Gå til innhold

Utleier skal pusse opp badet, skal ikke da jeg ha beskjed slik at jeg kan flytte?


Englejenta

Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig irritert akkurat nå :snurt:

Har fått beskjed om at utleier skal pusse opp badet + ett soverom.

Han sier jeg kan bo her i denne perioden, han skal da sette inn ett dusjkabinett til meg slik at jeg får vasket meg, men har ikke nevnt med ett ord at det selvsagt vil bli rimeligere leie denne perioden som vil strekke seg over ca 3 mnd, hvis det går som det skal.??

Jeg har mest lyst til å flytte herfra, det frister ikke å ha masse folk ut og inn hele dagen gjennom uka, + alt av bråk da, det er vel nok til å :kjefte: klikke bare det :snurt:

Jeg må opplyse om at jeg ikke har leiekontrakt, den gikk ut for 3 mnd siden, og har ikke blitt fornyet av utleier tiltross for masse spørsmål fra meg hvor han svarer, -det tar vi til uka, det tar vi i morgen osv... Dette har gjentatt seg mange ganger, jeg er ikke den som roper høyest og er nok litt tilbakeholden av meg fordi jeg har grei husleie i dagens skyhøye marked.

-men hva har jeg av rettigheter egentlig, jeg håper noen kan hjelpe med noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den gamle leiekontrakten gjelder fremdeles.

Fra husleieloven om tidsbestemte leiekontrakter:

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen automatikk i at du skal få lavere husleie pga oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen automatikk i at du skal få lavere husleie pga oppussing.

Men det burde det ha vært, syns jeg.

Det er jeg som må leve i all dritten i 3 mnd, og det vil jeg ikke.

Derfor tenkte jeg det var bedre å flytte ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 5-4. Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig

Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Du skal nok ha avslag i leien, når det er såpass omfattende oppussing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal nok ha avslag i leien, når det er såpass omfattende oppussing. :)

Det er det jeg tror også, men gleder meg ikke til den praten med huseieren nei, han vil ikke like det , det er jeg 110 % sikker på :sjenert:

Hva vil isåfall være fair å betale?

1/2 husleie eller mer/mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men husk at dersom leiligheten gjennomgår opp-pussing og du krever nedsatt leie i denne perioden, kan utleier krever høyrer leie når perioden er over, fordi leiligheten da har bedre kvaliteter... Av og til gjelder det å møtes på halvveien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig irritert akkurat nå :snurt:

Har fått beskjed om at utleier skal pusse opp badet + ett soverom.

Han sier jeg kan bo her i denne perioden, han skal da sette inn ett dusjkabinett til meg slik at jeg får vasket meg, men har ikke nevnt med ett ord at det selvsagt vil bli rimeligere leie denne perioden som vil strekke seg over ca 3 mnd, hvis det går som det skal.??

Jeg har mest lyst til å flytte herfra, det frister ikke å ha masse folk ut og inn hele dagen gjennom uka, + alt av bråk da, det er vel nok til å :kjefte: klikke bare det :snurt:

Jeg må opplyse om at jeg ikke har leiekontrakt, den gikk ut for 3 mnd siden, og har ikke blitt fornyet av utleier tiltross for masse spørsmål fra meg hvor han svarer, -det tar vi til uka, det tar vi i morgen osv... Dette har gjentatt seg mange ganger, jeg er ikke den som roper høyest og er nok litt tilbakeholden av meg fordi jeg har grei husleie i dagens skyhøye marked.

-men hva har jeg av rettigheter egentlig, jeg håper noen kan hjelpe med noen råd.

Bad og soverom,tre mnd?

Skal han leie ut til andre siden han beg.med opppussing?

vet ike om noen som flytter ut av hjemmet sitt da de skal pusse opp.hvem har mulighet til det da?

Du kan jo flytte som du skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at dersom leiligheten gjennomgår opp-pussing og du krever nedsatt leie i denne perioden, kan utleier krever høyrer leie når perioden er over, fordi leiligheten da har bedre kvaliteter... Av og til gjelder det å møtes på halvveien.

Takker så mye for den beskjeden :jepp:

Bør da undersøke litt mere skjønner jeg :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at dersom leiligheten gjennomgår opp-pussing og du krever nedsatt leie i denne perioden, kan utleier krever høyrer leie når perioden er over, fordi leiligheten da har bedre kvaliteter... Av og til gjelder det å møtes på halvveien.

Det kan han vel ikke! Hvor har du det fra?

Han kan ikke uten videre sette opp leia mer enn den generelle verdistigningen i Norge.

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Den eneste sjansen han har til å sette opp leien utover dette er hvis man kan regne at "gjengs leie" for tilsvarende husrom er mer enn nåværende leie. Da må leieforholdet altså allerede ha vart i over 2 1/2 år, og endringene trer ikke i kraft før etter enda 6 måneder.

TS: Tror ikke du trenger å bekymre deg for økt leie. Du har likevel rett på avslag under oppussing, og det skulle vel bare mangle, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt skjønne at det er surt å bo i leiligheten mens den pusses opp, men jeg ville ikke krevd lavere leie. For det første kan faktisk huseier øke leien etter badet er pusset opp, og for det andre burde du kanskje være glad for at leiligheten blir holdt ved like og blir penere :) Enn hvis du hadde eid hus eller leilighet? Hva ville du gjort da? Jeg syns man må forvente at huseier KAN pusse opp utleieleilighet. Og folk flest klager da vel på at det IKKE blir pusset opp? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt skjønne at det er surt å bo i leiligheten mens den pusses opp, men jeg ville ikke krevd lavere leie. For det første kan faktisk huseier øke leien etter badet er pusset opp, og for det andre burde du kanskje være glad for at leiligheten blir holdt ved like og blir penere :) Enn hvis du hadde eid hus eller leilighet? Hva ville du gjort da? Jeg syns man må forvente at huseier KAN pusse opp utleieleilighet. Og folk flest klager da vel på at det IKKE blir pusset opp? :klo:

Eh, unnskyld meg, men leste du sitatene fra loven? Han kan nok ikke bare sette opp leien uten videre.

Ellers er det jo fint at det blir pusset opp, men det er viktig at leieren får beskjed og at det er noenlunde levelig der under oppussingen. Og om det er vesentlige ulemper og mangler i denne perioden så skal man ha avslag. Det er jo ikke TS som har bedt om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKKURAT det samme skjedde på forrige stedet jeg bodde! Huseier bestemte seg plutselig for å pusse opp badet og soverommet, så jeg måtte ha sengen i stuen i et halvt år mens han pusset opp soverommet. Fikk 1/5 avslag i husleien men det var et utrolig slit! Folk inn og ut hver dag så måtte stå opp ved sekstiden hver dag også i helgene for å ikke bli vekt av polakker som står og ser på meg mens jeg sover. Siste tiden hadde jeg ikke toalett eller dusj en gang. Måtte bare flytte til slutt og er utrolig glad jeg ikke bor der lenger!

Synes dette er helt utrolig dårlig, spesielt om man er en person som ikke liker å krangle, diskutere eller prute.

Hvorfor kan ikke huseiere pusse opp husene sine -mellom- leietakere? Spare penger ja.. Så hyggelig for dem. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle gode svar og tilbakemeldinger, setter stor pris på det :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode svar og tilbakemeldinger, setter stor pris på det :klemmer:

Håper det ordner seg! Sikkert lurt å lese gjennom husleieloven (i alle fall relevante deler av den) før du argumenterer mot huseier, for noen kan dessverre prøve å sno seg unna på best mulig måte. Da er det greit å ha sitt på det tørre og slippe å bli usikker på hvem som egentlig har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...