Gå til innhold

hvor mange ml skal babyen min på 2 uker spise?


ellen :)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg pumper meg og gir barnet mitt 90 ml, men hva er egentlig normalt å spise når man er 2 uker?

Når jeg pumper meg får jeg ut ca 80-90 tilsammen, har jeg lite melk kanskje. Synes dette er ganske forvirrende.

Håper det er noen råd ang pumping der ute. finner bare råd om amming på nettet, og hvor lenge barnet skal ligge å die. :sjenert:

Endret av ellen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med baby! Anbefaler deg å ta kontakt med Ammehjelpen. De kan veilede deg på pumping også. Du kan både ringe eller skrive e-post. Eller ring helsestasjonen din i morgen og spør. Ikke vær redd for å spørre, jeg selv var en overflod av spørsmål i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å ha hørt at barnet skal ha ca. 15 % av kroppsvekten sin per måltid. Uansett skaldu gi babyen så mye melk den vil ha. Selvregulering, altså. At du får ut lite med pumpe, er ikke nødvendigvis noen indikasjon på at du har lite melk. Babyen er mye mer effektiv enn noen pumåe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes 90 ml høres lite ut, men hvor ofte gir du? har lest en utregning på det, men den finner jeg selvsagt ikke nå. jeg regnet iallefall ut at babyen min som da veide 5,5kg skulle h 160ml 7 ganger i døgnet.(skal lete litt på nett om jeg finner den)

og hvor mye du får pumpet sier egentlig ikke noe om hvor mye melk du har. jeg har masse melk, og kan ha den verste melkespreng, men likevel ikke få pumpet ut mer enn 20-40 ml. det sa iallefall hs til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes 90 ml høres lite ut, men hvor ofte gir du? har lest en utregning på det, men den finner jeg selvsagt ikke nå. jeg regnet iallefall ut at babyen min som da veide 5,5kg skulle h 160ml 7 ganger i døgnet.(skal lete litt på nett om jeg finner den)

og hvor mye du får pumpet sier egentlig ikke noe om hvor mye melk du har. jeg har masse melk, og kan ha den verste melkespreng, men likevel ikke få pumpet ut mer enn 20-40 ml. det sa iallefall hs til meg.

Jeg gir hver 3 time, og hun veier i overkant av 4kg. Hun klarer ikke ta puppen, derfor pumper jeg meg. (fikk beskjed om att jeg skulle det på sykehuset, da hun lå til puppen i 40 min og fikk i seg kun 5 ml)

Blir frustrert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du burde amme hver 3-4 time, også om natten. oftere hvis du vil prøve å øke produksjonen.

spedbarn spiser det di trenger, så lenge babyen vokser normalt skal du ikke bekymre deg for mengden. barn blir som regel ikke dehydrert med mindre de er syke.

et tegn på at du ha lite melk kan være at babyen drikker opp hele flasken. i så tilfelle burde du begynne me erstatning itillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Pass på at du drikk nok. Minst ein halv liter vatn kvar gong du ammar. Du kan også få ein nasespray som set i gang utdrivingseffekten, slik at mjølka kjem fortare når du pumpar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=ellen :)' timestamp='1301866526' post='9079142]

Jeg gir hver 3 time, og hun veier i overkant av 4kg. Hun klarer ikke ta puppen, derfor pumper jeg meg. (fikk beskjed om att jeg skulle det på sykehuset, da hun lå til puppen i 40 min og fikk i seg kun 5 ml)

Blir frustrert....

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt normalt ut. Lillebror spiste 60-70 ml da han var 2 uker gammel og han er en stor gutt (4,5 kg da han var 2 uker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner godt du er frustrert! i barselgruppen min er det flere som har gått til ammehjelp. alle ble anbefalt å gi litt mme på kvelden faktisk! de har gitt 150 ml ca. du kan jo prøve med en flaske mme og se hvor mye hun drikker! som en sier - de drikker til de er mette. kjedelig hvis hun ikke får nok.

men HS sier vel ifra hvis babyen ikke vokser som h*n skal. du kan jo ta kontakt med de å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer litt på dette siden jeg ikke har ammet og ikke har peiling :)

Jeg leser overalt at babyen trenger tid på å lære seg riktig teknikk. Fikk du beskjed de første dagene på sykehuset at du skulle droppe å amme? I såfall ville jeg begynt å amme likevel og heller gitt babyen tillegg fra pumpingen slik at dere etterhvert kan bli proffe ammere sammen. :)

Jeg fikk beskjed om det på sykehuset etter att jeg hadde prøvd i 2 dager, underleppen hennes går litt innover sånn att hun ikke får riktig suge teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ble anbefalt å gi litt mme på kvelden faktisk! de har gitt 150 ml ca.

WAHT?! jenta mi på 6 uker drikker ikke mer enn maks 120 når hun er kjempe sulten!! Så en på 2 uker kommer aldri til å drikke så mye!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også 150 ml høres veldig mye ut. Ingen av mine to har drukket så mye før de var mange uker gamle. Nå er jo variasjonene veldig store, så drikker barnet faktisk så mye må det jo få det det trenger, men jeg tror nok ikke dette er spesielt vanlig.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her drikker gutten på tre uker ca 70 ml morsmelk til hvert måltid. Ca hver tredje time. Har lagt godt på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

På nyfødtintensiven på sykehuset der jeg fødte forklarte de at babyen skal spise ca 12 % av kroppsvekten sin i døgnet.

Hvis jenta di veier 4000 gram, skal hun spise 12 % av det. Dvs 0,12*4000=480 ml pr døgn.

Siden du gir henne mat ca 7 ganger i døgnet blir det 480/7=68 ml pr måltid!

Så hvis du klarer å pumpe ut 90 så holder jo det!

For å øke melkeproduksjonen kan du pumpe oftere. Men jeg sliter ofte med å pumpe selv om jeg har mer melk i brystene... Prøv å masser brystene litt mens du pumper, slik at du på en måte "presser" melken fra ulike deler av brystet mot knoppen.

Det går jo an å se om jenta di vil amme nå. Vi slet veldig i starten fordi gutten vår hadde så liten munn. Men nå har han blitt noen uker og plutselig gikk ammingen kjempefint!

Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med ammehjelpen.no. Jeg sendte mail til de når jeg lurte på noe og fikk alltid kjempefine og lange svar :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først vil jeg takke for alle svarene:)

I går var jeg i kontakt med helsesøster og babyen min hadde lagt på seg 300 gram på 2uker.Hun sa det var bra, så nå er jeg endelig blitt litt roligere her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=ellen :)' timestamp='1302076933' post='9087554]

Først vil jeg takke for alle svarene:)

I går var jeg i kontakt med helsesøster og babyen min hadde lagt på seg 300 gram på 2uker.Hun sa det var bra, så nå er jeg endelig blitt litt roligere her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...