Gå til innhold

Hvorfor har åpen kjøkkenløsning blitt så populært?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Gjest gurimalla

Selv med verdens beste vifte og enda tynnere hinne stekosrester på omgivelsene er det kjipt å få tilgriset bøker og andre ting som ikke lar seg rengjøre.

Dette er et godt poeng, vi har bøkene på loftstua. Jeg har forresten ikke lagt merke til stekosrester i stuedelen vår.

Kjempestore hus er ikke spesielt miljøvennlig, så det er ikke noe godt argument at Norge er et rikt land og alle bør ha kjempestore hus som dekker alle tenkelige behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo kunstig høye boligpriser her, så vi betaler ufattelig mye for å bo trangt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har åpen kjøkkenløsning her jeg bor nå (liten studentleilighet) og det passer greit her, men skal aaaabsolutt ikke ha det når jeg en gang kjøper/bygger egen bolig.

Ang. små hus og rom så har jeg en del amerikanske venner som er helt forbausa over hvor små våre hus og (særlig sove)rom er. Visste ikke at vi levde trangt før jeg innså hvor stort det er vanlig å ha det i USA :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og jeg synes det beste er når man har et klart skille mellom kjøkken og stue. Jeg kan ikke fordra løsningen i vår studentleilighet, med kjøkken og stue i ett, og den dagen jeg får råd skal jeg ha eget kjøkken som ikke er i ett med stua.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg og deler din frustrasjon. Jeg bor i åpen løsning nå (fordi det var den eneste leiligheten jeg fikk leie etter halvt år på leting). Jeg mistrives. Jeg må lage middag og tørke klær i samme rom. Det lukter mat av klærne slik at jeg ikke kan lage middag de dagene jeg tørker klær, og jeg må sitte å se på oppvasken etter jeg har spist middag i stedet for å lukke døren dit og ta oppvasken en dag senere...

hvis jeg en dag får råd til å kjøpe bolig, og jeg kun har råd til åpen kjøkkenløsning, kommer jeg til å leie en snekker og få bygd en vegg :kjefte:

Jeg synes åpen kjøkkenløsning er både ukoselig og upraktisk.

SIGNERER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en delvis åpen løsning og det syntes jeg er veldig koselig. Vi har vegg og peisovn inn mot kjøkkenet fra tv-delen av hovedstua. Fra spisestuedelen er det delvis åpent inn til kjøkken (dvs. med en vinkel som gjør at du ikke ser inn på benkene når du sitter ved spisestua - men mot kjøkkenvinduene)

Med denne type åpning - kan vi prate sammen fra stue til kjøkken. Ungene sitter oftest og gjør lekser ved spisestuebordet, og da er vi "sammen" uansett om vi er på kjøkken eller i stua.

Kjøkkenet er stort nok til å deles av med dør den veien også, og slik var huset da vi kjøpte det. Vi valgte å åpne opp den enden for å få en mer luftig løsning.

Vi har langbord inne på kjøkkenet, men det blir lite brukt...Det er spisestuebordet som blir samlingsbordet her...

Kunne ikke tenkt meg helt åpen løsning. Greit i en liten leilighet, men ikke i ett hus... Her i huset er vi 5 stykker, og da nytter det ikke å holde det 100% ryddig på kjøkkenbenken hele tiden...(og det hadde ikke jeg orket å sett på fra sofa`n hele tiden.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *smak*

Kunne ikke tenke meg åpen kjøkkenløsning fordi jeg liker å rommene adskilt. Kjøkkenet hører ikke hjemme i stua.. Stua skal være en kose-plass hvor man skal slippe å bli plaget av rot og støy fra feks kjøkkenmaskin.. Kan ikke skjønne at dette fenomenet har blitt så populært... Kanskje jeg er veldig nøye på hvordan jeg har det og hvodan det ser ut hos meg, men jeg er fornøyd med adskilt kjøkken og stue...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har åpen kjøkkenløsning i leiligheten vi leier, og det er jo "lurt" når man har liten plass. Leiligheten/stua virker større og lysere. Men det blir også stekeos på hyller i nærheten (pga liten plass må vi ha flere funksjoner nær hverandre...), og bøker o.l kommer kanskje til å ta skade på sikt. Dette er en studentleilighet man bare kan bo i begrenset tid, så sånn sett er det jo ikke så farlig, men jeg vil i hvert fall ikke ha helt åpen løsning når vi flytter. At det er litt åpent, som i at man har fjernet en kortvegg eller en dør, synes jeg kan fungere bra. Det beste med den åpne løsninga er at det blir litt mer sosialt å holde på med matlaging og sånt.

Men det er jo litt på siden av det "dypere" temaet her :) Jeg synes det er et interessant perspektiv, og jeg er tildels enig. Det med kunstig høye boligpriser, og høye byggekostnader (og kostnadsnivå generelt) fordi snekkeren gjerne tjener mer enn deg som kjøper, er jo med på å spise opp overskuddet av de høye lønningene våre. På den annen side synes jeg selv jeg har relativt god råd, selv om jeg altså er student. Ser ikke helt hva annet jeg skulle forventet, og har heller ikke inntrykk av at folk fra andre land har bedre råd enn oss (kjenner en del internasjonale studenter fra både i- og u-land, og har bodd en periode i et vestlig land). At det er billigere å spise ute etc i endel land, er vel mest en konsekvens av at de som lager maten og serverer deg tjener forholdsmessig mye lavere enn man gjør i liknende yrker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrsten, angående størrelse på hus og leiligheter, tror jeg at det er ganske så dyrt å bygge nytt her pga lønns- og materialkostnader, og at det bidrar til at størrelsen går nedover. Ellers trenger vi jo å varme opp boligene halve året, noe som gjør det dyrt i lengden å bo i stort hus. Og nå når energiprisene antagelig kommer til å fortsette å stige (more or less), er det enda mindre lurt å ha et amerikansk palass (ble jo heller ikke helt suksess å selge store forstadshus til lite betalingsdyktige folk i USA...), selv om nyere boliger er godt isolert. Mange hus og leiligheter ble (blir?) bygget med Husbanklån og tilhørende krav til maksstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt poeng, vi har bøkene på loftstua. Jeg har forresten ikke lagt merke til stekosrester i stuedelen vår.

Kjempestore hus er ikke spesielt miljøvennlig, så det er ikke noe godt argument at Norge er et rikt land og alle bør ha kjempestore hus som dekker alle tenkelige behov...

Det er vel noen mellomstasjoner mellom "kjempestore hus" og leiligheter som er så trange at man får klaus om man ikke velger åpen kjøkkenløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Jeg har delvis åpen kjøkkenløsning i mitt nye hus og kunne aldri tenkt meg tilbake til kjøkken i eget rom som jeg alltid har hatt før.

Nå storkoser jeg meg med å lage mat samtidig som jeg kan være sosial med andre. Før var det et ork å stå alene på kjøkken å lage mat i motsetning til at jeg nå kan kommunisere med andre, event titte på TV mens jeg lager mat.

Dere som snakker om fett og stekeos vet ikke helt hva nye ovner gjør. Jeg får ikke fettlag på lister og toppen av skapene på kjøkken for jeg har en ny Siemens stekeovn med filter som tar bort all os og all fett. Dessuten har de fleste skikkelige vifter som tar av for damp og os fra komfyren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snakker om fett og stekeos vet ikke helt hva nye ovner gjør. Jeg får ikke fettlag på lister og toppen av skapene på kjøkken for jeg har en ny Siemens stekeovn med filter som tar bort all os og all fett. Dessuten har de fleste skikkelige vifter som tar av for damp og os fra komfyren.

Mye av stekeosen kommer jo fra ting man lager på komfyrtoppen, ikke inne i stekeovnen. Vi har ny ovn og nyoppusset leilighet med ny vifte (dog liten grunn til å tro det er den beste modellen), og det blir fortsatt stekeos. Det meste innen en radius på kanskje 1,5 m fra ovnen, men kjenner at støv o.l i hyllene blir fetere enn i andre rom. Spiser antagelig ikke spesielt mye stekt mat, og jeg prøver å være bevisst på både mengde og type stekefett jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har delvis åpen kjøkkenløsning i mitt nye hus og kunne aldri tenkt meg tilbake til kjøkken i eget rom som jeg alltid har hatt før.

Nå storkoser jeg meg med å lage mat samtidig som jeg kan være sosial med andre. Før var det et ork å stå alene på kjøkken å lage mat i motsetning til at jeg nå kan kommunisere med andre, event titte på TV mens jeg lager mat.

Dere som snakker om fett og stekeos vet ikke helt hva nye ovner gjør. Jeg får ikke fettlag på lister og toppen av skapene på kjøkken for jeg har en ny Siemens stekeovn med filter som tar bort all os og all fett. Dessuten har de fleste skikkelige vifter som tar av for damp og os fra komfyren.

Selv om stekosen reduseres med en sterk og god vifte (og nå snakker vi om steking i panne ikke inne i stekovnen) vil den lille stekosen som likevel kommer ut i rommet være litt stekos for mye. For legger dette seg på bøker eller andre gjenstander som ikke kan vaskes, er det snakk om en uopprettelig ramponering, og selv om det er en langsom prosess har jeg altså intet ønske om å utsette bøker eller andre sårbare gjenstander for dette.

Jeg må innrømme at jeg heller ikke ser hva slags kos man kan få med åpen kjøkkenløsning som man ikke like godt kan ha med kjøkken som eget rom. Mitt kjøkken kan fungere både som sosial møteplass, man kan sitte og snakke sammen over en flaske vin, man kan lage mat i fellesskap eller holde den som lager mat med selskap, man kan ha med barn som får bake pepperkakehus og søle mel utover hele rommet, hvis man bare har et kjøkken av god gammeldags størrelse er det helt naturlig å bruke rommet til litt av hvert.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg må innrømme at jeg heller ikke ser hva slags kos man kan få med åpen kjøkkenløsning som man ikke like godt kan ha med kjøkken som eget rom. Mitt kjøkken kan fungere både som sosial møteplass, man kan sitte og snakke sammen over en flaske vi, man kan lage mat i fellesskap eller holde den som lager mat med selskap, man kan ha med barn som får bake pepperkakehus og søle mel utover hele rommet, hvis man bare har et kjøkken av god gammeldags størrelse er det helt naturlig å bruke rommet til litt av hvert.

Jeg er ikke enig i at dette blir det samme. Jeg har småbarn og de gammeldagse kjøkkenene jeg kjenner til (blant annet store kjøkken på bondegårder) har ikke tilstrekkelig gulvplass til at det er greit med diger togbane eller mye lego midt på gulvet. Enten er gulvet for lite eller så havner leken midt i arbeidsfeltet på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at dette blir det samme. Jeg har småbarn og de gammeldagse kjøkkenene jeg kjenner til (blant annet store kjøkken på bondegårder) har ikke tilstrekkelig gulvplass til at det er greit med diger togbane eller mye lego midt på gulvet. Enten er gulvet for lite eller så havner leken midt i arbeidsfeltet på kjøkkenet.

Det var i hvert fall plass til å leke med lego på kjøkkenet der jeg vokste opp, på kjøkkenet jeg har nå også for den saks skyld selv om jeg ikke leker så mye med lego lenger. Og du ser vel poenget med at det kan bli mye søl og kanskje til og med en melpose som går i gulvet innimellom når barn skal være med å bake kaker? Da er det veldig greit at det er dører og vegger...

Uansett hvor glad du er i å lage mat går jeg ut fra at du ikke befinner deg på kjøkkenet hele tiden, så hvis det er viktig for deg at du er sammen med barna når de har togbanen utover gulvet går jeg ut fra at det kan la seg gjøre i stuen på et annet tidspunkt enn når du lager mat. Jeg har med andre ord problemer med å se hva du vil frem til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gurimalla

Uansett hvor glad du er i å lage mat går jeg ut fra at du ikke befinner deg på kjøkkenet hele tiden, så hvis det er viktig for deg at du er sammen med barna når de har togbanen utover gulvet går jeg ut fra at det kan la seg gjøre i stuen på et annet tidspunkt enn når du lager mat. Jeg har med andre ord problemer med å se hva du vil frem til.

Jeg vil frem til at jeg synes det er mer sosialt å ha åpen kjøkkenløsning for da kan jeg være mer med på det som skjer på stuegulvet når jeg er på kjøkkenet. At du ikke ser verdien eller poenget med det er helt uproblematisk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til halvåpen løsning. Stua skjermes for rot, samtidig som man føler at man er sosial med familien og ikke står i et eget avlukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil frem til at jeg synes det er mer sosialt å ha åpen kjøkkenløsning for da kan jeg være mer med på det som skjer på stuegulvet når jeg er på kjøkkenet. At du ikke ser verdien eller poenget med det er helt uproblematisk for meg.

Da jeg var barn var vi ofte ute og lekte uten at foreldrene holdt oss under oppsyn. Og når vi var inne var det ingen selvfølge at vi var i samme rom som foreldrene. Når barna er veldig små er det naturlig å holde et øye med dem, det er så, men da er det jo ikke noe problem å ha dem hos seg på kjøkkenet. I hvert fall ikke hvis kjøkkenet er et normalt rom av en viss størrelse slik vi hadde råd til før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal vi nordmenn som hele tiden tutes ørene fulle med at vi er verdens rikeste folk måtte bo trangt?

Det kommer jo an på hvor du bor. I de store byene er det ofte mangel på boliger sentralt, så der bygges det gjerne "lite og smart". Og ja, prisen er også veldig høy for en veldig liten flekk i forhold til det du kunne fått utenfor byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...