Gå til innhold

Vitaminer til baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Babyen vår er 5-6 uker. Siden fødselen har han fått multivitaminer og d-vitamindråper. Prøvde først å gi han det i sprøyte, men han spyttet bare ut. Så til nå har vi gitt det på flaske, blandet med litt utpumpet morsmelk. Nå sliter han med det og. Brekker seg og nekter å suge...

Hvordan gir dere vitaminer til deres små?

Han skulle også fått jerntilskudd nå. Men det går ikke... Det er ikke mange dråpene han skulle hatt, men det ender opp med magevondt hele dagen før hele mageinnholdet kommer opp igjen noen timer senere... Har prøvd å gi det i morsmelk og på sprøyte, men ingenting fungerer. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du gi han alt dette her da? Er eneste d-dråpene vi har fått anbefalt på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig babyen til TS er prematur? Da skal de ha vitaminer i tillegg.

Kanskje du kan ta litt malt i flaska samtidig? Hvis han blir hard i magen av jernet kan jo det også hjelpe på. Men hvis han bare kaster det opp uansett er det vel bedre at du ikke gir. Kanskje helsestasjonen har noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Babyen vår er 5-6 uker. Siden fødselen har han fått multivitaminer og d-vitamindråper. Prøvde først å gi han det i sprøyte, men han spyttet bare ut. Så til nå har vi gitt det på flaske, blandet med litt utpumpet morsmelk. Nå sliter han med det og. Brekker seg og nekter å suge...

Hvordan gir dere vitaminer til deres små?

Han skulle også fått jerntilskudd nå. Men det går ikke... Det er ikke mange dråpene han skulle hatt, men det ender opp med magevondt hele dagen før hele mageinnholdet kommer opp igjen noen timer senere... Har prøvd å gi det i morsmelk og på sprøyte, men ingenting fungerer. Noen tips?

Har du fått beskjed av helsepersonell om å gi vitamintilskudd til babyen din?

Har forøvrig aldri hørt om at det skulle være nødvendig, de små får det de trenger gjennom morsmelken/ mme. (Bortsett fra d-vitaminer eller tran som man skal gi ifra 4-6 ukers alder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har ikke barn selv, men alle de jeg kjenner har fått tran (for babyer) hos helsesøster og det funker veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har ikke barn selv, men alle de jeg kjenner har fått tran (for babyer) hos helsesøster og det funker veldig bra :)

Babyer skal ha enten tran eller D-vitamindråper.

Veldig mange babyer nekter å ta tran, eller kaster det opp igjen.

Da er dråpene geniale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått beskjed av helsepersonell om å gi vitamintilskudd til babyen din?

Har forøvrig aldri hørt om at det skulle være nødvendig, de små får det de trenger gjennom morsmelken/ mme. (Bortsett fra d-vitaminer eller tran som man skal gi ifra 4-6 ukers alder.)

Hvis de er født to uker eller mer for tidlig skal de også ha vitaminer og jern. Det er helsepersonell som gir beskjed om det ja.

Jeg har ingen gode råd dessverre, slet med det samme med den eldste. Måtte bare gi opp tran, d-dråper var litt lettere. Nå er det snart på igjen med yngste, og jeg har ingen klar strategi for å få det til. Så følger med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer med fødselsvekt under 2.500 gram skal ha multivitaminer og jern i tillegg til tran/d-vitamindråper.

Vi har også slitt med å gi vitaminer og tran i perioder. Vi har prøvd både sprøyte, kopp, skei, tåteflaskesmokk og utblandet i morsmelk. Det har variert veldig hva han faktisk har tatt. Nå er vi tilbake til sprøytene, siden det er det som har fungert best det meste av tiden. (Og nå fungerer det heldigvis veldig bra, og det er utrolig deilig å slippe den kampen! :nigo:)

Jeg kan ikke annet enn å anbefale deg å prøve forskjellige metoder, for det varierer hva som fungerer best til enhver tid. Men det er ikke alltid lett, det vet jeg alt om.

Når det gjelder jernet, ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen og høre hva de anbefaler. Det er ikke sikkert de kan hjelpe, men de bør iallfall enten finne det ut til neste time eller vite hvem du kan høre med. ;)

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir tran på en teskje. Bare heller den inn i munnen på babyen når han har den litt åpen. Han skjærer grimaser, men han svelger, og det er det viktigste :)

(Tran anbefales fremfor d-vitamin-dråper, for barna trenger omega 3 også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer med fødselsvekt under 2.500 gram skal ha multivitaminer og jern i tillegg til tran/d-vitamindråper.

Babyer som og er førdt før uke 37 skal og har multivitamin. Her så "sprøyter" jeg alt i flaska og lager en god blanding, og det går rett ned. Et tips er kanskje å ta det på sprøyte, og bare "kjøre på", så han/hun får svelget det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Takk for svar.

Junior er født i uke 37, men han var under 2500 gram. Vi fikk beskjed fra sykehuset om å gi disse vitaminene...!? Det vi fikk beskjed om var 5 d-vitamindråper om morgenen. 5 ml multivitamin, både morgen og kveld. Og jerntilskudd på morgenen.

Har de siste dagene gitt multivitamin på skje, etter tips her :) Det har gått overraskende bra! Lurer bare på: dere oppbevarer dette i kjøleskapet? Det er jo så viktig at melka varmes opp til kroppstemperatur, men når jeg gir vitaminene er de jo kalde... Hm..?

Jerntilskuddet har jeg prøvd en gang til, men etter noen timer med skriking kommer hele mageinnholdet opp igjen. Snakket med helsestasjonen om tips. Ender opp med at vi skal ta en blodprøve hos fastlegen for å sjekke jernverdiene hans. Hvis verdiene er greie dropper vi hele tilskuddet. Hvis ikke så får vi sjekke om det fins andre alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...