Gå til innhold

katt :/


crazyforgum

Anbefalte innlegg

katten min på 4 år er ikke renslig enda og nå er jeg lei. Jeg har tenkt å avlive den ... men det er veldig vanskelig.

Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:grine:

Jeg håper egentlig dette er tull siden du skriver så kort og bastant, men går ut i fra at du er seriøs :tristbla:

Du er jo særdeles sparsom på informasjon, så det er vanskelig å gjette hva som kan være årsak til at katten er urenslig og hva som kan gjøres. Ei heller går det fram hva du allerede har prøvd å gjøre med saken - som åpenbart ikke har fungert. Det er dog uansett en grunn til at katten din er urenslig, som du må komme til bunns i. Avliving synes jeg ikke er noen holdbar utvei.

Du skriver: "katten min på 4 år er ikke renslig enda", så jeg tolker det som at pus har vært urenslig de siste 4 årene - hvis du har hatt pus siden han/hun var leveringsklar? Hvilke tiltak har du gjort i denne perioden?

Er pus kastrert?

Hankatt/hunkatt?

Skjedde det noen forandringer i forkant av denne atferden? (ny katt, flytting, hund, etc)

Hvilken do har du? Hvor mange? Har du byttet sand, pellets? Har du flyttet på den?

Bruker du feliway?

Har du vært hos dyrelegen for å utelukke eventuelle problemer som krever veterinærbehandling?

++ flust med andre spørsmål. Får ta det litt etter litt.

Hvis du har prøvd alskens metoder og det ikke ligger noen åpenbar årsak til grunn for atferden, skjønner jeg at du er lei etter 4 år. Men om du orker å fortelle litt mer om situasjonen så er det kanskje noen her inne som kan komme med innspill og forslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Har du sjekket hos veterinær at hun ikke har problemer med magen eller urinveiene?

Kan hun være nervøs av en eller annen grunn?

Er forholdene tilfredsstillende rundt doen hennes, står den på et sted hvor hun får være i fred, f.eks?

Endret av Applecore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canis lupus

Hvor lenge har du hatt katten?

Har den aldri vært husrein eller skjedde det plutselig? Hvis det skjedde plutselig, har det skjedd noen endringer da? Som f.eks flytting, nytt familie-medlem osv?

Har du vært hos vetrinær og sjekket den for bla urinveisinfeksjon?

Hvor har du kattekassen og hva slags sand bruker du?

Hva har du gjort for å vende pus til kattekassen?

Er kassen alltid rein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje katten din er dominant? Har du prøvd å klype den i øret? ;)

Du sier jo veldig lite om omstendighetene rundt pusen, hvor lenge dette har pågått osv. At en katt gjør fra seg inne i en alder av 4 år tyder på fysisk eller mental sykdom, eller sterk mistrivsel.

Så vidt jeg husker har dere flere katter, og nylig fått hund. Kanskje det blir for mye for pus?

Jeg ville tatt den med til dyrlegen for å utelukke sykdom, og deretter omplassert.(dersom noen er villit til å ta den da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sterilisering pleier å være et godt middel mot slik skvetting, men du har liksom litt snevert med info i åpningsinnlegget, så lite å gå på.

Du bør nå iallefall gi det stakkars dyret den sjansen h*n fortjener, og ta den med til dyrlegen for råd og veiledning som kanskje kan hjelpe, før du tar en så drastisk avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er dessverre ikke tull, og nå er det endelig bestemt. Katten blir avlivet denne uka.

Pus er født og oppvokst hos oss. Hun er ute/innekatt og har vel strengt tatt aldri blitt renslig. Stadig vekk finner vi steder i steder i huset der hun har gjort sitt fornødende.

Jeg har hatt henne med til dyrlegen og fått råd som å endre sand, plassering av do etc., til ingen nytte. Pus er sterilisert og helt frisk. Den siste måneden har hun bodd i "fosterhjem" for å se om det ble bedre ... noe det desverre ikke ble. Når hun nå er 4 år og vi har prøvd det meste uten resultat ser vi desverre ingen annen løsning.

Men det er så utrolig trist :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ute, eller innekatt da? Vet noen katter nekter å tisse i kasse, kanskje det ville hjulpet om hun får gå ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre ikke tull, og nå er det endelig bestemt. Katten blir avlivet denne uka.

Pus er født og oppvokst hos oss. Hun er ute/innekatt og har vel strengt tatt aldri blitt renslig. Stadig vekk finner vi steder i steder i huset der hun har gjort sitt fornødende.

Jeg har hatt henne med til dyrlegen og fått råd som å endre sand, plassering av do etc., til ingen nytte. Pus er sterilisert og helt frisk. Den siste måneden har hun bodd i "fosterhjem" for å se om det ble bedre ... noe det desverre ikke ble. Når hun nå er 4 år og vi har prøvd det meste uten resultat ser vi desverre ingen annen løsning.

Men det er så utrolig trist :tristbla:

Ok, nå åpnet du jo en tråd her og spurte om våre meninger, og mange har kommet med gode råd og spørsmål til deg. Har du ikke tenkt til å vurdere noe av det vi sier først? Nå har du altså allerede valgt å avlive pus. Og ikke har du svart på alle spørsmålene mine heller, kanskje løsningen ligger der..? Synes at det fortsatt finnes alternativer til å avlive pus.

Så vidt jeg husker har dere flere katter, og nylig fått hund. Kanskje det blir for mye for pus?

Nå vet jeg ingenting om deg, TS, men det gjør tydeligvis La Flaca. Dersom du har flere dyr, og særlig hvis det stemmer at du nylig har fått deg hund, så er dette et ganske åpenbart checkpoint i forhold til stressfaktor hos pus. Selv om du sier at disse problemene har vedvart lenge - blir de jo ikke nøvendigvis lettere å få has på av at du innfører flere stressmomenter.

Synes det er ganske råttent å skaffe seg nye dyr, før du har sortert ut problemet med katten du allerede har - og deretter ty til avliving. Dette sier jeg med forbehold om at opplysningen ovenfor stemmer, hvis ikke stiller saken seg selvfølgelig anderledes og da mener jeg ikke å kritisere.

Det er fortsatt flere ting som kunne vært gjort her før du går til et slikt drastisk grep som avliving. Kanskje har du prøvd det ut i og med at du sier "vi har prøvd det meste", men det skriver du i så fall ingenting om her. Bruker du feliway? Er du sikker på at du har fått vekk all lukt når pus har gjort fra seg inne? Har hun katteluke og tilgang til å gå på do ute når som helst? Ble disse alle disse alternativene prøvd ut i fosterhjemmet også?

Endret av mellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå åpnet du jo en tråd her og spurte om våre meninger, og mange har kommet med gode råd og spørsmål til deg. Har du ikke tenkt til å vurdere noe av det vi sier først? Nå har du altså allerede valgt å avlive pus. Og ikke har du svart på alle spørsmålene mine heller, kanskje løsningen ligger der..? Synes at det fortsatt finnes alternativer til å avlive pus.

Nå vet jeg ingenting om deg, TS, men det gjør tydeligvis La Flaca. Dersom du har flere dyr, og særlig hvis det stemmer at du nylig har fått deg hund, så er dette et ganske åpenbart checkpoint i forhold til stressfaktor hos pus. Selv om du sier at disse problemene har vedvart lenge - blir de jo ikke nøvendigvis lettere å få has på av at du innfører flere stressmomenter.

Synes det er ganske råttent å skaffe seg nye dyr, før du har sortert ut problemet med katten du allerede har - og deretter ty til avliving. Dette sier jeg med forbehold om at opplysningen ovenfor stemmer, hvis ikke stiller saken seg selvfølgelig anderledes og da mener jeg ikke å kritisere.

Det er fortsatt flere ting som kunne vært gjort her før du går til et slikt drastisk grep som avliving. Kanskje har du prøvd det ut i og med at du sier "vi har prøvd det meste", men det skriver du i så fall ingenting om her. Bruker du feliway? Er du sikker på at du har fått vekk all lukt når pus har gjort fra seg inne? Har hun katteluke og tilgang til å gå på do ute når som helst? Ble disse alle disse alternativene prøvd ut i fosterhjemmet også?

Beklager du, men i dine øyne kan jeg gjerne være en dyremishandler om du vil. Vi har gjort alt som står i vår makt for den katten, men nok er nok.

Du kan jo få overta katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis du vil, kan jeg godt forhøre meg rundt på et katteforum om det er noen som kan ta katten? Hvor bor du? (østlandet, vestlandet osv) De redder gjerne en katt fra avliving, selv om den tisser. Skader ikke å prøve, hvis jeg finner noen, kan jeg vidreformidle dem til deg? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis du vil, kan jeg godt forhøre meg rundt på et katteforum om det er noen som kan ta katten? Hvor bor du? (østlandet, vestlandet osv) De redder gjerne en katt fra avliving, selv om den tisser. Skader ikke å prøve, hvis jeg finner noen, kan jeg vidreformidle dem til deg? :)

Hvorfor skriver du som anonym i en tråd som denne?

Du må gjerne forhøre deg om noen ønsker en katt som gjør fra seg inne og som alltid har gjort det. Hvor i landet betyr ingenting, det er sikkert omtrent like dyrt å sende katten som å avlive den. Men jeg vil gjerne se hva du skriver og hvilke svar du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du høres fryktelig kald ut TS, er du i det hele tatt glad i den stakkars katten?

:riste: Skulle virkelig eksistert noe som heter "dyresertifikat".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner på en måte TS jeg, hvis de virkelig har gjort alt som gjøres kan. Det må være utrolig slitsomt med en katt som overhodet ikke er husren, og fire år er faktisk å ha mye tålmodighet.

Når det er sagt, TS, så er jeg ikke bare på din side heller. For det første syns jeg du kunne kommet med mer bakgrunnsinformasjon når du først skulle spørre om råd her, for eksempel lurer jeg på om katten er vokst opp sammen med moren? Altså om den ble godt nok sosialisert som liten? Går den ut for å gå på do om den har muligheten? Hvor går den på do ute? Og har du i hele tatt prøvd å omplassere katten? Om den er vant til å være ute kunne du kanskje prøvd å omplassere den som gårdskatt eller noe i den dur, så den får være ute mesteparten av tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem som TS i begynnelsen med min ene pusejente, jeg prøvde virkelig alt...

men da må jeg spørre, hva slags do bruker du? bruker du do med luke? åssen sand bruker du? har du prøvd å sette pusen i doen slik at den ser at det er der den skal gjøre fra seg?

Jeg fant tilslutt ut at pusen min var redd luka på doen sin, så da jeg tok vekk den så vurderte hun den, men gikk fortsatt i badekaret og gjorde sitt fornødende, så tilslutt prøvd jeg katteperler istedet for klumpsand og det var løsningen, hu liker nok ikke at det klumper seg under beina sine da hun tisser, så jeg må bruke katteperler og skifte sand ofte, ellers sier hun i fra med å begynne å "true" å skulle gjøre det på gulvet.

Hun er nå 7 år.. og problemer er som regel ALLTID for å løses.. man må bare tenke litt hva som kan forårsake problemet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager du, men i dine øyne kan jeg gjerne være en dyremishandler om du vil. Vi har gjort alt som står i vår makt for den katten, men nok er nok.

Du kan jo få overta katten?

Jeg har ikke slengt om meg med noe dyremishandler-uttrykk, så bare slapp av. Jeg sa også at jeg skjønner at det er en lei situasjon. Grunnen til at jeg er skarp er fordi du opprinnelig ber om hjelp - og når du får det så avfeier du forslagene.

Du sier at du har gjort alt som står i din makt, også har du listet opp noen eksempler. Men jeg vet jo ikke hva det innebærer å gjøre alt som står i din makt. Det er derfor jeg og flere her etterlyser mer informasjon. Vi håper jo kanskje at det er noe du ikke har tenkt på, som vi kan forslå og som kan hjelpe på situasjonen.

Noen vil for eksempel si at de har gjort alt som står i sin makt, men katta pisser fortsatt inne. Også viser det seg at den er ukastrert. Nå har jo du opplyst om akkurat dette, og andre tiltak - men det er fortsatt mye som er usagt (eller uprøvd).

For eksempel feliway, som jeg nevner igjen, atferdsspesialist, andre dyr i huset etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hiv ut katten rundt de tidene det er normalt å være tissetrengt slik som etter mat, lek og søvn. For mer kontroll så gi katten to måltider om dagen istedet for å ha foret fremme hele tiden.

Har dere prøvd det? Hvis ikke så har ikke dere prøvd alt i deres makt nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv ut katten rundt de tidene det er normalt å være tissetrengt slik som etter mat, lek og søvn. For mer kontroll så gi katten to måltider om dagen istedet for å ha foret fremme hele tiden.

Har dere prøvd det? Hvis ikke så har ikke dere prøvd alt i deres makt nei.

Selvsagt har vi gjort alt dette, det var jo det grunnleggende da katten var liten.

Katten er død nå - og det er ærlig talt en stor lettelse. Det er selvsagt synd å ta liv, men nå var det på sin plass. Jeg synes vi gjorde en stor innsats for å beholde henne, og jeg tror ærlig talt ikke det er så mange som ville holdt ut så lenge som vi har gjort. Nå gjenstår å få huset og møblene rent og luktfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett andre innlegg du har hatt om dyrehold, og jeg tror du gjorde riktig i å ikke beholde katten. Håper du sier fra deg de andre dyrene også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor startet du denne tråden når du ikke ville høre på noen råd og avlivet katten noen dager etterpå? Hva var hensikten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...