Gå til innhold

Komplimenter

Steinar40

Anbefalte innlegg

Hvordan kan du vite at et kompliment er oppriktig ment?

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KateW

Jeg kjenner svært få mennesker som har for vane og gå rundt til illeluktende, kvapsete burugler og si, "Du er jammen fin!" i håp om å få seg et nyp.

Det er ikke så vanskelig å vite om et kompliment er oppriktig ment, om man har sosiale antenner og kan kommuniserer med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite at et kompliment er oppriktig ment?

Nei det er jo det jeg sier - alle er ute etter å ta deg og lure deg og ødelegge for deg. Enten ved å være tiltrekkende selv (og dermed onskapene incarnate) eller ved å forsøke å lure deg til å tro du er det.

Fysj og fysj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner svært få mennesker som har for vane og gå rundt til illeluktende, kvapsete burugler og si, "Du er jammen fin!" i håp om å få seg et nyp.

Det er ikke så vanskelig å vite om et kompliment er oppriktig ment, om man har sosiale antenner og kan kommuniserer med mennesker.

Men er et kompliment med utgangspunkt i at vedkommende bare håper på å få seg et nyp, oppriktig ment?

Ikke i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er et kompliment med utgangspunkt i at vedkommende bare håper på å få seg et nyp, oppriktig ment?

Ikke i mine øyne.

Du tror ikke du misforsto kjernen i det innlegget du siterte nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jo, det gjorde du, skal vi se, DETTE skrev jeg:

Jeg skal nå bryte det ned i enkle forståelige bestand-deler:

Dette er ironi, den første setningen "jeg kjenner svært få" betyr "Jeg kjenner ingen"

Dette er fordi mennesker jeg kjenner A) ikke er så desperate B) trenger å juge for å ha sex C) bare er ute etter sex D) sier ting som ikke er sanne for å få sex

Dette, var det viktigste i det jeg skrev, som du unnlot å sitere, som vanlig får du ikke med deg hovedpoenget.

Det er IKKE vanskelig å vite om et kompliment er et kompliment. Man har nok selvinnsikt til å vite om det er sant eller ikke når noen sier at man er pen, flink, dyktig osv. Dette er ganske MÅLBARE egenskaper.

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det gjorde du, skal vi se, DETTE skrev jeg:

Jeg skal nå bryte det ned i enkle forståelige bestand-deler:

Dette er ironi, den første setningen "jeg kjenner svært få" betyr "Jeg kjenner ingen"

Dette er fordi mennesker jeg kjenner A) ikke er så desperate B) trenger å juge for å ha sex C) bare er ute etter sex D) sier ting som ikke er sanne for å få sex

Dette, var det viktigste i det jeg skrev, som du unnlot å sitere, som vanlig får du ikke med deg hovedpoenget.

Det er IKKE vanskelig å vite om et kompliment er et kompliment. Man har nok selvinnsikt til å vite om det er sant eller ikke når noen sier at man er pen, flink, dyktig osv. Dette er ganske MÅLBARE egenskaper.

Men du skjønner ikke hva jeg mener med oppriktig ment.

Oppriktig ment betyr altså at det ikke finnes noen skjult agenda for å gi et kompliment - som f.eks å få seg et nyp.

Typisk så gir ikke folk komplimenter uten at det finnes en eller annen skjult agenda, vil jeg påstå.

Og hva det vil si å være pen, flink, dyktig osv., det er subjektivt. Altså i øynene på den som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppriktig ment betyr altså at det ikke finnes noen skjult agenda for å gi et kompliment - som f.eks å få seg et nyp.

Typisk så gir ikke folk komplimenter uten at det finnes en eller annen skjult agenda, vil jeg påstå.

Og hva det vil si å være pen, flink, dyktig osv., det er subjektivt. Altså i øynene på den som ser.

Ærlig talt Steinar, du misforstår jo fortsatt poenget.

Uansett, ser jeg ikke noen problemer med at en fyr jeg har et forhold til synes jeg er fin og gir meg komplimenter for det samtidig som han håper på å "få seg et nyp". Når en gutt er interressert i meg vet jeg som regel følgende:

1. Han synes jeg er pen.

2. Han har lyst til å ha sex med meg.

Hvorfor da jeg da anta at komplimentene han kommer med ikke er oppriktig ment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt Steinar, du misforstår jo fortsatt poenget.

Uansett, ser jeg ikke noen problemer med at en fyr jeg har et forhold til synes jeg er fin og gir meg komplimenter for det samtidig som han håper på å "få seg et nyp". Når en gutt er interressert i meg vet jeg som regel følgende:

1. Han synes jeg er pen.

2. Han har lyst til å ha sex med meg.

Hvorfor da jeg da anta at komplimentene han kommer med ikke er oppriktig ment?

Ja, men det var ikke det vi/jeg pratet om her.

Jeg tenkte ikke på komplimenter ifra en fyr som du har et forhold til.

Han er forøvrig programforpliktet til å gi deg komplimenter, selv om ikke alle forstår såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har helt rett selvsagt.

Alle mennesker som sier noe pent er kjempeslemme - de eneste som er slemmere er de som er attraktive eller karismatiske og egentlig er de jo heller ikke det, for når man tror man er pen så er man ikke det egentlig.

Jeg er så glad jeg har lært så mye om verden av deg :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har helt rett selvsagt.

Alle mennesker som sier noe pent er kjempeslemme - de eneste som er slemmere er de som er attraktive eller karismatiske og egentlig er de jo heller ikke det, for når man tror man er pen så er man ikke det egentlig.

Jeg er så glad jeg har lært så mye om verden av deg :ler:

Det var så lite :smoke: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Typisk så gir ikke folk komplimenter uten at det finnes en eller annen skjult agenda, vil jeg påstå".

Jaja Steinar. Her røper du hvorfor du gir komplimenter. Og det sier ikke rent lite om deg selv.

Jeg derimot har ingen skjult agenda når jeg gir komplimenter til mennesker - hverken menn eller kvinner. Jeg gir ektefølte komplimenter.

Har en mormor en pen ny kjole sier jeg det til henne.

Har pappa oppnådd en forfremmelse på jobben roser jeg ham.

Er en venninne varm og flink til å se mennesker, gir jeg henne komplimenter for det.

Treffer jeg en mann som fremstår som reflektert og en god diskusjonspartner forteller jeg ham det.

Jeg prøver ikke å oppnå noe. Jeg er en vennlig og varm person som vil at menneskene rundt meg skal ha det bra. Dette er min natur. At din natur ikke er slik - betyr ikke at jeg ikke er ærlig!

Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Typisk så gir ikke folk komplimenter uten at det finnes en eller annen skjult agenda, vil jeg påstå".

Jaja Steinar. Her røper du hvorfor du gir komplimenter. Og det sier ikke rent lite om deg selv.

Jeg derimot har ingen skjult agenda når jeg gir komplimenter til mennesker - hverken menn eller kvinner. Jeg gir ektefølte komplimenter.

Har en mormor en pen ny kjole sier jeg det til henne.

Har pappa oppnådd en forfremmelse på jobben roser jeg ham.

Er en venninne varm og flink til å se mennesker, gir jeg henne komplimenter for det.

Treffer jeg en mann som fremstår som reflektert og en god diskusjonspartner forteller jeg ham det.

Jeg prøver ikke å oppnå noe. Jeg er en vennlig og varm person som vil at menneskene rundt meg skal ha det bra. Dette er min natur. At din natur ikke er slik - betyr ikke at jeg ikke er ærlig!

Emma

Folk er forskjellige. Du er sikkert bra for folkene rundt deg.

Jeg er vel en type som ikke akkurat strør rundt meg med komplimenter. Jeg syns det blir feil. Altså at det fort kan misforståes.

Og jeg sier heller ikke noe jeg ikke mener (vanligvis) ;)

På den annen side så sier jeg da heller ikke alt jeg mener. Langt derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side så sier jeg da heller ikke alt jeg mener. Langt derifra.

Det faktum at du har enda mer tulliball på lager som du ikke deler er vel egentlig det skumleste jeg har hørt i dag :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er forskjellige. Du er sikkert bra for folkene rundt deg.

Jeg er vel en type som ikke akkurat strør rundt meg med komplimenter. Jeg syns det blir feil. Altså at det fort kan misforståes.

Hvordan kan mormor misforstå at jeg synes hun har en fin kjole?

Eller at jeg forteller en venninne at hun er en god venninne?

Eller at jeg sier til en mann at han fremstår som en reflektert person?

Dersom du sliter med at personene rundt deg misforstår komlimentene dine så bør du jobbe med formidlingsevnen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan mormor misforstå at jeg synes hun har en fin kjole?

Eller at jeg forteller en venninne at hun er en god venninne?

Eller at jeg sier til en mann at han fremstår som en reflektert person?

Dersom du sliter med at personene rundt deg misforstår komlimentene dine så bør du jobbe med formidlingsevnen din!

Det er nok ikke så veldig vanlig at mannfolk gir denne typen komplimenter, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så veldig vanlig at mannfolk gir denne typen komplimenter, tenker jeg.

Så det finnes ikke personer av hankjønn som sier hyggelige ting til andre?

Nå må du gi deg!

Har ikke menn bestemødre? Sier ikke menn til sin mor (f.eks) at i dag så du flott ut mamma, eller så deilig mat du har laget til oss (på besøk). Sier ikke menn til andre menn, det der behersket du veldig bra, taklet du flott - fikk du til fint?

Du avslører da virkelig bare at du aldri oppholder deg blant folk med dette våset her Steinis (eventuelt at du er en skikkelig sær mugg som aldri snakker med noen og som ingen gidder være hyggelig med - men det er jo litt trist da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spurte hvordan det kan misforstås. Har du et svar på det?

Jeg synes det er like vanlig å få denne type komplimenter fra menn.

Generelt er mine mannlige arbeidskollegaer mye flinkere på å gi ros og positiv tilbakemelding enn de kvinnelige. Det samme opplever jeg med studenter i gruppearbeid og andre samarbeidssituasjoner.

Mine mannlige venner er også like flink som mine kvinnelige til å gi utrykk for at,og hvorfor, de setter pris på meg som en venn.

Og aldri opplever jeg å få mer komplimenter for mitt "sjarmerende vesen" og "vennlige oppsyn" enn av de eldre, distingverte herrene når jeg besøker min mormor på eldresenteret.

Men kansje jeg er spesielt heldig som omgir meg med menn som er villig til å gi av seg selv, og ikke tror de blir mindre menn av å løfte enn kvinne opp i lyset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte hvordan det kan misforstås. Har du et svar på det?

Jeg synes det er like vanlig å få denne type komplimenter fra menn.

Generelt er mine mannlige arbeidskollegaer mye flinkere på å gi ros og positiv tilbakemelding enn de kvinnelige. Det samme opplever jeg med studenter i gruppearbeid og andre samarbeidssituasjoner.

Mine mannlige venner er også like flink som mine kvinnelige til å gi utrykk for at,og hvorfor, de setter pris på meg som en venn.

Og aldri opplever jeg å få mer komplimenter for mitt "sjarmerende vesen" og "vennlige oppsyn" enn av de eldre, distingverte herrene når jeg besøker min mormor på eldresenteret.

Men kansje jeg er spesielt heldig som omgir meg med menn som er villig til å gi av seg selv, og ikke tror de blir mindre menn av å løfte enn kvinne opp i lyset ;)

Tja, man kan sikkert ikke se bort ifra at du er heldig også.

Skader aldri å ha flaks i dette livet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...