Gå til innhold

1 års skjekk hos vet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva gjør de på 1 års skjekken hos veterinæren ? jeg skal dit med hunden snart som akkurat er blitt 1 år :) jeg bare lurte på om de skal ta vaksiner og sånt ? tenkte om jeg skulle ta ørerensen der med det samme , men hvordan foregår den ? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skjekker at almenhelsen til hunden din er bra. Skjekker at alt fra øynene er klare til at ørene er rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ørerensen foregår kommer helt an på hvordan det står til inni ørene på hunden. Er det snakk om smerter, eller mye som må skylles ut, vil de legge hunden i narkose først. Er det mer normal "vedlikeholdsskylling", vil de klemme litt øreskyllemiddel inn i øret, for så å massere på riktig sted, slik at voks og skitt løser seg opp og kan fjernes med en bomullsdott. Veldig enkelt å gjøre dette selv, men det kan være en god idè å få veterinæren til å vise deg akkurat hvordan det skal gjøres den første gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i utgangspunktet skal man heller ikke skylle ørene eller rense dem om de ikke har problemer, dette kan lett skape irritasjon som fører med seg ørebetennelser og behov for rensing senere... (selvfølgelig unntak, men friske ører skal ikke renses...)

Ellers kommer de nok til å sjekke om hunden ser og kjennes frisk ut, du kan godt høre med dem om ørene eller andre ting du lurer på, han skal nok også få en vaksine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i utgangspunktet skal man heller ikke skylle ørene eller rense dem om de ikke har problemer, dette kan lett skape irritasjon som fører med seg ørebetennelser og behov for rensing senere... (selvfølgelig unntak, men friske ører skal ikke renses...)

Ellers kommer de nok til å sjekke om hunden ser og kjennes frisk ut, du kan godt høre med dem om ørene eller andre ting du lurer på, han skal nok også få en vaksine...

Man skal selvsagt ikke rense for mye, men en til to ganger i året er greit, selv på en hund med (tilsynelatende) friske ører. Det er ikke alt vi ser med det blotte øyet - vi kan ta en titt og synes øret ser rent og pent ut - mens det i virkeligheten har begynt å samle seg grums lenger ned. Akkurat som ved for mye rensing, kan fravær av rensing også føre til at hunden lettere får ørebetennelse. Slik er det med napping av ørehår også. Man skal helst fjerne ørehår, men nappingen kan føre til irritasjon i øret. I tillegg er det selvsagt en drøss med andre faktorer som spiller inn (utforming av øret, mye utsatt for fuktighet osv.).

Det beste er nok å høre på dyrlegen. H*n kan se om det har samlet seg opp såpass mye at det bør skylles, og gi deg en vurdering av om/hvor ofte akkurat din hunds ører bør skylles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har renset eller nappet ørene på min hund før, i og med at øret ser helt fint ut og hun irriterer seg ikke over det. :) Dyrelegen sa også at hun ikke trengte å rense øret. Bare nappe litt innimellom. Jeg tror at man ikke trenger å bekymre seg for mye over akkurat det. Man kan jo skjekke inni øret innimellom å se etter puss og røde flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...