Gå til innhold

Noen gravide her med diabetes typen 1?


comingsoon

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten jente på snart 6 mnd. Under svangerskapet der utviklet jeg svangerskapsdiabetes, som i uke 25/26 viste seg til å være diabetes type en. Jeg hadde "grei nok" kontroll på blodsukkeret under svangerskapet, men jeg var ny i gamet, så det var høyt og lavt.

Datteren min ble født i oktober.

I januar ble jeg innlagt på sykehus en uke pga alvorlig ketoacedose. Jeg skulle visst ikke overlevd, for det var skikkelig, SKIKKELIG gale. Nå er jeg altså gravid igjen, men jeg kjenner panikken tar meg. Nå svinger blodsukkeret voldsomt. De siste dagene har jeg klart å holde det noe lunde i sjakk, men de siste ukene har det veldig ofte vært opp i mot 14-15.

Jeg har bestilt time hos indremedisiner.

Er det noen her inne med diabetes som kan fortelle meg litt om dette? Hadde vært veldig greit å få litt informasjon mens jeg venter på at jeg skal få komme til hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har type 1 diabetes og har fått to barn. Jeg har også hatt en alvorlig ketoacidose (det var slik diabetesen ble oppdaget), så jeg skjønner godt din bekymring.

Som gravid med diabetes skal du ha tett oppfølging for å passe på blodsukkeret ditt. Det er normalt at det svinger og at det kan være vanskelig å kontrollere, det er bl.a. det de skal hjelpe deg med. Jeg vet ikke hvor du bor, men noen sykehus har egne poliklinikker for gravide diabetikere. Jeg har selv hatt alle kontroller på Rikshospitalet begge svangerskapene. Der går man annenhver uke fram til uke 30 og deretter hver uke, så det er ganske tett. Anbefaler deg å snakke med fastlegen og søke deg til et sykehus hvor du kan få god oppfølging i forhold til diabetes.

Ser du er bekymret for blodsukkeret ditt, er du redd for å få en ny ketoacidose? Om du generelt har god kontroll så vil ikke en og annen sving opp til 14-15 være farlig. Sjekk blodsukkeret ditt ofte. Det er slitsomt, men gir deg bedre kontroll. Ellers må du bare spørre hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker før hvert måltid. Jeg stoler ikke på "magefølelsen" enda. Sist ble jeg godt fulgt opp av Kk i Bergen, så blir nok sånn denne gangen også.

Ja, jeg må innrømme at jeg er redd for det. Det skremte meg virkelig da jeg ble syk. Jeg går ikke til legen frivillig (eller gikk), så jeg gikk med dette leeeenge. Men jeg kjente det bare de to siste ukene. Men da kjente jeg det virkelig.

Uansett. Jeg har lest at man skal få innkalling til ul rundt uke 9. Dette pga at det ofte kan være misdannelser om man ikke har kontroll på bs? Kjenner angsten tar meg. Jeg er virkelig redd for at noe er gale fordi jeg ikke klarer å kontrollere det.

Å herregud. Jeg skrev jo selvfølgelig ikke det mest vesentlige. Jeg er gravid igjen, ca 5 uker på vei.

På sist kontroll (ca 3 uker siden) var langtidsblodsukkeret mitt 9,3. Sykepleier sa at dette ville ta litt tid å få ned igjen fra 19,8 i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå maser jeg. Men jeg er ts altså. Men ser at av en eller annen grunn er det to forskjellige nick her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det skremte deg, det gjorde det med meg også. Jeg visste ikke at jeg hadde diabetes, og overså at jeg var mye tørst, sliten og ukonsentrert. En morgen våknet jeg av at jeg var kvalm og kastet opp hele dagen og trodde jeg hadde fått omgangssyke, men utover kvelden begynte jeg å få problemer med å puste og måtte på sykehus. Tror jeg hadde 49 i blodsukker og jeg var så syk at jeg på få timer havnet i koma. Det var veldig skremmende, men samtidig hadde dette bygget seg opp over tid og en så alvorlig ketoacidose får man ikke om man passer på litt.

9,3 er høyt, men målet nå er jo å få det ned og det vil du få hjelp til. Det er sjelden at diabetikere i Norge får problemer under svangerskapet, og det er fordi man får såpass tidlig og hyppig oppfølging at ingen blir gående lenge med høyt blodsukker. Synes du skal prøve å ikke tenke for mye på mulige problemer, sannsynligheten er ikke veldig stor og det viktigste nå er at du får kontroll på blodsukkeret ditt. Selv om du bare er fem uker på vei er det ikke for tidlig å dra til fastlegen og komme i gang med kontroller på KK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...