Gå til innhold

Reker i lake

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

De små maiskolbene på boks kan jeg virkelig styre meg for.

Erter på boks og reker i lake er jeg troende til å bruke, men aldri "naturell". Til aspic (yes, jeg liker aspic og mener det hører hjemme på ethvert koldtbord) og til fiskebollesausen på en vanlig tirsdag har jeg brukt disse ingrediensene helt uten å skjemmes.

Jeg påberoper meg ikke å være noen matsnobb, og har ingen ønsker eller ambisjoner om å være det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg påberoper meg ikke å være noen matsnobb, og har ingen ønsker eller ambisjoner om å være det.

Ikke jeg heller.

Men jeg spiser da ikke lakereker eller bokseerter av den grunn - for det smaker høgg. :opplyser:

Skrevet

Jeg er nok heller ingen matsnobb, denne traff meg bare sååå godt .

Jeg er nok mest kresen på fisk og skalldyr (oppvokst ved havet )

Men jeg er på ingen måte så sofistikert at jeg liker aspic , for det er litt sånn fint , er det ikke ? Jeg husker vi ble servert det i selskaper av og til som barn , etter det har jeg igrunn latet som om det ikke finnes .

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser heller ikke reker i lake. Om det automatisk gjør meg til en matsnobb, får det heller bare være.

Forresten; Jeg klukklo av Ekerns bokanmeldelse. :ler:

Skrevet

Er selektiv matsnobb, jeg. Snobbete der det passer meg og ikke-snobb der pengene eller smaken tilsier noe annet.

Bokseerter: ikke favoritten, men det går an. Foretrekker helt klart frosne erter, og hvis jeg kjøper blir det det.

Minimais: ikke de på boks, frossen eller aller helst fersk er godt.

Reker i lake: NEI. Elsker reker, men å putte dem i lake anser jeg som et svik mot menneskeheten. Nesten, ihvertfall.

Skrevet

Ikke jeg heller.

Men jeg spiser da ikke lakereker eller bokseerter av den grunn - for det smaker høgg. :opplyser:

Hmmm, enig der , men noen må jo fortære det , ellers ville de jo ikke blitt produsert i store mengder .

Og minimais , hmmm , Finnes de i noen grønnsaksdisk ? Altså uten å ha vært innomm en boks , og smaker de bedre da ?

Gjest Spinell
Skrevet

Men jeg er på ingen måte så sofistikert at jeg liker aspic , for det er litt sånn fint , er det ikke ?

Jeg tror nok aspic sluttet å være veldig fint på 70-tallet en gang, men litt retro-fint er det jo :)

Som innlending veg jeg selvsagt ikke hvordan fisk og sjømat egentlig skal smake. Tror nok jeg smakte lake-reker før jeg smakte reker som jeg skrelte selv, så for meg var ikke lakereker så unaturlig. Men de kan på ingen måte sammenliknes med de man skreller selv. Ville ikke funnet på å servere reker i lake til gjester (unntatt i aspicen, da...).

Skrevet

Hmmm, enig der , men noen må jo fortære det , ellers ville de jo ikke blitt produsert i store mengder .

Og minimais , hmmm , Finnes de i noen grønnsaksdisk ? Altså uten å ha vært innomm en boks , og smaker de bedre da ?

De pleier å ha det på supermarkeder og litt større butikker. :) Godt både rå og stekt/dampet.

Skrevet

Er selektiv matsnobb, jeg. Snobbete der det passer meg og ikke-snobb der pengene eller smaken tilsier noe annet.

Bokseerter: ikke favoritten, men det går an. Foretrekker helt klart frosne erter, og hvis jeg kjøper blir det det.

Minimais: ikke de på boks, frossen eller aller helst fersk er godt.

Reker i lake: NEI. Elsker reker, men å putte dem i lake anser jeg som et svik mot menneskeheten. Nesten, ihvertfall.

Her var jo et svar jeg ikke hadde sett , minimais finnes altså i fersk form, ganske logisk egentlig .

Jeg har aldri sett det , mulig jeg har samme forhold til dem som til aspic , finnes ikke , finnes ikke , finnes ikke

Skrevet

De pleier å ha det på supermarkeder og litt større butikker. :) Godt både rå og stekt/dampet.

Neste gang jeg er i butikken skal jeg jammen lete etter det , må nok skrive det opp en lapp .....

Takk for tipset .

Skrevet

Jeg tror nok aspic sluttet å være veldig fint på 70-tallet en gang, men litt retro-fint er det jo :)

Som innlending veg jeg selvsagt ikke hvordan fisk og sjømat egentlig skal smake. Tror nok jeg smakte lake-reker før jeg smakte reker som jeg skrelte selv, så for meg var ikke lakereker så unaturlig. Men de kan på ingen måte sammenliknes med de man skreller selv. Ville ikke funnet på å servere reker i lake til gjester (unntatt i aspicen, da...).

Ups ,avslørte at jeg er gammel som alle haugene der ......

jeg er sjømatsnobb, og det er jeg stolt av . Fisk og skallldyr skal iallefall ikke ha vært oppe av havet mer enn ett døgn før de spises .

De beste rekene jeg noensinne har fått var da jeg var med en reketråler ut , jeg var vel 11-12 år gammel .

Nykokte ,rett fra rekekokeren , glovarme , fantastisk gode , og de smelta i munnen .

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en fiskeby jeg og kjøper ofte ferske reker, ingenting slår det sitte på kaia og pille reker. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke synes reker i lake er så ille så lenge det ikke maules. :sjenert:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Snobbete ? Tror ikke det (og håper ikke jeg oppfattes slik av omgivelsene :sjenert: ).

Kvalitetsbevisst ? Ja, og velger ferskt så lenge det er tilgjengelig . Men, i nøden spiser fanden fluer sies det, og står det kun på at den eneste ene ingrediensen er utsolgt, og alle alternativ er borte-vekk, så kravler jeg til korset, - og bærer boksen til kassen med hevet hode :fnise:

Grensen er overtrådt for min del ved rekecocktail av reker i lake :fnise:

Skrevet (endret)

Men, i nøden spiser fanden fluer sies det

Heller reker i lake enn fluer, altså! :lol:

Endret av Pingting
Skrevet

jeg er sjømatsnobb, og det er jeg stolt av . Fisk og skallldyr skal iallefall ikke ha vært oppe av havet mer enn ett døgn før de spises .

Enkelte typer fisk ligge en stund før den blir spiselig. ;)

Jeg vet om én type reker i lake som er ok å spise, fra Finny Sirevaag. De selges nok ikke i vanlige butikker og de er svindyre i forhold til alt annet.

Ellers synes jeg minimais på boks er helt ok og jeg simpelthen elsker erter på boks, ingen brun saus-middag uten. :)

Skrevet

Ups ,avslørte at jeg er gammel som alle haugene der ......

Da synes jeg synd på deg. Jeg liker nemlig: røkelaks, gravlaks, makrell i tomat, klippfisk, tørrfisk og salmalaks, pluss de fleste fisker man får kjøpt andre steder enn fiskemottak eller fiskebåt.

Selvfølgelig er fersk fisk godt, men det tar litt lengre tid enn én dag før smaken forvitrer så mye at du smaker det.

Forøvrig så kan jeg ikke fordra reker i lake. Reker skal helst være kokt i løpet av natten før jeg spiser dem og kjølt ned. Helst servert på loffskive med sitron og majones.

Varme reker, re-oppvarmede, har en ekkel tendens til å bli seige som viskelær, bildekk, bøyer, latekshansker og kondomer uten glidemiddel.

Skrevet

Bokserter- og mais er ekkelt! Reker i lake kan fungere som pålegg, men til kos og matlaging bruker jeg ferske. Det er jo helt klart best! :)

Skrevet

http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/43887

Dæmn... den var jeg enig med .

Er det noen her som spiser (og liker) erter i boks, minimais , og ikke minst Reker i lake .

Ja, ja og ja.

Jeg spiser tørkede, hermetiske erter (spiser ikke noen andre erter), liker minimais bedre enn vanlig mais (de er ikke så søte) og jeg spiser reker i lake dersom jeg må. Foretrekker riktig nok reker som jeg skreller selv, men jeg er ikke så snobb at jeg ikke kan spise reker i lake. :)

Skrevet

Ja, men de er tørrere enn hermetisk. Smaker fortsatt bedre enn vanlig mais, ettersom de fortsatt ikke er like søte. :)

(Nei, jeg liker ikke søte grønnsaker...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...