Gå til innhold

Pollenallergi


barnehagetanten

Anbefalte innlegg

Har vært så tung i kroppen og hodet de siste dagene. Er regelrett trøtt hele tiden og "tett": lurte først på om det var en influensa på vei, men kom så til å tenke på pollenallergien min. Reagerer på gress, bjørk og burot. Dere som har allergi: hva bruker dere? Er så skeptisk til medisinbruk som gravid (tilbakeholden vanligvis, men føler meg paranoid nå... ) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge pollenvarselet til Norges Astma og Allergiforbund er det ikke spredning av noe annet enn or og hassel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helårsallergi, så snakket med legen i starten av svangerskapet siden jeg bruker flere medikamenter daglig. Noen fikk jeg beholde, noen ikke. Snakke med lege eller apotek du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge pollenvarselet til Norges Astma og Allergiforbund er det ikke spredning av noe annet enn or og hassel nå.

Har vannskelig å tro ,for jeg sliter samme som ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk resept på noen "gammeldagse" allergitabletter som gravid. Sånne med trekant på som man blir veldig trøtt av. Legen sa at de var de eneste som man VET ikke er skadelig. Sannsynligvis er ikke de nyere farlig heller (jeg pleide å bruke aerius, aserus eller hva det heter), men det er ikke forsket nok på til å vite sikkert. Derfor ville ikke legen gi meg disse. Jeg valgte å ikke ta noe i det hele tatt og heller nyse meg gjennom våren. Etter fødsel (i mai), hadde jeg ingen allergisymptomer, og tenkte "hurra, jeg er kurert". Når juli og burota kom var det tilbake med full styrke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også disse gammeldagse under første graviditet, men slapp å bruke dem fordi allergien aldri kom. (Neste graviditet var det samme sak, allergien var borte.) Derfor vet jeg ikke om hvordan tablettene påvirket formen.

Jeg synes du skal gå til legen og få medisin som virker og som er trygge. Det er fælt å gå med allergi uten behandling, og det er utfordringer nok med å være gravid, om man ikke skal kjempe mot allergien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk aerius etter å ha vist legen skrivet om at de nye er godkjente :) Han visste det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte legen min og fikk ut en resept på Zyrtec: tok en tablett i går, men virkningen har ikke begyndt skikkelig enda kjenner jeg. Men jeg er 99% sikker på at det er allergien som har begyndt: bor forøvrig i sør i Norge om det har noe å si. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen min forrige uke og spurte om dette. Man kan ta den gamle typen tabletter som for eksempel Clarityn. Han skrev ut det til meg men sa at han selv ville holdt seg til lokal behandling som garantert ikke påvirket fosteret, altså øyedråper og nesedråper som jeg også fikk resept på. Han sjekket grundig med kolleger, felleskatalogen og en egen informasjonsside for leger, så jeg føler meg trygg på hans anbefaling og kommer nok til å prøve å klare meg uten piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med legen om dette i dag, da jeg også har begynt å bli plaget... Fikk resept på "hele pakka" (øyedråper, nesespray og piller (zyrtec)), hun sa som nevnt over at alt dette er ok også for gravide, men vi ble enige om at jeg skulle prøve meg med kun øyedråper og nesespray først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vannskelig å tro ,for jeg sliter samme som ts.

Har merka det godt jeg også! Begynte for en uke eller to siden. Jeg trodde jeg skulle bli syk, men så har det gått opp og ned og jeg merker at det øker når jeg er ute. Allergi uten tvil. Men uansett om du ikke har slått ut på allergi på or og hassel er det ganske vanlig å reagere på det også om du har "resten av pakka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...