Gå til innhold

Fra blubbemage til stram mage?


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg er på ingen måte tykk (163 høy, 63kg) men har en noe blubbete mage likevel. Ikke noe voldsomt, men jeg har en laaaaang vei å gå til en stram mage. Men jeg har inntrykk av at det er veldig vanskelig å bli kvitt magefettet, så jeg lurte på om det er noen der ute som har klart å gå fra blubbete til skikkelig stram? Hva var i så fall framgangsmåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest petre

Slutte med snop? :)

Jeg ble kvitt min ved å trene styrke et par ganger i uken og kondisjon 2-3 ganger.

Om du i tillegg strammer inn litt på kostholdet om det er dårlig, er du nok der kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er det enkelt å bare slutte med brus og snop ja... så se om det er noe i kostholdet ditt, som kan gjøre deg oppblåst, og legge fett i mageregionen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis snop og drikk brus og alkohol kun én dag i uka, utover det bør du spise sunt (masse grønnsaker, fisk og fullkornsprodukter).

Tren kondisjon, for eksempel spinning, jogging, svømming etc 2-3 ganger i uka. I tillegg bør du trene styrketrening 1-2 ganger i uka, særlig øvelser som planken, markløft, knebøy og utfall. Spør gjerne på et treningssenter hvis du er medlem der eller har planer om å bli medlem, de kan vise deg mange flotte øvelser som er bra for mage- og ryggmuskler. Varm godt opp, lær deg teknikken ordentlig først og ha så stor belastning som du klarer. Repetisjoner: 3x12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig bevisst på kostholdet, jeg studerer ernæringsfysiologi og er over gjennomsnittet opptatt av sunn mat, så akkurat den delen føler jeg at jeg har på plass.

Men jeg blir jo bare mindre av dette, og ikke strammere. Så jeg tenker at det må en god del styrketrening til? Trener allerede kondisjon, men har bare så vidt kommet i gang. Jeg er veldig svak i kroppen etter mange års sykdom og sofasliting, så foreløpig driver jeg med svært enkel trening noen ganger i uken for å bygge opp kroppen igjen, men på sikt, når jeg klarer å trene hardere, hadde det jo vært veldig moro å eventuelt fått en flott kropp også :) Kjekt å ha det som et ekstra mål.

Jeg ser jo hvordan mange sliter i årevis med å få vekk magefettet sitt, og det uten hell, så jeg vet liksom ikke helt om det er vits i å prøve engang ;)

Jeg vil ikke bare få mindre mage, jeg har strengt tatt ingen behov for å bli mindre noen plass, men bare bli litt sånn... beyonce-stram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig bevisst på kostholdet, jeg studerer ernæringsfysiologi og er over gjennomsnittet opptatt av sunn mat, så akkurat den delen føler jeg at jeg har på plass.

Men jeg blir jo bare mindre av dette, og ikke strammere. Så jeg tenker at det må en god del styrketrening til? Trener allerede kondisjon, men har bare så vidt kommet i gang. Jeg er veldig svak i kroppen etter mange års sykdom og sofasliting, så foreløpig driver jeg med svært enkel trening noen ganger i uken for å bygge opp kroppen igjen, men på sikt, når jeg klarer å trene hardere, hadde det jo vært veldig moro å eventuelt fått en flott kropp også :) Kjekt å ha det som et ekstra mål.

Jeg ser jo hvordan mange sliter i årevis med å få vekk magefettet sitt, og det uten hell, så jeg vet liksom ikke helt om det er vits i å prøve engang ;)

Jeg vil ikke bare få mindre mage, jeg har strengt tatt ingen behov for å bli mindre noen plass, men bare bli litt sånn... beyonce-stram :)

Hvis du allerede trener kondisjon kan det være lurt å trene styrke for å bygge mer muskler og slik stramme kroppen. Du kan i tillegg prøve å utvide kondisjonstreningen din (legge inn en ekstra økt eller presse deg hardere).

Styrketrening kan du tilpasse ditt personlige utgangspunkt. Prøv i første omgang øvelser der du kun bruker din egen kroppsvekt og gjør dem så lette som mulig. Eksempler:

Armhevinger (på knær eller tær)

Utfall

Knebøy

Planken

Har du mulighet til å gå på treningssenter vil jeg anbefale deg å prøve en pilatestime, og kontakt gjerne også en ansatt som kan hjelpe deg å sette opp et tilpasset program.

Husk at for å bygge opp kroppen må du stadig øke belastningen og du må spise riktig (få i deg proteiner etter trening - men dette kan du sikkert).

Prøv å trene styrke minst to ganger i uka.

Magefettet forsvinner i hvertfall ikke hvis du ikke prøver ;) Og uansett får du god gevinst av treningen på andre områder: Du reduserer sjansene for belastningsskader, du får overskudd og klarer tøffere tak i hverdagen, du forbygger blant annet benskjørhet og hjerte-og karsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egg skal hjelpe på magefettet. Jeg spiser mye egg, og vil påstå det er superkost for magen min. (samt trening selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis snop og drikk brus og alkohol kun én dag i uka, utover det bør du spise sunt (masse grønnsaker, fisk og fullkornsprodukter).

Tren kondisjon, for eksempel spinning, jogging, svømming etc 2-3 ganger i uka. I tillegg bør du trene styrketrening 1-2 ganger i uka, særlig øvelser som planken, markløft, knebøy og utfall. Spør gjerne på et treningssenter hvis du er medlem der eller har planer om å bli medlem, de kan vise deg mange flotte øvelser som er bra for mage- og ryggmuskler. Varm godt opp, lær deg teknikken ordentlig først og ha så stor belastning som du klarer. Repetisjoner: 3x12.

Bare ett lite tilleggsspørsmål til det: skal man kutte ut brusen på grunn av sukkeret eller kullsyren?

Jeg sliten med veldig oppblåst mage og greier heller ikke å få den stram selv om jeg er slank. Jeg drikker aldri brus, men nesten en liter farris hver dag. Har det noe å si?

Jeg er forøvrig oppblåst fordi jeg ikke tåler melk, og ikke helt har fått skikk på kostholdet enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et råd fra en som gikk fra blubbemage til stram mage:

Tren med Ellipsemaskin (eller andre kondisjonstreninger)! Det gjør underverker :Nikke:

Jeg gikk fra 81 cm rundt midjen til 66 cm :biggrin:

Cluet er jo å bli kvitt magefettet som ligger utenpå musklene (ja, alle har jo muskler der ett eller annet sted)! Man må jo selvsagt trene slik at man blir svett og sliten da, men det vet du jo :)

I tillegg til kondistreningen har jeg tatt situps tre-fire ganger i uka for å få en litt mer definert mage! Det funker fett! Jeg digger min nye mage :hjerter:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite tilleggsspørsmål til det: skal man kutte ut brusen på grunn av sukkeret eller kullsyren?

Jeg sliten med veldig oppblåst mage og greier heller ikke å få den stram selv om jeg er slank. Jeg drikker aldri brus, men nesten en liter farris hver dag. Har det noe å si?

Jeg er forøvrig oppblåst fordi jeg ikke tåler melk, og ikke helt har fått skikk på kostholdet enda..

Både kullsyren og sukkeret i brus er uheldig, begge deler er skadelig for tennene og sukkeret er ikke bra for resten av kroppen. Farris eller annet kullsyreholdig vann uten smak er som regel ikke så surt at det skadelig for tennene.

Hvorvidt magen din reagerer på kullsyren er et annet sak. Kutt ut Farrisen og drikk vanlig vann for en periode og se om det hjelper.

I tillegg må du selvfølgelig trene magemusklene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et råd fra en som gikk fra blubbemage til stram mage:

Tren med Ellipsemaskin (eller andre kondisjonstreninger)! Det gjør underverker :Nikke:

Jeg gikk fra 81 cm rundt midjen til 66 cm :biggrin:

Cluet er jo å bli kvitt magefettet som ligger utenpå musklene (ja, alle har jo muskler der ett eller annet sted)! Man må jo selvsagt trene slik at man blir svett og sliten da, men det vet du jo :)

I tillegg til kondistreningen har jeg tatt situps tre-fire ganger i uka for å få en litt mer definert mage! Det funker fett! Jeg digger min nye mage :hjerter:

Jeg skjønner at kondisjonstrening gjør underverker for deg, og det er jo kjempe bra! :)

Jeg lurer på om det også kanskje vi funke å gå fort, sånn like før man jogger, hvis du skjønner?

Jeg har beinskade og kan ikke jogge eller løpe, men kan gå relativt fort og hvis jeg skal ta elipsemaskinen hver gang så trur jeg at jeg blir fort lei...

funker det like bra å gå fort, og sykle trur du??

Blei inspirert jeg nå!! ;)

Hvor lenge står du på denne ellipsemaskinen hver gang da?? og hvor mange ganger i uka?

håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis snop og drikk brus og alkohol kun én dag i uka, utover det bør du spise sunt (masse grønnsaker, fisk og fullkornsprodukter).

Tren kondisjon, for eksempel spinning, jogging, svømming etc 2-3 ganger i uka. I tillegg bør du trene styrketrening 1-2 ganger i uka, særlig øvelser som planken, markløft, knebøy og utfall. Spør gjerne på et treningssenter hvis du er medlem der eller har planer om å bli medlem, de kan vise deg mange flotte øvelser som er bra for mage- og ryggmuskler. Varm godt opp, lær deg teknikken ordentlig først og ha så stor belastning som du klarer. Repetisjoner: 3x12.

Jeg spør, jeg. Håper det er greit, TS.

Dette blir totalt 3 - 5 økter i uka, avhengig av om jeg velger minimum eller maksimum. Må jeg da trene kanskje 5 ganger i uka, eller kan jeg ta en økt med kondisjon og en økt med styrke samme dagen? Litt usikker på om det er best å trene enten kondis eller styrke i løpet av en dag, eller om jeg kan kombinere, slik at jeg trener 2-3 ganger i uka (2 styrke og 3 kondis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris eller annet kullsyreholdig vann uten smak er som regel ikke så surt at det skadelig for tennene.

Mener du at farris med f.eks sitron er skadelig for tennene? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på de som anbefaler styrketrening. Jeg har prøvd sunt kosthold og kardiotrening både alene og hver for seg uten å få det resultatet jeg ville ha. Med styrketrening derimot tok det ikke lang tid før kroppen min begynte å nærme seg smashing! :)

Dersom du vil ha raske og tydelige resultat, anbefaler jeg helkroppsprogram to til tre ganger i uka. Det enkleste er å melde seg på gruppetimer med styrketrening i begynnelsen. Deretter kan du evt begynne å trene alene. Det er to ting som er viktig. Det ene er at du trener jevnlig, og det andre er at du trener så du kjenner det. Øk vektene når du klarer. Kombinert med bra kosthold og korte, harde kardioøkter et par-tre ganger i uka gir dette drømmekropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør, jeg. Håper det er greit, TS.

Dette blir totalt 3 - 5 økter i uka, avhengig av om jeg velger minimum eller maksimum. Må jeg da trene kanskje 5 ganger i uka, eller kan jeg ta en økt med kondisjon og en økt med styrke samme dagen? Litt usikker på om det er best å trene enten kondis eller styrke i løpet av en dag, eller om jeg kan kombinere, slik at jeg trener 2-3 ganger i uka (2 styrke og 3 kondis)

Du kan fint kombinere dem.

Hvilken du velger å ta først er opp til deg. Noen mener man får mest ut av treningen hvis man trener styrke først, har en pause på max 20 minutter og så trener kondisjon, men dette er nok ulikt fra person til person. Du må først og fremst trene på den måten som du kjenner er best for deg.

Selv foretrekker jeg å trene kondisjon først og ta styrketreningen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at farris med f.eks sitron er skadelig for tennene? :klo:

Smakstilsetningene i vann på flaske gjør at vannet har en surhetsgrad lik brus. Inneholder det sitronsyre eller fosforsyre øker surheten (PHen synker) og tannemaljen kan ta skade. PH under 4,5 er spesielt skadelig.

Tilsetningsstoffene i vann med smak er ulike fra produsent til produsent og produkt til produkt. Farris Blå, Farris aromatisert og Farris Bris er ikke skadelig for tennene mens Farris Pluss ikke er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Maja*

Misforstått sannhet

- En vanlig misforståelse er at om du bare trener magemusklene nok – for eksempel med 500 situps om dagen – så vil fettet forsvinne. Mange tror at de da vil sitte igjen med en feiende flott six-pack, men det stemmer dessverre ikke. For å få en sterk, flat og veltrent mage er det flere faktorer som spiller inn, sier hun.

Lær av feilene

Hun forteller at hun gjennom sin tid som trener og instruktør har møtte mange som har gjort denne feilen. Personer som dag etter dag gjør et uendelig antall situps eller vridninger i treningsapparatene, og som tror dette skal få sideflesket til å forsvinne.

- I mange tilfeller hjelper det ikke å si i fra heller. Dette har jo vedkommende gjort i alle år, men dersom du har det og fortsatt ikke har fått den magen du ønsker deg er det på tide å gjøre noen endringer, sier Nielsen Kjøniksen.

Mer muskler - mindre fett

For det trenger ikke å ta flere år. Setter du i gang nå, vil du se resultater i god tid før bikinisesongen.

- For å få drømmemagen må du øke magemuskulaturen med styrketrening og funksjonell trening, samtidig som du minsker mengden underhudsfett ved hjelp av intensiv kondisjonstrening og intervalltrening. Det er også nødvendig å kutte sukker og mettet fett. Spis mindre søtsaker og mer av alt det sunne, sier hun.

Fra http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article657228.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke kan trene kondisjon, hvordan får man flat mage da? :sjenert:

Hva mener du med dere som ikke kan trene kondisjon? Klarer man ikke noen form for kondisjonstrening har man større problemer enn litt magefett.

Så godt som alle kan trene kondisjon. Kondisjonstrening kan være: jogge, sykle, svømme, hoppetau, gå på rulleskøyter, armsykkel (hvis grunnen til at man "ikke kan trene kondisjon" er f. eks. at man sitter i rullestol), spille tennis/squash, danse, ellipsemaskin/trappemaskin o.l., ro, ski/rulleski, aerobictimer +++

Ingen unnskyldninger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstått sannhet

- En vanlig misforståelse er at om du bare trener magemusklene nok – for eksempel med 500 situps om dagen – så vil fettet forsvinne. Mange tror at de da vil sitte igjen med en feiende flott six-pack, men det stemmer dessverre ikke. For å få en sterk, flat og veltrent mage er det flere faktorer som spiller inn, sier hun.

Fra http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article657228.ece

Sant nok, men det betyr ikke at styrketrening ikke fungerer for å få flat mage. Min erfaring er at beintrening er like bra for magen som såkalte mageøvelser. Tung styrketrening for bein, bryst og rygg, og så litt på mage er mye mer effektivt enn mengder med magetrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...