Gå til innhold

Falske voldtektsanklager


Gjest Jesper 25

Anbefalte innlegg

Gjest Jesper 25

Falske anklager

Det har blitt gjort forskning på hvor mange av de anmeldte voldtektene som viser seg å være basert på feil grunnlag eller som er falske, og i februar 2004 ble det lagt frem en rapport av Plenum Publishing Corporation som sa at opptil 40 % av de anmeldte voldtektene falt innunder disse kategoriene. Det har i media blitt rettet sterk kritikk mot politiet for den høye andelen voldtektsanmeldelser som henlegges (84 %). Politiadvokat Thomas Utne Pettersen svarte i kronikk i 2007 at media fort fremstiller alle voldtektssaker som korrekte/sanne, og at folk dermed nesten alltid er overbevist om at den tiltalte er skyldig. Videre at mange saker ble henlagt fordi de var falske eller uriktige.

Det fremholdes også at uskyldig anklagede har større sjanse for å bli dømt i en straffesak enn virkelige voldtektsmenn. Grunnlaget for dette er at den uskyldig anklagede vil lett oppfatte rettsprosessen som et overgrep, og dermed opptre langt mindre sympatisk i retten enn en skyldig. Oppførselen i retten kan dermed påvirke dommer eller jury, og dermed utfallet av saken.

Falske voldtektsanklager er naturligvis psykisk påkjennende for den anklagede, som i tilfeller kan ende med posttraumatisk stresssyndrom, sterke depresjoner, isolering og selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eirin

Falske anklager

Det har blitt gjort forskning på hvor mange av de anmeldte voldtektene som viser seg å være basert på feil grunnlag eller som er falske, og i februar 2004 ble det lagt frem en rapport av Plenum Publishing Corporation som sa at opptil 40 % av de anmeldte voldtektene falt innunder disse kategoriene. Det har i media blitt rettet sterk kritikk mot politiet for den høye andelen voldtektsanmeldelser som henlegges (84 %). Politiadvokat Thomas Utne Pettersen svarte i kronikk i 2007 at media fort fremstiller alle voldtektssaker som korrekte/sanne, og at folk dermed nesten alltid er overbevist om at den tiltalte er skyldig. Videre at mange saker ble henlagt fordi de var falske eller uriktige.

Det fremholdes også at uskyldig anklagede har større sjanse for å bli dømt i en straffesak enn virkelige voldtektsmenn. Grunnlaget for dette er at den uskyldig anklagede vil lett oppfatte rettsprosessen som et overgrep, og dermed opptre langt mindre sympatisk i retten enn en skyldig. Oppførselen i retten kan dermed påvirke dommer eller jury, og dermed utfallet av saken.

Falske voldtektsanklager er naturligvis psykisk påkjennende for den anklagede, som i tilfeller kan ende med posttraumatisk stresssyndrom, sterke depresjoner, isolering og selvmord.

Jeg tviler nå sterkt på denne såkalte "undersøkelsen", men i de tilfeller der noen skulle bli urettmessig anklaget for voldtekt så bør jo selvsagt den som har fremsatt en uriktig påstand tiltales for dette etter at den anklagede har bevist at han ikke har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig sak.

Det er desverre mange som bruker makten ved å anmelde en "voldtekt", dette ødelegger ikke bare for den som blir anmeldt, men også for voldtektsofre som ikke blir betrodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler nå sterkt på denne såkalte "undersøkelsen", men i de tilfeller der noen skulle bli urettmessig anklaget for voldtekt så bør jo selvsagt den som har fremsatt en uriktig påstand tiltales for dette etter at den anklagede har bevist at han ikke har gjort det.

Hvordan skal han bevise det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også mange som ikke blir dømt, selv om de er skyldige!

Venninnen min ble voldtatt da hun var 15 år. Sykehuset og politiet anmeldte saken. Men når hun kom tilbake til skolen igjen etter hendelsen, snakket folk dritt om henne fordi hun hadde anmeldt noen for voldtekt. Pratet om at det ikke var sant osv, noe som så klart var en stor påkjenning for henne. :tristbla:

2 år senere var saken endelig ferdig og han ble dømt til flere års fengsel og erstatningskrav. Da snakket ikke folk så høyt lengre, men heller spurte henne om det gikk bra osv..

Poenget er bare, at en må tenke seg om før en er snar med å si at ting, som spesielt voldtekt, ikke er sant. Voldtektene i Norge i dag har alt for lave straffer! Og holdingene til folk er grusomme om en påstår at en har blitt voldtatt.

Så jeg tror heller vi bør fokusere på voldtektsmennene som går frie der ute, og jobbe mer med at det skal forkomme minst mulig voldtekter. Det er utrolig vanskelig å bevise at noen har voldtatt en når en er over 16 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal han bevise det?

Feks ha vitner til hvor han var da den påståtte hendelsen skal ha skjedd. Om han var med jenta er det vel vanskeligere å ha bevis for at han ikke har gjort det, men som oftest er det like vanskelig for jenta å bevise at han har gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eirin

Hvordan skal han bevise det?

Jeg er ikke poleti eller advokat så de tingene vet jeg ikke

noe om. Men de har metoder for å finne ut slike ting slik at

skyldige blir dømt og uskyldige blir frikjent. Vi bor tross alt

i verdens beste land i henhold til mange FN undersøkelser.

Å si at jenter anmelder for voldtekt uten grunn blir bare for dumt.

Det er mange ting som er voldtekt, ikke bare når man blir angrepet

i mørket. Det kan like godt være at man blir overtalt til sex man egentlig

ikke vil ha og angrer etterpå, eller gjengpress og sånne ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tviler nå sterkt på denne såkalte "undersøkelsen", men i de tilfeller der noen skulle bli urettmessig anklaget for voldtekt så bør jo selvsagt den som har fremsatt en uriktig påstand tiltales for dette etter at den anklagede har bevist at han ikke har gjort det.

Ja, det hadde du vel likt tenker jeg. Nå er det imidlertid slik at vi i Norge har en rettsstat og der er det ikke den tiltalte som har bevisbyrden men aktoratet. Heldigvis er det ikke personer som deg som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig sak.

Det er desverre mange som bruker makten ved å anmelde en "voldtekt", dette ødelegger ikke bare for den som blir anmeldt, men også for voldtektsofre som ikke blir betrodd.

betrodd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig å lese at noen ønsker seg at den anklagede selv skal bevise sin uskyld når det gjelder anklager om voldtekt! Måtte justismord ramme dem selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke poleti eller advokat så de tingene vet jeg ikke

noe om. Men de har metoder for å finne ut slike ting slik at

skyldige blir dømt og uskyldige blir frikjent. Vi bor tross alt

i verdens beste land i henhold til mange FN undersøkelser.

Å si at jenter anmelder for voldtekt uten grunn blir bare for dumt.

Det er mange ting som er voldtekt, ikke bare når man blir angrepet

i mørket. Det kan like godt være at man blir overtalt til sex man egentlig

ikke vil ha og angrer etterpå, eller gjengpress og sånne ting.

Så du mener at hvis en gutt ønsker sex med en dame og prøver å snakke varmt om dette og prøve å få henne interesert, og hun velger å ha sex med han, så kan hun bare si etterpå at hun egentlig ikke ønsket det og så gå og anmelde fyren???? Jeg håper virkelig ikke det er mennesker som deg som avgjør slike saker. For det blir bare alt for dumt. Da må jo halvparten av alle menn ha voldtatt noen. Hva hvis en syk kvinne ønsker å "ta" deg og anmelder deg for voldtekt. Mlig saken blir henlagt men syns du det hadde vært hyggelig å levd med en slik falsk anmeldelse registrert på deg. Det ville nok gjort deg ganske så fortvila og deppa tenker jeg. Og hva hvis hun fikk med en like dum veninne for som bekreftet det hele. Da hadde du nok blitt dømt skal du se. Sånn er systemet desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falske anklager

Det har blitt gjort forskning på hvor mange av de anmeldte voldtektene som viser seg å være basert på feil grunnlag eller som er falske, og i februar 2004 ble det lagt frem en rapport av Plenum Publishing Corporation som sa at opptil 40 % av de anmeldte voldtektene falt innunder disse kategoriene. Det har i media blitt rettet sterk kritikk mot politiet for den høye andelen voldtektsanmeldelser som henlegges (84 %). Politiadvokat Thomas Utne Pettersen svarte i kronikk i 2007 at media fort fremstiller alle voldtektssaker som korrekte/sanne, og at folk dermed nesten alltid er overbevist om at den tiltalte er skyldig. Videre at mange saker ble henlagt fordi de var falske eller uriktige.

Det fremholdes også at uskyldig anklagede har større sjanse for å bli dømt i en straffesak enn virkelige voldtektsmenn. Grunnlaget for dette er at den uskyldig anklagede vil lett oppfatte rettsprosessen som et overgrep, og dermed opptre langt mindre sympatisk i retten enn en skyldig. Oppførselen i retten kan dermed påvirke dommer eller jury, og dermed utfallet av saken.

Falske voldtektsanklager er naturligvis psykisk påkjennende for den anklagede, som i tilfeller kan ende med posttraumatisk stresssyndrom, sterke depresjoner, isolering og selvmord.

Jeg googlet dette, og det første treffet var Wikis artikkel om voldtekt. Og jeg ser at du har klippet og limt avsnittet om falske anklager i sin helhet. Jeg syntes dette hørtes litt voldsomt ut, og sporet den faktiske referansen: "False Rape Allegations" av Eugene J Kanin.

Den beskjeftiger seg med anklager om voldtekt, og falske anklager, i en by med omtrent 70.000 innbyggere i Midt-Vesten i USA, i tidsrommet 1978 til 1987.

Denne byen var litt spesiell, ettersom de etterforsket alle anmeldte voldtekter, og sågar brukte løgndetektorer i avhør av kvinnene. Løgndetektorer finner ikke sannheten om noe som helst, men de legger litt ekstra press på den som blir forhørt, særlig dem som er naive mht detektorens evne til å skille sannhet fra løgn. Det er oftest hovedgrunnen til å bruke dem i avhør, ettersom det ofte får vitner til å sprekke eller snakke sannere enn de ellers ville gjort.

Kriteriet for å klassifisere en anklage som falsk, var at den som først fremsatte den, innrømmet at den var falsk, og at ingen voldtekt hadde funnet sted.

Forskerne fikk dataene om hver enkelt slik sak fra politiet.

Falske anklager utgjør 45 tilfeller over en 9 års periode.

Men ikke alle tilfellene er anklager rettet mot en bestemt person. Noen ganger anmeldes voldtekt med ukjent gjerningsmann, f.eks for å få hjelp til abort, eller for å ha et alibi for undersøkelse for kjønnssykdommer etter utroskap. Anmeldelser for å skaffe et alibi, utgjør faktisk over halvparten av de falske anmeldelsene som var registrert. Halvparten av disse igjen har "ukjent gjerningsmann".

27% av anklagene, 12 saker, var voldtektsanklage som hevnakt, oftest i tilfeller der kvinnen følte seg avvist. Alle de siterte vignettene (3 av 12 saker) handler om tenåringjenter.

Den tredje kategorien av saker er de der anmeldelse er ment som en måte å få sympati på. Og det er da 18%, 8 tilfeller. Alle med ukjent gjerningsmann.

Det betyr at i omtrent halvparten av anmeldelsene er det ikke fremsatt en anklage mot spesifikk person.

Så tittelen din er litt misvisende. Det er snakk om falske anmeldelser, ikke anklager, og i halvparten av tilfellene er det ingen som rammes (annet enn politiet, som kaster bort tid og penger på å etterforske).

Forøvrig så tror jeg ikke at rapporten uten videre kan overføres til norske forhold anno 2011, siden den beskjeftiger seg med den amerikanske midtvesten på 80-tallet. Da var f.eks selvbestemt abort et ganske betent tema. I et land der selvbestemt abort ble innført gjennom en høyesterettsdom, og et flertall av befolkningen er mot det (over halvparten er pro-life) er f.eks tenåringsgraviditeter mer kompliserte å håndtere enn hos oss.

Og det er nok andre store forskjeller mht sex i Vestens mest religiøse land, sammenlignet med oss, som gjør rapporten nokså irrelevant for våre forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke poleti eller advokat så de tingene vet jeg ikke

noe om. Men de har metoder for å finne ut slike ting slik at

skyldige blir dømt og uskyldige blir frikjent. Vi bor tross alt

i verdens beste land i henhold til mange FN undersøkelser.

Å si at jenter anmelder for voldtekt uten grunn blir bare for dumt.

Det er mange ting som er voldtekt, ikke bare når man blir angrepet

i mørket. Det kan like godt være at man blir overtalt til sex man egentlig

ikke vil ha og angrer etterpå, eller gjengpress og sånne ting.

Du tuller nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg tror heller vi bør fokusere på voldtektsmennene som går frie der ute, og jobbe mer med at det skal forkomme minst mulig voldtekter. Det er utrolig vanskelig å bevise at noen har voldtatt en når en er over 16 år!

Hvorfor det? Jeg synes virkelig ikke at dette bør være noe enten eller. Det er en rekke tiltak som kan settes inn for å forebygge voldtekter. Det er også mye som kan gjøres for å oppnå riktige domfellelser i voldtektssaker. Og ikke minst så bør steretypier bekjempes.

Men alt det som her listes opp av forbedringsområder vil ha liten effekt hvis det fortsatt skal være slik at falske anklager om overgrep omtrent ikke skal få konsekvenser. Jeg tor ikke kvinner som gjør dette egentlig forstår hvor nedrig og ødeleggende dette er for alle. Både den som urettmessig blir anklaget men også for de som urettmessig blir møtt med skepsis på grunn av at falske anmeldelser faktisk forekommer.

Og så kan jeg opplyse om at det også går voldtekstkvinner fri der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om falske anmeldelser, ikke anklager, og i halvparten av tilfellene er det ingen som rammes (annet enn politiet, som kaster bort tid og penger på å etterforske).

Her er vi uenige når du påstår at ingen rammes.



  • Kvinners generelle troverdighet rammes
  • Synet på menns hang til overgrep overdimensjoneres
  • Ofre for reelle overgrep rammes da politiet har svært knappe ressurser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi uenige når du påstår at ingen rammes.



  • Kvinners generelle troverdighet rammes
  • Synet på menns hang til overgrep overdimensjoneres
  • Ofre for reelle overgrep rammes da politiet har svært knappe ressurser

Det er jeg forsåvidt enig i, men jeg tenkte på enkelttilfellene, altså at anmeldelsene ikke var rettet mot noen spesifikk person.

Forøvrig så var poenget mitt mest at det man kan kalle falske anklager om voldtekt, ikke er på langt nær så utbredt som det kunne virke ved første øyekast på TS`s innlegg, eller rettere sagt, TS`s sitat fra Wiki.

Vi er jo kjent med at falske anmeldelser forekommer, men TS`s innlegg/sitat fremstiller det nesten som om 40% av anklagene overalt er falske, basert på nye tall, mens det i realiteten er snakk om at omtrent 20% av anklagene i en mindre amerikansk by på 80-tallet, var falske.

Jeg syntes at det var ganske viktig å poengtere dette, siden det innebærer at de sosiale forholdene rundt fenomenet mest sannsynlig er som forskjellige i Norge og datidens USA, at rapporten er verdiløs som kommentar til norske forhold.

Som sagt, falske anklager forekommer, og hadde rapporten vært relevant for oss, ville det vært en veritabel brannfakkel i debatten.

Men den er ingen av delene, og jeg syns faktisk at TS burde ha sjekket dette først, all den tid referansen faktisk var listet neders i Wiki-artikkelen.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du mener at hvis en gutt ønsker sex med en dame og prøver å snakke varmt om dette og prøve å få henne interesert, og hun velger å ha sex med han, så kan hun bare si etterpå at hun egentlig ikke ønsket det og så gå og anmelde fyren???? Jeg håper virkelig ikke det er mennesker som deg som avgjør slike saker. For det blir bare alt for dumt. Da må jo halvparten av alle menn ha voldtatt noen. Hva hvis en syk kvinne ønsker å "ta" deg og anmelder deg for voldtekt. Mlig saken blir henlagt men syns du det hadde vært hyggelig å levd med en slik falsk anmeldelse registrert på deg. Det ville nok gjort deg ganske så fortvila og deppa tenker jeg. Og hva hvis hun fikk med en like dum veninne for som bekreftet det hele. Da hadde du nok blitt dømt skal du se. Sånn er systemet desverre.

Det er jo faktisk nettopp dette som skjer alt for ofte...

Og jeg tror det er pga slike saker at andre jenter som faktisk har blitt utsatt for voldtekt ikke blir tatt like alvorlig som de burde blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg forsåvidt enig i, men jeg tenkte på enkelttilfellene, altså at anmeldelsene ikke var rettet mot noen spesifikk person.

Forøvrig så var poenget mitt mest at det man kan kalle falske anklager om voldtekt, ikke er på langt nær så utbredt som det kunne virke ved første øyekast på TS`s innlegg, eller rettere sagt, TS`s sitat fra Wiki.

Vi er jo kjent med at falske anmeldelser forekommer, men TS`s innlegg/sitat fremstiller det nesten som om 40% av anklagene overalt er falske, basert på nye tall, mens det i realiteten er snakk om at omtrent 20% av anklagene i en mindre amerikansk by på 80-tallet, var falske.

Jeg syntes at det var ganske viktig å poengtere dette, siden det innebærer at de sosiale forholdene rundt fenomenet mest sannsynlig er som forskjellige i Norge og datidens USA, at rapporten er verdiløs som kommentar til norske forhold.

Som sagt, falske anklager forekommer, og hadde rapporten vært relevant for oss, ville det vært en veritabel brannfakkel i debatten.

Men den er ingen av delene, og jeg syns faktisk at TS burde ha sjekket dette først, all den tid referansen faktisk var listet neders i Wiki-artikkelen.

Et annet perspektiv i denne debatten er jo at politiet ofte får kritikk fordi man under avhør av den som hevder seg voldtatt, stiller kritiske og kontrollerende spørsmål. De som setter fram denne kritikken er ofte de samme personene som hevder at kvinner aldri lyver om slike ting. Og her sikter jeg spesielt til feminister og kvinner med bakgrunn fra drift av krisesentra. De mener åpenbart at en påstått overgriper er skyldig uansett og noen av dem igjen mener at bevisbyrden bør legges på den som beksyldes for overgrep.

Så når TS antakeligvis kan beskyldes for en noe unyansert og overdrevet framstilling av fakta, så bør vi vel også ta i betraktning at det finnes sterke krefter som drar i motsatt retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falske anklager

Det har blitt gjort forskning på hvor mange av de anmeldte voldtektene som viser seg å være basert på feil grunnlag eller som er falske, og i februar 2004 ble det lagt frem en rapport av Plenum Publishing Corporation som sa at opptil 40 % av de anmeldte voldtektene falt innunder disse kategoriene. Det har i media blitt rettet sterk kritikk mot politiet for den høye andelen voldtektsanmeldelser som henlegges (84 %). Politiadvokat Thomas Utne Pettersen svarte i kronikk i 2007 at media fort fremstiller alle voldtektssaker som korrekte/sanne, og at folk dermed nesten alltid er overbevist om at den tiltalte er skyldig. Videre at mange saker ble henlagt fordi de var falske eller uriktige.

Det fremholdes også at uskyldig anklagede har større sjanse for å bli dømt i en straffesak enn virkelige voldtektsmenn. Grunnlaget for dette er at den uskyldig anklagede vil lett oppfatte rettsprosessen som et overgrep, og dermed opptre langt mindre sympatisk i retten enn en skyldig. Oppførselen i retten kan dermed påvirke dommer eller jury, og dermed utfallet av saken.

Falske voldtektsanklager er naturligvis psykisk påkjennende for den anklagede, som i tilfeller kan ende med posttraumatisk stresssyndrom, sterke depresjoner, isolering og selvmord.

Er u red for at blås sjanse til å vinne valget gikk tapt med alle FrPs blundere?

Solarium-Siv gjør mange tabber og etikk er ikke FrPs sterke side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...