Gå til innhold

Skal bytte kjøkkeninnredning: Tips til praktiske løsninger?


Zoë Castillo

Anbefalte innlegg

Vi skal plutselig kjøpe nytt hus, og der er det et elendig kjøkken. Det er på omtrent 2,5x2,5 m, og har en åpen vegg mot stue og spiseplass.

Vi skal altså ha kjøkkeninnredning i en U, hvor hver vegg er på 2,5 m.

Det er vindu i "bunnen" på U-en, men det skal vi muligens kle igjen for å skape mer plass til overskap.

Vi har frittstående kjøleskap og oppvaskmaskin som vi vil bruke, men vår frittstående komfyr kan vi bytte ut. Med tanke på oppsamling av skitt og rusk er vel integrert komfyr og platetopp mer praktisk enn frittstående?

Jeg er ute etter tips til smarte ideer. Hva bør stå ved siden av hverandre, hvilke lure løsninger finnes det?

Vi tenker at det mest sannsynlig blir innredning fra IKEA. Vi liker ikke minimalistisk stil, så det er viktigere med mye oppbevaringsplass enn at det skal være rene linjer og luftig inntrykk.

Tips???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville iallefall hatt mye skuffer fremfor skap, det er mye enklere å oppbevare på den måten etter min mening :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall hatt mye skuffer fremfor skap, det er mye enklere å oppbevare på den måten etter min mening :jepp:

Ja, kolonialskuffer blir nok regjerende på underskapene. Men jeg er som sagt helt blank på dette. Dette blir min andre bolig, og den første kjøkkenet jeg har tegnet.

Det eneste jeg vet er at

- jeg vil ha så brede områder med benkeplate som mulig, slik at ikke arbeidsområdet blir oppstykket i 40 cm her og 30 cm der. Men hva kan ikke stå inntil hverandre? Kan vask og kjøleskap stå inntil hverandre, for eksempel? Kjøleskap og oppvaskmaskin?

- vitrineskap er fint, men for en som ikke løper rundt med pussekluten blir kanskje glasset fort skittent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe tilsvarende på mitt kjøkken.

Jeg har oppvaskmaskin i bunnen av U-en. Her er også oppvaskkum. Her er det også vindu.

På den ene langsiden har jeg høyskap for innebygging av stekeovn. Deretter har jeg innebygd kjøleskap. Sørg for at døra åpnes mot kjøkkenbenken. Over stekeovnen har jeg et skap hvor døra åpnes oppover. Her har jeg micro. Veldig kjekt å ikke ha den på kjøkkenbenken.

Jeg har valgt å beholde vinduet. Liker å få lys inn. På begge langsidene inn mot U-en har jeg hjørne overskap. Kjekt pga dybden man da får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å planlegge nytt kjøkken selv nå, og dette er det jeg forsøker å få til:

- stekeovnen i et høyskap, helst mikroen også, benkeplate 120 cm ved siden av som kan brukes til baking og til å sette fra seg den ferdige pizzaen etc.

- plass til å sette fra seg ting på begge sider av kokeplatene. Helst 60 cm på hver side. Det går ikke hos oss, så det blir 30-40 cm på en side og mer plass på den andre siden.

- karusell eller uttrekkbar innredning i hjørneskap for å få utnyttet plassen best mulig.

- oppvaskkum og oppvaskmaskin ved siden av hverandre

- god plass til bakeutstyr ved stekeovnen, både mel og ting som bakepapir og former.

- god plass til krydder (har valgt skuffer), oljer, kasseroller, andre redskaper ved kokeplaten.

- stor skuffe under oppvaskkummen til søppelbøtter og såpe. Lettere å komme til enn i et vanlig skap.

- husk å tenke på hvor kaffetrakter og brødrister og andre ting som brukes daglig skal stå

- skal henge opp papirholder, oppvaskstativ, kniver etc. under veggskapene ved siden av kokeplata og oppvaskkummen. Slik frigjørs benkplass samtidig som at ting som brukes ofte er kjapt å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har begynt å tegne noen utkast på IKEAs kjøkkenplanlegger nå, bare for å se hva en faktisk får plass til på så få m2.

Jeg savner imidlertid noen moduler:

- er det mulig å putte vask og/eller platetopp i hjørnet med IKEA-moduler? OG: Er dette ekstra plassbesparende eller plasskrevende når en må være arealeffektiv? Det blir minst to hjørnet, kanskje tre, med innredning, og jeg ser ikke helt behovet for å ha tre sett med "karuseller" feks

- har IKEA sokkelskuffer?

Hvor lett er det å ta èn type skap fra Kvik, èn type fra Norema osv? Har målene på fronter begynt å bli universelle, eller kjører IKEA eget løp her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikea har sokkelskuffer. Disse er tilpasset 60 cm skap, men de ligger ikke i tegneprogrammet. Mulig de har lagt de inn ved siste oppdatering...men det er jeg litt usikker på. Hvis det er oppdatert så skal de ligge i valgmulighetene på 60 cm skapene du har (altså i valg menyen du får opp til høyre når du markerer skapet)

Jo, du kan ha vask i hjørneløsning på ikea. Men den vil ikke la seg tegne inn da det ikke anbefales pga fester på vasken som kommer for nærme skjøten på benkeplaten. det vil da være større risiko for at det kommer funkt, etc i skjøtene. For komfyr er det en egen løsning...den ligger under hjørneskap. det ser på tegningen ikke ut som at den løsningen går helt i veggen, men at den er kuttet i bakkant. det stemmer ikke. den blir laget til så den går helt i veggen. i den løsningen kan du legge inn et 60 cm skap (anbefaler kolonialskuffer der og selv om øverste skuff blir blendet pga platetopp). der kan du da velge inn platetopp og/eller komfyr alt etter som hvilket skap du velger inn.

jeg ville nok ikke ha kledd inn vinduet om jeg var dere. det kan dere fort ende opp med å angre på. skapplass skal dere nok få nok av uansett skal dere se. det er viktig å huske at kolonialskuffene gir langt bedre oppbevaringsplass enn det vanlige hylleplater gjør (hylleplater blir jo aldri stablet helt tett, fordi en skal se hva som er bak og komme til det...skuffene drar en ut og ser alt ovenifra...så de stables fulle :) )

i og med at det er en åpen løsning inn mot stue så kan dere jo kanskje vurdere å ha en liten øy/utstikker fra resten av kjøkkenet hvor dere da lager en barløsning slik at dere kan få sitteplasser fra stuen (ser inn på kjøkkenet). kjøkkenet vil da bli nesten firkantet. og med flere underskap så trenger dere ikke så mange overskap.

jeg vil anbefale deg å tegne opp kjøkkenet slik du syns det er logisk. noter ned alt du har av spørsmål underveis, lagre tegningen og reis ut til din ikea og få hjelp til å se over den der. Du får god hjelp underveis, og de svarer gladelig på de spørsmålene du måtte ha :)

Alle kjøkkenprodusenter har stort sett egne mål på fronter, skap, etc. noen vil matche bedre enn andre, men jeg ville nok bedt produsentene om nøyaktige mål på fronten de ville satt på det skapet du ønsker fra de, og så sjekket målene hos en ikea ansatt. noen få små forskjeller må du nok regne med uansett.

lykke til med planleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har sokkelskuffer. Disse er tilpasset 60 cm skap, men de ligger ikke i tegneprogrammet. Mulig de har lagt de inn ved siste oppdatering...men det er jeg litt usikker på. Hvis det er oppdatert så skal de ligge i valgmulighetene på 60 cm skapene du har (altså i valg menyen du får opp til høyre når du markerer skapet)

Jo, du kan ha vask i hjørneløsning på ikea. Men den vil ikke la seg tegne inn da det ikke anbefales pga fester på vasken som kommer for nærme skjøten på benkeplaten. det vil da være større risiko for at det kommer funkt, etc i skjøtene. For komfyr er det en egen løsning...den ligger under hjørneskap. det ser på tegningen ikke ut som at den løsningen går helt i veggen, men at den er kuttet i bakkant. det stemmer ikke. den blir laget til så den går helt i veggen. i den løsningen kan du legge inn et 60 cm skap (anbefaler kolonialskuffer der og selv om øverste skuff blir blendet pga platetopp). der kan du da velge inn platetopp og/eller komfyr alt etter som hvilket skap du velger inn.

jeg ville nok ikke ha kledd inn vinduet om jeg var dere. det kan dere fort ende opp med å angre på. skapplass skal dere nok få nok av uansett skal dere se. det er viktig å huske at kolonialskuffene gir langt bedre oppbevaringsplass enn det vanlige hylleplater gjør (hylleplater blir jo aldri stablet helt tett, fordi en skal se hva som er bak og komme til det...skuffene drar en ut og ser alt ovenifra...så de stables fulle :) )

i og med at det er en åpen løsning inn mot stue så kan dere jo kanskje vurdere å ha en liten øy/utstikker fra resten av kjøkkenet hvor dere da lager en barløsning slik at dere kan få sitteplasser fra stuen (ser inn på kjøkkenet). kjøkkenet vil da bli nesten firkantet. og med flere underskap så trenger dere ikke så mange overskap.

jeg vil anbefale deg å tegne opp kjøkkenet slik du syns det er logisk. noter ned alt du har av spørsmål underveis, lagre tegningen og reis ut til din ikea og få hjelp til å se over den der. Du får god hjelp underveis, og de svarer gladelig på de spørsmålene du måtte ha :)

Alle kjøkkenprodusenter har stort sett egne mål på fronter, skap, etc. noen vil matche bedre enn andre, men jeg ville nok bedt produsentene om nøyaktige mål på fronten de ville satt på det skapet du ønsker fra de, og så sjekket målene hos en ikea ansatt. noen få små forskjeller må du nok regne med uansett.

lykke til med planleggingen.

Tusen takk for mange gode svar! Ja, vi kommer nok til å angre hvis vi kler igjen kjøkkenvinduet. Vi bor på et knøttlite kjøkken nå, og vi har jo forsåvidt plass til alt vi trenger. En bruker vel de skapene en har, uansett hvor få eller mange det er.

Jeg ble litt skeptisk til dette med hjørneservant og fukt. Er dette kun for IKEAS løsning, eller er det et generelt problem? Det er jo en vanlig løsning, og veldig pent. Hm, må tenke litt mer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det gjelder alle løsninger, uansett produsent. Det lar seg som sagt fint gjøre, og mange gjør det fordi de ikke har plass andre steder, men når en er bare et par cm fra skjøten på benkeplaten med en vask så sier det seg selv at det er veldig fort gjort å få vannsøl ned i sprekken. du kan ikke ha vasken i skapet ved siden av? forøvrig kan du ikke ha vask i 90x90 cm hjørneskapet...da kommer skjøten uansett under vasken, og konstruksjonen vil da være for svak til å bære vasken over tid, og det er 110% sikkert at benkeplaten sprekker opp pga fukt som har lagt seg i skjøten. vask i hjørneløsning må være i et 120cm hjørneskap. og da mister dere veldig mye plass på kjøkkenet... (slik jeg klarer å se for meg at det er)

materialet på benkeplaten har og en del og si. hvis dere tenker laminat plate så er dere tryggere med tanke på fukt, enn om dere velger enn treplate. det tar lang tid for en treplate å bli mettet med treolje, og før det så suger den til seg fukten som legger seg i sprekken ved vasken som en svamp, og vil til syvende og sist sprekke opp.

eventuelt så kan du velge den samme hjørneløsningen som til platetopp til vask og, og velge en stor vask med 1 kum f.eks (ingen avrenning er mulig i den løsningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det gjelder alle løsninger, uansett produsent. Det lar seg som sagt fint gjøre, og mange gjør det fordi de ikke har plass andre steder, men når en er bare et par cm fra skjøten på benkeplaten med en vask så sier det seg selv at det er veldig fort gjort å få vannsøl ned i sprekken. du kan ikke ha vasken i skapet ved siden av? forøvrig kan du ikke ha vask i 90x90 cm hjørneskapet...da kommer skjøten uansett under vasken, og konstruksjonen vil da være for svak til å bære vasken over tid, og det er 110% sikkert at benkeplaten sprekker opp pga fukt som har lagt seg i skjøten. vask i hjørneløsning må være i et 120cm hjørneskap. og da mister dere veldig mye plass på kjøkkenet... (slik jeg klarer å se for meg at det er)

materialet på benkeplaten har og en del og si. hvis dere tenker laminat plate så er dere tryggere med tanke på fukt, enn om dere velger enn treplate. det tar lang tid for en treplate å bli mettet med treolje, og før det så suger den til seg fukten som legger seg i sprekken ved vasken som en svamp, og vil til syvende og sist sprekke opp.

eventuelt så kan du velge den samme hjørneløsningen som til platetopp til vask og, og velge en stor vask med 1 kum f.eks (ingen avrenning er mulig i den løsningen)

Oi, nei 120 blir for stort. Nå spør jeg etter teskjeer her, men hva er avrenning? Jeg ønsker helst en løsning med to vasker. Vi har det nå, og synes det er veldig praktisk.

En mulighet er naturligvis å ha platetopp i et hjørne, og hjørneskap med karusell i det andre. Men det er absolutt mye penere å ha ingen eller to "avrundede" hjørner, enn en av hver. Og to hjørneskap med karusell tror jeg ikke vi har behov for. Finnes det andre løsninger for hjørne?

EDIT: Ahaaa! Avrenning er den metallplaten ved siden av vasken! Det har vi ikke nå heller, og selv om det er praktisk, er det ikke nødvendig. Men jeg kunne som sagt gjerne tenkt meg to vasker, gjerne en stor og en liten.

Endret av anti jante-June
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan du fint få i en hjørneløsning :) det finnes vasker med 1 1/2 kum til 60 cm skap, uten avrenning :) Jeg tror du kommer til å få et knallfint kjøkken jeg. Du er ikke redd for å stille spørsmål, og det virker som du har tenkt veldig godt igjennom hva du ønsker. du kommer veldig langt med det :) den hjørneløsningen du kan ha vask og platetopp i måler 1052 mm x 1052 mm. så du burde kanskje tenke på om du har plass til det på begge sidene? det er jo ikke så langt unna 120 cm hjørneskapet...

har du kun plass til en så må du tenke igjennom hva du syns er penest å ha i hjørnet.

nei, det er kun de tre alternativene som er for hjørne. og jeg er enig med deg, 2stk 90 hjørneskap kan fort bli for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan du fint få i en hjørneløsning :) det finnes vasker med 1 1/2 kum til 60 cm skap, uten avrenning :) Jeg tror du kommer til å få et knallfint kjøkken jeg. Du er ikke redd for å stille spørsmål, og det virker som du har tenkt veldig godt igjennom hva du ønsker. du kommer veldig langt med det :) den hjørneløsningen du kan ha vask og platetopp i måler 1052 mm x 1052 mm. så du burde kanskje tenke på om du har plass til det på begge sidene? det er jo ikke så langt unna 120 cm hjørneskapet...

har du kun plass til en så må du tenke igjennom hva du syns er penest å ha i hjørnet.

nei, det er kun de tre alternativene som er for hjørne. og jeg er enig med deg, 2stk 90 hjørneskap kan fort bli for mye.

Takk for det! Dette er veldig spennende, synes jeg! Trodde aldri i verden vi kom til å ha økonomi til å bygge eget kjøkken med det første, så nå er jeg veldig ivrig (på bekostning av både pensum og bunker med prøver som må rettes.... :sjenert: )

Vi har ikke fått tatt nøyaktige mål av kjøkkenet ennå, så jeg gleder meg veldig til å kunne sette inn reelle mål i planleggeren. 2 cm kan jo gjøre stor forskjell med tanke på plass til foringer osv.

Tusen takk for veldig gode tips, alle sammen! Dette går rett inn i Word-dokumentet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med at vi har to store oppvaskkummer, og ikke en stor og en liten, som er mest vanlig idag(?). Vi har heltre benkeplate, og det er veldig greit å kunne sette skitne gryter ned i den ene kummen og ha den andre til disposisjon. Vi unngår å sette skitne gryter på benkeplaten da den ikke tåler så mye (men er grååååååådig fin!)

Vi har også en såpedispenser integrert i oppvaskkummen til Zalo. Det er genialt. Induksjonstopp er et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med at vi har to store oppvaskkummer, og ikke en stor og en liten, som er mest vanlig idag(?). Vi har heltre benkeplate, og det er veldig greit å kunne sette skitne gryter ned i den ene kummen og ha den andre til disposisjon. Vi unngår å sette skitne gryter på benkeplaten da den ikke tåler så mye (men er grååååååådig fin!)

Vi har også en såpedispenser integrert i oppvaskkummen til Zalo. Det er genialt. Induksjonstopp er et must!

Vasken vi har nå har to like store kummer. Det er forsåvidt veldig praktisk. Men blir det plass til det i en hjørneløsning på 105 cm?

Såpedispenser i oppvaskkummen virker veldig praktisk, har IKEA denne løsningene? Er det lett å rengjøre?

Det blir nok induksjonstopp ja. Komfyren vår er helt ok, men den kan vi selge/gi bort på finn. Synes det blir litt dumt å bygge nytt kjøkken uten induksjonstopp og stekeovn i arbeidshøyde fordi en har en ny komfyr en kjøpte på salg for 2000 kr. Vi vil ikke kaste nye hvitevarer, men det finnes vel alltids studenter og nyetablerte som har lyst på en ny komfyr.

EDIT: Vi skal forøvrig ha laminat benkeplate. Jeg vet med meg selv at vi kommer til å somle veldig med å olje en plate i heltre, og dette gjøres dessuten på budsjett. Det er flere rom som skal til pers i samme slengen, og da vil jeg heller legge mer penger i feks gulv.

Heltre er fint, men laminat er også helt ok synes jeg.

Endret av anti jante-June
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha to kummer som er ca like store må du ha et 80cm skap under. det er det ikke plass til i 1052 cm hjørneløsningen dessverre. men du kan få 1 1/2 kum da:)

Ja, ikea har løsning med egen såpedispenser i oppvaskkummen. den kan også settes i benkeplaten ved vasken om det ikke er mer plass i vasken pga blandebatteri. Det er en ekstra løsning, så den vil ikke kunne tegnes inn i tegneprogrammet. den er en del av tilbehørsserien til ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...