Gå til innhold

Hva krever dere av samboeren deres i hverdagen?


Gjest marita

Anbefalte innlegg

Gjest marita

Hvordan tar dere fordelingen av ukens gjøremål, som f. eks.

Ryddingog vasking?

Handling?

vasking av klær?

matlaging?

Evt. Hente/bringe ungene, for de som har det?

Og er det flere av dere som har voksne menn som ikke klarer å ryddet opp etter seg??

Det ødelegger forholdet og han skjønner ikke hvor alvorlig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg krever ingenting.. Men selvfølgelig bidrar han til å stelle i huset, lage mat, vaske og ordne. Vi har ingen barn, men jeg ser ikke hvordan det hadde hatt noen betydning uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad i reiser

Hvordan tar dere fordelingen av ukens gjøremål, som f. eks.

Ryddingog vasking? Vi rydder begge etter oss selv og vasker kjøkkebenken etter bruk. Han støvsuger og jeg vasker gulv og bad.

Handling? Vi har storhandel en gang i uken sammen. Er det noen småting vi må ha tar jeg dette da jeg jobber nærmest en butikk.

vasking av klær? Jeg vasker klær, fori jeg syns det er helt ok.

matlaging? Enten lager vi sammen, eller så lager jeg alene.

Evt. Hente/bringe ungene, for de som har det? Vi venter barn nå. Jeg kommer nok til å både hente og bringe når den tid kommer siden jeg er nærmest barnehagen.

Og er det flere av dere som har voksne menn som ikke klarer å ryddet opp etter seg?? Nei, han rydder etter seg. Han er nok mer ryddig enn hva jeg er.

Det ødelegger forholdet og han skjønner ikke hvor alvorlig det er.

Jeg krever heller ingenting. Det har bare blitt sånn. Forøvrig så tar han måking og plenklipping.

Endret av Glad i reiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar dere fordelingen av ukens gjøremål, som f. eks.

Ryddingog vasking? Jeg

Handling? Begge/han

vasking av klær? Jeg

matlaging? Han

Evt. Hente/bringe ungene, for de som har det? Vi har ikke barn.

Og er det flere av dere som har voksne menn som ikke klarer å ryddet opp etter seg?? Han er ikke den flinkeste til å rydde etter seg, og ser ikke at det tar bare 3 sek ekstra å sette kopp og tallerken INN i oppvaskmaskinen i stedet for oppå :roll: Ellers er han veldig lettbedd og flink med praktiske ting som må til.

Det ødelegger forholdet og han skjønner ikke hvor alvorlig det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krever aldri noe av min mann. Hadde jeg vært i et forhold er jeg hadde måttet gitt beskjeder og stilt krav, hadde jeg løpt i motsatt retning.

Min mann er voksen. Ser han at noe må ryddes eller vaskes, gjør han det. Handle og lage mat gjør den som kommer hjem først og har best tid den dagen. Han plukker med tallerkner, glass, klær og andre ting som ligger og slenger. Og akkurat nå er han på kjøkkenet og lager middag mens jeg ligger på sofaen og surfer med et glass rødvin.

Anbefaler deg å ta en skikkelig prat med samboeren din. Ønsker han å ha det på denne måten? Føler han det er rettferdig mot deg? Får dere satt opp en liste over hva som må gjøres i huset, fordelt ting mellom dere på en måte, slik at dere kommer inn i en bedre arbeidsdeling? Uansett hva du gjør, ikke fall inn i en rytme der du finner deg i mer og mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- jeg rydder og vasker, fordi jeg er flinkere enn han er til det.

- han lager mat, fordi han er flinkere enn jeg er til det.

- vasking av klær tar jeg meg av, men skal prøve å få ham til å ta i et tak der, ettersom han stadig klager fordi jeg ikke har vasket ditten eller datten.

jeg roter mer enn ham, og rydder derfor mer enn han. her i heimen er det han som klager på rot, og han er veldig flink til å ta opp etter seg selv. prøver å bli flinkere på det, skjønner godt at det ikke er noe hyggelig og plukke opp etter samboeren som om han var et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg krever aldri noe av min mann. Hadde jeg vært i et forhold er jeg hadde måttet gitt beskjeder og stilt krav, hadde jeg løpt i motsatt retning.

Min mann er voksen. Ser han at noe må ryddes eller vaskes, gjør han det. Handle og lage mat gjør den som kommer hjem først og har best tid den dagen. Han plukker med tallerkner, glass, klær og andre ting som ligger og slenger. Og akkurat nå er han på kjøkkenet og lager middag mens jeg ligger på sofaen og surfer med et glass rødvin.

Anbefaler deg å ta en skikkelig prat med samboeren din. Ønsker han å ha det på denne måten? Føler han det er rettferdig mot deg? Får dere satt opp en liste over hva som må gjøres i huset, fordelt ting mellom dere på en måte, slik at dere kommer inn i en bedre arbeidsdeling? Uansett hva du gjør, ikke fall inn i en rytme der du finner deg i mer og mer.

Måtte plusse deg for denne :fnise: Sånn er det akkurat her og :ler:

- jeg rydder og vasker, fordi jeg er flinkere enn han er til det.

- han lager mat, fordi han er flinkere enn jeg er til det.

- vasking av klær tar jeg meg av, men skal prøve å få ham til å ta i et tak der, ettersom han stadig klager fordi jeg ikke har vasket ditten eller datten.

jeg roter mer enn ham, og rydder derfor mer enn han. her i heimen er det han som klager på rot, og han er veldig flink til å ta opp etter seg selv. prøver å bli flinkere på det, skjønner godt at det ikke er noe hyggelig og plukke opp etter samboeren som om han var et barn.

Ja, det skjønner jeg og. Og noen ganger føler jeg og at jeg kan være den personen, men da må jeg nesten bare ta meg litt i nakken om jeg føler for å kjefte for jeg har en helt annen mening en mannen om hvordan standarden skal være her hjemme.

..men mannen til TS høres ut som om han nesten forventer en hushjelp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marita

Takk for svar alle sammen:) Høres deilig ut å ikke måtte be og mase for å få hjelp i huset.

Jeg har prøvd å ta det opp flere ganger, men han tar det stadig som kritikk og det ender med en krangel... Noen ideer tilhvordan jeg kan legge det frem/formulere det for at det ikke skal ende slik???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen:) Høres deilig ut å ikke måtte be og mase for å få hjelp i huset.

Jeg har prøvd å ta det opp flere ganger, men han tar det stadig som kritikk og det ender med en krangel... Noen ideer tilhvordan jeg kan legge det frem/formulere det for at det ikke skal ende slik???

Veldig lett å formulere det sånn at tar hintet:

"Jeg gidder ikke bo sammen med en person som tror at jeg er hushjelpen hans, så enten bidrar du med å gjøre ting i huset eller så flytter jeg ut!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marita

Jo, men det er lettere sagt en gjort! Vi har det veldig fint ellers og jeg vil ikke miste han. Trenger bare en måte å formulerer det på slik at han ikke tar det som kritikk, men FÅR LYST til å hjelpe..... (Hvis det er mulig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kreve??

Jeg krevde ingenting, men roste han for at han tok oppvasken. Men han stakk uten ett ord på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan tar dere fordelingen av ukens gjøremål, som f. eks.

Ryddingog vasking?

Handling?

vasking av klær?

matlaging?

Evt. Hente/bringe ungene, for de som har det?

Og er det flere av dere som har voksne menn som ikke klarer å ryddet opp etter seg??

Det ødelegger forholdet og han skjønner ikke hvor alvorlig det er.

jeg krever ingenting. det er jeg som rydder og vasker. rett og slett fordi han hater det og ikke er særlig flink til det. begge handler. begge vasker tøy. han står for matlaging som regel siden han er kokk. men han er så og si aldri hjemme på ettermiddag/kveld så da lager jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg krever ingenting av ham.

Han tar seg dog av inntekten, utgiftene, forsikringer osv osv.

Han er ikke så flink til å rydde opp etter seg, men jeg ser ikke at det er så alvorlig som TS mener at det er og det ødelegger ikke vårt forhold.

Fokuserer heller på det som er positivt i forholdet og bryr meg ikke om slike trivielle ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg krever at han drar på jobb, så jeg kan ordne huset :P

det blir bare kaos om han skal rydde. Men han skjønner jo at jeg setter pris på hjelp når jeg dekker bord etc :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i begynnelsen av 20 årene og her er det meg som gjør alt av hus ting. Han hjelper meg litt om eg bær han om det. Kunne nok vært litt mere hjelpsom, men ser ut som det er min jobb enda i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mammapermisjon nå.

Jeg krever ingenting, men ting blir naturlig delt etter hva som er mest praktisk og som gjør at begge to får mest mulig fritid. Jeg hadde ikke holdt ut lenge i et forhold hvor jeg hadde null fritid pga at jeg måtte gjort alt - døgnet rundt.

Arbeidsfordeling:

F.eks. så kjører han til jobb, og da er det mest praktisk at han bringer og henter i barnehage og handler.

Han er sterkere enn meg, da tar han seg av tunge ting.

Så tar han seg av økonomien, oppussing, osv.

Og så jobber han, selvsagt.

Jeg er hjemme, og har da masse tid til å passe minsten, holde huset ryddig, og lage mat til resten av familien kommer hjem. Jeg har også sjans til å sove på dagen, og tar da også evt. nattevåk.

Jeg holder også styr på alt av skoleting, legetimer, møter, osv. til ungene.

Begge trår til om det skal tas skippertak i heimen :)

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan tar dere fordelingen av ukens gjøremål, som f. eks.

Ryddingog vasking?

Handling?

vasking av klær?

matlaging?

Evt. Hente/bringe ungene, for de som har det?

Og er det flere av dere som har voksne menn som ikke klarer å ryddet opp etter seg??

Det ødelegger forholdet og han skjønner ikke hvor alvorlig det er.

Mener du at samboeren din ikke gjør noen verdens nytte i huset, eller er du bare lei av at han ikke vasker eller rydder uten å bli bedt om det?

Dere må rett og slett sette dere ned og bli enige om hvem som gjør hva og hva som skal være konsekvensen hvis en av dere stadig sluntrer unna.

Hvis samboeren din er superflink å rydde i garasjen, så ut med søpla, rense sluken eller andre ting, men virkelig dårlig til å vaske klær, så kan dere for eksempel bli enige om å dele arbeidsoppgavene etter det dere er flinke til/"liker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ganske så jevnstillt, og begge vasker, rydder, handler og gjør det som trengs. Likevel er det slik at enkelte oppgaver har blitt mine og hans uten at vi har blitt enige om det. Det er eksempelvis alltid jeg som bretter og legger klær på plass, og alltid han som... Hmm... Jeg kommer faktisk ikke på noe som kun han gjør. :tongue:

Jo, han bærer tunge poser og legger gulv! Jeg er i alle fall strålende fornøyd, og har ingenting å klage på.

Dersom jeg hadde følt at jeg måtte gjøre alt, og at jeg hadde en samboer som bare "hjalp til" (hater den beskrivelsen) i ny og ne, hadde jeg nok blitt rimelig lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever ingenting, vi er på lik linje og ganske enige om det meste :) vi hjelper hverandre med det vi kan :) eneste eg krever av han er at han skal sove middag de dagene han er trett, vi har nettopp fått baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...