Gå til innhold

fordeling av permisjon mellom mor og far


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har så smått begynt å diskutere hvordan vi skal gjøre det med permisjon når den lille kommer på sensommeren.

I utgangspunktet tenkte vi å ta 46 uker 100% lønn, og deretter evt ta ubetalt ferie en periode utover dette avhengig av hva som blir nødvendig. Far er interessert i å ha så mye permisjon han kan, for å få tid med barnet. Det jeg er usikker på er hvor tidlig det er "forsvarlig" for meg å gå tilbake til arbeid, spesielt med tanke på amming. Hva om ikke den lille vil ta flaske? Hvor lenge kommer jeg til å amme om natten og hvor slitsomt er det å jobbe sålenge dette pågår? Vil jo gjerne amme så lenge som mulig, samtidig som jeg jo vil gi far muligheten til å ta en del permisjon.

Vil gjerne høre litt om deres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge du kommer til å amme o.l er jo delvis opp til deg og delvis opp til babyen, så det er fleksibelt.

Jeg begynte å jobbe da babyen var ca 8 mnd. Det gikk veldig fint. Jeg hadde ammefri, og babyen fikk vann når jeg ikke var der. Ammet to ganger pr natt i starten, men det gikk veldig greit å kutte ned da vi bestemte oss for det.

Denne gang skal jeg begynne noen uker tidligere enn sist, og vil prøve å kutte nattammingen før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke ut hva slags ordninger dere har for ammefri på jobben din!

Jeg har gått tilbake i jobb ganske tidlig. Førstemann var vel 7,5mnd. Andre var 6,5mnd da jeg startet å jobbe igjen.

Da har de blitt så store at de spiser annen mat på dagtid. Og jeg har pumpet en flaske som pappaen kan gi en gang på dagen. Ellers får babyen vann å drikke.

For oss har dette fungert veldig bra. Men jeg har 2t betalt ammefri hver dag, og kan derfor komme sent og gå tidlig fra jobb.

Ammer gjerne før jeg går om morgenen, og rett etter jeg kommer hjem om ettermiddagen.

Vi har en del kvelds og nattamming ennå. (Men det er jo veldig individuelt.) Men jeg sover såpass godt på grunn av ammehormoner at jeg ikke synes det er noe problem.

Synes ikke det har betydd noe for amminga at jeg jobber fra litt tidligere enn normalen. Førstemann ble ammet til han var godt over året, og det ser ut som vi kommer til å holde på en stund med minste også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare så lykkelig over å se at det er damer som er villig til å dele av "sin" permisjon med mannen :-) Flott!!

Skal selv så smått begynne å jobbe deltid når barnet er 5 måneder. Tror det går fint ved hjelp av pumping, flasking og ammefri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del ville det vært vanskelig hvis jeg skulle gått tilbake på jobb "tidlig", f.eks. etter 7 mnd. Dette på grunn av at vi slet veldig med innføring av fast føde, og vesla ville ikke ta flaske. Hun var i det hele tatt veldig avhengig av puppen lenge, og var i praksis fullammet til hun var 8 mnd, kanskje lenger.

Men dersom jeg hadde visst at jeg skulle tilbake på jobb etter 7 mnd, hadde vi kanskje jobbet mer med "flasketrening" og fast føde, så kanskje hadde gått bedre?

Uansett tror jeg at dere får det til med planlegging, trening og riktig innstilling. Og ammefri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi delte permisjonen omtrent likt mellom oss - 1-2 uker mer til meg. Det fungerte fint, og vi kommer nok til å gjøre det igjen. Det skal sies at jeg har en fleksibel jobb og hadde 2t betalt ammefri som jeg kunne plassere som jeg ville. (Jeg har kontorjobb og har stort sett full frihet til å styre arbeidstiden min selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...