Gå til innhold

Tør du spise kebab?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble matforgiftet i forrige uke av en hamburger jeg spiste i en kebabsjappe jeg ikke hadde spist i før. Etter det vet jeg egentlig ikke helt om jeg tør spise kebab igjen, selv på de faste stedene.

Hva mener dere? Bør jeg fortsatt ta sjansen?

Hvis stedet er sertifisert relativt nylig av mattilsynet, og hvis det ser reint ut der. Og hvis de bruker faktisk kjøtt, og ikke den kjipe kjøttfarsen som er så vanlig.

Hvis du kan se matlagingsområdet, så burde det være lett å svare på følgende spørsmål:

"Ser dette kjøkkenet ut som om det blir vasket ned minst en gang hver eneste dag?" (Du vet, vegger, benker, under benkene, gulv, etc). Hvis svaret på det spørsmålet ikke er "ja, definitivt", så er det overhengende fare for at det er arbeidsplassen til en møkkamann. Snu, gå derifra, og finn en reinere sjappe. Det kan også være greit å se på fyren bak disken. Hva gjør han ETTER at han har håndtert penger? Berører han den faktiske MATEN til kundene, eller har han en metodikk som garanterer at så ikke skjer?

VASKER han seg innimellom?

Mitt farvel til Lørdagsbabben kom en kveld vår lokale Ali stakk ut av bua og slo lens, men UTEN å vaske seg etterpå. Jeg ville godtatt sprit-gele, men ikke engang DET hadde han.

Mange år sia nå. Narvesen er ganske bra på hygiene. Synd de ikke har babb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser ikke kebab om den ikke er laget av folk jeg kjenner eller meg selv.

Grunnen er at to av mine venner havnet på sykehus med matforgiftning etter å ha spist kebab som mest sannsynlig var laget av bedervet smuglerkjøtt.

Skrevet (endret)

Jeg ble dårlig en gang jeg hadde spist kebab, og en uke etter var sjappa stengt, så jeg var tydeligvis ikke den eneste. Men det hindrer meg ikke i å kjøpe kebab andre steder!

Jeg ble også dårlig etter å ha spist på en fin restaurant en gang, så det kan jo skje hvor som helst egentlig. Man kan jo ikke slutte å spise ute bare fordi man har hatt et par leie erfaringer.

Men man kan jo se an litt selv da. Hvis det ser ut som om kjøkkenet aldri er blitt vasket så går det jo an bestille kebaben sin et annet sted liksom..

Endret av Guriane
  • Liker 1
Skrevet

Kyllingkebab, meduim sterk og med bearnesaus :rodmer:

Skrevet
Man kan jo ikke slutte å spise ute bare fordi man har hatt et par leie erfaringer.

Nei, men når en av kjøttleverandørene som leverer til mange av kebabsjappene i byen blir stoppet på tollen med 2 tonn bedervet kjøtt er det grunn til å være forsiktig.

Noen minutters googling vil få frem værstingene.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7419656

Skrevet

Nei, men når en av kjøttleverandørene som leverer til mange av kebabsjappene i byen blir stoppet på tollen med 2 tonn bedervet kjøtt er det grunn til å være forsiktig.

Noen minutters googling vil få frem værstingene.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7419656

Joda. Men det er vel ikke noe som pleier å skje eller?

Jeg er i allefall fornøyd med mitt nye "stamsted" :fnise:

Gjest SnakeOil
Skrevet

Ellers får du spise kaninkebab, det gjør jeg, bestill uten kjøtt.

Det er ikke kebab, det kalles for salat det. :)

Dessuten er ikke "kebabkjøtt" kjøtt, kebab-blandingen er en miks av mye merkelige greier, muligens litt kjøtt innimellom alle sene slintrene, fettet og melet og diverse andre drøyemiddel.

Gikk et rykte i Oslo en gang om at noen hadde spunket i kebabdressingen, men usikker på om det var noe hold i ryktene.

Så det er kanskje dressingen man skal være obs på?

"Dame spiste kebab, ble gravid og fødte ytterliggående muslim"

Hehe :fnise:

Skrevet

Spise (døde) dyr? Neitakk! :sukk:

Skrevet (endret)

Jeg ble matforgiftet i forrige uke av en hamburger jeg spiste i en kebabsjappe jeg ikke hadde spist i før. Etter det vet jeg egentlig ikke helt om jeg tør spise kebab igjen, selv på de faste stedene.

Nei.

Du har ikke kontroll på råvarer og næringsverdi.

Jeg la på meg dramatisk mye den tiden jeg spiste mye kebab.

Endret av I Grosny
Skrevet

Litt off topic, men jeg så et humor-talkshow en gang hvor de tok opp dette temaet. Da arrangerte de en avstemning som folk skulle ringe inn på. Spørsmålet var om en helst ville spist en kebab fra en kebabsjappe i Oslo-sentrum eller spyttet en dørvakt i ansiktet...

Avstemningen var omtrent entydig: folk ville heller spytte på dørvakten!

On topic: Siden det er påvist at det meste vi gjør på om dagen er livsfarlig, så tror jeg ikke en kebab i ny og ne gjør så stor forskjell ;)

Skrevet

Har aldri smakt kebab.

:hakeslepp::fnise:

Skrevet
Gikk et rykte i Oslo en gang om at noen hadde spunket i kebabdressingen, men usikker på om det var noe hold i ryktene.

Joa, det verserte til og med en video.

De 2 som hadde gjordt det gikk på Katta, sluttet plutselig på skolen begge 2. Var i 4 år siden.

Hehe

Skulle ikke forundre meg, etter å ha hørt den om befruktning i svømmebassenget :legrine::biggrin:

Gjest Emera
Skrevet

Kebab må være noe av det mest motbydelige jeg kan tenke meg. Så nei, jeg tør ikke spise kebab, etter å ha sett folk jeg kjenner bli dårlige av det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og jeg har faktisk inntatt en så nylig som i dag. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe :fnise:

Den dagen damer får for vane å dytte dressing opp i slafsa der nede, så kanskje.

Skrevet

Jada, livet er farlig,kebab er godt,kjør på!

Skrevet

Det spørs jo hva man definerer som kebab. Kebab betyr jo egentlig bare grill. Farse-"kebab" som smaker pepperkakedeig har jeg spist kun én gang, for ca 15 år siden. Aldri mer. Men en skikkelig shishkebab i torggata, der du ser flammene på grillen, og brødet som eser opp i det det bakes foran deg, DET kan være veldig godt :)

Gjest Consensio
Skrevet

Ikke redd for å spise kebab nei. Men nå spiser jeg skikkelig kebab - altså EKTE kebab på en sjappe hvor jeg kjenner eierne veldig godt.

Jeg gidder ikke ete sånn søplekebab for å kalle det for det ;)

(og en kebabsjappe som driver med burgere .... der ville ikke jeg spist kebab :fnise: )

Skrevet

Er ikke redd for å spise kebab, bare liker det ikke lenger..

Ville nok ikke spist på det stedet igjen om jeg var deg, men sett meg om etter et annet sted som ser rent og trygt ut:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...