Gjest Raindrops Skrevet 9. mars 2011 #61 Skrevet 9. mars 2011 Jeg ser derimot ikke nevnt blåsing som korreksjonsemetode (beklager om det er nevnt tidligere). Dette anbefaler jeg på laaang vei over "holde i nakkeskinnet" og "stenge inne"-metoden som jeg ser flere her tyr til. Katten kan uansett bare korrigeres når den blir tatt grundig på fersken. Har du ikke spruteflaska i hånda, rekker du heller ikke å løpe på kjøkkenet å hente den. Blås heller katten i fjeset. Helt ufarlig, forårsaker ingen sjokkreaksjon, men fungerer ganske effektivt! Jeg nevnte det Synes det er den greieste og enkleste måten å gjøre det på, selv om de blir pottsure på meg
Rayanne Skrevet 9. mars 2011 #62 Skrevet 9. mars 2011 Blås heller katten i fjeset. Helt ufarlig, forårsaker ingen sjokkreaksjon, men fungerer ganske effektivt! Jeg gjorde dette med noen av mine, da de var små, men det resulterte i at de ikke tør å komme opp i ansiktet mitt for å kose. Så det har jeg slutta med, siden jeg synes det er feil at dyrene mine skal være redd for nærkontakt med meg. Ved å bruke blåsing som straff skaper man en negativ assosiasjon til seg selv, og det er uheldig. 1
Gjest Raindrops Skrevet 9. mars 2011 #63 Skrevet 9. mars 2011 Det har jeg aldri merket. Mine stanger meg i ansiktet og koser støtt og stadig. De vet jo at jeg bare blåser når de gjør noe galt.
mellers Skrevet 9. mars 2011 #64 Skrevet 9. mars 2011 (endret) Tja, det kommer vel an på i hvilken grad man benytter seg av metoden. Og hvor sensitiv katten er. Min katt har for eksempel en vanvittig skrekk for nøkler. Hvis jeg uheldigvis klirrer med et nøkkelknippe ser jeg ikke katten på flere timer. Hadde jeg brukt nøkkelklirring som korreksjon når pus hoppet opp på kjøkkenbenken, ville han garantert ikke prøvd seg på det igjen med det første, men da hadde jeg nok etter hvert endt opp med en rimelig utrygg katt. Så sånt er jo noe man må se an selv og være fornuftig. Det at du har sluttet med slik korreks (blåsing) på dine katter etter å ha merket effekten av det, tyder på at du har klart å se an situasjonen og tilpasset deg kattene dine, og det er jo sånn det skal være! edit: dette var altså kommentar til Rayanne, glemte å sitere Endret 9. mars 2011 av mellers
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #65 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har ikke lest hele tråden. Et tips jeg så på TV er å lime dobbeltsidig tape de plassene du ikke vil den skal klore. Du kan selvsagt ta det av igjen etter at katten har sluttet å klore der.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #66 Skrevet 9. mars 2011 Min katt forstår et nei sagt litt høyt. Har aldri brukt noen form for fysisk straff, bare kjefting. Men katter kan jo være fandeninvolske og obsternasige da, selv om hun vet godt hva hun ikke får lov til så har jeg tatt henne i å hoppe ned fra kjøkkenbenken akkurat når jeg kommer inn og er hun fornærmet eller sur så går hun gjerne og klorer meget demonstrativt på sofaen imens hun ser på oss
Katrinepus Skrevet 10. mars 2011 #67 Skrevet 10. mars 2011 Min er også av den rampete sorten! Spes når hun vil ut for sent på kvelden eller slikt. Det er jo bare tull, for hu har en ren og pen do, men hun skal være sta, og da må vi være sta. Når det virkelig går varmt for seg her, så holder jeg henne (ikke løfter) i nakkeskinnet, og stirrer henne hardt i øya, kanskje til og med freser hvis hun ikke senker blikket. Da får hun vite at jeg ikke er fornøyd. Men da skal hun virkelig ha stått på for å få meg såpass sinna da. Resten av tida holder det å knipse, si skrapt nei, (sakte neeeeeeeiiiii, hvis jeg ser hun gjør seg klar, da begynner hun å vaske seg samvittighetsfullt ), eller trampe litt med bena. Vi prøvde spruteflaske, men den tok a ikke. Hun stod egentlig bare igjen og lurte på hva i all verden var det og leita etter kilden. Hun er stort sett veloppdragen, den vår, men når hun ikke får det som hu vil, da vet hun hvem knapper hun skal trykke på, dessverre, men vi blir som regel bare sinte, hun får ikke viljen sin, så skjønner ikke hvorfor hu ikke bare gir opp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå