Gå til innhold

Hvordan straffe katten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg pleier å ta min innekatt inn i katteburet dersom hun gjør noe galt. og det pleier å funke. men da må hun gjerne sitte der å skrike litt :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og at noen som ikke burde hatt dyr har dyr, nei det vil jeg aldri skjønne :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Man straffer ikke dyr.

Gjør dyret noe galt så synes jeg du skal ta hun bort fra det gale hun gjør, f.eks ta hun ned fra benken. Mulig si nei samtidig.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Man straffer ikke dyr.

Gjør dyret noe galt så synes jeg du skal ta hun bort fra det gale hun gjør, f.eks ta hun ned fra benken. Mulig si nei samtidig.

Er det ikke det som er straff?

• Liker 2
Skrevet

Han gjør ikke som ugagnskråka mi da? Når du sier "nei" ser han på deg med et blikk som om du har sagt "hei".

Jo, katter er spesielle, smarte og herlige dyr. Veldig frustrerende, men det er jo en av egenskapene jeg elsker med dem, så... :rodmer: Er absolutt et kattemenneske

Nei, han ser ikke slik på meg... :fnise: , men han løper etter meg når jeg har sagt nei - og skal fange meg....(tar tak rundt bena mine - men han bruker aldri klørne) :fnise: Tydelig at han skal prøve å få siste ordet...... :rodmer:

Herlig skjønnhet :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke det som er straff?

Jo, det er vel det, men jeg siktet litt mer til fysisk, som innestenging og slikt :)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jo, det er vel det, men jeg siktet litt mer til fysisk, som innestenging og slikt :)

å sånn

AnonymBruker
Skrevet

På mine katter har jeg pleid å ha en sprayflaske med vann som jeg sprayer på dem når de gjør noe galt. Veldig effektivt! Men jeg er også enig i at om katten klorer på sofaen, så bær den til stativet.

Sprayer på kattene dine? Er du totalt idiot og dyremishandler?? Forstår du ikke at kattene blir redde og engstelige av slike avstraffelser?

Skal du ha kjæledyr får du jammen oppføre deg pent mot dem. En katt er et familiemedlem som skal behandles med respekt, kos og tillit. Hvis du må straffe katten slik, så synes jeg du skal gi dem bort, for hos deg har dem det ikke godt. Bruk hodet, hvis du har noe!!

AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt så aggressive noen var da... minner jo nesten om forumet på nettakvariet jo...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ALDRI straffe et dyr, da det ikke forstår noe av dette. Da mister det tilliten til eieren sin etterhvert. En hund kan man dressere, men en katt er altfor selvstendig til at man kan dressere den. Og dette må dere som har katter respektere. Et kjæledyr er heller ikke et leketøy, men et levende individ som er totalt avhengig av eieren sin. Så oppfør dere pent mot kjæledyrene deres, ellers får dere omplassere dem til noen som er snille mot dem og behandler dem slik de skal behandles.

Det hjelper ikke å stenge katter inne, spraye på dem osv.. Vil dere skremme dyrene deres?? hva hadde dere sagt hvis noen låste dere inne på et rom? Eller sprayet vann på dere, når dere ikke gjorde som det ble forventet? Vil dere straffes?? Nei vel..det vil heller ikke de stakkars dyrene deres. Mange som ABSOLUTT ikke egner seg til å ha kjæledyr. Til info så er jeg dyrepleier hos veterinær, og VET hva jeg snakker om.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Sprayer på kattene dine? Er du totalt idiot og dyremishandler?? Forstår du ikke at kattene blir redde og engstelige av slike avstraffelser?

Skal du ha kjæledyr får du jammen oppføre deg pent mot dem. En katt er et familiemedlem som skal behandles med respekt, kos og tillit. Hvis du må straffe katten slik, så synes jeg du skal gi dem bort, for hos deg har dem det ikke godt. Bruk hodet, hvis du har noe!!

Tror ikke katten tar skade av litt vann...

• Liker 3
Skrevet

jeg pleier å ta min innekatt inn i katteburet dersom hun gjør noe galt. og det pleier å funke. men da må hun gjerne sitte der å skrike litt :P

Det er jo den aller beste måten å få katta til å bli vrang når den skal på reiser eller til dyredoktern.

Transportburet bør stå en lun plass, skjermet for mas, med døra avhekta, slik at katten kan søke trygghet der. Da finner den trøst i buret, og er litt "hjemme" også på reiser.

Du kaster ikke folk i fengsel for å pisse på et gatehjørne eller for å ligge fem km/t over fartsgrensa. :)

Skrevet

Det kan det med letthet gjøre.

Kattene mine hadde det veldig gøy med noen skapdører som var nede ved gulvet. Tok tak med en klo, dro litt, og slapp slik at de ble en liten smell. Vi begynte å hive dem ut hvis de holdt på for lenge, for vi ble jo lei og det hjalp ikke å si nei eller noe.

Gjett hva de gjør nå når de vil ut :fnise:

Det var akkurat en slik situasjon jeg så for meg og selv har hørt om :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Korreks heter det når det kommer en forsiktig liten myk dusj med vann, - akkurat i det dyret foreta en uønsket handling.

Og nei, en katt blir hverken redd eller engstelig av en slik korrigering.

Når du AB blir så gammel at du kan få barn så vil du da også oppleve at også barn vil måtte korrigeres, samtidig med at respekten for barnet eller dyret som individ beholdes.

Resten av innlegget ditt forteller vel mer enn nok om deg.

Man skal ALDRI straffe et dyr, da det ikke forstår noe av dette. Da mister det tilliten til eieren sin etterhvert. En hund kan man dressere, men en katt er altfor selvstendig til at man kan dressere den. Og dette må dere som har katter respektere. Et kjæledyr er heller ikke et leketøy, men et levende individ som er totalt avhengig av eieren sin. Så oppfør dere pent mot kjæledyrene deres, ellers får dere omplassere dem til noen som er snille mot dem og behandler dem slik de skal behandles.

Det hjelper ikke å stenge katter inne, spraye på dem osv.. Vil dere skremme dyrene deres?? hva hadde dere sagt hvis noen låste dere inne på et rom? Eller sprayet vann på dere, når dere ikke gjorde som det ble forventet? Vil dere straffes?? Nei vel..det vil heller ikke de stakkars dyrene deres. Mange som ABSOLUTT ikke egner seg til å ha kjæledyr. Til info så er jeg dyrepleier hos veterinær, og VET hva jeg snakker om.

Til deg også minner jeg om at vi her snakker om forsiktig korrigering, ikke om en straff.

Vedrørende din utdannelse som anonym bruker som påberoper seg å være utdannet dyrepleier, og dermed må rope at h*n vet hva h*n snakker om (i motsetning til alle andre)......

Ja, ja sier du det så er det vel (kanskje ) slik da..... :rolleyes:

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Skrevet

Ugg. Straff og katt er ikke to ord jeg synes hører sammen.

Å korrigere for uønsket handling i det handlingen utføres, som å klappe i hendene slik at pus hopper ned fra kjøkkenbenken eller til nød en vannsprut i fleisen i det pus holder på å forsyne seg av maten på spisebordet, er forøvrig en annen sak.

Jeg ser derimot ikke nevnt blåsing som korreksjonsemetode (beklager om det er nevnt tidligere). Dette anbefaler jeg på laaang vei over "holde i nakkeskinnet" og "stenge inne"-metoden som jeg ser flere her tyr til. Katten kan uansett bare korrigeres når den blir tatt grundig på fersken. Har du ikke spruteflaska i hånda, rekker du heller ikke å løpe på kjøkkenet å hente den. Blås heller katten i fjeset. Helt ufarlig, forårsaker ingen sjokkreaksjon, men fungerer ganske effektivt!

Og til dere som bruker katteburet som straff: Det er vel ikke veldig lurt å bruke den ene lille hulen de skal være trygg i hver gang dere skal ut på reise eller til veterinæren som straff?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katten din ser nok ikke sammenheng med at den har gjort noe galt og at du putter hun inn i ett bur. Dyr tenker ikke slik, de lever i nuet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også blant dem som stenger urokråka i buret sitt når hun gjør noe hun ikke har lov til. Buret står alltid fremme, og pusen elsker å ligge der (jepp! tar meg friheten å påstå at hun elsker noe...), men hun liker ikke å stenges inne der. Men må si at det skal jo litt til før hun stenges inne der. Når hun velter søppelbøtta på badet eller tar en snartur over stuebordet, blir hun bare jaget bort fra situasjonen. Hun skjønner hva jeg mener når jeg peker i en annen retning og strengt sier "ut", "dit" eller "ned". Men går hun oppå en ustø kommode, eller gjør andre ting som kan være farlig for henne selv, ja, da blir det buret da. Men så er også forutsetnngen at det er jeg selv som plukker henne ned fra kommoden, så hun forbinder den ene handlingen med den andre.

Skal man ha husdyr (akkurat som om man skal ha barn) så må man innse at man må straffe/korrigere uønsket atferd. Det trodde jeg alle visste.

Og nei, det er ikke dyreplageri å sprute litt vann på pusen om den gjør noe den ikke har lov til. Det kommer an på hvor hard strålen er, og hvor man treffer, men litt vann skader dem ikke. Har man derimot et dyr som er så redd at h*n ikke takler korreks fra eieren, så er det andre problemer med det dyret man bør ta tak i.

Nå skal ikke jeg påberope meg utdannelse eller noe som helst, men min egen erfaring er slik: de to kattene mine ble plaget som små, da det viste seg at de menneskene som skulle passe dem i en uke ikke var egnet overhodet til å passe dem. Dumme meg trodde at mennesker som selv hadde både hund og katt ville ta godt vare på dem, men nei. De var så redde når jeg kom hjem igjen, at mange anbefalte meg å avlive dem. Jeg ville prøve å få dem tilbake igjen til der de en gang var, det tok noen år, men de ble seg selv igjen. I løpet av disse årene måtte jeg korrigere atferden deres, og det tok de ikke mer skade av.

Så istedet for å si "kattene mister all tillit" osv, kan ikke de som opplever at det har skjedd heller skrive hva de gjorde da? Og hva som skjedde? I hvilken situasjon tok katten skade av hvilken korreksjonmetode man brukte? Fortsatte man å gjøre det samme, eller gjorde man noe annet? Endret situasjonen seg?

Virker for min del litt for dumt å bare si "dyreplageri, dere burde aldri hatt dyr!" i en diskusjon som omhandler hva man kan gjøre for å avlære en katt uønsket atferd. For det var jo egentlig det tråden handlet om, var det ikke?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Katten din ser nok ikke sammenheng med at den har gjort noe galt og at du putter hun inn i ett bur. Dyr tenker ikke slik, de lever i nuet.

Men hvis du har rett i dette, hvorfor fungerer disse metodene da? Nekter å tro at det bare er min pus som har skjønt dette her (og nei, var ikke meg du quotet)

• Liker 1
Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Hvis jeg tar kattene på fersk gjerning(noe jeg sjeldent gjør fordi de stikker av når de hører at jeg kommer :fnise: ) pleier jeg å ta tak i nakkeskinnet og løfte dem ned på gulvet, evt. et lite stykke bort om de allerede var på gulvet mens jeg sier bestemt NEI.

Braker de sammen i slåsskamp tar jeg dem i nakkeskinnet, rister litt, sier NEI og FY i en streng tone og dytter dem ut utgangsdøren.

Skrevet

Hvis jeg tar kattene på fersk gjerning(noe jeg sjeldent gjør fordi de stikker av når de hører at jeg kommer :fnise: ) pleier jeg å ta tak i nakkeskinnet og løfte dem ned på gulvet, evt. et lite stykke bort om de allerede var på gulvet mens jeg sier bestemt NEI.

Braker de sammen i slåsskamp tar jeg dem i nakkeskinnet, rister litt, sier NEI og FY i en streng tone og dytter dem ut utgangsdøren.

Jeg håper de ikke er store katter. De har ikke en vektfordeling som gjør det gunstig å løfte etter nakkeskinnet. Hvis du gjør det fordi du har sett kattemor gjøre det med sine små, så er dette fordi de er - nettopp: små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...