Gå til innhold

Barnas far kjører uten førerkort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man vet da selvfølgelig ikke om det er fare for viltpåkjørsel før dyret evt ligger over panseret... front mot front er heller ikke lett å spå faren på.

Anonymkode: 43b88...dda

Det er tryggere foran i front til front. Selv om man ikke skulle tro det. Men bilene er bygget slik at foran er tryggest på nye biler. Det anbefales derfor med forsetet om man ikke bør steder med stor risiko for viltpåkjørsel. Det sagt så et mine barn bak, da jeg har en bil jeg ikke kan skru av airbag så det har aldri vært et tema her. Selv om vi kjører 95% i Oslo-gryta.

Anonymkode: 6a700...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er faktisk min gamle tråd, og jeg kan oppdatere dere med at faren har vokst opp og kjører hverken med eller uten barn nå.

Han får forhåpentligvis snart igjen førerkortet sitt:)

Anonymkode: c4249...b0a

 Har han ikke fått det tilbake enda? Tråden er 7 år gammel og man mister ikke lappen i mer enn 5?

Anonymkode: 6a700...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2011 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Hvis noe skjer, om så noen kjører inn i han, så blir det et problem i og med at han kjører uten sertifikat. På samme måte som det å kjøre et tog er et privilegium som man må bevise at man er fortjent til å gjøre så gjelder det samme med bil. Det er ingen rettighet å få kjøre en bil og eksen din har mistet privilegiet han hadde med å kjøre bil ved å kjøre i ruspåvirket tilstand. Ønsker han å gjøre seg fortjent til det igjen må han bevise at det er et ansvar han gjør seg fortjent til.

 

Uansett, jeg ville ha pratet med barnevernet om dette. Barnas rett til en trygg tilværelsen går foran hans trang til å kjøre bil uten sertifikat. Er du redd for å ta den konflikten så si i fra til barnevernet så tar de den. Han vil bli sur, men det er faktisk han som har ansvaret for sine egne handlinger.

 

Forsikring gjelder ikke hvis han har et uhell, sklir på glatt veibane, er uoppmerksom et øyeblikk pga barna, eller hva som enn skjer, -så lenge han ikke har gyldig sertifikat. Det betyr at barna vil ikke få dekket legehjelp hvis det skjer noe.

Tenk deg at han kjørte rundt med barna uten at de hadde noen form for sikkerhetssele på seg. For det er omtrent den gamblingen han driver med når det gjelder barnas liv.

Tenk deg at det skjer en ulykke og barna ikke får den legehjelpen de trenger. Tenk deg at de får en skade i ryggen og kunne blitt hjulpet til å gå igjen og leve et normalt liv av en fysioterapeut, men det har dere ikke råd til, så barna blir lamme for resten av livet. Er det noe du ønsker å unngå så si ifra til barnevernet om ikke annet.

Dette kunne du ikke noe om ser jeg. Forsikringen vil dekke medpassasjerer, da spesielt barn, selv om fører opptrer uaktsomt.

 

Legehjelp er uansett noe som dekkes i Norge uavhengig av forsikring, så dette er også bare tull. Om barna blir varig skadet etter en ulykke så dekke forsikringen erstatning. Det har ingenting med om barna får hjelp eller ikke.

Anonymkode: 61d56...4fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet da selvfølgelig ikke om det er fare for viltpåkjørsel før dyret evt ligger over panseret... front mot front er heller ikke lett å spå faren på.

Anonymkode: 43b88...dda

Joda, de har skilt som forteller deg at det er stor fare for viltpåkjørsel. De har til og med skilt for når det er særskilt stor fare og ekstremt stor fare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Har han ikke fått det tilbake enda? Tråden er 7 år gammel og man mister ikke lappen i mer enn 5?

Anonymkode: 6a700...436

Joda, når man kjører og blir stoppet uten førerkort så blir det noen utsettelser.. Men han lærte tilslutt💁‍♀️

Anonymkode: c4249...b0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tryggere foran i front til front. Selv om man ikke skulle tro det. Men bilene er bygget slik at foran er tryggest på nye biler. Det anbefales derfor med forsetet om man ikke bør steder med stor risiko for viltpåkjørsel. Det sagt så et mine barn bak, da jeg har en bil jeg ikke kan skru av airbag så det har aldri vært et tema her. Selv om vi kjører 95% i Oslo-gryta.

Anonymkode: 6a700...436

Hmm dette rimer ikke med info fra min bilforhandler, forsikringsselskap eller med produsent av bilstolen. Som voksen sier det seg selv at det er tryggest i front. En 3-åring sitter jo allerede komprimert og med trykkfordelende sele.

Anonymkode: 43b88...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Merricat skrev:

Joda, de har skilt som forteller deg at det er stor fare for viltpåkjørsel. De har til og med skilt for når det er særskilt stor fare og ekstremt stor fare. 

Dyr krysser nøyaktig når det passer de. På spesielle steder er høyere fare for kryssende vilt, og da er det skilting.

Anonymkode: 43b88...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hmm dette rimer ikke med info fra min bilforhandler, forsikringsselskap eller med produsent av bilstolen. Som voksen sier det seg selv at det er tryggest i front. En 3-åring sitter jo allerede komprimert og med trykkfordelende sele.

Anonymkode: 43b88...dda

Skal  se om jeg finner info Om det

Anonymkode: 6a700...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2011 den 10.57, AnonymBruker skrev:

Hvis han var en så god sjåfør så ville han jo aldri ha mistet sertifikatet i utgangspunktet...

Men uansett, det er ikke hans kjøreegenskaper dette går på først og fremst, men forsikring, som betyr betalt legehjelp, etc. Og en hver god sjåfør vet at en ulykke kan skje, selv om man er aldri så flink. Selv om Petter Solberg er aldri så flink så kjører selv han bil med sikkerhetssele. Det er fordi han er en så pass god sjåfør at han vet at en ulykke kan skje, selv om man er aldri så god en sjåfør.

 

Men som de andre her sier, ikke la han få kjøre med barna dine.

Det er bare tull. De får forsikring og betalt legehjelp. Les Finanger-saken så snakkes vi igjen :)

Anonymkode: 2303c...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han kjører uten førerkort ville jeg latt skure og gå. Så lenge han ikke er rusa, dog. Det er bare han som får svi dersom han blir stoppa eller noe skjer med bil etc.

 

Men om han har små barn fremme er ikke ok. Dersom han har en stor truck uten airbag og barnet sitter bakovervendt, er ikke dette noe problem heller da.

Anonymkode: bf727...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit at far kjører med barna i bil uten førerkort. Det er bare å si klart ifra om dette, eventuelt selv kjøre barna til og fra til han ved samvær. Du kan ringe politiet og gi beskjed om dette eller eventuelt be om en mekling på hvordan løse det under samvær når far ikke har førerkort. Hvis far blir stoppet av politiet eller noe skjer som gjør at politiet kommer, vil politiet sende en bekymringsmelding til barnevernet hvis far har barna i bilen. Barnevernet vil da mulig åpne undersøkelse og hvis det da kommer fram at du har visst at far kjører med barna i bilen uten førerkort, vil dette falle tilbake på deg som omsorgsperson for barna dine.

Barnevernspedagog

Anonymkode: 83096...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 15.12.2018 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit at far kjører med barna i bil uten førerkort. Det er bare å si klart ifra om dette, eventuelt selv kjøre barna til og fra til han ved samvær. Du kan ringe politiet og gi beskjed om dette eller eventuelt be om en mekling på hvordan løse det under samvær når far ikke har førerkort. Hvis far blir stoppet av politiet eller noe skjer som gjør at politiet kommer, vil politiet sende en bekymringsmelding til barnevernet hvis far har barna i bilen. Barnevernet vil da mulig åpne undersøkelse og hvis det da kommer fram at du har visst at far kjører med barna i bilen uten førerkort, vil dette falle tilbake på deg som omsorgsperson for barna dine.

Barnevernspedagog

Anonymkode: 83096...879

Seriøst? Blir barnevernet koblet inn om fører ikke har sertivikat?? 

Anonymkode: 0a6f5...007

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Blir barnevernet koblet inn om fører ikke har sertivikat?? 

Anonymkode: 0a6f5...007

Det heter sertifikat, selvfølgelig blir myndighetene koblet inn hvis en forelder blir tatt uten førerkort med barn i bilen. Du kan kansje selv tenke deg til hva som blir utfallet av en ulykke der sjåføren ikke har førerkort og barn er i bilen, det er ingen forsikring som dekker noe som helst.

Anonymkode: 758fc...c20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter sertifikat, selvfølgelig blir myndighetene koblet inn hvis en forelder blir tatt uten førerkort med barn i bilen. Du kan kansje selv tenke deg til hva som blir utfallet av en ulykke der sjåføren ikke har førerkort og barn er i bilen, det er ingen forsikring som dekker noe som helst.

Anonymkode: 758fc...c20

Ha ha dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Kjøring uten førerkort er en forseelse, er da ingen ‘’myndigheter’’ som blir koblet inn.

Forsikring på bil har heller ingen ting med førerkortet å gjøre, ja fører kan jo selvfølgelig få ett regresskrav av selskapet hvis han kjørte uten førerkort når skaden oppstod. Da kan han jo bli personlig konkurs hvis skadene og erstatningene er store nok

MEN alle i bilen er forsikret uavhengig av dette! Så lenge luringen har forsikring da😜

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2011 den 9.15, Batteri skrev:

Jeg ville nektet ham å ha barna så lenge han bryter loven og setter barnas liv så til de grader i fare.

Blir så oppgitt og trist over slike mennesker.

Han setter neppe barnas liv noe mer i fare ved å kjøre uten førerkort. Han er ikke noe dårligere sjåfør etter at han mistet førerkortet. Dersom han krasjer, vil personskader være dekket av bilens forsikring. Han har imidlertid et stort problem med regress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2011 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Forsikring gjelder ikke hvis han har et uhell, sklir på glatt veibane, er uoppmerksom et øyeblikk pga barna, eller hva som enn skjer, -så lenge han ikke har gyldig sertifikat. Det betyr at barna vil ikke få dekket legehjelp hvis det skjer noe.

Nå må du holde tunga rett i munn. 

Forsikring følger bilen. Det er ikke noen automatikk at barna eller andre ikke får dekket skader selvom sjåføren ikke har førerkort. At de deretter søker de regress fra sjåfør er hans problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...