Gå til innhold

Mat til 10 mnd gammel baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes jenta mi er konstant sulten, og lurer rett og slett på hvor mye mat sånne småttiser egentlig trenger?? Det er jo individuelt selvfølgelig, men hadde vært fint å få andre sine erfaringer. Jenta mi spiser en vanlig porsjon grøt til frokost, deretter et stort glass fruktmos (190 g) sånn i 13-14 tida. I dag fikk hun i tillegg ei halv brødskive fordi hun fortsatt virket veldig sulten. Sånn rundt kl. 16 får hun et middagsglass og litt sviskemos og deretter en porsjon grøt igjen til kvelds. Hun sluker alt hun får, og jeg er kjempeglad for at hun er så enkel i matveien, og hun ligger helt på snittet vektmessig,men jeg stusser litt på at hun ofte virker sulten selv om hun får alt dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Glemte å si at hun også får morsmelk 1-2 g om natta og kanskje 2-3 g om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger kanskje litt mer mat til lunsj enn fruktmos? Har du prøvd å gi mer brød eller grøt til lunsj framfor frukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje et poeng. Prøvde som sagt med litt brød i tillegg i dag. Får nok fortsette med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg hadde nok gitt mer til lunch! Her spiser han 2-3 skiver (uten skorpe til hvert brødmåltid). Til frokost får han skive og yoghurt eller fruktmos, så får har skive eller grøt til lunch med frukt eller yoghurt til, til middag lager jeg et fullt Avent-beger, men det er ikke alltid han spiser alt. Så får han frukt til dessert. Til kvelds spiser han skive og svisker om han ikke har fått svisker i Biolaen sin tidligere! Ellers så ammer jeg vel 4-6 ganger i døgnet! Han her er superaktiv og jeg ser for meg at han må forbrenne masse masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er 10 mnd og får:

Ammer tidlig om morgenen.

Frokost: ca 130-150 ml MME og 1 porsjon grøt.

Lunsj: ca 130 ml MME og en brødskive med pålegg (uten skorper), evt litt fruktmos som syltetøy/dipp til brødet. Noen ganger spiser han to brødskiver.

Middag: Vann og et middagsglass. Hvis han spiser opp, får han evt litt frukt/-mos til dessert.

Noe småtteri å bite i mens vi andre spiser middag (altså brødskorper eller noen druer, ikke noe å bli mett av)

Kvelds: ca 130ml MME og 1 porsjon grøt.

I grøten pleier jeg som oftes å mose litt banan eller pære, som smakstilsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tykkjer absolutt du bør gi meir til lunsj! Å gå heilt frå morgon til middag med berre eit glass fruktmos i mellom, høyrast veldig lite ut (Gir du MME til måltid eller utanom?). Ikkje rart ungen er sulten!

Mine ungar er nok ikkje samanlignbare, sida dei starta så seint med fast føde. Då dei var 10 mnd, fekk dei nok ikkje meir enn 2 måltid pr dag, trur eg, men eg amma masse.

Mitt råd til deg er i alle fall å kutte ut MME om natta, og gi ungen meir mat på dagtid. Ikkje rart ho er sulten om natta når ho får så lite mat om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er selvregulerende i matveien til de er ca. to år (husker ikke hvor jeg har lest det), så du bør gi henne så mye mat hun vil ha. Jeg støtter de andre her, mer mat til lunsj!

Min datter er heller ikke sammenlignbar, hun er lite interessert i mat og har vært det hele tiden. Jeg er bare glad så lenge hun vil ha mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...