Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg på butikken og da var det en dame som hadde gitt babyen sin sjokolade. En baby! Er ikke det helt unødvendig?

Babyen satt i en sånn handlevogn med babysete på og var ikke mer en seks måneder. Han hadde sjokolade rundt hele munnen. Og moren dullet med han og sa ting som "nam, var det godt".

Jeg har ikke barn selv, så jeg kan ikke alt om babyer, men jeg ville ikke funnet på å gi et spedbarn sjokolade. Det virker helt feil.

Har jeg rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke helt heldig, men er du sikker på at babyen ikke var mer enn seks måneder? Det er ikke alltid så lett og se, nemlig ...

Skrevet

Synes du sjokolade er godt? Unner du deg selv noen godbiter av og til?

- Vel, jeg kan ikke svare for deg. Den kan du få tenke på selv, så håper jeg du kanskje skjønner morens tanke bak det hele.

• Liker 4
Skrevet

Sikkert ikke helt heldig, men er du sikker på at babyen ikke var mer enn seks måneder? Det er ikke alltid så lett og se, nemlig ...

Jeg vet at det ikke alltid er lett og se, men jeg har en niese selv som er rundt seks måneder. Så cirka på hennes størrelse. Liten, skallet baby med sjokolade i hele ansiktet.

Jeg skjønner det ikke. Det er ikke som at ungen kommer til å skrike etter sjokolade midt i butikken heller.

• Liker 1
Skrevet

- Vel, jeg kan ikke svare for deg. Den kan du få tenke på selv, så håper jeg du kanskje skjønner morens tanke bak det hele.

Har hun en baktanke? Er det en "sjokolade" hemmelighet som bare foreldre vet om?

• Liker 3
Skrevet

Det er nok mer komplisert enn som så. Sjokolade kan inneholde stoffer som en liten baby ikke tåler, f.eks. melk og nøtter. Dessuten, for en liten baby som bare såvidt har begynt med fast føde, er det en hel verden av smaker og godbiter der ute! Det er ikke synd på en baby som ikke får sjokolade, han skal lære å spise vanlig mat først.

Men jeg tviler som sagt på at babyen var 6 måneder eller mindre.

• Liker 6
Gjest Purple Haze
Skrevet

Noen syns jo at det er så søtt å gi babyen ting de selv spiser, og ler av reaksjonen babyen får. Ååååå, så du likte sjokolade. Idiotisk, spør du meg, uansett om babyen var 6, 9 eller 12 måneder.

Babyer skal ikke ha sjokolade.

• Liker 19
Skrevet

At man skal venne barn til søtsaker tidligst mulig?

• Liker 8
Skrevet

Jeg vet at det ikke alltid er lett og se, men jeg har en niese selv som er rundt seks måneder. Så cirka på hennes størrelse. Liten, skallet baby med sjokolade i hele ansiktet.

Det er kjempeforskjell på størrelsen til babyer. Sønnen til noen slektninger av meg er 7 måneder, han er allerede 10 kilo og veier det samme som datteren min på 20 måneder. Det er også stor forskjell på når babyene får hår.

Skrevet

Niesen min får IKKE sjokolade.

Okay la oss si hypotetisk at det er en mulighet for at denne babyen ikke var 6 måneder, men litt eldre. Han var i alle fall under 12 månder. Men det var et liten baby altså.

Skrevet

Niesen min får IKKE sjokolade.

Okay la oss si hypotetisk at det er en mulighet for at denne babyen ikke var 6 måneder, men litt eldre. Han var i alle fall under 12 månder. Men det var et liten baby altså.

Nei, sa jeg det da? :klø:

Jeg synes det er stor forskjell på en baby på 6 og 12 mnd får sjokolade. Jeg er helt enig i at det ikke er bra og totalt unødvendig, men det er ikke krise om en ettåring får i seg sjokolade heller. Her fikk datteren min sjokolade i seg da hun var 10 mnd, men det var et uhell (hun ville så gjerne holde på en rull med sjokolade, og jeg tenkte ikke på at hun sikkert ville bite igjennom den). Siden den gang har hun fått sjokolade sånn av og til, ikke regelmessig, men en gang i blant. Jeg ser ikke problemet med det, så lenge det ikke blir for mye søtt.

Skrevet

Om ungen var 6 mnd og fekk sjokolade, er det ikkje akkurat positivt. Men graden av kor dumt det var, avheng jo av om dette er noko som skjer ofte, eller om det var eit eingongstilfelle. Min yngste sønn fekk sjokolade då han var 10-11 mnd - unødvendig, ja, men då begynte han å ville ha alt det broren hadde. Broren var for øvrig nærmare to då han fekk godteri for fyrste gong.

Tvilar på at ungen var 6 mnd eg og. Kan vere ein 1-åring som er liten av vekst - det er vanvittig stor forskjell på dei. Ein 1-åring kan jo vere alt frå berre 7-8 kg til 12-13 kg, og lengde og hårmengde varierar også enormt. Nokon har og "babyface" veldig lenge, medan andre ser ut som eldre ungar i ansiktet medan dei framleis er babyar.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er stor forskjell på en baby på 6 og 12 mnd får sjokolade. Jeg er helt enig i at det ikke er bra og totalt unødvendig, men det er ikke krise om en ettåring får i seg sjokolade heller. Her fikk datteren min sjokolade i seg da hun var 10 mnd, men det var et uhell (hun ville så gjerne holde på en rull med sjokolade, og jeg tenkte ikke på at hun sikkert ville bite igjennom den). Siden den gang har hun fått sjokolade sånn av og til, ikke regelmessig, men en gang i blant. Jeg ser ikke problemet med det, så lenge det ikke blir for mye søtt.

Nei syns ikke det er noe gale om småbarn får en liten bit sjokolade. ;) Men denne gutten var veldig liten. Han hadde så vidt tenner en gang. Og han fikk ikke litt sjokolade. Han hadde sjokolade rundt hele munnen sin. Moren hans matet ham det i butikken bare sånn uten videre nesten som om det var en normal treat han pleide å få.

Jeg tror ikke jeg hadde reagert så sterkt hvis babyen var større og han ikke hadde sjokolade i over alt. Men fikk en veldig dårlig følelse av det. Hvis moren hans propper i han sjokolade hele tiden er ikke akkurat det så veldig bra heller. :tristbla:

Endret av Chiyo
Skrevet

Syns det er så respektløst av foreldre som gir barna godteri og usunne ting før de i det hele tatt kan ta valgt om de har lyst på det selv. Så forresten en indisk dame på toget som ga ostepop til babyen sin når den begynte å gråte. Hva med en smokk? Istedenfor å proppe barnet fullt av usunne stoffer...

• Liker 7
Skrevet

Hvis moren hans propper i han sjokolade hele tiden er ikke akkurat det så veldig bra heller. :tristbla:

Nei, der er jeg helt enig med deg. Får håpe saken ikke var så ille som du tror.

Syns det er så respektløst av foreldre som gir barna godteri og usunne ting før de i det hele tatt kan ta valgt om de har lyst på det selv. Så forresten en indisk dame på toget som ga ostepop til babyen sin når den begynte å gråte. Hva med en smokk? Istedenfor å proppe barnet fullt av usunne stoffer...

Mange barn tar ikke smokk, vet du. En spennende smak kan godt avlede barnet (selv om det selvsagt hadde vært mer fordelaktig med noe sunt), og en liten ostepop er da ikke så ille.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt mulig babyen var 6 mnd, min 6 mnd gamle sønn har fått smake sjokolade ved et par anledninger. Syns ikke det gjør noe, så lenge det bare er en bitteliten smakebit, og en sjelden gang :)

• Liker 3
Gjest Purple Haze
Skrevet

Godt mulig babyen var 6 mnd, min 6 mnd gamle sønn har fått smake sjokolade ved et par anledninger. Syns ikke det gjør noe, så lenge det bare er en bitteliten smakebit, og en sjelden gang :)

Deg om det, men jeg lurer på hvorfor du gjør dette? En baby på 6 måneder trenger ikke sjokolade, den kan få allergiske reaksjoner, og sist men ikke minst, så venner du babyen til smaken av søtt i altfor ung alder.

• Liker 13
Gjest Annaires
Skrevet

Men hva er hensikten med dette? For at du skal få tilfredstilt dine behov?

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er rart å gi babyer godteri. De har jo ikke noe behov for det, og vet ikke hva det er... De synes vel det er like spennende å smake på banan eller avokado? Dumt å skape behovet for noe søtt altfor tidlig, mener jeg.

• Liker 6
Skrevet

Dere som sier dere tviler på at babyen var 6 mnder.. Hvorfor det? Anser dere det som utenkelig at det finnes mødre som gir sjokolade til sine 6mnder gamle babyer?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...