Gå til innhold

Innkjøp til baby..


terri

Anbefalte innlegg

Hei :) Har akkurat begynt å kjøpe inn babyutstyr, og synest dette med klær er så vanskelig...

Hva trenger vi, hvor mye av hver sort og hvilken størelse??

Har handlet noen få plagg i str. 50 og 56 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klær er vanskelig! men kan si hva vi gjorde feil: Kjøpte body med kort erm til en baby født sent i august. Kjøpte alt for mye klær. Kjøpte for mye bomull og lite ull. Kjøpte sommerdrakter i en størrelse han er på vinteren...

Ang str så brukte han 50 i ca 4 uker, 56 og 62 ganske lenge, til 3,5-4 mnd. Er veldig glad jeg hadde klær i str 50, selv om mange sier de ikke brukte det lenge, og at det ikke er noen vits. Han var forresten 50 cm og 3500 gram.

Det holder med kanskje 6 bodyer, og 2-3 bukser i hver størrelse. Ullklærne varer lenge. En body i 56 bruker han fremdeles, ved 7 mnd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har termin i begynnelsen av juli, så tenker at ull kanskje ikke er nødvendig i de minste str?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det med ull spørs vel hvor du bor ;) Her brukte vi det i juli for å si det sånn :)

Ellers hadde vi fem bodyer og tre bukser i str. 50. Da han var fire dager var vi ute og kjøpte det dobbelte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart meg med 8 bodyer. Men det spørs vel litt. Går jo ann å starte med det og så kjøpe inn mer. Du vet jo ikke hvor stor ungen blir, men jeg hadde alt for lite i 50 hvertfall. Og det var ganske stress når ungen hadde bæsja og gulpa ut alt hun hadde og jeg stod der med ingenting å skifte til :sjenert: Bodyer går det mest av, og de er jo ikke særlig dyre heller. Så kjøp mange er mitt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Jeg hadde ikke klart meg med 8 bodyer. Men det spørs vel litt. Går jo ann å starte med det og så kjøpe inn mer. Du vet jo ikke hvor stor ungen blir, men jeg hadde alt for lite i 50 hvertfall. Og det var ganske stress når ungen hadde bæsja og gulpa ut alt hun hadde og jeg stod der med ingenting å skifte til :sjenert: Bodyer går det mest av, og de er jo ikke særlig dyre heller. Så kjøp mange er mitt tips :)

Kunne ikke vært mer enig! Her skal det SHOPPES før nestemann kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart meg med 8 bodyer. Men det spørs vel litt. Går jo ann å starte med det og så kjøpe inn mer. Du vet jo ikke hvor stor ungen blir, men jeg hadde alt for lite i 50 hvertfall. Og det var ganske stress når ungen hadde bæsja og gulpa ut alt hun hadde og jeg stod der med ingenting å skifte til :sjenert: Bodyer går det mest av, og de er jo ikke særlig dyre heller. Så kjøp mange er mitt tips :)

Enig. Og jeg er også SJELEGLAD for at jeg har så små bodyer i ull! Så jeg vil faktisk anbefale å kjøpe det i str 50, de strekker seg gjerne litt etter babyen også. Jeg fikk kommentarer på at jeg hadde da aaaltfor masse klær i str 50, men så har jeg jaggu fått bruk for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde for lite klær i 50/56... Så eg måtte på shopping når vi kom hjem fra sykehuset. Og ull er like bra sommer som vinter :) bomull er supert da du bare slenger det i vaskemaskina og tørketrommel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor langt barnet blir. Vi hadde litt i 50, og masse i 56. Like greit at vi ikke hadde masse i 50 også, for vi fikk aldri brukt det i og med at hun var 52 cm ved fødsel og passet inn i 56. Vi begynte på 62 da hun var litt over én måned. Som andre skriver her så er det lurt å ha en del bodyer (jeg anbefaler omslagsbodyer), er det det går mest i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har - svært moderate innkjøp til tross - for mye klær. Fikk litt gaver og arva litt, så i starten var det kanskje 4 ullbodier og 3 i bomull vi hadde å velge mellom. Mer enn nok når babyen ikke er av gulpeslaget. Kunne fint klart oss med halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til at jeg kan ikke fordra omslagsbodyer. Det som ikke ble brukt noe særlig her, var dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nesten ingenting i 50, valgte heller å bruke ullbodyer i 52 og brette opp ermene. Nå er frøkna 3,5 måneder og nå er vi gått over til å bruke str 68.

Og, jeg hadde den oppfatningen at man aldri kan få nok bodyer, men her i gården hadde vi alt for mange! Mange er nå pakket bort og aldri brukt.

Anbefaler deg å ikke handle alt for mye, for, om det er hos dere som hos oss, så fikk vi utrolig masse klær. Jeg endte opp med å bytte inn masse av de til str 80.

Samtidig, ull fungerer sommer som vinter, det blir ikke klamt og ekkelt når de blir litt våte/svette, og om babyen gulper litt, så MÅ man ikke bytte en ullbody, men jeg føler oftere at jeg må bytte om hun har på seg bomull.

Oppsummert, anbefaler deg, utfra mine erfaringer, å kjøpe 2-3 bodyer i 56, 1-2 strømpebukser i 56, og avvente med resten til etter du ser hvilken baby du får, og hvor mye du får fra venner og familie. (Personlig synes jeg det er skikkelig kjipt å ikke få brukt det jeg har fått/kjøpt.) En gulpebaby/storbæsjer vil muligens trenge mer. Vår sprutgulpet, noe som betydde fullt skift på henne og meg omtrent hver dag, men ved hyppig vask så trengte jeg ikke så mye likevel. De aller fleste kjoler, bukser og gensere i små størrelser ble byttet. Jeg brukte bare ullbody og -strømpebukse på henne og pledd utenpå der, og en heldress til å ha utenpå når vi dro ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk en baby som verken gulpet eller bæsjet (bæsjet max 1 gang per uke) og hadde ikke behov for så mange bodyer som jeg hadde kjøpt inn.

Vi fikk en fin, tøyelig ullbody fra Troll i gave, og en i et annet merke som jeg ikke husker, de brukte hun MASSE den første tiden, andre klær brukte vi mest da ullbodyene var på vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du fort får mange gaver, og at butikkene er åpne etter fødsel, det er mitt tips.

Siden du venter julibaby ville jeg kjøpt noen kortarmede og noen langarmede bodyer i 50 og 56, kanskje 5 i den minste og 10 i 56, deretter ikke mer i sommertøy. Ville kjøpt noen joggedresser, genser(uten hette!)/bukser, kanskje tre i 50 og 5 i 56, og ventet litt med 62 før du ser hvor mye babyen vokser og hvor mye dere får. (Selv om det er koselig å kjøpe ting)

Min brukte aldri 50, han var 53 når han ble født så det ble rett på 56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...