetont som grønnsaker. Det er tilgang på ferske reker stortsett hele året. Rognen spiser ikke jeg uansett, men for dem som gjør er jo vinteren best. Nei, det finnes jo reker hele året, så sånn sett er det ikke like sesongbasert. Men reker er virkelig best om vinteren, og det er ikke bare på grunn av rognen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå