Gå til innhold

Selvregulering?


helenaa

Anbefalte innlegg

Babyen min har blitt 3 mnd, og får bare MM. Hun får så ofte hun ønsker, og den siste måneden (?) har det blitt mye småspising på natta. Det går sjelden mer enn en time mellom hver gang, ofte mindre. Nå lurer jeg på om jeg skal "stramme inn", og heller la henne gråte litt (nå putter jeg inn puppen etter førte skrikelyd, vel og merke etter å ha puttet inn smokken først uten hell). Hun kan jo umulig trenge mat flere ganger i timen. Jeg tenker f.eks. et mønster der hun får mat hver 2,5 timer til å begynne med.

Jeg vil gjerne høre deres tanker om dette! Babyen er glad og fornøyd på dagen (noen ganger også VELDIG glad på natta), og legger fint på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at en baby som spiser flere ganger i timen på natta ikke har behov for det. De fleste bør vel greie seg med mat hver 3 time.

Hvordan sover dere? Hvis du har henne i sengen din, ville jeg forsøkt egen seng ved siden av din, så melken ikke blir fult så tilgjengelig. Eller eget rom om dere har mulighet til det. Da ligger hun ikke i konstant melkelukt.

Å nekte en 3 måneder gammel baby mat ved å la henne ligge og gråte blir litt feil i mine ører, samtidig så er det forferdelig slitsomt for deg å våkne flere ganger i timen av en baby som vil ha mat og kos (kanskje mest sistnevnte egentlig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er blitt en vane for henne, slik at hun ikke klarer å sovne igjen uten puppen. Ofte en litt uheldig bivirkning av samsoving og "fri puppetilgang".. (mener det var det dere gjorde..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er blitt en vane for henne, slik at hun ikke klarer å sovne igjen uten puppen. Ofte en litt uheldig bivirkning av samsoving og "fri puppetilgang".. (mener det var det dere gjorde..?)

Jeg tror du har rett i dette. Hun sovner igjen på dagtid uten å få pupp, men da gråter hun gjerne litt. Tror kanskje bare jeg "tillater" mer gråt på dagtid?

Vil gjerne høre flere synspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem da dattera vår var 7 mnd. Våknet oftere og oftere, tilslutt flre ganger i timen, og klarte ikke å sovne uten puppen. Da lå hun i vår seng. Vi ble jo utslitt alle mann, så første bud var å legge henne i egen seng, og når hun våknet, sto pappaen opp, strøk, bysset og trøstet. Det gikk kjempefint allerede første kveld. Hun gråt slettes ikke lenge, og problemet løste seg med en gang. Det vil si: Hun får fortsatt mat om natta (nå er hun 10 mnd), men bare 1-2 ganger, og det er noe helt annet. Men nå skal det sies at hun tross alt var dobbelt så gammel som det dattera di er nå, da.....vet ikke om jeg hadde gjort det samme da hun var så lita, men man blir jo rimelig desperat når man får for lite søvn over tid, så forstår at du vurderer alternativ iallefall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat trenger hun nok ikke så ofte nei, er nok heller det at hun har blitt vant til å sovne med puppen i munnen, og at du gjerne har "stappet" den inn med en gang hun har våknet (forståelig!!)..

Det må være slitsomt, all sympati til deg. Min er like gammel og han får mat ca hver 2. time etter det første lange sovestrekket som er fra 18 til 01. Hender han våkner litt og knirker ellers også men roer seg med smokk..

Ville vel bare fortsatt å prøve med smokken tror jeg.. Om hun gråter ville jeg forsøkt å roe henne ned ved alle andre metoder enn pupp. (blir sikkert slitsomt det også noen netter, uff) Og første bud er vel å få henne over i egen seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Her hadde vi også en slik periode (samsover her også). Det jeg gjorde da var å dusje før jeg la meg slik at lukta av meg ikke var så sterk. Han tok ikke smokk da (men koseklut hadde han), så han fikk kosen sin som var grei i noen minutter før han begynte å gråte igjen. Da fikk han ligge helt tett inntil meg, men fikk ikke puppen. Det var greit da. Så lå vi tett i tett noen netter før han bare begynte å våkne når han var sulten igjen :) Vi samsover fremdeles og nå våkner han (bank i bordet) kun når han er sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke helt den rette til å svare, siden jeg har latt vesla få nattmat når hun vil helt til nå i det siste (hun er 21 mnd :sjenert: ), men jeg ville uansett strukket meg langt for at en 3-mnd gammel baby skal selvregulere også om natten. Men, det er jo stor sannsynlighet for at det er en kombinasjon av småsult og behov for trøst som gjør at hun våkner. Så får hun trøst og spiser bare litt før hun sovner igjen, hun blir altså ikke skikkelig mett. Kanskje du kan prøve å få henne til å drikke mer om gangen? Da er sjansen større for at hun sover lengre strekk.

Jeg ville uansett ikke latt henne gråte noe særlig.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen problemet, ja. Det er fryktelig slitsomt.

Jeg tok en prosess i flere trinn, for å på en måte trappe ned uten at det ble noe voldsomme gråtetokter om natta.

Trinn 1: Få ungen til å sovne i sin egen seng. (Jeg pleide å amme ungen i søvn, det sluttet jeg med)

Trinn 2: jobbe litt mer med å trøste med kos/smokk når han våknet om natta, i stedet for å slenge ut puppen ved første knirk. Noen ganger sovnet han fint igjen etter et par minutter, jeg måtte bare motivere meg til å gjøre en liten innsats om natta i stedet for å ta den letteste måten hver gang.

Trinn 3: Legge ungen tilbake i sin egen seng etter nattamming. Det fungerte greit de første måltidene om natta, men ble vanskeligere og vanskeligere utover natta, så han endte alltid opp i min seng til slutt uansett.

Trinn 4: Ikke opp i mammas seng før kl 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill, det har hjulpet meg til å sortere tankene litt.

Utfordringen er at det er mye enklere å samsove, for da tar ikke selve matingen noe særlig krefter. Men om morgenen merker jeg at søvnen har vært helt elendig fordi hun skal ha mat så ofte. Moralen er altså å stålsette seg om natten og sørge for at hun spiser skikkelig. I neste runde kan jeg forsøke å roe henne med smokk og kos i stedet for pupp. Det får bli en helg, for jeg tipper det kommer til å bråke litt.

Siste trinn hos deg, Hedda-78, har jeg sansen for. Jeg tror jeg vil ha som mål å holde ut 2 amminger, og la henne komme oppi hos meg tredje gang hun våkner. Forhåpentlig vil hun ikke trenge mer enn to nattmåltider etter hvert.

...og så krysser jeg fingrene for at melatoninet snart setter inn for fullt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei frøken på 4 måneder, og i perioden mellom rundt 22-23 og 6-7, så ammer jeg henne 2-4 ganger. Hun sover så godt på natten at ofte blir det i halvsøvne.

Vi samsover så det oppleves som veldig greit og enkelt å amme henne i sengen. For meg virker det som mer arbeid å måtte stå opp for å amme. Det jeg noen ganger bruker å gjøre er å bare holde hånden min foran ansiktet hennes, og ofte så holder det og hun snur seg rundt og sover videre. Fortsetter hun sutringen så får hun selvsagt pupp.

Jeg sover også på skrå i sengen, slik at hun merker at jeg er der, men ligger ikke helt oppi puppene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg har ei frøken på 4 måneder, og i perioden mellom rundt 22-23 og 6-7, så ammer jeg henne 2-4 ganger. Hun sover så godt på natten at ofte blir det i halvsøvne.

Vi samsover så det oppleves som veldig greit og enkelt å amme henne i sengen. For meg virker det som mer arbeid å måtte stå opp for å amme. Det jeg noen ganger bruker å gjøre er å bare holde hånden min foran ansiktet hennes, og ofte så holder det og hun snur seg rundt og sover videre. Fortsetter hun sutringen så får hun selvsagt pupp.

Jeg sover også på skrå i sengen, slik at hun merker at jeg er der, men ligger ikke helt oppi puppene..

Må bare signere denne :) Bare bytt ut med ham (og at vi nå _endelig_ ikke har så mange ammestunder om natta, men innimellom har vi også fire mellom de klokkeslettene ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du henne i senga med deg eller i egen seng ved siden av din? Hvis du har henne i din seng kan du jo prøve å ha henne i egen seng, men ta av en langside på babysenga så hun likevel ligger lett tilgjengelig. Slik har jeg ihvertfall samsovet med mine tvillinger og selv med hyppige amminger i perioder så gikk det helt fint for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...