Gå til innhold

Frekt å spørre om kjørelærerne snakker flytende norsk?


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å begynne på lappen og må ta masse kjøretimer.

Rett over gata der jeg bor er det en kjøreskole, og her er alle kjørelærerne innvandrere. Jeg har bare sett bilder av dem på nettsiden, men jeg ser at de er alle fra midt-østen og afrika. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem, men jeg synes det er så FRYKTELIG vanskelig å lære meg å kjøre (har utsatt det i 7 år på grunn av dette) og er superavhengig av god kommunikasjon mellom meg og kjørelæreren... derfor er jeg redd jeg får en kjørelærer som snakker gebrokkent. Teit av meg eller ikke, dette er noe som setter meg ut også på skolen, når en lærer snakker gebrokkent, synes jeg det blir vanskeligere å følge med.

Jeg kan jo alltids velge en annen skole, men denne er jo ganske praktisk siden den er rett over gata :)

Så det jeg lurer på er... synes dere det er frekt om jeg ringer dem og spør om dette?

Det er virkelig ikke meningen å være dust... det er bare så dyrt og vanskelig og jeg vil gjerne få mest mulig utbytte fra kjøretimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Du kan spørre om de er utdannede trafikklærere fra statens trafikklærerskole (noe alle skal være). Hvis de er det så har de greid seg gjennom 3 år på en norsk høgskole der all undervisningener på norsk, og de har mye praktisk undervisning der de må prate mye, så da kan de sikkert bra norsk.

Skjønner at kommunikasjon er viktig, syns det må være lov å spørre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om de er utdannede trafikklærere fra statens trafikklærerskole (noe alle skal være).

Det heter trafikklærerutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og utdanningen varer forresten i to år, ikke tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Det heter trafikklærerutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag ;)

Åja, da har jeg misforstått navnet. Trodde det var 3 år som en bachelor også, dette hadde jeg ikke så god peiling på du gitt :P

Men jeg tror fortsatt at de kan bra norsk de som har utdannet seg der. Det er jo vanskelig nok for meg å forstå hva de sier i Nord-Trøndelag av og til, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, da har jeg misforstått navnet. Trodde det var 3 år som en bachelor også, dette hadde jeg ikke så god peiling på du gitt :P

Men jeg tror fortsatt at de kan bra norsk de som har utdannet seg der. Det er jo vanskelig nok for meg å forstå hva de sier i Nord-Trøndelag av og til, hehe.

En må ikke ha bachelorgrad for å jobbe som trafikklærer, men trafikklærerutdannelsen kan brukes som en del av en bachelor. :)

Det er også mange som tar trafikklærerutdanning i Sverige eller Danmark. Disse må ha en dispensasjon fra Statens vegvesen (kan ikke flere detaljer om dette).

Uansett hvor utdannelsen er tatt, så må alle trafikklærere være godkjent av Statens vegvesen.

TS, jeg syns ikke det er noe gærent av deg å spørre. Heller det enn at du kaster bort tusenvis av kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...