Gå til innhold

NRK1 favoriserer AP og røde i TV-debatt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Så nettopp en debatt i NRK1 om Adecco, og programlederen avbrøt de blå hver gang, og ga siste ordet til de røde ved kommunist Martin Kolberg.

Er det ikke ganske uhøflig å overkjøre/avbryte kun de høflige blå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helsearbeider

Så nettopp en debatt i NRK1 om Adecco, og programlederen avbrøt de blå hver gang, og ga siste ordet til de røde ved kommunist Martin Kolberg.

Er det ikke ganske uhøflig å overkjøre/avbryte kun de høflige blå?

Venstresiden i norsk politikk har fått god støtte fra NRK i den nevnte saken. Slik ble debatten også, sørg for at nyansene i saken ikke kommer frem!

For all del må fagforeningene ikke konfronteres med at arbeidstidsordningene som DE har kjempet frem ER rigide og moden for endringer.

Synes verdifulle poeng ikke fremkom i debatten, savnet Ørjasæter som er en klok og tydelig, ikke mye hun fikk komme til...

Fagforbundet og AP som jeg har støttet gjennom livet er blitt svært fjern gjennom denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor inviterte NRK kun de røde fagforeningene (LO), som støttes opp om av Martin Kolberg?

Hvor var Delta, YS, Lederne og Akademikerne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt ikke nytt. Du blir ikke Kringkastingssjef uten å ha partiboka i orden, for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et poeng her. Men samtidig: På TV2 synes jeg FrP har en tendens til å få mye taletid, bli spurt i veldig mange saker osv.

I det hele tatt er det synd at media alltid må ha sin egen agenda, og ha gjort seg opp en mening som de prøver å overbevise seere/lyttere/lesere om.

Jeg skulle ønske media var mere nyhetsformidlere og mindre meningsformidlere. :)

Vennlig hilsen Vargen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Gammelt nytt, men skjevheten gjelder ikke bare nrk. Partisympatiene til journalistene holder seg rødt over hele fjøla.

En interessant observasjon fra Aarebrot:

Politikerne både lokalt og på Stortinget er spurt hvem som setter dagsorden, mediene eller det politiske systemet. Da svarer hele 71 prosent av stortingspolitikerne at det er mediene som i «noen» eller «stor» grad styrer.

– Og virkeligheten er enda verre, for når vi intervjuet stortingspolitikerne, så sa de at de «måtte vel svare» at det var det politiske systemet. Så sannsynligvis er det bortimot 90 prosent av politikerne på Stortinget som mener mediene setter dagsorden, sa Aarebrot, som stilte spørsmål om hva dette betyr for demokratiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gammelt nytt, men skjevheten gjelder ikke bare nrk. Partisympatiene til journalistene holder seg rødt over hele fjøla.

Det er jo ikke så rart, når man vet at de fleste med høyere utdanning er på venstresida politisk. Lærere er jo en annen yrkesgruppe som er kjent for å være veldig rød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt ikke nytt. Du blir ikke Kringkastingssjef uten å ha partiboka i orden, for å si det sånn.

Vel... Det er over ti år og en Høyremann siden dette var en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo ikke så rart, når man vet at de fleste med høyere utdanning er på venstresida politisk. Lærere er jo en annen yrkesgruppe som er kjent for å være veldig rød.

Det dummeste jeg har hørt. Lærere har ikke så lang utdanning, med mindre de har hovedfag fra universitetet. Selv har jeg 11 års universitetsutdanning og jeg stemmer FRP (eller Høyre) OG jeg er medlem i akademikerne og har også hatt tillitsverv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo ikke så rart, når man vet at de fleste med høyere utdanning er på venstresida politisk.

Vet man det - er de virkelig?

Akademikere med den lengste og høyeste utdanningen er organisert tilsluttet hovedsammenslutningen Akademikerne (Sivilingeniører, jurister, siviløkonomer, leger, samfunnsvitere, o.a (alle med hovedfag/Master/profesjoner)

I denne hovedsammenslutningen er det en overvekt av folk som stemmer blått (heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg har hørt. Lærere har ikke så lang utdanning, med mindre de har hovedfag fra universitetet. Selv har jeg 11 års universitetsutdanning og jeg stemmer FRP (eller Høyre) OG jeg er medlem i akademikerne og har også hatt tillitsverv.

Ok, så fordi du har lang utdanning og stemmer blått, så kan ikke tendensen i samfunnet være annerledes?

Du må huske at mange flere tar høyere utdanning i dag enn for 20 år siden. De som ble lærere før hadde gjerne mye høyere utdanning enn mange andre. I dag tar de fleste en bachelor, og en allmennlærer (4-årig) er dermed ikke så mye høyere utdannet.

Her er kilde og originaltallene.

Det er likevel ikke så usannsynlig at denne tendensen er i ferd med å jevne seg ut, siden så mange nå tar høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Den mest åpenbare støtten jeg noensinne har sett tror jeg må være i Dagbladet rett før valget, hvor de postet en artikkel som veiledet velgere om hvordan de kunne stemme taktisk til fordel for den rød-grønne regjeringen.

De postet ikke noe objektivt eller lignende til fordel for andre partier, de kom bare ut og prøvde å gi visse partier drahjelp før valget. Frustrerende, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Ok, så fordi du har lang utdanning og stemmer blått, så kan ikke tendensen i samfunnet være annerledes?

Du må huske at mange flere tar høyere utdanning i dag enn for 20 år siden. De som ble lærere før hadde gjerne mye høyere utdanning enn mange andre. I dag tar de fleste en bachelor, og en allmennlærer (4-årig) er dermed ikke så mye høyere utdannet.

Her er kilde og originaltallene.

Det er likevel ikke så usannsynlig at denne tendensen er i ferd med å jevne seg ut, siden så mange nå tar høyere utdanning.

Det har kanskje noe med hva slags utdanningsretning de tar da? Etter det jeg har hørt er det en skrikende mangel på kvalifiserte mennesker med realfaglig utdannelse. Mens det ikke er noen tilsvarende skrikende mangel innen humanoria f.eks.

Ingeniører skaffer Norge inntekter. Humanoria skaffer.. hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har kanskje noe med hva slags utdanningsretning de tar da? Etter det jeg har hørt er det en skrikende mangel på kvalifiserte mennesker med realfaglig utdannelse. Mens det ikke er noen tilsvarende skrikende mangel innen humanoria f.eks.

Ingeniører skaffer Norge inntekter. Humanoria skaffer.. hva?

Det kan du vel starte en egen tråd om, eventuelt? Det er jo mangel på lærere og sykepleiere også. Hva har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt ikke nytt. Du blir ikke Kringkastingssjef uten å ha partiboka i orden, for å si det sånn.

Johnny G. Bernander var NRK-sjef, og han er klart en Høyre-mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingeniører skaffer Norge inntekter. Humanoria skaffer.. hva?

Humaniora og samfunnsvitenskapene gjør følgende:

- Planlegger, utreder og bestemmer hvordan og hvor ingeniørene skal jobbe.

- Utarbeider konsekvensanalyser av hva hvis ingeniørene gjør A framfor B, så vil det føre til G framfor U, og at det er mest nytteoptimalt for aktør T.

Inegniørenes tjenester er ikke verdt noe alene og i seg selv. Det er først i samspill med andre kompetansefelt i en helhet at verdier skapes. Man må ha evnen til overblikk, analyse og se en sak fra flere sider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...