Gå til innhold

språk og aviser


Arketypen

Anbefalte innlegg

Kan egentlig bare si meg fullstendig enig med Imari, som vanlig. Mediene skal og bør ha konsekvent og riktig språkføring. Det er det dessverre ikke alle mediene som har. (Kan bare nevne at både VG og Dagens Næringsliv konsekvent skriver hverken med -h, mens det faktisk heter verken. "Hverken" forsvant ut med språkreformen i 1958 eller når det var). Og jeg som journalist er like irritert på alle språk- og stavefeil som dukker opp i avisa "mi". Det er jeg ikke alene om, det blir slått hardt ned på.

Når det er sagt, er det ofte journalister som har bragt nyord inn i norsken. Det er ord som "alle" bruker i dag. For eksempel var det en VG-journalist som første gang brukte begrepet "kollisjonspute" om airbag i bil. Så språklig fornyelse av typen "snakkis" er etter mitt syn ikke utelukkende negativt.

Og jo, Sexysadie, "aldrig" er forbudt form i norsk. Har nettopp sjekket på hjemmesidene til Språkrådet (http://www.sprakrad.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Som vanlig finner jeg ikke noe fornuftig å motsi Imari og Ingeborg med. Pokker!

:ler:

Men en lokal avis hadde en ufrivillig "genial" overskrift for en stund siden, hovedoppslag:

Lege sendte Kevin hjem - døde dagen etter

Trykkfeil og dårlig/haltende/ulogisk språk som følge av deadline og tidsklemma er fullt forståelig, men et forsideoppslag bør kanskje ha en noe mer meningsfull tittel...

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege sendte Kevin hjem - døde dagen etter

:ler::ler:

Jeg elsker sånne ting!! Fantastisk at INGEN ser det - sidene er tross alt gjennom noen ledd før de går i trykken...

Men sånne ting skjer, dessverre. Fra min egen avis har vi jo prakteksempelet fra dagen etter Bandidos-bomba i Drammen. På motstående side var det en annonse fra en motorsykkelbutikk som kunne fortelle om PRISBOMBE og PANGSALG.....

Nesten stygt å le av det, men det er faktisk helt sant!!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det irriterer meg grenseløst at språkutviklingen i Norge styres av de som slurver mest med språket. Det fungerer nemlig slik at hvis mange nok skriver et ord eller et uttrykk på feil måte, blir det vedtatt at det er rett!

Et eksempel er det ulogiske og slurvete uttrykket "rusmisbruk(er)". Det het "rusmiddelmisbruk", helt til mange nok av landets avisskribenter glemte at man ikke kan misbruke (eller bruke) en rus. Til slutt ga også Aftenposten etter, og nå heter det "rusmisbruk".

Jeg har insett at man ikke kan gjøre noe med dette, og har valgt å utnytte det i stedet. Jeg (og flere jeg kjenner) har begynt å blande sammen og finne opp meningsløse uttrykk, som vi sprer forsiktig i dagligtalen. Målet er å oppleve at noen man ikke selv har sagt det til, bruker dette uttrykket i en samtale. Aller best er det om vi får se det på trykk. :)

For eksempel laget jeg et bastard-uttrykk av "en fjær i hatten" og "en stjerne i boken"; det ble "en stjerne i hatten". Og jada, et halvt års tid senere hørte jeg en kollega bruke dette. :) Neste prosjekt ut er det splitter nye uttrykket "å drive med dank".

Hey, if you can't beat 'em, ridicule 'em. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...