SusanneGullet Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Vi har en hunkatt på ca 6 måneder, hun er ikke kastrert enda og hun er innekatt. Hun har en tendens til og klore på soffaen og lenestolene (hun har klorestativ og hun bruker det, men soffaen er mere "spennende" og klore på) Også går hun på kjøkkenbordet, kjøkkenbenken, vasken osv. Vi har pleid og straffe henne med at hun må være på badet. Men nå hjelper det ikke lenger. Noen som har noen "sikre" metoder på og straffe en katt på? Slik at hun lærer og ikke gjør det noe mere?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 Vi har en hunkatt på ca 6 måneder, hun er ikke kastrert enda og hun er innekatt. Hun har en tendens til og klore på soffaen og lenestolene (hun har klorestativ og hun bruker det, men soffaen er mere "spennende" og klore på) Også går hun på kjøkkenbordet, kjøkkenbenken, vasken osv. Vi har pleid og straffe henne med at hun må være på badet. Men nå hjelper det ikke lenger. Noen som har noen "sikre" metoder på og straffe en katt på? Slik at hun lærer og ikke gjør det noe mere? Du sier hardt NEI til den. Det skjønner de. En katt vil ikke skjønne sammenhengen mellom det at han klorte på sofaen og at du slapp den inn på badet tror jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #3 Skrevet 6. mars 2011 Straff funker ikke på hunder eller katter. De kan ikke lære at noe de har gjort er galt, men de kan lære at noe de gjør er rett! Med andre ord - ros den/gi den godbiter når den gjør noe som er bra (f.eks. bruker klorestativet).
frøkna Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 katten merker nok ikke at det å være innesperret på badet er en straff. de ser ikke sammenhengen. jeg pleier å klappe i hendene og si nei med en mørk streng stemme. man kan heller ikke være langsint med dyr, de skjønner rett og slett ikke sammenhengen:) 4
Gjest BettyBoop28 Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 katten merker nok ikke at det å være innesperret på badet er en straff. de ser ikke sammenhengen. jeg pleier å klappe i hendene og si nei med en mørk streng stemme. man kan heller ikke være langsint med dyr, de skjønner rett og slett ikke sammenhengen:) Jeg brukte på min tidligere katt å holde den(ikke løfte) i nakkeskinnet. Holdt ikke hardt heller, eller så plasserte jeg pekefingeren bestemt på snuten dens og sa NEI. Funka det....av og til. Nakkeskinnet var effektivt. Da underkasta den seg, men katter er forskjellige så ikke sikkert det funker på alle. 1
FantasDick Skrevet 6. mars 2011 #6 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har pleid å flytte katten når den gjør noe galt. Er den på kjøkkenbenken løfter jeg den ned - går den opp igjen løfter jeg den ned igjen osv, det har gått fint etter en intensiv periode. Klorer den på sofaen bærer jeg den bort til klorestativet. Konsekvent. 7
Gjest BettyBoop28 Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har pleid å flytte katten når den gjør noe galt. Er den på kjøkkenbenken løfter jeg den ned - går den opp igjen løfter jeg den ned igjen osv, det har gått fint etter en intensiv periode. Klorer den på sofaen bærer jeg den bort til klorestativet. Konsekvent. Jeg tror avvenning er tingen. At man gir belønning hver gang katten er flink og bruker klorestativet og sier nei og løfter den fra soffan når den klorer i sofaen. Men ikke sikkert det funker da heller. Er liksom ikke like lett å få en katt til å høre etter. De er liksom litt for selvsentrerte til det. Men det går vel om man er tålmodig. 2
Gjesten Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har pleid å flytte katten når den gjør noe galt. Er den på kjøkkenbenken løfter jeg den ned - går den opp igjen løfter jeg den ned igjen osv, det har gått fint etter en intensiv periode. Klorer den på sofaen bærer jeg den bort til klorestativet. Konsekvent.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #9 Skrevet 6. mars 2011 Straff fungerer ikke godt. Korreksjon av uønsket adferd fungerer. Kattemødre oppdrar sine barn temmelig tøft. Kvesser hun klørne på sofaen, tar du henne i nakkeskinnet og sier nei. Ikke hardt, men omtrent så hardt som du tenker at en kattemor ville gjøre det. Straff utover en øyeblikkelig korreks er nytteløst, det som før nevnt ikke mulig for katten å se sammenhengen. Samtidig med dette roser du uhemmet når katten kvesser klørne der du vil den skal gjøre det. 2
Aspera Skrevet 6. mars 2011 #10 Skrevet 6. mars 2011 På mine katter har jeg pleid å ha en sprayflaske med vann som jeg sprayer på dem når de gjør noe galt. Veldig effektivt! Men jeg er også enig i at om katten klorer på sofaen, så bær den til stativet. 4
Gjesten Skrevet 6. mars 2011 #11 Skrevet 6. mars 2011 På mine katter har jeg pleid å ha en sprayflaske med vann som jeg sprayer på dem når de gjør noe galt. Veldig effektivt! Men jeg er også enig i at om katten klorer på sofaen, så bær den til stativet.
Xaphan Skrevet 7. mars 2011 #12 Skrevet 7. mars 2011 Er det sant at katter ikke skjønner sammenhenger? Katten min var sånn at om hun måtte på do om natten og ingen var der til å slippe henne ut (vi hadde ikke sandkasse) så gjorde hun alltid fra seg inne på doen, aldri andre steder i huset. Da har hun jo skjønt sammenhengen med det rommet og det å gå på do, eller blir dette en annen type sammeheng enn det er snakk om her? Sorry for digresjonen, ble bare litt nysjerrig nå. For å svare TS, så har det funket for meg å si streng nei og for eksempel trampe i bakken og samtidig rose når den gjør noe riktig.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #13 Skrevet 7. mars 2011 Er det sant at katter ikke skjønner sammenhenger? Katten min var sånn at om hun måtte på do om natten og ingen var der til å slippe henne ut (vi hadde ikke sandkasse) så gjorde hun alltid fra seg inne på doen, aldri andre steder i huset. Da har hun jo skjønt sammenhengen med det rommet og det å gå på do, eller blir dette en annen type sammeheng enn det er snakk om her? Sorry for digresjonen, ble bare litt nysjerrig nå. For å svare TS, så har det funket for meg å si streng nei og for eksempel trampe i bakken og samtidig rose når den gjør noe riktig. Det blir en annerledes sammenheng. Det at katten vet at den pleier å gjøre sånn eller sånn i et rom har med vane å gjøre. Dersom mat alltid blir gitt på kjøkkenet, er katten vant til det, og går da gjerne til kjøkkenet for mat om den er sulten. Når det gjelder straff ser ikke katten sammenhengen mellom det å være på badet i noen timer (f.eks.) og det at den klorte på sofaen, men kanskje den vil det etterhvert dersom man setter katten inn på badet med en gang den har gjort noe, dersom den ikke liker å være der inne, og dersom dette blir gjort hver gang. Ser dog ikke poenget med langvarig straff når det holder å løfte katten ned fra sofaen, flytte den til klorestativet, snakke med streng stemme, klappe i hendene, bruke sprayflaske eller lignende. Katter er ikke som barn, som noen ganger kan ha godt av en time-out. En kjapp korreks og det at eier er konsekvent burde være nok. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 Er det sant at katter ikke skjønner sammenhenger? Katten min var sånn at om hun måtte på do om natten og ingen var der til å slippe henne ut (vi hadde ikke sandkasse) så gjorde hun alltid fra seg inne på doen, aldri andre steder i huset. Da har hun jo skjønt sammenhengen med det rommet og det å gå på do, eller blir dette en annen type sammeheng enn det er snakk om her? Sorry for digresjonen, ble bare litt nysjerrig nå. For å svare TS, så har det funket for meg å si streng nei og for eksempel trampe i bakken og samtidig rose når den gjør noe riktig. Tror det blir en annen type sammenheng. At katten ikke ser at jeg klorte på sofaen, derfor befinner jeg meg nå på badet som straff. Tror ikke katten vil se det som en straff heller. Den er bare sluppet inn på et rom den. 1
Aspera Skrevet 7. mars 2011 #15 Skrevet 7. mars 2011 Klart er dette på de verre ting, som når den hopper opp og spiser maten min eller noe. Hvis den "bare" går på bordet, tar jeg den bare ned.. 1
Kamikatze Skrevet 7. mars 2011 #16 Skrevet 7. mars 2011 Bær den konsekvent til klorebrettet. Ikke noe poeng å gjøre det ubehagelig for den. Til slutt vil den skjønne det. Min forrige foretrakk silketapetet og sofaen, så jeg laget et eget klorebrett til henne av en dongeribukselegg på litt stoffrester. Det gjorde større suksess enn de med omviklet tau. Gni gjerne litt kattemynte på klorebrettet. De fleste katter finner det attraktivt. Spar klapping og skarpe lyder til de gjør noe ordentlig ille. Og spar vannpistolen til du behøver å skille to katter som sloss, og utelukkende da. Ikke bruk vann ute når det er minusgrader. Kattepels absorberer vann, i motsetning til bikkjepels. Og du kan pådra dem frostskade. 3
pantora Skrevet 7. mars 2011 #17 Skrevet 7. mars 2011 Min tantes katt gikk hele tiden på kjøkkenbenken hennes, så jeg ba henne finne frem en sprayflaske og fylle den med vann. I løpet av den første dagen skjønte katten greia, og gikk den på benken eller satte seg klar til å hoppe opp så bare holdt jeg frem flasken, uten å sprute, og da kom den for på andre tanker. I løpet de fire dagene jeg var der slutten den å være på kjøkkenbenken. 1
Gjest Raindrops Skrevet 7. mars 2011 #18 Skrevet 7. mars 2011 Jeg pleide å blåse på mine. Ikke vondt, men ubehagelig nok til at de tok poenget ganske kjapt. En høy "TSJ!"-lyd pleide også å gjøre susen.
Anaconda Skrevet 7. mars 2011 #19 Skrevet 7. mars 2011 Du sier hardt NEI til den. Det skjønner de. En katt vil ikke skjønne sammenhengen mellom det at han klorte på sofaen og at du slapp den inn på badet tror jeg. Jeg har inntrykk av at katten kan skjønne denne sammenhengen, men det kan føre til at katten klorer på sofaen NÅR den vil på badet. 2
Gjest Raindrops Skrevet 7. mars 2011 #20 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har inntrykk av at katten kan skjønne denne sammenhengen, men det kan føre til at katten klorer på sofaen NÅR den vil på badet. Det kan det med letthet gjøre. Kattene mine hadde det veldig gøy med noen skapdører som var nede ved gulvet. Tok tak med en klo, dro litt, og slapp slik at de ble en liten smell. Vi begynte å hive dem ut hvis de holdt på for lenge, for vi ble jo lei og det hjalp ikke å si nei eller noe. Gjett hva de gjør nå når de vil ut 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå