Gå til innhold

Trening og førkjølelse


genacvale

Anbefalte innlegg

Er det dumt å trene når man er forkjøla? Og når man har sovet lite? Jeg har ikke opplevd problemer med å trene når jeg har sovet i bare 4 timer, men å trene når jeg er forkjølet er betydelig tyngre, har jeg merket. Noen andre som har erfaringer rundt dette? Er det direkte skadelig å trene når man er forkjøla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det dumt å trene når man er forkjøla? Og når man har sovet lite? Jeg har ikke opplevd problemer med å trene når jeg har sovet i bare 4 timer, men å trene når jeg er forkjølet er betydelig tyngre, har jeg merket. Noen andre som har erfaringer rundt dette? Er det direkte skadelig å trene når man er forkjøla?

Når du er forkjølet kjenner man seg som regel slapp i kroppen, det verker gjerne i både musklene og hodet. Dette er signaler om at kroppen ikke er på topp og holder på med å nedkjempe en infeksjon. Da er det ingen grunn til å gi den ytterligere belastning ved å trene. Når forkjølelsen er på retur og du bare har seigt snørr i nesa og hoster litt kan du godt trene, men før den fasen bør du ta det med ro.

Jeg trodde dette var slikt man lærte på barneskolen jeg.

EDIT: Ellers så leste jeg en interessant undersøkelse i fjor en gang. Man hadde to grupper som trente utholdenhet. Den ene sov 6-7 timer hver natt, den andre gruppen sov så mye de kunne. De som sov så mye de kunne hadde betydelig bedre fremgang. Det er vel egentlig ikke noen bombe? Noen har rett og slett lavt søvnbehov, så hvis du kjenner deg helt uthvilt etter fire timer så er vel det greit. Hvis du derimot godt kunne sovet lenger bør du helst gjøre det.

Endret av Lance
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er forkjølet kjenner man seg som regel slapp i kroppen, det verker gjerne i både musklene og hodet. Dette er signaler om at kroppen ikke er på topp og holder på med å nedkjempe en infeksjon. Da er det ingen grunn til å gi den ytterligere belastning ved å trene. Når forkjølelsen er på retur og du bare har seigt snørr i nesa og hoster litt kan du godt trene, men før den fasen bør du ta det med ro.

Jeg trodde dette var slikt man lærte på barneskolen jeg.

EDIT: Ellers så leste jeg en interessant undersøkelse i fjor en gang. Man hadde to grupper som trente utholdenhet. Den ene sov 6-7 timer hver natt, den andre gruppen sov så mye de kunne. De som sov så mye de kunne hadde betydelig bedre fremgang. Det er vel egentlig ikke noen bombe? Noen har rett og slett lavt søvnbehov, så hvis du kjenner deg helt uthvilt etter fire timer så er vel det greit. Hvis du derimot godt kunne sovet lenger bør du helst gjøre det.

Tusen takk for svaret. Jeg undersover ikke til vanlig, men tenkte mer på å trene etter en tur på byen, f.eks, noe som skjer en gang iblant. Til vanlig sover jeg 7-8 timer per natt.

Ang. forkjølelse, så tenkte jeg mer på når man ikke føler seg veldig slapp, og føler man orker å trene. Har vært syk en ukes tid nå, er bedre idag så vurderer spinning i ettermiddag. Jo, kanskje man fikk lært dette på barneskolen men det er så lenge siden at jeg har glemt mye :sjenert: dessuten er mye fortrengt også pga vonde minner fra skolen jeg gikk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener så lenge jeg har styrke og ork til det, om kroppen sier at den kan, så trener jeg med andre ord. Men så er jeg treningsnarkoman også da, og holder meg ikke hjemme før jeg virkelig MÅ, men da er det fordi jeg faktisk ikke klarer det.

Det har vel skjedd en gang eller to at jeg har blitt værre, men om jeg hadde blitt værre uansett vet jeg jo ikke. På lik linje med at jeg ofte blir bedre, noe som selvsagt også kunne skjedd uansett. Men jeg føler at det å få svettet ut litt, faktisk hjelper.

Om noen lærte på barneskolen at man ikke skal trene hver gang man har en liten forkjølelse i kroppen, så dem om det. Jeg har ikke lært det, og har også spurt legen sist jeg var vanlig forkjøla (snakker da ikke om influensa så man er helt slått ut, det sier seg liksom litt selv), og han sa at så lenge jeg følte jeg var i stand til det, var det ikkenoe problem å trene. Men det er viktig å lytte til kroppen, så om du drar å trener, så vær litt obs på at du kan bli mer sliten en vanlig. Da er det greit å ikke kjøre på like hardt som vanlig heller.

Jeg trener helt klart også selv om jeg har sovet lite, ser ingen problemer med det, igjen, så lenge jeg faktisk orker. ;)

Men lytt til kroppen din, gjør du for mye, blir du "for"sliten, og det bør du ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trene akkurat så mye som du føler at du klarer.

Det er mange som tror de tåler mer trening enn det som sunt er. Det er ikke få, både blant særlig unge eliteutøvere og også mosjonister som har blitt overtrente fordi de har tatt for hardt i over en lengre periode.

Hvor mye man tåler å trene vet man bedre når man har holdt på en stund enn hvis man forholdsvis nylig har begynt. Jeg vil si som jeg har sagt før til TS og alle andre: Med mindre du vet veldig godt hva du driver med og trener til et mesterskap så er det best å trene med overskudd. Med det mener jeg at om man kjenner seg trøtt og sliten er det bedre å gå tidlig til sengs enn å presse seg til å gjennomføre en lang økt. Hvis man passer på å sove tilstrekkelig stort sett hver dag vil det heldigvis skje sjelden, men hvis man har kjørt en lang og hard økt dagen før er det ofte bedre å ta det med ro enn å presse seg til en økt til. Man kunne kanskje fått litt raskere fremgang ved å trene selv om man føler seg sliten innimellom, men ved å trene med overskudd blir man i hvertfall ikke overtrent.

EDIT: En helt annen ting er at ved å gå på trening mens forkjølelsen blomstrer så sprer man smitten til alle de andre på treningsstudioet. Det er egentlig en uting synes nå jeg.

Endret av Lance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener så lenge jeg har styrke og ork til det, om kroppen sier at den kan, så trener jeg med andre ord. Men så er jeg treningsnarkoman også da, og holder meg ikke hjemme før jeg virkelig MÅ, men da er det fordi jeg faktisk ikke klarer det.

Det har vel skjedd en gang eller to at jeg har blitt værre, men om jeg hadde blitt værre uansett vet jeg jo ikke. På lik linje med at jeg ofte blir bedre, noe som selvsagt også kunne skjedd uansett. Men jeg føler at det å få svettet ut litt, faktisk hjelper.

Om noen lærte på barneskolen at man ikke skal trene hver gang man har en liten forkjølelse i kroppen, så dem om det. Jeg har ikke lært det, og har også spurt legen sist jeg var vanlig forkjøla (snakker da ikke om influensa så man er helt slått ut, det sier seg liksom litt selv), og han sa at så lenge jeg følte jeg var i stand til det, var det ikkenoe problem å trene. Men det er viktig å lytte til kroppen, så om du drar å trener, så vær litt obs på at du kan bli mer sliten en vanlig. Da er det greit å ikke kjøre på like hardt som vanlig heller.

Jeg trener helt klart også selv om jeg har sovet lite, ser ingen problemer med det, igjen, så lenge jeg faktisk orker. ;)

Men lytt til kroppen din, gjør du for mye, blir du "for"sliten, og det bør du ta hensyn til.

Slik har jeg det også. Treningsmønsteret mitt er i tillegg veldig preget av tvang - jeg får dårlig samvittighet når jeg ikke rekker å trene f.eks, og føler at krioppen forfaller med en gang jeg ikke får trent på 2 dager :sjenert: jeg føler da også at jeg risikerer å legge på meg, og kompenserer med redusert mengde mat de dagene jeg ikke får trent. Jeg kan gå max en dag uten trening om gangen. Men passer på å trene variert da og ikke belaste de samme musklene to dager på rad.

Jeg har også opplevd at ved en liten forkjølelse så hjelper det å svette ut litt. Nå har jeg hatt en ganske kraftig forkjølelse, og på mandag trente jeg løping på tredemølle. Til vanlig løper jeg 10 km, på mandag klarte jeg "bare" 8 da jeg følte jeg ikke orket mer, med tanke på forkjølelsen jeg akkurat har hatt. Så ta trapper jeg treningen gradvis opp. Har også gått et par turer på ca en time, det hjelper på det også. Godt å komme seg litt ut uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...