Gå til innhold

Lei av eple, banan, appelsin, brokkoli, gulrot...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å leve sunnere, med mindre stivelse, sukker osv. Bruker knekkebrød og andre varianter i stedet for brød, spiser mer salat og grønt enn poteter til middag osv.

Jeg bare synes butikkene er så kjedelige, og jeg synes det er vanskelig å velge nye og spennende ting i jungelen av råd om kosthold og hva som er bra og ikke bra. Jeg har som mål å spise mer frukt og grønt, men frukt og grønt man er vokst opp med er eple, banan, appelsin, og grønt man er vokst opp med er agurk, tomat, mais, brokkoli, blomkål og gulrot.

Kjedelig i lengden :forvirret:

Jeg prøver også å overbevise mannen i huset om at salater kan være god og mettende mat. Han er vokst opp med at salat er salat, tomat, agurk med masse Thousand Island på og loff med smør ved siden av :roll: Han tror gryterett (med loff) er en fullverdig middag. Han tror pizzabunn skal være stor og tykk, at poteter er det viktigste tilbehøret og koteletter og biff eneste fullverdige kjøttet. Hvordan få med en mann på kostholdsendring?

Hva bruker dere som frukt og grønt? Finnes det gode seriøse nettsider om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pantherinae

Har dessverre ingen tips for å få med mannen din. Har du prøvd å lage enskikkelig salat, med kjøtt, pasta, avokado og slike ting som metter litt? Om han aldri har smakt det, kanskje han endrer mening når han får det servert. ;)

Kanskje han synes det er mer mat om du lager wok? Der kan man jo ha alt mulig oppi.

Bama og Frukt.no har mye informasjon om forskjellige frukt og grønnsaker, hvordan man ser om det er modent og hvordan man bruker det.

Jeg er veldig glad i

-Mango, enten som den er eller med vaniljekesam

-Druer, som de er, også godt med vaniljekesam

-Avokado, rett ut av skallet med salt og pepper, mose og ha på knekkebrød, i salater, lage guacamole, osv.

-Stangselleri, gir god smak til både wok, salat, og kan spises som den er

-Rotgrønnsaker, enten i wok eller lag rotmos som erstatning for potetmos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på rema1000.no, finn du eit oppskriftwshefte med tips og triks for å ete meir frukt og grønt. No er det nok strengt teke berekna for å få born til å ete meir grønt, men det kan jo kanskje fungere på ein kresen mann også...? :fnise:

Endret av dobby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Mango, enten som den er eller med vaniljekesam

-Druer, som de er, også godt med vaniljekesam

-Avokado, rett ut av skallet med salt og pepper, mose og ha på knekkebrød, i salater, lage guacamole, osv.

-Stangselleri, gir god smak til både wok, salat, og kan spises som den er

-Rotgrønnsaker, enten i wok eller lag rotmos som erstatning for potetmos

Herlige tips! Tusen takk :biggrin:

Kjøtt i salat, der sa du noe :ler: Biff, kanskje til og med!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet er et godt og sunt alternativ til "vanlig" kjøtt og kan tilberedes på utrolig mange måter - og blir saftige og gode hvis du baker de i stekeovn. Skjær et snitt på langs og fyll med soltørkede tomater, tomat, pesto, hvitløk eller noe annet med god smak. Varier med krydder.

Det samme med fiskefileter. Bakt i ovn er det saftig og godt. Lag f. eks "pakker" av fisk og masse grønnsaker som pakkes i folie og bakes i ovn.

Jeg tar meg gjerne noen turer i "innvandrersjapper" og prøver meg på nye grønnsaker. Spør de som jobber der hvordan det tilberedes.

I salater kan du putte skalldyr, kylling, kjøtt, spekeskinke, nøtter, oliven, syltede hvitløksbåter og mye annet. Tørristede pinjekjerner gir en ekstra god smak.

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pantherinae

Herlige tips! Tusen takk :biggrin:

Kjøtt i salat, der sa du noe :ler: Biff, kanskje til og med!

TS

Det går fint an å ha biff i salat! ;)

En annen ting han kanskje kan like er tacosalat? Jeg lager den egentlig bare som fyllet i taco, karbonadedeig, jalapeños, mais, salat, tomat, agurk, osv. Gjerne med mager kesam, guacamole og salsa til. Eventuelt kan du jo kjøpe tortillas eller noe til han, og så spiser du det som salat, veldig mye av kaloriene (og usunt fett) liger i tortillas og skjell.

Hvis han liker gryterett, så kan du jo prøve å lage litt forsjkellige gryter og? F.eks. Chili con carne, da kan man lett kutte ned litt på kjøttet, og tilsette mer bønner f.eks. Er mange gryter som kan lages sunne, spesielt hvis de lages fra bunnen av. Det er ikke så vanskelig, spesielt tomatbaserte gryter, da er det bare å kjøpe ferdige hakkede tomater på boks. Tilsette krydder, grønnsaker, eller annet man vil ha. Server med salat, og grovt brød, villris, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å ha biff i salat! ;)

En annen ting han kanskje kan like er tacosalat? Jeg lager den egentlig bare som fyllet i taco, karbonadedeig, jalapeños, mais, salat, tomat, agurk, osv. Gjerne med mager kesam, guacamole og salsa til. Eventuelt kan du jo kjøpe tortillas eller noe til han, og så spiser du det som salat, veldig mye av kaloriene (og usunt fett) liger i tortillas og skjell.

Hvis han liker gryterett, så kan du jo prøve å lage litt forsjkellige gryter og? F.eks. Chili con carne, da kan man lett kutte ned litt på kjøttet, og tilsette mer bønner f.eks. Er mange gryter som kan lages sunne, spesielt hvis de lages fra bunnen av. Det er ikke så vanskelig, spesielt tomatbaserte gryter, da er det bare å kjøpe ferdige hakkede tomater på boks. Tilsette krydder, grønnsaker, eller annet man vil ha. Server med salat, og grovt brød, villris, etc.

Topp! :hoppe:

Sånn er det når man er kjedelig i matveien, blir for mye vanemennesker :sjenert:

Ble sulten jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Det er vannvittig mye god mat man kan lage med sunne og slankende matvaner, man trenger bare bruke dem.

Selv lurte jeg en kamerat totalt en gang han besøkte meg, jeg serverte han nemlig bare mat som ville slanke han (han var over 150 kilo den gang).

Han ante ikke at jeg demonstrerte for han hvordan en slankekur kunne være, for jeg lot han jo spise fritt i den gode maten jeg serverte han.

Kunnskap om mulighetene man har med forskjellige matvaner hjelper mye på. Ta en kjedelig råvare som torsk f.eks., man kan jo lage nesten ubegrenset mange forskjellige middagsretter bare med den ene råvaren, retter som alle smaker vidt forskjellig. Slik er det med de fleste andre råvarer også. Ta et eple f.eks., som man kan lage flere forskjellige kaker av, man kan bruke epler i forskjellige desserter som smaker veldig forskjellig, ikke bare det men epler er også godt i mange middagsretter (bl.a. sammen med svinekjøtt og karry samt ost etc.) og salater og kan spises fersk og lages drikke av.

Mulighetene er vannvittig mange og du må bare kjøpe sunne råvarer og så kan dere tilbrede disse på spennende vis. Er ofte litt tids- og ressurs-krevende, men definitivt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...