Gå til innhold

Har søkt dyrepleierutdanning, men er ganske usikker på om jeg har noen sjanse til å komme inn...


kaffekjerringa

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat nå søkt meg inn på dyrepleierutdanning på Norges Veterinærhøgskole. Jeg er søker på førstegangsvitnemål(eller på primærkvote om du vil kalle det det), og jeg er klar over at det står på Samordna opptak at man bør ha et snitt på 4,8 i dette tilfellet. MEN, det jeg lurer på, er om man har stor sjanse for å komme inn dersom man har et snitt på 4,8? Er jo få plasser, og jeg vil virkelig jobbe kjempehardt for å få bra resultat på de siste karakterene mine. Men er det noen risiko for å ikke komme inn dersom man har akkurat det snittet? Er man omtrent sikret plass dersom man har dette snittet? Hvis nei, bør jeg sikkert få et snitt på 5? Er så syyykt spent, og klarer så vidt å vente til opptaket.

Er det noen som går eller har gått dyrepleien som kan si hvilket snitt de hadde for å komme inn? :sjenert: På forhånd takk!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tallene du finner på Samordna opptak sier noe om hvilket snitt siste person som kom inn hadde for et gitt år, altså de som hadde høyere snitt enn det kom inn. Dette endrer seg derimot fra år til år, så man kan aldri være sikret selv om man har høyere snitt enn det som har vært grensen årene før.

Hvis du fremdeles går på videregående har du jo fremdeles mulighet til å jobbe hardt og klare å få høyere snitt :) Lykke til :)

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tallene du finner på Samordna opptak sier noe om hvilket snitt siste person som kom inn hadde for et gitt år, altså de som hadde høyere snitt enn det kom inn. Dette endrer seg derimot fra år til år, så man kan aldri være sikret selv om man har høyere snitt enn det som har vært grensen årene før.

Hvis du fremdeles går på videregående har du jo fremdeles mulighet til å jobbe hardt og klare å få høyere snitt :) Lykke til :)

Ja, selvfølgelig, slik er det jo! Tusen takk for svar, dette blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er MANGE som søker hvert år, så jo høyere snitt, jo større sjanse for å komme inn! :)

Jeg ønsker deg LYKKE TIL! Og jeg håper at du kommer inn!

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg klar over - skulle vært flere tilbud i Norge synes jeg :) Men tusen takk skal du ha for det, trivelig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Danmark/Hansenberg har nå begynt å ta skolepenger av de norske studentene. Noe som gjør at du får høyt studielån + lavt lønnet yrke. Skolen er bra nok den, men gjelden vil jeg absolutt ikke anbefale noen... Tenk dere i hvertfall veldig godt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Danmark, men har lyst til å søke i Norge først og fremst. Hvis jeg ikke kommer inn i år, må jeg rett og slett bare forbedre snittet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Husk at poenggrensene ikke trenger å være det samme som karaktersnittet. Du får tilleggspoeng både for språk (utenom engelsk) og for realfag, som legges til karaktersnittet.

Tilleggspoengene for språk er nye i år, så det kan innvirke på poenggrensene.

På et så lite studium kan karaktergrensene også svinge en del fra år til år, rett og slett fordi det kommer veldig an på søkerne.

Se her for poengberegning. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så gode karakterer, hvorfor går du ikke for en dyrlegeutdannelse istedet?

Og med tanke på jobbmuligheter og lønn: Hva med sykepleier, eller rett og slett lege?

Jeg er selv dyrlege, har tidligere jobbet som dyrepleier, og vil råde deg til å tenke deg godt om før du tar en utdannelse som dyrepleier. Det er hardt arbeid, dårlig lønn, og du har minimal innflytelse på din egen arbeidshverdag. Tenk deg om :)

Snittet for å komme inn på dyrlegestudiet er også høyt, men der finnes utdannelsestilbud utenlands, samt mange muligheter for å opptjene seg ekstra studiepoeng og forbedre sitt karaktergjennomsnitt.

Det er veldig mange idealister innenfor dyrepleier/dyrlegeyrket, og flere av oss fikk en blåmandag da vi kom ut i praksis: Dyrene blir ikke glad for det vi gjør for dem... Når det er sagt: Den medisinske utdannelsen er veldig spennende og givende, og man møter mange interessante mennesker på sin vei som dyrlege.

Pastill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark/Hansenberg har nå begynt å ta skolepenger av de norske studentene. Noe som gjør at du får høyt studielån + lavt lønnet yrke. Skolen er bra nok den, men gjelden vil jeg absolutt ikke anbefale noen... Tenk dere i hvertfall veldig godt om...

Dette stemmer dessverre ang skolepengene.

Har også 4 venninner som har fått denne utdannelsen delevis gratis via sin arbeidsplass, for de ønsker at sine ansatte skal ha god utdannelse. Da er det skole totalt 6 mnd i året fordelt på 2 x 3 mnd. De andre 6 mnd er de hjemme og jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...