SummerJoy Skrevet 16. mars 2011 #61 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Jeg bare lurte på en ting. Jeg leste at sjokolade er skadelig for hunder fordi det var et eller annet stoff i den som magen til hunden ikke var istand til å bryte ned. Er det sånn at babyer har en mage som ikke er velutviklet til å bryte ned dette stoffet de også? Nei, sjokolade er nok ikke giftig for et barn på samme måte som det er det for en hund (hunder kan dø av noen sjokoladebiter). En babymage kan nok fint bryte ned stoffene i sjokoladen, om barnet er gammelt nok (6-7 måneder), men jeg syns det er direkte ekkelt å tilby sjokolade til et barn som nettopp har startet med fast føde. Snakk om å innføre usunne vaner tidlig... Men er visst enkelte her som mener at siden en baby ikke dauer av sjokolade på samme måte som en hund, så er det ikke skadelig.. Endret 16. mars 2011 av SummerJoy
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. mars 2011 #62 Skrevet 16. mars 2011 jeg syns det er direkte ekkelt å tilby sjokolade til et barn som nettopp har startet med fast føde. Snakk om å innføre usunne vaner tidlig... Men er visst enkelte her som mener at siden en baby ikke dauer av sjokolade på samme måte som en hund, så er det ikke skadelig.. For mye sukker er vel ikke bra for utviklingen av tennene heller sikkert?
GrænOrka Skrevet 17. mars 2011 #63 Skrevet 17. mars 2011 OFF TOPIC Ja, jeg synes det er horribelt å sende babyer i barnehage. Til din informasjon så regnes baby opp til 1,5 år. Norske barnehager er blant de beste i verden. Det media her i landet gjør feil er å blande inn utenlandske undersøkelser på små barn i barnehage. Her i Norge er det ingen undersøkelser som kan konstantere at barnehage er skadelig for ett-åringer (det er mest forsket på ett-åringene i denne sammenhengen). Det er derimot bevist at det KAN være skadelig for barn å IKKE gå i barnehage, eller ikke begynne før ca 3 års alderen. Men som en som studerer 0-3 åringer, så burde jeg informere deg om at det finnes ingen grense på hvor lenge man er baby. Å si at man er baby til man er 1,5 år er det mest latterlige jeg har hørt. Det er individuelt. Mange pedagoger mener det er til barnet begynner å gå. 3
Timseh Skrevet 17. mars 2011 #64 Skrevet 17. mars 2011 Når skal/bør/er det nødvendig å gi barnet sitt sjokolade? Jeg tror jeg kommer til å være veldig streng på det med mitt barn, men et 6 mnd gammelt barn trenger da overhode ikke sjokolade!!
Gjest Nanette Skrevet 18. mars 2011 #65 Skrevet 18. mars 2011 Ja, jeg synes det er horribelt å sende babyer i barnehage. Til din informasjon så regnes baby opp til 1,5 år. OT, men: Mitt barn er i barnehage et par dager i uka, og h*n har det kjempegøy, blir sosialisert og får leke med andre barn og oppleve mange spennende ting, og er det du regner som baby. Vil bare si deg at det er ikke Horribelt å sende h*n i barnehagen et par dager i uka, h*n syns det er spennende og morsomt! Lærerikt kan det være også, og bra for språkutviklinga. Hva er så horribelt med det? Jeg er helt enig i at det ikke er bra å gi babyer sjokolade og sukker. Selv opplever jeg stadig mas fra besteforeldre om de får lov til å gi barnet mitt is, sjokolade og liknende. Jeg må stadig gjenta at nei, for hva skal de gjøre det for? Hva er poenget i å gi ungen sukker og unødvendige "mat" som ikke gir næring? Det finnes så mye annet å gi, som frukt eller en grønnsaksbit. Det har hendt et par ganger at min har fått en sjokoladekjeks, men det pga besøk som ga sitt barn sjokoladekjeks og min la merke til det og blitt kjempelei seg fordi h*n ikke fikk det samme. Dette er ett av ytterst få tilfeller der jeg har gitt etter, men til vanlig får ikke min noe med sukker eller "snacks" som ikke er sunt. En gulrotbit å knaske på, eller en mangobit er et mye sunnere og bedre alternativ. Men at folk dømmer raskt, det er jeg enig i! Det var før jul, at jeg handla i matbutikken, babyen satt i babysete på handlevogna, og siden h*n ble litt urolig under handleturen, fikk h*n holde i en marsipangris i pose som jeg skulle ha senere. Dette fordi h*n liker ting som lager knitrelyder og blir avledet av å leke med det. Da jeg stilte meg i køa for å betale, så måtte jeg ta ifra barnet marsipangrisen som var en fantastisk leke. Ungen skrek fordi h*n ble fratatt det h*n lekte med, og folk i køa bak så stygt på meg, fra marsipangrisen til barnet. Flaut å tenke på at de kanskje trodde at ungen min skulle få spise den marsipangrisen. For det var jo bare for å leke med... Jeg syns at folk skal bli flinkere til å ikke dømme så fort. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. mars 2011 #66 Skrevet 20. mars 2011 Når skal/bør/er det nødvendig å gi barnet sitt sjokolade? Jeg tror jeg kommer til å være veldig streng på det med mitt barn, men et 6 mnd gammelt barn trenger da overhode ikke sjokolade!! Det er jo aldri nødvendig å gi unger godteri eller sjokolade, men jeg tenker når ungen blir stor nok, så ser jeg ikke problemer med å la ungen få lørdagsgodt. For om man nekter unger godteri helt fullstendig, så må man jo selv være et godt eksempel å ikke spise godteri selv, og den er jeg ikke med på. Jeg elsker sjokolade og godteri, og om ungene kan få lørdagsgodt, så kan jeg med god samvittighet også spise godteri. Blir feil å gjemme bort godteri for så å snikspise det når ungene har lagt seg? Nei noe godt må man kunne unne ungene. Og litt godteri en gang i uka kan ikke være skadelig. Som sagt når ungene er store nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå