Gå til innhold

Hvor mange søppelkasser burde huseieren egentlig hatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier hos et eldre par, de leier også ut til en annen gutt ved siden av meg. Han har en datter som er hos han annenhver uke.

De har en sånn søppelkassse for restavfall, en for papir og en for matavfall.

Men det blir fort fullt og jeg er redd huseier tror det er meg som evt fyller den opp fort (mulig det er dem selv men jeg vet ikke)

Men i og med at de leier ut til to så kan han gutten ved siden av bare fylle opp kassen det han ønsker for han slipper jo unna med at huseier ikke vet om det er meg eller han.

Men jeg kaster 2 søppelposer i uka cirka, 3 om det har vært helg og jeg har hatt besøk. Men den er nesten alltid full.

Hvor mange sånne restavfall burde huseier ha? Er det riktig han bare har en på deling mellom oss 5 som bor her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leier hos et eldre par, de leier også ut til en annen gutt ved siden av meg. Han har en datter som er hos han annenhver uke.

De har en sånn søppelkassse for restavfall, en for papir og en for matavfall.

Men det blir fort fullt og jeg er redd huseier tror det er meg som evt fyller den opp fort (mulig det er dem selv men jeg vet ikke)

Men i og med at de leier ut til to så kan han gutten ved siden av bare fylle opp kassen det han ønsker for han slipper jo unna med at huseier ikke vet om det er meg eller han.

Men jeg kaster 2 søppelposer i uka cirka, 3 om det har vært helg og jeg har hatt besøk. Men den er nesten alltid full.

Hvor mange sånne restavfall burde huseier ha? Er det riktig han bare har en på deling mellom oss 5 som bor her?

Vi er to i huset, og vi har en rest og en for papir. Papir blir tømt en gang i mnd, og restavfall hver 14 dag.

personlig syns jeg dere har for lite . Hvordan klarer dere det da med tre husholdninger?

vi har standardstr,de minste, og det er da ikke så mange poser en slik tar.

Papir er også full, mye reklame og så er vi veldig ivrige på aviser her i huset.

Nå skal det sies at det er ike så billig å ha ekstra dunk til restavfall,men dere betaler også for å få fjernet såpla.

Dere kan jo tvinge frem flere med at du har opp i restavfallet ditt hver dag etter tømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med kommunen din hva som er standard pr.husstand. De ekstra utgiftene er det huseier som skal stå for, da dette kommer under kommunale avgifter.

Evt går det ann å dele for deg og gutten. De fleste kommuner åpner for at to enslige naboer f.eks kan få dele en avfallsavgift hvis man ikke trenger standard antall liter alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med kommunen din hva som er standard pr.husstand. De ekstra utgiftene er det huseier som skal stå for, da dette kommer under kommunale avgifter.

Evt går det ann å dele for deg og gutten. De fleste kommuner åpner for at to enslige naboer f.eks kan få dele en avfallsavgift hvis man ikke trenger standard antall liter alene.

Dette er vel feil? Har du en Kommune å vise til?

Det hjelper ikke å si til Kommunen at du ikke har søppel, og at du ikke trenger dunk. Avgiften må du betale uansett, så du må gjerne vise til Kommuner som er så velvillig som du skriver.

Ja, det er huseier som skal sørge for dunker. Dette går på Kommunale avgifter,men å anskaffe ekstra koster mye penger. I dette tilfellet,så tror jeg ikke huseier kan kreve mere i husleie pga dette heller.

Det er for lite med en dunk på tre boenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er huseier som er ansvarlig for renovasjonsavgiften. Det som avgjør om et utleieobjekt skal ha eget søppelspann eller ikke er om utleieobjektet har eget kjøkken. Har utleieobjektet eget kjøkken må huseier betale ekstra renovasjon for utleieobjektet.

Dette betyr vanligvis at det enten settes ut flere søppelspann eller at det settes ut større søppelspann. Det er renovasjonsselskapet i den enkelte kommune som forvalter denne tjenesten, så kontakt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dette er noe mange utleiere ikke tar høyde for?

Det har vært en gjenganger alle steder jeg har leid i allefall, at huseieren har hatt en dunk som skal deles av to, tre eller på det meste fem husstander. Sier jo seg selv at dette ikke går, og løsningen for meg har enten vært å legge alle mine søppelposer (fire poser totalt per uke) på toppen av dunken noen timer før dem ble tømt, eller å legge dem oppi når den akkurat var tømt. Av en eller annen grunn er det noen søppeltømmere som nekter å ta dunken om den er overfylt....

Det største problemet har vært i de kommunene som har samlet alle posene i én dunk, og likevel ikke tømt oftere enn annenhver uke. Da sier det seg selv at det ikke går så bra med tre husstander.

Er det forresten noen som har erfaring med at huseier var villig til å skaffe større dunk, eller flere dunker om man har for lite? Svaret der jeg har spurt har de bare sagt "hvis du selv betaler"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min huseier skaffet ekstra dunk. Hvis de sier "om du betaler" kan du bare påpeke at det går under kommunale avgifter.

Skal google det om å dele etterpå når jeg er på pc, fant det på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skal huseier betale. En dunk er for lite for så mange husholdninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.envina.no/index.asp?MenyID=1625

http://www.hamos.no/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=143

http://sandefjord.kommune.no/Tjenester/Avfall-og-renovasjon/Priser-for-renovasjon-og-avfallsbeholdere/

Her står det noe om å dele beholdere og spare penger på renovasjonen.

Dette var et kjapt søk, fant tidligere en økonomi-artikkel som brukte eksempelet om to gamle damer... Men den får jeg søke etter en annen gang.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er det noen søppeltømmere som nekter å ta dunken om den er overfylt....

Av en eller annen grunn? Selvsagt gjør de det! Søppeltømming er en tjeneste man betaler for, hvis dunken er overfylt har man for liten dunk og må bestille seg en større. Jo mer søppel, jo høyere avgift. Naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det er riktig som Kaprifolen sier, at en må sjekke med sin egen kommune hva som kreves.

Ulike kommuner har ulike renovasjonsforskrifter, men felles for dem alle er at de er hjemlet i forurensningsloven (og tilhørende avfallsforskrift), og at det skal være avfallsbeholdere av tilstrekkelig mengde. I mitt område spesifiserer forskriften at en abonnent skal ha et abonnement per boenhet, men at det kan avtales med kommunen at flere boenhet kan dele en avfallsbeholder. Det skal nok mye til for å få totalt fritak for avfallsbeholder.

Det sier seg selv at hvis beholderne blir overfylt hver eneste gang, så er de for små eller for få. Dette må tas opp med huseier.

Renovasjon skal inngå i husleia ihht husleieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn? Selvsagt gjør de det! Søppeltømming er en tjeneste man betaler for, hvis dunken er overfylt har man for liten dunk og må bestille seg en større. Jo mer søppel, jo høyere avgift. Naturlig nok.

Jo, jeg skjønner det, men mener likevel at om lokket på dunken ikke går helt igjen fordi det ligger tre bæreposer på toppen burde ikke det være en grunn for søppeltømmerne å nekte å tømme dunken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her skal dette være regulert i renovasjonsforskriften for det området du bor i. Sjekk med kommunen eller det renovasjonsselskapet som håndterer ditt område. I mange tilfeller er det også utarbeidet veiledning til renovasjonsforskriften som utdyper dette.

Når det gjelder overfylte dunker så går dette rett og slett på arbeidsmiljøet til renovatørene som tømmer dunken. De fleste renovasjonsselskap har nedfelt i sin forskrift at overfylte dunker ikke tømmes på samme måte som de har regler om maks avstand fra dunken til kjørbar vei etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Når det gjelder overfylte dunker så går dette rett og slett på arbeidsmiljøet til renovatørene som tømmer dunken. De fleste renovasjonsselskap har nedfelt i sin forskrift at overfylte dunker ikke tømmes på samme måte som de har regler om maks avstand fra dunken til kjørbar vei etc.

Enda et moment er at manglende henting er eneste språk enkelte huseiere forstår. Hvis lokket spriker uke etter uke, og renovatøren likevel tømmer søppeldunken er det ingen ting som skulle tilsi at det ikke går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfallsdunker når det gjelder våtorganisk og restavfall prises av kommunen. Større beholder koster mer. Allikevel så er det huseiers ansvar og må tilrettelegges behovet.

I min kommune så får man større beholder for papp og papir uten ekstra kostnad da avfallet er resirkulerbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et moment er at manglende henting er eneste språk enkelte huseiere forstår. Hvis lokket spriker uke etter uke, og renovatøren likevel tømmer søppeldunken er det ingen ting som skulle tilsi at det ikke går bra.

Ikke nødvendigvis. Siste stedet jeg leide var vi fem husstander som delte på tre dunker (alt sortertes i forskjellige poser som havnet i samme dunk som ble tømt hver fjortende dag). De som leide den ene leiligheten tok én dunk med seg inn i yttergangen sin, så da var det to dunker igjen til de fire andre leilighetene. Disse sto opp mot en vegg og var helt nedsnødd, og faktisk fryst fast (var midt på vinteren vi flyttet inn). Var ganske tydelig at disse dunkene ikke hadde blitt tømt på lenge, og huseier gjorde heller ikke noe med det. Så hva de andre gjorde med søpla si vet jeg ikke, men det endte med at etter å ha brukt over en halvtime på å få løs den ene dunken, tok jeg den med inn i garasjen vår, og satt den bare ut når søppelbilen kom, før jeg kjørte den inn i garasjen igjen. Opplyste huseier om dette, h*n brydde seg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...