Gjest Ruccola Skrevet 7. mars 2011 #21 Skrevet 7. mars 2011 De kattene jeg har hatt har nå tydelig vert veldig smarte... Har vert nok å sei Neeeeeei i en rolig,lav tone, og så har de flyttet seg. Ved ett tillfelle hadde vi en katt som kloret på sofaen, og da blir det et litt skarpere NEI men fortsatt i en lav og bestemt tone. Skjedde bare et par ganger. Om du virkelig får et problem som fortsetter, så ta katten med til dyrlegen og få slipt/klippet klørne littegranne. (Ikke anbefalt på katter som er ute mesteparten av døgnet da de trenger klørne sine, men helt ok å gjøre på innekatter!) Pass også på å ha klorestativ/plate som ikke er oppbrukt (oppkloret) da er den ikke like god for dem lenger.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #22 Skrevet 7. mars 2011 har tatt de i nakken når de kvesser klørne på møblene, har samtidig sagt nei, også må de gå ut i gangen når de ikke oppfører seg. Så, nå holder det at jeg sier "nei", så stopper de momentant med det gale de gjør, og springer i gangen. Så man kan oppdra katter, krever bare litt mer arbeid enn å oppdra en hund. 1
Gjest Ruccola Skrevet 7. mars 2011 #23 Skrevet 7. mars 2011 (endret) har tatt de i nakken når de kvesser klørne på møblene, har samtidig sagt nei, også må de gå ut i gangen når de ikke oppfører seg. Så, nå holder det at jeg sier "nei", så stopper de momentant med det gale de gjør, og springer i gangen. Så man kan oppdra katter, krever bare litt mer arbeid enn å oppdra en hund. Her er jeg ikke enig med deg altså! Jeg har hatt både hunder og katter og jeg vil absolutt påstå at kattene lærer raskere enn hundene! Spesiellt når de er små! Å ha hvalp er nesten som å ha en baby! Må passes på til enhvær tid så ikke de tygger på fars skinnsko, spiser opp ledninger, gnager på møbler og tisser og bæsjer overalt! (spesiellt på teppene!) (Selv om man har "tissestasjoner" med aviser.) Kattungene vi har hatt har gått i kassen sin fra starten, og vi har ikke hatt andre "ødeleggelser" enn et juletre som hvelva Endret 7. mars 2011 av Ruccola
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. mars 2011 #24 Skrevet 7. mars 2011 Her er jeg ikke enig med deg altså! Jeg har hatt både hunder og katter og jeg vil absolutt påstå at kattene lærer raskere enn hundene! Spesiellt når de er små! Å ha hvalp er nesten som å ha en baby! Må passes på til enhvær tid så ikke de tygger på fars skinnsko, spiser opp ledninger, gnager på møbler og tisser og bæsjer overalt! (spesiellt på teppene!) (Selv om man har "tissestasjoner" med aviser.) Kattungene vi har hatt har gått i kassen sin fra starten, og vi har ikke hatt andre "ødeleggelser" enn et juletre som hvelva Jeg tror det er mer det at katter er mer opptatt av renslighet enn det hunder er, som en katt som ble glemt å bli sluppet ut og ikke hadde kattekasse bevvisst gikk inn i dusjen og gjorde fra seg midt i sluken. Ingen hadde lært den det, den fant ut det av seg selv. En katt vil holde seg i det lengste for å unngå å grise til inne.
pantora Skrevet 7. mars 2011 #25 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har inntrykk av at katten kan skjønne denne sammenhengen, men det kan føre til at katten klorer på sofaen NÅR den vil på badet. Jeg tror katter skjønner det de VIL skjønne... 2
pantora Skrevet 7. mars 2011 #26 Skrevet 7. mars 2011 Jeg tror det er mer det at katter er mer opptatt av renslighet enn det hunder er, som en katt som ble glemt å bli sluppet ut og ikke hadde kattekasse bevvisst gikk inn i dusjen og gjorde fra seg midt i sluken. Ingen hadde lært den det, den fant ut det av seg selv. En katt vil holde seg i det lengste for å unngå å grise til inne. Det tror jeg også, at det er fordi katter er mer renslige enn hunder, hvertfall når det er snakk om kattunger/hvalper.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #27 Skrevet 7. mars 2011 En av mine er fæl til å gjøre ugagn, og hun blir satt rett i buret sitt i en halvtimes tid, slik at hun forbinder oppførselen med å bli innestengt. Visstnok gjør hun fortsatt gale ting, men det har mer med at hun er sta og oppstanasig å gjøre, enn at hun ikke vet at hun ikke får lov til det hun gjør.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. mars 2011 #28 Skrevet 7. mars 2011 En av mine er fæl til å gjøre ugagn, og hun blir satt rett i buret sitt i en halvtimes tid, slik at hun forbinder oppførselen med å bli innestengt. Visstnok gjør hun fortsatt gale ting, men det har mer med at hun er sta og oppstanasig å gjøre, enn at hun ikke vet at hun ikke får lov til det hun gjør. Hehe hun gjør det vel nettopp fordi hun vet hun ikke får lov. Kule katten 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #29 Skrevet 7. mars 2011 Jeg så akkurat et program om valper på animal planet, og om jeg ikke misforsto dem helt, så sa de det at når det kom til valper og det at de tisser/bæsjer inne, så er det det at når de er så små så kan de ikke kontrollere når det skal komme, og at det er derfor de har "uhell". Derfor man ikke skal gni nesen deres i det osv, fordi de ikke kan noe for det som skjer. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. mars 2011 #30 Skrevet 7. mars 2011 Jeg så akkurat et program om valper på animal planet, og om jeg ikke misforsto dem helt, så sa de det at når det kom til valper og det at de tisser/bæsjer inne, så er det det at når de er så små så kan de ikke kontrollere når det skal komme, og at det er derfor de har "uhell". Derfor man ikke skal gni nesen deres i det osv, fordi de ikke kan noe for det som skjer. Hundebleier hadde vel vært tingen?
Gjest Ruccola Skrevet 7. mars 2011 #31 Skrevet 7. mars 2011 Jeg tenker på hvalper som er blitt større jeg nå. (2-3 mnd store) I starten er det jo moren demmes som slikker de rene, samme som med kattunger.
Gjest Spinell Skrevet 7. mars 2011 #32 Skrevet 7. mars 2011 Katter lærer fort, og jeg mistenker dem også for å forstå akkurat det de vil forstå. Sammenhengen mellom handling og konsekvens oppfattes tydeligvis raskt. Vi "straffet" en av våre katter med å kaste den ut et par ganger den klorte på møblene som ung, med det resultat at den fortsatte å klore på møblene hver gang den ville ut resten av sitt lange liv. Hadde større suksess med å gi neste katt en liten dusj vann fra en sprayflaske, samtidig som vi sa "nei" når den gjorde ting den ikke hadde lov til. Etterhvert holdt det med å si "nei".
UnderCover Skrevet 7. mars 2011 #33 Skrevet 7. mars 2011 Vi har en hunkatt på ca 6 måneder, hun er ikke kastrert enda og hun er innekatt. Hun har en tendens til og klore på soffaen og lenestolene (hun har klorestativ og hun bruker det, men soffaen er mere "spennende" og klore på) Også går hun på kjøkkenbordet, kjøkkenbenken, vasken osv. Vi har pleid og straffe henne med at hun må være på badet. Men nå hjelper det ikke lenger. Noen som har noen "sikre" metoder på og straffe en katt på? Slik at hun lærer og ikke gjør det noe mere? En liten vannsprut med spruteflaske når hun klorer på møbler skal fungere. Da altså med bred stråle, og IKKE tynn. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #34 Skrevet 7. mars 2011 En liten vannsprut med spruteflaske når hun klorer på møbler skal fungere. Da altså med bred stråle, og IKKE tynn. Som en dusj-flaske altså, ikke som en vann-pistol?
UnderCover Skrevet 7. mars 2011 #36 Skrevet 7. mars 2011 Som en dusj-flaske altså, ikke som en vann-pistol? Ja sånn man feks sprayer planter med. (Visst man bruker en spruteflaske som har vært brukt til annet enn vann må man jo selvsagt vaske flasken grundig før man fyller vann oppi....)
Myrthel Skrevet 7. mars 2011 #37 Skrevet 7. mars 2011 Puser er noen smartinger Den lille pusen vi har nå, forstår godt når han kan prøve seg på rampestreker... Dvs. at han tester f.eks. stuebordet, når jeg dusjer (han bykser ned når han hører meg, før jeg rekker å si noe......) Og når jeg prater i fasttlf. er han en skikkelig rampegutt.... Da skal alt testes...men legger jeg fra meg røret, piler han ned.... Ellers er han veldig snill og grei. Vi hadde en runde med stuebordet når vi fikk han, med strengt NEI. Han forstår veldig godt hva NEI betyr, og han vet hva han ikke får lov til.... men som sagt så prøver han seg noen ganger - når han vet jeg ikke ser....eller kan ta han ned.... 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #38 Skrevet 7. mars 2011 Puser er noen smartinger Den lille pusen vi har nå, forstår godt når han kan prøve seg på rampestreker... Dvs. at han tester f.eks. stuebordet, når jeg dusjer (han bykser ned når han hører meg, før jeg rekker å si noe......) Og når jeg prater i fasttlf. er han en skikkelig rampegutt.... Da skal alt testes...men legger jeg fra meg røret, piler han ned.... Ellers er han veldig snill og grei. Vi hadde en runde med stuebordet når vi fikk han, med strengt NEI. Han forstår veldig godt hva NEI betyr, og han vet hva han ikke får lov til.... men som sagt så prøver han seg noen ganger - når han vet jeg ikke ser....eller kan ta han ned.... Han gjør ikke som ugagnskråka mi da? Når du sier "nei" ser han på deg med et blikk som om du har sagt "hei". Jo, katter er spesielle, smarte og herlige dyr. Veldig frustrerende, men det er jo en av egenskapene jeg elsker med dem, så... Er absolutt et kattemenneske
Gjest Lille-pus Skrevet 7. mars 2011 #39 Skrevet 7. mars 2011 (endret) Katter lærer fort, og jeg mistenker dem også for å forstå akkurat det de vil forstå. Sammenhengen mellom handling og konsekvens oppfattes tydeligvis raskt. Vi "straffet" en av våre katter med å kaste den ut et par ganger den klorte på møblene som ung, med det resultat at den fortsatte å klore på møblene hver gang den ville ut resten av sitt lange liv. Jeg er ikke overrasket Enkelte av dem er smartere enn de andre, og tydeligvis var dette en av dem Edit: All medlidenhet med hærverket på møbler. Kjenner desverre til det også Hadde større suksess med å gi neste katt en liten dusj vann fra en sprayflaske, samtidig som vi sa "nei" når den gjorde ting den ikke hadde lov til. Etterhvert holdt det med å si "nei". Den metoden har virket her i huset også.... i sånn rundt 98% av tilfellene. Det er den lille frøknen som er "gangster", men "nei" med den strenge stemmen virker Endret 7. mars 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #40 Skrevet 7. mars 2011 hvor henger klorebrettet? det er veldig mange katter som ikke vil bruke brettet serlig hvis det henger feil plass. de fleste liker at det er nermest mulig "midten" av leiligheten/huset, og mange katter krever i tilleg 2-3 brett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå