AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har tenkt på å flytte til Oslo, men hører jo så mye negativt om den byen hele tiden at jeg begynner å bli skeptisk. har dere noen pro's and con's?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Hva er du hører som er så negativt?! Enten liker man by eller ikke.. Hvor er du fra?! Jeg har overlevd Oslo i 9 år nå og stortrives!!!!! HERLIG BY
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Hvis du slutter å lese VG, så vil inntrykket ditt drastisk forbedres. Oslo er en flott og trygg by! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har tenkt på å flytte til Oslo, men hører jo så mye negativt om den byen hele tiden at jeg begynner å bli skeptisk. har dere noen pro's and con's? Kollektiv trafikken ;p Den er jeg sjalu på.. Bor selv i Trondheim, og etter noen turer til oslo, merkes det godt hvor dårlig tilbud det er her. Jeg har selv lyst til å flytte til oslo.. Frognerparken, varm vår og sommer. Var der i mai i fjor, og da var det 5 grader da jeg dro fra trondheim, og da jeg kom til oslo var det over 20 grader der Det er noen av tingene som gjør at jeg fristes til å flytte dit. Pluss de fleste vennene mine bor der nå. Eneste jeg er redd for er alt kriminelle greierne som foregår der, men i følge mine venninner ser de aldri noe, og det stemmer vel. Er vel bare jeg som er blitt skremt av media
CocoPiaf Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Jeg er fra Trondheim, men stoooortrives her i Oslo Buss/trikk hvert 5. minutt. Alltid noe å finne på! Herlig!
Lolly Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har tenkt på å flytte til Oslo, men hører jo så mye negativt om den byen hele tiden at jeg begynner å bli skeptisk. har dere noen pro's and con's? Jeg trodde aldri jeg kom til å trivdes i Oslo, men jeg ble boende i over tre år, og no når jeg er flytter derfra savner jeg byen ofte.. Kollektiv trafikken, det fine været, mange fine områder i byen, og mange forskjellige typer mennesker
per78 Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Jeg trodde aldri jeg kom til å trivdes i Oslo, men jeg ble boende i over tre år, og no når jeg er flytter derfra savner jeg byen ofte.. Kollektiv trafikken, det fine været, mange fine områder i byen, og mange forskjellige typer mennesker Høres bra ut. Flytter selv til Oslo i sommer. Gleder meg.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Du må ikke bare henge deg opp i de sakene som omtales i media. For dit kommer stort sett bare de negative sakene, mens man sjelden hører om de neutrale eller positive sakene. Jeg har bodd i Oslo i over 10 år og kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted i Norge. Simpelthen elsker det. Fordeler: - Godt kollektivtransporttilbud. Buss, trikk, t-bane, båt og tog, der mange går med 5 minutters ruter. - Masse utesteder, restauranter, kaffebarer, o.l. - Nærhet til fjorden og marka. - Godt kulturtilbud (kino, teater, konserter o.l.). - Godt utvalg av butikker. Til og med nattåpne butikker. - Gode jobbmuligheter. - Godt utdanningstilbud. - Anonymiteten. - Boliger for enhver. Man kan bo midt i gryta (les: sentrum) eller virkelig landlig til (les: Maridalen, e.l.). - Parkene. Bakdeler: - Dyre boliger - Kan oppfattes som kald, personlig og stressende. Men det er mest hva man selv velger å ta del i. - Forurensning og en del støy. Selvsagt avhengig av hvor man bor. - Biltrafikken. Kø, kø, og atter kø. 3
Sheherasade Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 Jeg bodde i Oslo i flere år, og trivdes veldig godt, selv om jeg vel må si at Bergen er favorittbyen (og jeg er IKKE bergenser). Følte meg alltid trygg, selv når jeg gikk hjem alene etter en bytur i helgen. Bra kulturliv, transportsystem, butikker/kiosker åpne hele døgnet... Det eneste er at jeg syntes det var veldig vanskelig å få venner der. Og at det er ganske mange wannabe-er og selvhøytidelige folk når man er ute på by'n.
Kelsier Skrevet 20. mars 2011 #11 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har aldri forstått dette med "all kriminaliteten i Oslo"? Jeg har bodd her hele mitt liv og skjønner virkelig ikke hva det er folk snakker om. Narkomane nede ved Jernbanetorget, joa, men jeg antar at det ikke er det folk snakker om? Er man av den skvetne typen bør man kanskje unngå lange turer alene langs Akerselven om kvelden, ikledd minikjole, mens man er ravende drita, men de fleste har vel ikke slike behov? 1
Sheherasade Skrevet 20. mars 2011 #12 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har aldri forstått dette med "all kriminaliteten i Oslo"? Jeg har bodd her hele mitt liv og skjønner virkelig ikke hva det er folk snakker om. Narkomane nede ved Jernbanetorget, joa, men jeg antar at det ikke er det folk snakker om? Er man av den skvetne typen bør man kanskje unngå lange turer alene langs Akerselven om kvelden, ikledd minikjole, mens man er ravende drita, men de fleste har vel ikke slike behov? Signerer denne. Bråk i byen i helgene blir det jo uansett hvor man finner norsk drikkekultur. Kriminaliteten som finnes i Oslo tror jeg nok foregår innenfor visse miljøer, mest, så for vanlige folk ser man lite til dette. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #13 Skrevet 20. mars 2011 Signerer denne. Bråk i byen i helgene blir det jo uansett hvor man finner norsk drikkekultur. Kriminaliteten som finnes i Oslo tror jeg nok foregår innenfor visse miljøer, mest, så for vanlige folk ser man lite til dette. Det jeg er bekmyret for er vel mest slibrigheter fra innvandrere etter å ha lest en del tråder her inne samt lest statistikker..
Kelsier Skrevet 20. mars 2011 #14 Skrevet 20. mars 2011 Det jeg er bekmyret for er vel mest slibrigheter fra innvandrere etter å ha lest en del tråder her inne samt lest statistikker.. Jeg satser på at TS er såpass til kvinne at dersom noen slenger en slibrighet, så har hun nok pupper ta igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #15 Skrevet 20. mars 2011 Jeg satser på at TS er såpass til kvinne at dersom noen slenger en slibrighet, så har hun nok pupper ta igjen. Jeg lar meg som regel ikke herse med, med mindre det er en stor gjeng
Morea Skrevet 20. mars 2011 #16 Skrevet 20. mars 2011 Jeg er fra et lite sted i Norge opprinnelig og flyttet til Oslo for 15 år siden (tenkt at det er så lenge...). Jeg er blitt skikkelig patriot. Akkurat passe stor. Kan bo sentralt eller nær marka som andre har nevnt her. Masse tilbud både på byen, kulturelt og friluftsliv (jeg er i marka i alle fall en gang i uka og elsker det, Bygdøy rundt er en annen fisefin tur, med lille Herbern uteresturant med båtfrakt over som en ekstra fin ting). Men viktig å (til slutt) finne et sted i byen man liker å bo. Jeg har bodd på Majorstuen hele tiden og det er blitt min bydel. Hvis jeg blir mer familiarisert så har jeg nok ikke råd til å kjøpe en stor leilighet der akkurat, og da tenker jeg at nærmere marka kan være min gode nummer to. Når det gjelder nye landsmenn og negativ oppmerksomhet så kan man oppleve det. Men jeg vil si det er skjelden. (ja da, jeg beveger meg ofte på andre deler av byen også..). Har bodd i andre større byer i Europa og der var det mye verre enn i Oslo og jeg er mørk i håret. Som norsk og tøff i trynet gikk jeg rett i verbalt angrep på de med en gang (pss pss-kommentarer og lignende patetisk når jeg var på vei til jobb i drakt og pumps...). Mens de lokale damene lot som ingenting. Vet ikke hva som er beste strategien, men jeg ble provosert i alle fall. Og så er det mange ulike måter å ta del i Oslo på. Student, jobb, går man ut på Solliplass, Grünerløkka, Karl Johan eller litt forskjellig... Men siden jeg flyttet hit må jeg si at Oslo beveger seg i en veldig riktig retning når det gjelder arkitektur og annet. Så det blir etter min mening enda bedre! Det utenlandske venner sier (tro det eller ei) er at folk virker så glade og fornøyde, og at særlig vår/sommer er veldig livlig og hyggelig i Oslo. Folk kaster vinterhabitten! De reagerer litt på at man ikke sier please og sorry hele tiden, men så skjønner de etterhvert at nordmenn har sin egen måte å vise det på. Liker ikke å holde meg unna ting, men nederst i Karl J på sen lørdag eller indre øst/sentrum liker jeg ikke, men det er meg. En stor småby eller en liten storby, alt etter som.
Sheherasade Skrevet 20. mars 2011 #17 Skrevet 20. mars 2011 Jeg er fra et lite sted i Norge opprinnelig og flyttet til Oslo for 15 år siden (tenkt at det er så lenge...). Jeg er blitt skikkelig patriot. Når det gjelder nye landsmenn og negativ oppmerksomhet så kan man oppleve det. Men jeg vil si det er skjelden. (ja da, jeg beveger meg ofte på andre deler av byen også..). Har bodd i andre større byer i Europa og der var det mye verre enn i Oslo og jeg er mørk i håret. Som norsk og tøff i trynet gikk jeg rett i verbalt angrep på de med en gang (pss pss-kommentarer og lignende patetisk når jeg var på vei til jobb i drakt og pumps...). Mens de lokale damene lot som ingenting. Vet ikke hva som er beste strategien, men jeg ble provosert i alle fall. Wow. Tøff dame! Må si jeg vel som regel velger overseelses-strategien, selv jeg hater det. Men hva sa du? Og hvordan reagerte de? Kunne tenke meg å gjøre det selv, men jeg blir like overrasket og paff hver gang, så når jeg får summet meg er det for sent.
Morea Skrevet 20. mars 2011 #18 Skrevet 20. mars 2011 He he! Jeg er nok er person som enten prøver å være usynlig eller konfronterer (sort - hvitt). Men det er en grense for alt. Vet ikke om jeg kan forklare det. Men for det første er jeg sterk og rak i ryggen. Dessuten har jeg aldri mistet retningssansen i hele mitt liv. Så jeg vet på en måte alltid hvor jeg skal. Det gjør meg sikker. Så er nok ganske trygg på meg selv. En mørk kveld helt alene hadde jeg sannsynligvis valgt en annen taktikk om ikke noe annet var nødvendig (noe jeg også har opplevd). Men når du går stresset på vei til drømme jobbintervjuet i Brussel klokken ni om morgenen i en tekkelig mørk drakt (som et av mange eksempler) så gadd jeg bare ikke til slutt. Min erfaring er at de blir ekstremt satt ut når du sier noe. Det som funker best er å gå sakte men bestemt over og si: Unnskyld? Var det meg du snakket til? Hva er det du vil??? Det er som oftest bare i kjeften, og du vil føle det veldig bra etter å ha fortalt ham hvor patetisk du synes han er på en rolig og velformulert måte. 2
Morea Skrevet 20. mars 2011 #19 Skrevet 20. mars 2011 Og-- dette er slemt, men erfaring gjør mester, eller overmodig alt etter som.... Var på vei fra Aker Brygge en sen kveld, og rimelig edru. Ut fra buskene ved Akershus festning kommer en liten mygg av en fyr sprettende ut og spør meg om vi kan ha sex. Veldig pågående. Hallo! Ikke går jeg kledd som en hore noen sinne, og han sa heller aldri ordet kjøpe. Damer skal uansett kunne gå kledd som de vil. Jeg luktet ulovlig opphold eller asylsøker på lang vei (pga oppførsel, språk, min tidligere jobb etc, no pun på asylsøkere generelt) og sa jeg jobbet for politiets ekstra-spesialenhet og at vi var på utkikk etter folk som ham. Denne enheten eksisterer ikke meg bekjent, men det kan jo hende. :gjeiper: Har aldri sett en så liten mann løpe så fort noen sinne. For alt jeg vet la han på svøm mot Skagen..... 3
Sheherasade Skrevet 20. mars 2011 #20 Skrevet 20. mars 2011 He he! Jeg er nok er person som enten prøver å være usynlig eller konfronterer (sort - hvitt). Men det er en grense for alt. Vet ikke om jeg kan forklare det. Men for det første er jeg sterk og rak i ryggen. Dessuten har jeg aldri mistet retningssansen i hele mitt liv. Så jeg vet på en måte alltid hvor jeg skal. Det gjør meg sikker. Så er nok ganske trygg på meg selv. En mørk kveld helt alene hadde jeg sannsynligvis valgt en annen taktikk om ikke noe annet var nødvendig (noe jeg også har opplevd). Men når du går stresset på vei til drømme jobbintervjuet i Brussel klokken ni om morgenen i en tekkelig mørk drakt (som et av mange eksempler) så gadd jeg bare ikke til slutt. Min erfaring er at de blir ekstremt satt ut når du sier noe. Det som funker best er å gå sakte men bestemt over og si: Unnskyld? Var det meg du snakket til? Hva er det du vil??? Det er som oftest bare i kjeften, og du vil føle det veldig bra etter å ha fortalt ham hvor patetisk du synes han er på en rolig og velformulert måte. Hm. Kult! Bør testes. Jeg har alltid sett for meg at det er typer med null respekt for kvinner, som bare vil bli skikkelig aggressive hvis man konfronterer dem. Men cluet er vel å holde roen og snakke til dem på en ordentlig måte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå