Gå til innhold

Mange ønsker å redusere sin vekt...


Gjest made4u

Anbefalte innlegg

Dere som hetser, hva bidrar dere med i en debatt om emnet ernæring? Oppgulp og negativitet??

Jeg bare undrer, dere kommer i alle fall med kommentarer dere godt kunne spart dere. I motsetning til dere, så bidrar jeg i det minste med noe og har kunnskap å dele.

Du har gjentatte ganger blitt tatt i å drive feilinformasjon. Det er det vel mange her som gjør (feilinformerer altså), men de færreste gjør det med slik overlegenhet og påståelighet som deg.

Jeg tror det klokeste du kan gjøre er å innrømme hvor lite du faktisk vet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest made4u

Sukker, fett og salt...

De tre tingene, og gjerne i kombinasjon med hverandre, skaper en negativ spiral som fører til mer og mer spising. Poenget er for mange å snu denne trenden ved å velge riktigere.

---

Det ligger mye mer i de ordene enn man skulle tro. For å nevne en av mange ting så kan jeg nevne at en av tingene de tre ordene kan ha fokus på er at man skal velge råvarebasert mat fremfor hel- og halv-fabrikata.

Man finner kombinasjonen av sukker, fett og salt igjen mange steder, en av de største synderene i så måte er ferdigmat. Ofte er ferdigmat svært rikt på salt, samtidig som mye av ferdigmaten inneholder mye fett (usynlig fett i mange tilfeller) og inneholder mye karbohydrater av den enkle sort (altså ikke det mest fiberrike). Bruker man derimot råvarer når man lager mat, så synker normalt sett inntaket av både salt, fett og sukker.

Forskjellen er stor, da dette påvirker metthetsfølelsen, hvor raskt vi blir sultne igjen etc., hele appetittreguleringen påvirkes av hva man spiser. I feil retning med feil mat, og i positiv retning med riktig mat.

Som dere skjønner kan dette også spores til å være at man skal spise grovt fremfor lyst, ubehandlet fremfor behandlet, rene kjøtt- og fiske-produkter fremfor farser etc. For også her finner man forskjeller hva gjelder nettopp innholdet av sukker, fett og salt.

---

Jeg har knapt nevnt noe her, er så mye å si om de tre tingene. Men før jeg går videre vil jeg gjerne utfordre noen av dere, er det noen av dere som ser noe man burde tenke på, når man hører ordene "sukker, fett og salt".

Hva tenker dere om den kombinasjonen og hvorfor påvirker det oss (samt ikke minst hvordan)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke du forsvinne fra kostholdsforumet..??

Men made4you (ikke det helt kuleste nicket jeg har hørt)

: Hvor mye veier du selv? Hva spiser du selv? Er du bra trent? Har du selv noen gang gått ned i vekt??

Hvorfor har du en sånn forferdelig attitude og må vise kunnskap her inne?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker, fett og salt...

De tre tingene, og gjerne i kombinasjon med hverandre, skaper en negativ spiral som fører til mer og mer spising. Poenget er for mange å snu denne trenden ved å velge riktigere (...)

Det er en fantastisk oppfinnelse som gjør at man enkelt og greit kan flytte det man har skrevet fra en side til en annen på internett. Dette gjøres kort og greit ved å markere hele teksten, trykke Ctrl + C gå inn på den andre siden du ønker å lime teksten inn og trykke Ctrl + V

Hvorfor ikke bruke denne oppfinnsomheten og samtidig lage deg en blogg/dagbok her inne på Kvinneguiden? Du klarer tydeligvis ikke å holde deg unna, som du sa du skulle.. Samtidig ser jeg at du elsker å kommunisere meg deg selv, siden alt som andre kommer med er tull og tøv i dine øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Skulle ikke du forsvinne fra kostholdsforumet..??

Men made4you (ikke det helt kuleste nicket jeg har hørt)

: Hvor mye veier du selv? Hva spiser du selv? Er du bra trent? Har du selv noen gang gått ned i vekt??

Hvorfor har du en sånn forferdelig attitude og må vise kunnskap her inne?

Forsvant ikke likevel, men jeg blir litt lei dette til tider så går nok lei på ett eller annet tidspunkt.

Hva gjelder nicket mitt så får du mene hva du vil om det, selv har jeg brukt det siden jeg skaffet meg email-adresse mens jeg bodde borte fra ei jeg gikk på skole sammen med, vi ble sammen men bodde på hver vår kant i starten av forholdet og før vi ble samboere. Da var nettet ok å ha, vi skreiv mye til hverandre - min mailadresse og mitt nick var således et kompliment til henne, har siden alltid benyttet det så jeg slipper å huske noe nytt.

Hva gjelder meg så lurer du på min vekt, tja... Jeg aner ikke hva jeg veier nå, har ingen vekt her. Dog spiser jeg ikke all verdens sunt for tiden, jeg gjør ikke det, dessuten er jeg for lat så jeg er ikke så godt trent som jeg en gang var da jeg drev idrett. At dette preger meg er jo klart, jeg drar vellfortjent med meg overflødige kilo. Men har et avslappet forhold til det egentlig, en eller annen gang kommer jeg nok til å ta meg sammen både hva gjelder trening og kosthold, dog ikke nå så jeg vil nok gå rundt og ikke være i den beste forfatning en tid til (hvor lenge vet jeg dog ikke, kan være alt fra mnd. til flere år egentlig). Dog har jeg endret livsstil tidligere, med langvarig suksess også.

Det handler ikke om å vise kunnskap, føler ingen behov for det da jeg er trygg på mine evner i så måte. Dog handler det om å hjelpe andre, og der har jeg i alle år fått veldig mange fantastiske tilbakemeldinger. Har hjulpet mennesker ned i vekt lenge jeg, både på internett og i det virkelige liv. Dog er dette internett, og i den forbindelse har jeg sågar møtt flere av dem jeg har hjulpet til å endre sine liv (gir meg mye å se at jeg lykkes i noe slikt). Så det er hva det handler om...

Og når det gjelder min skriveform, så er den brutal ja. Men mener det er rett å skrive som jeg gjør også, selv om det ikke er så populært de gangene jeg åpentlyst forteller mennesker at jeg ikke har tro på det dem driver med og at dem like gjerne kan gi opp m.m. Jeg er bastant i så måte, men så er det for mange av dem som støtter opp under metoder de så avgjort ikke skulle støttet opp under og vært positive til - der er jeg motvekten som ønsker å være veldig tydelig på det jeg sier. Ergo er mye ikke et alternativ en gang i mine øyne, og da sier jeg det ganske kraftig (og det må jo skape følelser rundt et så sårbart tema).

Når det er sagt, bekymrer det meg ikke å slakte det som ikke er så greit - jeg taler dog varmt om det som er bra. Mener mange ikke har noe å tape uansett på å stoppe det slankeprosjektet dem er i gang med og som ikke er heldig og går i helt feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror fortsatt at du besitter selveste sannheten? Det sier egentlig alt.

At DU er uenig i andres valg betyr ikke at du har rett. At DU ikke tror på det andre forteller om sine egne liv betyr heller ikke at du har rett. Det er i overkant mye selvgodhet som lyser gjennom dine innlegg, og det får folk til å reagere. Noen blir sinte og provoserte, andre blir lattermilde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære made4U.

Det finnes ingen sannhet!!

Og hvorfor være brutal og stygg når det ikke er grunn for det? Du har DIN mening, andre har SIN mening. Mange har gått ned i vekt, mange GÅR fortsatt ned i vekt, på både "din" og andre metoder. Det betyr jo ikke at du har mer rett enn andre, eller at du trenger å rakke ned på andre. Er du ikke enig- hvorfor er du så krass og ekkel? Hvorfor tviler du på at folk ikke når målene sine, fordi de ikke gjør det på "din" måte? Sagt for ente gang: Du besitter ingen sannhet.

En annen ting. Mener du ikke at dette handler om livsstil? Jeg syns du har latt din egen livsstil forfalle. "Å ta seg sammen" høres veldig ut som skippertak, slanking og en livsstilsendring som ikke holdt lenge nok...

Det er fint at du hjelper andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Selvfølgelig finnes det en sannhet, og i kostholdsdebatten ligger den ved det WHO definerer som et optimalt kosthold. Det dem sier, baserer seg nemlig på den beste kunnskapen man har om ernæring og er kunnskap sykehusene verden over baserer seg på og som danner grunnlag til hva enkeltlands ernæringsmyndigheter tar utgangspunkt i (Nordisk sammarbeid for vår del).

Dog sprer kommersiell livsstilsindustri mange myter, og det danner grunnlag for usannheter som at det som er riktig for den ene ikke er riktig for den andre (bare bullshit). Om Kari slanker seg med å spise bananer og har suksess med det, betyr på ingen måte at bananer er det sunneste for Kari.

Det bør alltid være et mål at en livsstilsendring tar utgangspunkt i et mest mulig riktig sammensatt kosthold, dessverre er slankekurer i større eller mindre grad usunne sett fra et ernæringsmessig optimalt ståsted. Mange ser seg blinde på et slankekosthold/en kur, som ikke nødvendigvis representerer et godt og fullverdig kosthold.

Det var en ting;

Noe annet som danner grunnlag for en sannhet er å se hva mennesker lykkes med på sikt.

Er veldig få som lykkes på sikt, de fleste slankere opplever nemlig jojo-effekten og opplever bare kortvarig suksess. Man må da se mot begge gruppene, både dem som lykkes og dem som mislykkes, og slik ser man en trend;

Dem som mislykkes slanker seg ikke på kroppens premisser, mens dem som lykkes slanker seg på kroppens premisser. Da blir det riktig å si at man bær slanke seg på kroppens premisser, da det er det eneste som kan skape velvære.

Men dere står fast i mye av det dem som ikke lykkes står fastgrodd i, for det er det dere gjør...

Jeg har hjulpet mennesker ned i vekt i ca 15 år, og jeg møter stadig slike som dere - gledelig vis møter jeg også dem som kommer seg ut av en slik tankegang. Om dere ser på dem som lykkes, og da mener jeg virkelig lykkes, da er en av tingene dem sier som nesten alltid går igjen beskrivelsen av vellvære og at det ikke var så vanskelig som dem fryktet. Mange av dem som til sist lykkes har mislykkes gang på gang, og det var altså ikke på første forsøk dem lykkes.

Vet dere, jeg er en av de største ressursene man finner på området. Kan mer om dette enn de aller fleste, nettopp fordi jeg har drevet med dette lenge og møtt så mange slankere. Men dere undergraver jo alt jeg kommer med - men sannheten er den at hva mange av dere sier nettopp er hva jeg starter med å fortelle slankere at slik bør det ikke tenkes og handles, rett og slett fordi det er veien til manglende suksess på sikt.

Ergo er dere blandt den store prosentandelen som ikke lykkes og alltid vil være på slankeren innimellom - det første dere bør ta til dere er at slanking MÅ foregå på kroppens egne premisser og da MÅ man bruke kroppens signaler (sult/metthet etc.) og IKKE bevege seg bort fra kroppen og leve etter en spesiell diett eller et kaloribudsjett (det fungerer bare for en periode, så er man like langt).

Men dette fornekter dere, og så lenge dere gjør det ser jeg ei heller håp - suksess starter alltid med at man omstiller hjernen (og det er nettopp denne omstillingen dem som har suksess snakker om når de nevner den mentale forandringen dem hadde som muliggjorde suksessen).

Dere er i fornektelsesfasen i så måte, og avskriver det jeg kommer med totalt og ser meg som så ille.

Dessverre er det enklere å ha foredrag om dette for slankere, enn det er å skrive om det i et forum som dette. Ansikt til ansikt pleier mennesker å være mye mer åpen for hva jeg kommer med enn hva dere er. Mulig dere er så lite åpne for det nettopp fordi dere velger mer ekstreme løsninger? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det lusent og dårlig gjort av dere ABere i tråden her som er stygge, kritiserer og lite konstruktive tilbake til made4u, men arresterer han for det samme. Ha nå ihvertfall redeligheten og ryggraden til å stå for det når dere skriver ufint tilbake.

Det betyr ikke at jeg er enig i alt du skriver, made4u, fordi innleggene mangler refleksjon og begrunnelse. Du vil antageligvis nå "publikum" bedre ved å ikke legge fram påstander som ufravikelige, men som konklusjoner basert på resultater som vil være gjeldende for de aller, aller fleste av oss. Jeg er ikke flink på disse områdene selv, men jobber med saken.

Det er forsåvidt sant at når lavkarbokosthold fungerer over tid (dvs over minst 12-24 måneder), så er det fordi det i all praksis er et hypokalorisk kosthold. Når negativ energibalanse blir opprettholdt over tid, så vil man gå ned i vekt, og det gjelder for en vegetarianer så vel som for en som satser på animalske produkter som hovednæringskilde. Akkurat den er rimelig klar.

Fordi et kosthold basert på høyt inntak av fett og protein gir en større metthetsfølelse vs kosthold basert på mindre fett/protein og mer karbohydrat (avhenger av kvalitet på CHO), så kan det initielt for noen mennesker, spesielt kraftig overvektige, være lettere å opprettholde den negative energibalansen med mer fett i kosten. Men, ikke tolk det som at det bare er å pøse på med bacon, rømme og ribbe. Kvaliteten på fett er minst like viktig, og det er derfor middelhavskosthold (med oljer, fisk, nøtter og litt rødvin) anses som noe av det sunneste. Store mengder rødt og/eller prosessert kjøtt bør unngåes, det samme med fullfettvarianter av melkeprodukter, da disse har høyere mengder av transfett og mer skadelige fettsyrer i seg (enkelte mettete fettsyrer er mer sykdomsframkallende enn andre). Store mengder mettet fett og lite kostfiber har også en svært negativ langtidseffekt på mage-tarmhelse. Det gjelder å tenke litt lengre enn til neste blogg ;)

Det finnes mange studier som viser bedre vekttap ved en LCHF/LCHP-diett kontra HCHO (high CHO) når forsøksperioden er mindre enn 6-12 måneder. Det samme gjelder triglyceridnivå, men her kommer problemet med at ethvert vekttap vil bedre lipidprofilen, om det så er grunnet kjærlighetssorg eller influensa. De fleste studier viser svært positive resultater mtp vekttap når forsøksperioden er på 12-30 uker.

Conclusion: An energy-restricted, high-protein, low-fat diet provides nutritional and metabolic benefits that are equal to and sometimes greater than those observed with a high-carbohydrate diet.

Kilde: http://www.ajcn.org/content/81/6/1298.short (12 week trial)

The carbohydrate-restricted diet led to greater improvements in insulin sensitivity that were independent of weight loss and a greater reduction

in triglyceride levels in subjects who lost more than 5 percent of their base-line weight. These findings must be interpreted with caution, however, since the magnitude of the overall weight loss relative to our subjects’ severe obesity was small, and it is unclear whether these benefits of a carbohydrate- restricted diet extend beyond six months. Furthermore, the high dropout rate and the small overall weight loss demonstrate that dietary adherence was relatively low in both diet

groups. This study proves a principle and does not provide clinical guidance; given the known benefits of fat restriction, future studies evaluating long-term cardiovascular outcomes are needed

before a carbohydrate-restricted diet can be endorsed.

Kilde: Samaha et al, 348;21, NEJM, 2003

Men når vekttap skal opprettholdes (regner med at de fleste vil være normalvekrige i mer enn seks måneder.....), så blir konklusjoenne langt mindre entydige og mindre favoriserende, nettopp fordi det vise seg at de kostholdene som fungerer er de som er hypokaloriske, og det kostholdet som fok faktisk klarer å holde seg til i mer enn ett år. Det sier seg selv at ekstreme varianter fort taper terreng her.

Conclusions There is insufficient evidence to make recommendations for or against the use of low-carbohydrate diets, particularly among participants older than age 50 years, for use longer than 90 days, or for diets of 20 g/d or less of carbohydrates. Among the published studies, participant weight loss while using low-carbohydrate diets was principally associated with decreased caloric intake and increased diet duration but not with reduced carbohydrate content.

Kilde: http://jama.ama-assn.org/content/289/14/1837.short

Å holde en lav glykemisk belastning er uten tvil fordelaktig, og det kan gjøres ved å forandre på kvaliteten på CHO, innta sunnere fettsyrer og øke mengden med protein fra fisk, bønner, fullkorn, nøtter, hvtt kjøtt og vilt. Hiv på litt energirestriksjon og mer fysisk aktivitet, så er ikke regnestykket uoverkommelig vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det lusent og dårlig gjort av dere ABere i tråden her som er stygge, kritiserer og lite konstruktive tilbake til made4u, men arresterer han for det samme. Ha nå ihvertfall redeligheten og ryggraden til å stå for det når dere skriver ufint tilbake.

Made4u er den som er stygg og ekkel mot folk, da får han bare akseptere at andre er det samme tilbake. At noen av oss velger å være anonyme er et fritt valg, akkurat som dere velger fritt å skrive med nick. Hvis noen innlegg her går over streken (enten de er skrevet av AB eller en med nick) så bør de som reagerer melde det til moderatorene for å få det fjernet. Så lenge man holder seg innenfor regelverket får man tåle det som står, uavhengig av hvem som skriver det.

Det er ganske enkel matematikk: Er du ekkel mot folk så blir de ekle tilbake. Hvis Made4u ikke ønsker kvass kritikk så må han bare slutte å fnyse av folks erfaringer og si at de er dumme/løgnere fordi de ikke passer inn i hans snevre verden. Det er greit å mene at sånn eller slik er best, men å gå til angrep på andre slik Made4u gjør blir bare patetisk og provoserende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forsvarer ikke made4u sine holdninger eller formuleringer, det vr ikke det som var poeenget.

Poenget var at ABere ikke er noe bedre når de er like ufine tilbake, og i TILLEGG ikke engang kan stå for ufinheten med nick. Der er made4u hakket mye bedre. Han er i hvertfall åpent ufin (ufin til tider, gjelder forøvrig begge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...