Gå til innhold

Hvor pen er du 2


Gjest margrit

  

52 stemmer

  1. 1. På en skala fra 1 til 10

    • 1
      3
    • 2
      5
    • 3
      5
    • 4
      4
    • 5
      12
    • 6
      9
    • 7
      14
    • 8
      14
    • 9
      7
    • 10
      7


Anbefalte innlegg

Gjest margrit

Noen har en gang sagt at 90% av befolkningen tror at de er blant topp 10%. Etter å ha lest gjennom hvor pen er du-tråden så ser dette ut til å stemme.

Så altså, hvor pen er du i følge ditt eget selvbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest margrit

Kommer helt ann på om jeg har en bra eller en dårlig dag :fnise:

Samme her. Samtidig er det jo fint og flott at folk flest har et veldig godt selvbilde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 på en god dag, og ned mot 7 på en dårlig dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen nok til å sjarmere mannen min i senk og bli forsøkt sjekka opp av andre. Men fæl nok til å kunne skvette med et skrik når jeg ser meg selv i speilet tildig en mandags morgen.

Pen nok til å ikke måtte gå med full krigsmaling, men fæl nok til være på fornavn til concealeren min.

Kroppen stram nok til å tørre ikle seg bikini på stranden (selv her i Norge), men dvask nok til å ha forbedringspotensiale. Litt psoriasisflekker og arr etter både kneoperasjoner og katastrofekeisersnitt forteller historien om meg som både håndballspiller og nybegynnermamma (fordelen med prematurfødsler er at man ikke rekker få strekkmerker;-) )

Generellt vil jeg si at jeg helt sikkert er akkurat like pen eller stygg som de aller aller fleste andre her inne. Jeg har mine dager i både himmel og helvete. Men i det store og hele håper jeg da vitterlig at det ikke er utseende jeg dømmes etter (og for de som gjør det, så sier vel det vesentlig mye mer om dem enn meg). Utseende er vi medfødt (noen detaljer kan selvfølgelig både skjules og fikses, ikke minst vedlikeholdes)- men jeg vil da mye heller enn utseende bli dømt etter hvordan jeg oppfører meg og hva jeg har oppnådd i livet (både som egenperson og som en del av helheten).

(Når det er sagt så skal jeg jo heller ikke benekte at jeg blir glad for kompliment om utseende- men igjen- er ikke det egentlig bare ren tilfeldig flaks og gode gener fra foreldrene mine?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte litt på dette, og kom frem til at det nok er fullstendig riktig at gjennomsnittet i dagens samfunn ligger på godt over 5.

Vi er tross alt (delvis) genetisk programmert når det gjelder å bedømme skjønnhet / tiltrekningskraft, og dette igjen fordi typiske skjønnhetstegn som frisk hud, strålende øyne, hvite og jevne tenner, regelmessige trekk, tykt hår, velformede kropper og så videre, er tegn på sunnhet og gode gener.

Så hva har det med skalaen å gjøre? Jo nettopp det at dersom du går bare noen få generasjoner tilbake i tid - så kort tilbake at vår genetiske programmering rett og slett ikke har hatt TID til å omstille seg - så kommer du til en verden der tannleger er mangelvare, ingen har hørt om regulering, skjeløydhet er noe du har hele livet, er du så uheldig å pådra deg en typisk smittsom sykdom som feks. kopper, så er du merket for livet der også. Hudpleieprodukter og sminke var ikke akkurat lett tilgjengelig, det samme med "enkle" skjønnhetstriks som push-up, hold-in, hårfarge og tannbleking, for ikke å snakke om plastisk kirurgi!

Så det som for 200 år siden ville vært soleklare 1ere og 2ere, vil idag med kun grunnleggende medisinske fremskritt, allerede være en 3er. Legg til at hun tar litt vare på seg selv og kan å sminke/kle seg, så skal det godt gjøres at en ung kvinne ikke klarer minst en 4er, og gjerne både 5 og 6.

Selvfølgelig har vi de som sliter med ekstrem over- eller undervekt samt de veldig få som virkelig er født uheldige med utseendet (til det ekstreme), men de aller fleste jenter (og gutter) blir faktisk "reddet av sivilisasjonen" til å få et OK utseende, gjerne før de engang er gamle nok til å bry seg om sånt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tryggeste er å si en femmer, særlig i de tilfellene der det ikke er definert hva som er penest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg gav meg selv en 7'er, basert på denne listen.

Ref: "Good body, good face, above average all around, but if she wasn’t half naked she wouldn’t be stopping traffic." :P

Endret av Applecore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga meg selv 10, for jeg er perfekt slik jeg er skapt. Og de som ikke er fornøyd med det, gir jeg blanke faen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tenkte litt på dette, og kom frem til at det nok er fullstendig riktig at gjennomsnittet i dagens samfunn ligger på godt over 5.

Vi er tross alt (delvis) genetisk programmert når det gjelder å bedømme skjønnhet / tiltrekningskraft, og dette igjen fordi typiske skjønnhetstegn som frisk hud, strålende øyne, hvite og jevne tenner, regelmessige trekk, tykt hår, velformede kropper og så videre, er tegn på sunnhet og gode gener.

Så hva har det med skalaen å gjøre? Jo nettopp det at dersom du går bare noen få generasjoner tilbake i tid - så kort tilbake at vår genetiske programmering rett og slett ikke har hatt TID til å omstille seg - så kommer du til en verden der tannleger er mangelvare, ingen har hørt om regulering, skjeløydhet er noe du har hele livet, er du så uheldig å pådra deg en typisk smittsom sykdom som feks. kopper, så er du merket for livet der også. Hudpleieprodukter og sminke var ikke akkurat lett tilgjengelig, det samme med "enkle" skjønnhetstriks som push-up, hold-in, hårfarge og tannbleking, for ikke å snakke om plastisk kirurgi!

Så det som for 200 år siden ville vært soleklare 1ere og 2ere, vil idag med kun grunnleggende medisinske fremskritt, allerede være en 3er. Legg til at hun tar litt vare på seg selv og kan å sminke/kle seg, så skal det godt gjøres at en ung kvinne ikke klarer minst en 4er, og gjerne både 5 og 6.

Ikke helt enig hvis jeg skal være litt statistikk-nerd:

Tenker som så at skalaen ikke er satt i stein, hvis folk er penere enn for 200 år siden så betyr det at du må være penere i dag (i absolutte termer - og uten sminke!) for å regnes som en 5er enn for 200 år siden.

Sagt på en annenmåte, hvis en gjennomsnittlig dame i dag er som en 7er for 200 år siden så er hun jo

fortsatt gjennomsnittlig, ergo er hun en 5er per i dag.

Skalaen blir slik at den gir en bell-kurve.

Det vil si at gjennomsnittet ligger på 5 i populasjonen en undersøker og flesteparten da ligger rundt 4/5/6.

Betyr også at det er ytterst få 10ere og 1ere. Der er dem som du får hjerteflimmer av å se på gata, enten fordi de er guddommelig pene eller sirkus-freak-monstrøse.

Skjønner det er selvbildet som stemmes på her men mer realistsisk er at det er ingen 10ere og ingen 1ere her. Disse er forkommer nok bare 1 av flere hundre tusen. De som sier de er 10ere eller 1ere bør tenke: Kan det finnes noen der ute som er penere/mindre pen enn meg? I så fall er du hverken 10er eller 1er for disse andre må få plass på skalaen de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg ga meg selv 10, for jeg er perfekt slik jeg er skapt. Og de som ikke er fornøyd med det, gir jeg blanke faen i.

Det er rette innstillingen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...