Gå til innhold

Ang. NAV og permisjon


kisskissbangbang

Anbefalte innlegg

Situasjonen er som følger:

Har det siste halvannet året jobbet som vikar i helsesektoren, med varierende stillingsprosenter. Har gått på korte kontrakter, fra én til tre måneder.

De siste månedene har jeg hatt 75% stilling, hvor kontrakten utløp 31. mars. Arbeidsplassen min besluttet at de ikke ønsket å fornye kontrakten min da jeg leverte 100& sykemlding den 30.mars. Jeg står nå altså uten arbeidsgiver.

Jeg skal nå søke foreldrepenger, og sliter med å finne ut hva jeg skal legge med av dokumentasjon.

1. Hvordan regnes foreldrepengene når situasjonen er som min? Går det noen som helst automatikk i permisjonspengene når det allerede er NAV som er "arbeidsgiver"?

2. Man skal legge ved bekreftelse på arbeidsforhold og lønn de siste ti månedene før stønadsperioden, vil lønnsslipper gjøre nytten her eller må jeg kontakte min gamle arbeidsgiver og få underskrifter/papirer derfra?

Hvilke vedlegg må egentlig med søknaden når situasjonen er som min? Jeg er helt lost, føler at jo mer jeg prøver å lese meg opp på dette, jo mer forvirret blir jeg.

Er det noen som klarer å få oversikt over min situasjon og svare på en måte vi litt enklere kan forstå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest "gjest"

Legge med absolutt at du har. Det her høres ulovlig ut. Dog så må jeg innrømme at jeg forstår dem, å få i vikar for vikaren er virkelig bortkastet jobb.

Endret av "gjest"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvordan regnes foreldrepengene når situasjonen er som min? Går det noen som helst automatikk i permisjonspengene når det allerede er NAV som er "arbeidsgiver"?

Slik jeg har skjønt det vil det regnes et snitt av det du har tjent de siste 6 (eller 10?) månedene. Sykepenger er sidestilt med lønn når det gjelder opptjening av permisjonspenger. Det er ingen automatikk i permisjonspengene, du må søke som vanlig. På skjemaet skal du fylle inn arbeidssted og hvor lenge du jobba der, samt krysse av for om du har mottatt sykepenger.

2. Man skal legge ved bekreftelse på arbeidsforhold og lønn de siste ti månedene før stønadsperioden, vil lønnsslipper gjøre nytten her eller må jeg kontakte min gamle arbeidsgiver og få underskrifter/papirer derfra?

Her er jeg mer usikker, og ville kanskje tatt en telefon til NAV. Min arbeidsgiver sender inn disse opplysningene selv (jeg går også i vikariat, men det går ut under permisjonen), men i og med at du ikke har en arbeidsgiver nå så kan det hende lønnslipper er godt nok. Da må du legge ved lønnslippene for flere måneder tilbake, hvis lønna har vært varierende og det skal regnes gjennomsnitt. Som sagt ville jeg ringt NAV og spurt :)

Blir du 100% sykmeldt ut svangerskapet? Hvis ikke skulle du vel hatt fornya den kontrakten, så lenge det fortsatt var behov for en vikar? Høres ikke helt bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Sushi. :)

Må kanskje bare ta en tlf. til NAV, eller stikke innom der i morra. Frykter bare for å få NAV-fordommene mine oppfylt og møte på et menneske som skjønner like mye som meg sjøl. ;)

Arbeidsplassen min har nok ikke alt sitt på det rene juridisk i denne situasjonen, min nærmeste sjef sa vel egentlig ganske klart ifra at det var fordi at jeg ikke kunne yte 100% pga, graviditeten at jeg ikke fikk forlenget kontrakten, og gav "min" stilling til en av de andre vikarene. dette var da jeg var 50% sykemeldt. Merkelig, merkelig opplegg, men jeg gidder ikke lage oppstyr, i tilfellet jeg får behov for å ta noen vakter der oppe etter permisjonen.

Endret av kisskissbangbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fortsetter å være sykmeldt helt frem til permisjonen, vil permisjonspengene dine bli beregnet fra samme grunnlag som sykepengene dine. Du må likevel sende med lønnslipper, så send med det du har. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men trenger jeg å levere noe annet bevis på at jeg har vært ansatt der, eller holder lønnsslipper for de siste ti (?) mnd.?

Hvis jeg fyller ut søknaden, legger ved terminbekreftelse, og sender med ti lønnsslipper, er dette da tilstrekkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som mer enn nok. Arb.giveren har jo sendt inn lønnsopplysninger og slikt når du ble sykmeldt, så at du har vært ansatt der er jo sånn sett allerede dokumentert. ;) Dersom NAV trenger noe mer så vil de etterspørre dette uansett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke legge ved noe, du får videre det du har når du fikk sykemelding. NAV etterspør fra arbeidsgiver om de har behov for mer informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå SKAL man vel legge ved lønnslipp uansett. Var ikke slik før, men nå ber NAV om det. Så hvis du har lønnslipper hadde jeg helt klart lagt det ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at hvis du har tjent bedre enn du gjør nå noen måneder før, så skal du ha regna snitt. Hvis sykepengene du får nå er riktig lønn, så kan det hende de allerede har de inntektsopplysningene de trenger. :) (Men det er typisk NAV hvis du må sende inn dokumentasjon de allerede har, fordi dette gjelder foreldrepenger og ikke sykepenger f.eks :roll: ...sliter litt med NAV selv om dagen så jeg er litt lei!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...