Gå til innhold

NRK-Lisens

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært sammenlignbart, hvis butikken skulle ha betalt for hver gang du skulle spise av varen du allerede hadde betalt for. Jeg har jo allerede betalt for tv'n min, hvorfor skal de fortsatt ha penger av meg? For å sponse MGP og andre møkkaprogrammer de absolutt skal sende? Takke meg til. Det blir som om matbutikken skulle kreve flere penger for maten jeg har kjøpt, fordi de vil kjøpe inn andre varer som jeg ikke vil ha.

Hvem tror du sponser bleiekampen og pølsekampen og andre kamper? Det er enkelte varer som selges med tap, andre med høy gevinst. Jeg kjøper ikke bleier, og finansierer indirekte småbarnsforeldre rundt forbi. Det er helt greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært sammenlignbart, hvis butikken skulle ha betalt for hver gang du skulle spise av varen du allerede hadde betalt for. Jeg har jo allerede betalt for tv'n min, hvorfor skal de fortsatt ha penger av meg? For å sponse MGP og andre møkkaprogrammer de absolutt skal sende? Takke meg til. Det blir som om matbutikken skulle kreve flere penger for maten jeg har kjøpt, fordi de vil kjøpe inn andre varer som jeg ikke vil ha.

Du har betalt for TV'en ja, men du må betale for å sjå på den og. Eller meiner du at ein ikkje skal betale for internett heller, sida ein allereie har betalt datamaskinen?

• Liker 3
Skrevet

Du har betalt for TV'en ja, men du må betale for å sjå på den og. Eller meiner du at ein ikkje skal betale for internett heller, sida ein allereie har betalt datamaskinen?

Dette argumentet kunne sammenlignes hvis vi måtte betalt for både pc, internett-programvare, abbonnement, og i tillegg betalt hver gang vi logget oss på.

Evt at man alle som eide pc måtte betalt internettavgift enten de hadde programvare eller ei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede kjøpt PCen min, men må betale både for strøm og internettilgang. Jeg har kjøpt mobilen min, men må betale for abonnement. Til og med hver gang jeg sender SMS og ringer. Jeg har kjøpt bilen min, men må fortsatt betale veiavgift. Og bensin. Og bompenger.

AnonymBruker
Skrevet

Dette argumentet kunne sammenlignes hvis vi måtte betalt for både pc, internett-programvare, abbonnement, og i tillegg betalt hver gang vi logget oss på.

Hø? Betaler du hver gang du skrur på TVen, du da...?

• Liker 1
Skrevet

Ser at jeg formulerte meg litt vel kjapt..:) Og at noen ord falt ut i tillegg.

Jeg betaler ikke til staten hver gang jeg kobler meg på, nei.

Og ja, jeg betaler også til leverandøren for å ha internettilgang, men jeg betaler ikke til staten for å "eie" den muligheten.

Vi betaler ikke for å ha nrk, vi betaler ikke for å se på nrk, vi betaler for å eie et produkt. Som vi allerede har betalt for å skaffe oss, og må betale til en leverandør for å benytte oss av. Staten blir dermed en tredjepart som bare krever penger uten å faktisk gi oss noe tilbake. Ja, de "gir" en påstått reklamefri kringkaster som skal gi kvalitet og dekke alles ønsker. Men de tar pengene selv om man ikke vil ha, eller har mulighet til å bruke det tilbudet. Dessuten er ikke produktet gratis selv om du betaler lisens, man må fortsatt betale en leverandør for å ta det inn.

Skrevet

De som ser på NRK skulle fått lov å betale for det, så kunne vi andre betalt som vi allerede gjør for resten av kanalene.

Var en gang jeg hadde en tv som ikke virket men jeg måtte fortsatt betale kringkastingsavgift. Det måtte jeg også da jeg bodde et sted med utelukkende pakistanske kanaler. Eneste gangen jeg faktisk kunne tenkt meg NRK :fnise: siden jeg var 4 år og så på barnetv. Når jeg ble eldre begynte jeg å se barnetv på tv3.

Synes hele NRK avgiften er så langt ut på viddene. Folk som ikke tar buss betaler vel ikke for månedskort? Vi betaler jo skatt, men ikke denne tillegsavgiften.

Skrevet

Jeg har betalt for tv'en og har null problemer med å betale for parabol og boks, på lik linje som at jeg har kjøpt pc'en og ahr null problem å betale for internetten også ;)

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Fy søren! Og da jeg var i matbutikken i går, så skulle dama i kassa ha betalt for varene! Dette vil jo ingen ende ta? :rasende:

Jeg har opplevd det samme.. Rett og slett skammelig at de vil ha penger for det vi skal kjøpe. Hva er det neste at brannvesnet skal ha vann for og slukke en brann. ?

AnonymBruker
Skrevet

For å være helt ærlig, så kan dere bare la vær å kommentere dersom dere bare skal lage kvalme. Vi er da alle voksne mennesker, så ufine kommentarer synes jeg vi kan holde oss for gode for! :nei:

- TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lisens vs reklame....pick your poison (maa finansieres paa ett sett)

Gjest Coarvi
Skrevet

Vi er da alle voksne mennesker, så ufine kommentarer synes jeg vi kan holde oss for gode for! :nei:

- TS

Ts, hvis du er et voksent menneske slik du påstår, så betaler du lisensen eller kvitter deg med TV-en. Å lure seg unna slik du gjør er svært lite voksent. Er du imot TV-lisensen, så dropper du TV-en og ser på nett-TV i stedet. Å snylte på de andre lisensbetalerne er ikke ok uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede kjøpt PCen min, men må betale både for strøm og internettilgang. Jeg har kjøpt mobilen min, men må betale for abonnement. Til og med hver gang jeg sender SMS og ringer. Jeg har kjøpt bilen min, men må fortsatt betale veiavgift. Og bensin. Og bompenger.

Når det gjelder PC så betaler man for det man ønsker å bruke - internett. Samme gjelder for mobil og bil. Du betaler ikke noe som helst for å fortsette å ha eierskap av disse. Lisensavgiften er en avgift for å eie en TV uavhengig av bruk, så du kan ikke sidestille det med å eie en PC.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, hvis du er et voksent menneske slik du påstår, så betaler du lisensen eller kvitter deg med TV-en. Å lure seg unna slik du gjør er svært lite voksent. Er du imot TV-lisensen, så dropper du TV-en og ser på nett-TV i stedet. Å snylte på de andre lisensbetalerne er ikke ok uansett.

Kan du fortelle hvordan andre tar skade av at noen ikke betaler TV-lisens, eller "snylter" som du kaller det?

Skrevet

Synes hele NRK avgiften er så langt ut på viddene. Folk som ikke tar buss betaler vel ikke for månedskort?

Men TS kjører jo buss uten å betale, og hvis hun ikke får snikgebyr er det oss andre som får høyere pris på månedskort. Hun får begynne å sykle da. Altså ikke se på tv.

Skrevet

Ser at jeg formulerte meg litt vel kjapt..:) Og at noen ord falt ut i tillegg.

Jeg betaler ikke til staten hver gang jeg kobler meg på, nei.

Og ja, jeg betaler også til leverandøren for å ha internettilgang, men jeg betaler ikke til staten for å "eie" den muligheten.

Vi betaler ikke for å ha nrk, vi betaler ikke for å se på nrk, vi betaler for å eie et produkt. Som vi allerede har betalt for å skaffe oss, og må betale til en leverandør for å benytte oss av. Staten blir dermed en tredjepart som bare krever penger uten å faktisk gi oss noe tilbake. Ja, de "gir" en påstått reklamefri kringkaster som skal gi kvalitet og dekke alles ønsker. Men de tar pengene selv om man ikke vil ha, eller har mulighet til å bruke det tilbudet. Dessuten er ikke produktet gratis selv om du betaler lisens, man må fortsatt betale en leverandør for å ta det inn.

Har man RiksTv-boks må man ikke betale noe abbonement for å se NRK sine kanaler.

De kan ikke tvinge deg til å åpne døra, eller å komme inne, eller å få deg til å signere.

Men om man ikke betaler kommer hyggelige Statens Innkrevningssentral og trekker manglende betalt lisens rett ut av lønna. Pluss tilleggsavgift.

TS, som flere andre sier, selg eller sett tv`n på loftet til foreldrene dine, og bruk nettv i stede. Selv har jeg vert uten tv i snart 2 år, og det funker strålende.

Gjest Coarvi
Skrevet

Når det gjelder PC så betaler man for det man ønsker å bruke - internett. Samme gjelder for mobil og bil. Du betaler ikke noe som helst for å fortsette å ha eierskap av disse. Lisensavgiften er en avgift for å eie en TV uavhengig av bruk, så du kan ikke sidestille det med å eie en PC.

Lisensavgiften er en avgift for å eie en TV-mottaker, altså for å eie noe som gjør det mulig å motta tv-signaler. Hvis du kjøper en TV, men ikke ønsker å motta TV-signaler, så har du selv gjort et dumt valg. Ønsker du ikke å motta TV-signaler lar du vær å kjøpe TV (eller plomberer den slik at du slipper avgift) og kjøper en skjerm i stedet. Man har altså forutsatt at de som kjøper en TV faktisk har tenkt å bruke den som en TV, noe jeg synes er en rimelig forutsetning.

• Liker 2
Skrevet

Lisens vs reklame....pick your poison (maa finansieres paa ett sett)

Lisens er for å finansiere NRK, noe jeg ikke ser på, og jeg foretrekker dermed heller reklame.For om det kommer reklam på NRK gjør det meg ingen verdens ting!

Lisensavgiften er en avgift for å eie en TV-mottaker, altså for å eie noe som gjør det mulig å motta tv-signaler. Hvis du kjøper en TV, men ikke ønsker å motta TV-signaler, så har du selv gjort et dumt valg. Ønsker du ikke å motta TV-signaler lar du vær å kjøpe TV (eller plomberer den slik at du slipper avgift) og kjøper en skjerm i stedet. Man har altså forutsatt at de som kjøper en TV faktisk har tenkt å bruke den som en TV, noe jeg synes er en rimelig forutsetning.

Ved plombering er det vel coax inngangen som går tror jeg, noe man ikke lenger trenger for å få inn signerl via en boks e.l. Noen anelse hvor man faktisk får gjort dette? Ser på det som en ypperlig måte å slippe unna avgiften på.

Skrevet

Påstanden om at hver enkelt må Betale mer, dersom noen ser svart, medfører ikke riktighet.

Det er snarere tvert imot, jo mer villige befolkningen er til å se svart, jo mer elastisk er etterspørselen, og jo lavere vil prisen bli for de som ønsker å betale.

Stråmannen til Imli er direkte uspiselig. Jeg slutter aldri å bli imponert over hvor langt folk er villige til å kompromittere sin egen redelighet, for å manipulere andre til egen fordel, gjerne med påtatt høyverdig moral. Hvor er den moralske forskjellen mellom å tvinge folk til å betale for en priviligert kanal og å tvinge butikkeiere til å betale for beskyttelse?

Jeg liker NRK, derfor liker jeg å tvinge andre til å betale for det jeg liker. Det er jo så enkelt? Null moral, null samvittighet. Meg, meg, meg, meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...