Gå til innhold

Hvordan får dere tid og motivasjon til å trene dere som har barn?


Nybegynner 2009

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for ca 6 mnd og merker at jeg gjerne vil komme i form igjen, men har ingen motivasjon eller overskudd til å gå på treningsstudio. Hva gjør dere som har småbarn for å få kommet i gang igjen?? Jeg er flink til å gå tur hver dag fra 1 til 2 timer. Men kjenner at jeg ikke orker å pushe meg selv når jeg går med vogna så mye for da er jeg så sliten når jeg kommer hjem at jeg orker ikke å ta meg av den lille tulla, og det er jeg jo nødt til...

Om noen måneder skal jeg jo begynne å jobbe, og da skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få tid til trening, men føler jeg trenger å trene. Føler meg ikke særlig vel etter fødselen.

Problemet er at jeg liker ikke å trene. Jeg hater det egentlig. Jeg synes det er godt etterpå, men klarer ikke motivere meg til å trene. Jeg vet alle sier jeg må finne noe trening jeg trives med, men jeg trives med aerobic, men klarer likevel ikke å glede meg til trening eller tvinge meg til å gå.

Noen som har noe tips til hva jeg bør gjøre, eller hvordan de løser det når de har småbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg tenker på er at du må samarbeide med samboer/mann. Det er alfa og omega, og det jeg ser hos venninner som ikke kommer i gang med treningen, er at de ikke setter seg ned sammen med partner, og PLANLEGGER hvordan de skal bruke tiden i hverdagen!

Jeg regner med at partner har noen han/hun vil bruke tid på, det er rimelig at du også får din tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Du går tur hver dag - fra 1 til 2 timer - er ikke det nok trening da?

Jeg går raskt 2,5 timer hver dag og er i kjempegod form, langt bedre enn da jeg kjørte overalt og gikk på treningssenter 2-3 ganger i uken.

Du sier at du ikke liker å trene på senter - hvorfor i all verden skal du gjøre det da? Gjør noe du liker å gjøre istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener men siden jeg har fri to dager i uka prøver jeg og få til den ene økta på formiddagen, men den på ettermiddagen...

Det er som nevnt over: Samarbeid med mannen.

Men vi har et autistisk barn, og jeg kjenner at det og komme på treningssenteret et godt.

Da slipper jeg og stille hjernen inn på mamma-modus, og jeg kan koble av på en måte og gjøre mine ting.

Jeg synes det er godt og være et sted hvor det er meg som er i fokus. (hmm... det hørtes veldig snobbete ut sagt slik)

Dessuten ser jeg at kondisen er på rett vei og klærne mine blir litt større uke for uke, det er kjempe motivasjon!!

:nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du har lyst til er ikke så lett å hjelpe til med, men praktiske løsninger er jeg god på. Det enkleste er å trene rett før eller rett etter jobb (ikke dra hjem først). Da må mannen levere eller hente i barnehagen den dagen.

Morgenspinning på senter er en hjernedød måte å komme i gang på, man bør pakke klær etc. dagen før, så går man rett i treningstøy i det klokken ringer, og har man først på sykkelbukse er det liksom teit å snu. Det mest smertefulle i denne prosessen er altså de få minuttene man faktisk må stå opp til slik en forskrekkelig tid, og kle på seg. Deretter sitter man kjapt på sykkelen før man egentlig har våknet.

Eller ta med bag'en på jobb, føles teit å bare bære den ubrukt tilbake i bilen og kjøre hjem med den?

Mitt beste tips i starten er dessuten: ikke tenk så mye over det. Å finne skikkelig gode grunner for å la være å trene akkurat i dag er ingen hokus pokus. Ikke kjenn etter om du orker. Bare gjør det.

Og før du vet ordet av det er du hekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne på en eller annen lagidrett eller annen sport på gruppetime en eller to ganger i uka? Man blir motivert av at man blir kjent med de andre på gruppa og at de vil en skal komme. Hvis du kan få mannen/samboeren din, et familiemedlem eller en venn til å være barnepasser noen timer da :) Hva med innebandy, en kampsport, klatring eller en annen sport du syns høres interessant ut? Klatring er bra styrketrening, man blir kjempeanpusten, det er gøy og man trener uten å tenke "åå, nå trener jeg, gud så kjedelig...". Jeg tror det er mye lettere å motivere seg hvis man gjør ting som en syns er gøy! :) Om det er håndball, lange gåturer, ridning, klatring, å lufte hunden, vannsport eller zumbavideoer i stua spiller ingen rolle så lenge du blir mer aktiv og syns det er gøy. Men jeg syns det er lettere når det er en gruppe der man blir kjent med folk, f.eks. på et klatresenter, en karatetime eller en yogagruppe, for den delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest white tiger

Jeg har permisjon nå. Har ei jente på 5 mnd, og en 3-åring som går i barnehage. Jeg går også trilleturer hver dag. I tillegg har jeg to dager i uka hvor barnas far har dem og jeg trener på treningsstudio.

Jeg bruker også å gjøre en del trening i stua når minstejenta har tålmodighet til å se på eller sover.

Du må rett og slett bare sette av tid til trening. Avtal faste dager med faren til barna der du kan ta deg en joggetur, trene på treningssenter, eller noe annet. Sett av f eks 15 minutter til styrketrening i stua. 15 minutter er ikke lenge så det burde jo gå, så kan du heller holde på lenger hvis du vil det.

Skjønner det kan være vanskelig hvis du har null motivasjon, har ingen tips der desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg liker ikke å trene. Jeg hater det egentlig. Jeg synes det er godt etterpå, men klarer ikke motivere meg til å trene. Jeg vet alle sier jeg må finne noe trening jeg trives med, men jeg trives med aerobic, men klarer likevel ikke å glede meg til trening eller tvinge meg til å gå.

Jeg tror problemet ditt ligger her. Hvis man virkelig vil/er motivert, er det lettere å finne tid.

Jeg driver med løping, og kan bare underskrive på at det er viktig med kommunikasjon med partner. Jeg har en forståelsesfull kone som synes løpingen min er viktig nok til at det gis rom for den i dagsplanene våre. Det er alfa og omega.

Når det er sagt, så synes jeg det har vært vanskeligere å trene med småbarn i huset (hun er nå 2 år), men da har mitt fokus vært "vedlikeholdstrening"; holde nivået på formen som noenlunde stabilt, og ikke minst beholde vanen. Selvsagt er man mer sliten og har mindre tid med småbarn i huset, og det går utover trening også.

Noen ganger får jeg "fri" og kan trene rett etter jobb. Ofte trener jeg når lillejenta har lagt seg. Småunger legger seg jo ganske tidlig, så dette er en mulighet.

Men til syvende og sist krever all trening en motivasjon. Og enda mer motivasjon kreves når man er trøtt og sliten, det begynner å bli sent, det er mørkt og kaldt (for oss som trener ute). Det er da man virkelig må ville det. :)

Tipset er jo å trene i en mengde som du føler du greier med i livssituasjonen din. Så blir jo barn større etterhvert, og det blir (forhåpentligvis) bedre muligheter.

Vennlig hilsen Vargen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med en datter på 3 mnd, går 1-2 timer om dagen med henne, og trener styrkeprogram når hun har lagt seg for kvelden. 30 min har "alle" tid til. :)

Overskudd hadde jeg ikke i starten, men sparket meg selv i rompa og satte i gang. Etter noen dager, når den verste stølheten hadde gitt seg så kom motivasdjonen av seg selv. Nå er det bare gøy, og jeg merker jeg blir gretten om jeg ikke fpr trent/gått tur en dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn under 8 år og har trent jevnt å trutt hele tiden. Jeg tar de med meg i barneparken et par ganger i uka og det stortrivest der, ellers jogger jeg innimellom og det tar jo ikke så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips i starten er dessuten: ikke tenk så mye over det. Å finne skikkelig gode grunner for å la være å trene akkurat i dag er ingen hokus pokus. Ikke kjenn etter om du orker. Bare gjør det.

Og før du vet ordet av det er du hekta :)

Helt sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trener jeg til dvd'er (4-6 ganger i uka) hjemme i stua når gutten sover eller mannen er hjemme og tar seg av han. Jogger også ute 3 ganger i uka. Også triller vi over 1 times tur hver-annenhver dag.

Det er bare å finne motivasjonen til å gjøre noe du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Klips jeg også! Ikke tenk på om du har lyst eller ikke, bare gjør det. Etter hvert vil du automatisk få lyst, det er det som er så fint med trening.

Jeg har en datter på to år, og det som virkelig har fått sparket meg i gang, er personlig trener. Da har jeg en avtale en gang i uka, og han spør meg alltid om jeg har trent siden sist... Prøver å få til to ganger i uka, en gang med trener (mest styrke) og en gang på egenhånd (kondisjon). Den siste sliter jeg med å få tid til, det beste for meg er å gjøre det på vei til jobb og heller ta igjen tapt jobbtid hjemme om kvelden. Da går det ikke ut over datteren min, og jeg binder heller ikke opp to kvelder i uka hvor mannen må være hjemme.

Men hvis du går tur 1-2 timer hver dag, trenger du vel ikke å bekymre deg for kondistrening. Styrkeøvelser for bekken, mage og rygg kan være til god hjelp for å komme i form igjen, det trengte i hvert fall jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...