Gjest gjest Skrevet 13. mars 2011 #41 Skrevet 13. mars 2011 Dette er jo typisk, tråden sklir ut. Det opprinnelige temaet var at TS mente at det ikke var bra for en baby å spise sjokolade og spurte om andres erfaring. Så ble det en mengde avsporinger. Til TS, du har selvfølgelig helt rett. Sjokolade er ikke bra for babyer, forsåvidt ikke for noen. Det er ingen nødvendighet. Kan det skade om babyen får smake på skjololade da? Vennligst forklar meg hvordan hele resten av en babys liv blir rasert av at han får en bit sjokolade av moren sin.
HubroTuppa Skrevet 14. mars 2011 #42 Skrevet 14. mars 2011 Ser ingen grunn til å lære barn å spise godteri og sjokolade fra de er babyer av. Jo lenger man venter med slikt, jo bedre. Mange blir faktisk avhengig av sukker! Og sukker har omtrent like alvorlig "bivirkninger" som røyking. Jeg har stor respekt for mødre som ikke gir etter for sukkerpresset. Kjenner mødre som har barn som er to-tre år som aldri har smakt godteri. Og nei, det er ikke synd på dem. De vet alikevel ikke hva de går glipp av. 4
GrænOrka Skrevet 14. mars 2011 #43 Skrevet 14. mars 2011 Enig med TS, jeg synes det er veldig feil å gi spedbarn sjokolade. Jeg synes det er feil å GI barn godteri overhodet uten at de spør om det. Jeg har et tantebarn som aldri ble GITT godteri av voksne, og dermed spurte hun ikke om det selv. De voksne rundt henne fortalte henne at det ikke var så lurt for barn å spise godteri, at det var usunt (selv for voksne) og at det ikke var bra for tennene. Etterhvert som hun så at vennene rundt henne spiste godteri, ville hun fortsatt ikke spise det. Hun kom til et punkt hvor hun ville smake sjokolade og spurte moren sin, hun fikk selvfølgelig lov til det, men likte det ikke. Hun er 7 år i dag og spiser ikke sjokolade, men liker å kose seg med potetgull, vafler og frukt i helgene. Det jeg vil fram til er at jeg synes ikke voksne burde mate barna sine med godteri fra ung alder, men vente til de eventuelt spør selv, eller tar selv. 4
Gjest BettyBoop28 Skrevet 15. mars 2011 #44 Skrevet 15. mars 2011 Nå var det snakk om hvordan en bit sjokolade fordeler seg i fjeset og ikke om det er ok eller ikke å gi en baby sjokolade. Hold deg til sammenhengen i det du siterer og svarer på. Men det hadde jo ingenting med tråden å gjøre.
Umuriel Skrevet 15. mars 2011 #45 Skrevet 15. mars 2011 Men det hadde jo ingenting med tråden å gjøre. Nei, jeg vet, men du tok det ut av sammenheng og svarte som om jeg hadde skrevet at jeg synes det var greit at en baby fikk sjokolade bare fordi min treåring får sjokoladebarter av en Non-stop.
CaspertheGh0st Skrevet 15. mars 2011 #46 Skrevet 15. mars 2011 (endret) På 13.3.2011 den 23.14, gjest skrev: slettet Endret 3. oktober 2016 av soffapute
sequin Skrevet 15. mars 2011 #47 Skrevet 15. mars 2011 Ser virkelig ikke noe grunn til å gi babyer sjokolade, det finnes masse annet sundt og godt man kan proppe babyen full av :D greit nok at en baby kan få smake, men mye sjokolade syns jeg er unødvendig
Gjest asi Skrevet 15. mars 2011 #48 Skrevet 15. mars 2011 herlig.. så mye hysteri pga en dame som ga litt sjokolade til babyen sin... so what? det er hennes barn, hun får gjøre som hun vil... ungen kommer ikke til å dø av det... og kommer heller ikke til å demonstrere foran Stortinget for å få mer... og ungen har sannsynligvis allerede smakt på både fruktmos og grøt, som begge smaker søtt...
Gjest Anne Skrevet 15. mars 2011 #49 Skrevet 15. mars 2011 herlig.. så mye hysteri pga en dame som ga litt sjokolade til babyen sin... so what? det er hennes barn, hun får gjøre som hun vil... ungen kommer ikke til å dø av det... og kommer heller ikke til å demonstrere foran Stortinget for å få mer... og ungen har sannsynligvis allerede smakt på både fruktmos og grøt, som begge smaker søtt... Helt enig ... jeg ler meg ihjel. Virkelig livsfarlig med en sjokoladebit, men helt ok å oppløse familier og ha babyer og små, små barn i barnehage hele dagen. Lurer på hva som er mest skadelig, jeg ... La nå folk få gjøre hva de vil. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 15. mars 2011 #50 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Helt enig ... jeg ler meg ihjel. Virkelig livsfarlig med en sjokoladebit, men helt ok å oppløse familier og ha babyer og små, små barn i barnehage hele dagen. Lurer på hva som er mest skadelig, jeg ... La nå folk få gjøre hva de vil. En liten bit er vel ikke skadelig, men en hel sjokoladeplate blir mye for en baby sin mage. Og overskriften får det til å høres ut som den ble proppet med sjokolade Endret 15. mars 2011 av BettyBoop28
SummerJoy Skrevet 15. mars 2011 #51 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Kan det skade om babyen får smake på skjololade da? Vennligst forklar meg hvordan hele resten av en babys liv blir rasert av at han får en bit sjokolade av moren sin. Poenget er at det er uødvendig å gi, for ungen vet ikke hva den går glipp av uansett. Og det kan skade i form av at sukker ikke er bra for små barn. (fruktsukker er noe helt annet...) Og hvordan i all verden skal ungene lære seg å like smaken av kjøtt, fisk, poteter og leverpostei om de i så liten alder får smaken på noe virkelig søtt som sjokolade? Endret 15. mars 2011 av SummerJoy 2
sequin Skrevet 15. mars 2011 #52 Skrevet 15. mars 2011 Folk syns kanskje dette er latterlig, men for mye sukker er ikke bra uansett. Om den får mos og grøt er det greit for det er _mat_ og den får i seg mer enn bare sukker. Det er tross alt moren som bestemmer over helsen til dette barnet, hun kan gjerne drite i det og fore barnet på sjokolade og brus, men da driter hun også i eventuelle problemer barnet kan få senere.
Chiyo Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #53 Skrevet 15. mars 2011 (endret) herlig.. så mye hysteri pga en dame som ga litt sjokolade til babyen sin... so what? det er hennes barn, hun får gjøre som hun vil... ungen kommer ikke til å dø av det... og kommer heller ikke til å demonstrere foran Stortinget for å få mer... og ungen har sannsynligvis allerede smakt på både fruktmos og grøt, som begge smaker søtt... Helt enig ... jeg ler meg ihjel. Virkelig livsfarlig med en sjokoladebit, men helt ok å oppløse familier og ha babyer og små, små barn i barnehage hele dagen. Lurer på hva som er mest skadelig, jeg ... La nå folk få gjøre hva de vil. Men leser dere ikke hva jeg skriver? Det var IKKE en LITEN bit sjokolade. Babyen fikk masse sjokolade. Om det var en liten bit sjokolade hadde jeg ikke reagert så sterkt som jeg gjør. Jeg ble skikkelig sjokket og det var trist å se på. Jeg ble trist på babyen sine vegne fordi hvis moren gir han masse sjokolade sånn uten videre, kan det være at hun propper i han masse usunne ting babyer ikke skal ha hele tiden. Endret 15. mars 2011 av Chiyo
Gjest asi Skrevet 15. mars 2011 #54 Skrevet 15. mars 2011 Men leser dere ikke hva jeg skriver? Det var IKKE en LITEN bit sjokolade. Babyen fikk masse sjokolade. Om det var en liten bit sjokolade hadde jeg ikke reagert så sterkt som jeg gjør. Jeg ble skikkelig sjokket og det var trist å se på. Jeg ble trist på babyen sine vegne fordi hvis moren gir han masse sjokolade sånn uten videre, kan det være at hun propper i han masse usunne ting babyer ikke skal ha hele tiden. Hvor mye er mye? 50 g, 100g, 200g? Spiste babyen virkelig så fort at du i løpet av den lille tiden du stod ved siden av moren og ungen kunne se hvor mange gram den fikk i seg? Hvordan vet du hvor mye babyen spiste? Fulgte du etter dem? Og hvorfor i all verden må du anta at ungen får usunn mat hele tiden? Kanskje det var for første gang babyen prøvde sjokolade! Skjønner ikke hvorfor enkelte mennesker må alltid anta det verste om andre. Er det slik at du føler deg som en supermamma av å anta det verste om andre forbipasserende mødre?
GrænOrka Skrevet 16. mars 2011 #55 Skrevet 16. mars 2011 (..)og ungen har sannsynligvis allerede smakt på både fruktmos og grøt, som begge smaker søtt... Det er ikke kun smaken av søtt det er snakk om. Sjokolade og babygrøt er to helt forskjellige ting. Sjokolade og godteri er høyst uaktuelt for barn under ett år. OFF TOPIC: Virkelig livsfarlig med en sjokoladebit, men helt ok å oppløse familier og ha babyer og små, små barn i barnehage hele dagen. Lurer på hva som er mest skadelig, jeg ... Sa du virkelig at små barn i barnehage er skadelig? 1
Kamikatze Skrevet 16. mars 2011 #56 Skrevet 16. mars 2011 Men, hvordan kan trådstarter være sikker på at det var sjokolade, og ikke bare bleien som hadde løsna?
Gjest Anne Skrevet 16. mars 2011 #57 Skrevet 16. mars 2011 Det er ikke kun smaken av søtt det er snakk om. Sjokolade og babygrøt er to helt forskjellige ting. Sjokolade og godteri er høyst uaktuelt for barn under ett år. OFF TOPIC: Sa du virkelig at små barn i barnehage er skadelig? Ja, jeg synes det er horribelt å sende babyer i barnehage. Til din informasjon så regnes baby opp til 1,5 år.
Gjest gjest Skrevet 16. mars 2011 #58 Skrevet 16. mars 2011 Kanskje ungen hadde vært syk og hatt spise-nekt i lange tider. Så fikk moren i han litt energi med sjokolade og ble overlykkelig, at ungen ikke skulle bli ennå tynnere? Det er mulig... Jeg skjønner fortsatt ikke at sjokolade er skadelig for ungen resten av sitt liv om den får litt som baby. Har sjøl putta sjokolade ytterst på skjea, så unge skulle spise grøt. Eneste å passe på var å begrense mengden sjokolade så ungen ikke ble mett av tomme kalorier i stedet for å få i seg maten med næringsstoffene i. Men at sjokolade skader små barn, har ennå ingen i denne tråden greid å forklare meg.
Harlekin Skrevet 16. mars 2011 #59 Skrevet 16. mars 2011 Kanskje ungen hadde vært syk og hatt spise-nekt i lange tider. Så fikk moren i han litt energi med sjokolade og ble overlykkelig, at ungen ikke skulle bli ennå tynnere? Det er mulig... Enig i denne. Vår datter har spist svært lite siden vi begynte med fast føde, og til tider gått ukesvis nesten uten å spise noe. Da får hun hva som helst mat hun viser interesse for, uansett om det er ostepop, pasta eller eple.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. mars 2011 #60 Skrevet 16. mars 2011 Poenget er at det er uødvendig å gi, for ungen vet ikke hva den går glipp av uansett. Og det kan skade i form av at sukker ikke er bra for små barn. (fruktsukker er noe helt annet...) Og hvordan i all verden skal ungene lære seg å like smaken av kjøtt, fisk, poteter og leverpostei om de i så liten alder får smaken på noe virkelig søtt som sjokolade? Jeg bare lurte på en ting. Jeg leste at sjokolade er skadelig for hunder fordi det var et eller annet stoff i den som magen til hunden ikke var istand til å bryte ned. Er det sånn at babyer har en mage som ikke er velutviklet til å bryte ned dette stoffet de også?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå