Gå til innhold

Lønn på overnattingsturer gjennom jobb


onoff

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber på en institusjon som har overnattingsturer i friluft som en del av behandlingsopplegget de selger.

Ingen er pålagt å gjennomføre disse turene gjennom arbeidskontrakten. Altså man velger selv om man vil dra på disse turene eller ikke.

Jeg lurer litt på hva som blir riktig iforhold til lønn på slike turer?

Kjempefint hvis noen kan lufte noen tanker rundt dette, da dette er et tema på arbeidsplassen nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er frivillig så er det nettopp det: frivillig. Da kan du heller ikke forvente å få lønn.

Blir det derimot forventet/øvet press på at dere stiller opp frivillig stiller saken seg litt annerledes. Ta kontakt med fagforening og hør hvilke rettigheter dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Høres ut som at disse overnattingsturene er en del av jobben deres, og da er det selvsagt at man skal ha en ordinær dag-betaling pluss at mann har krav på å få diettgodtgjørelse for opphold utenfor hjemmet i følge statens regulativ. =)

Frivillig, og da har du kanskje ikke krav på overtid etc. på alle timene du er ute på turen.

Men diettgodtgjørelse det har du krav på. Og ettersom det er overnatting inne i bildet og opphold utover 12timer så har du også krav på høyeste sats. (Sjekk ut statens regulativ)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er frivillig så er det nettopp det: frivillig. Da kan du heller ikke forvente å få lønn.

Blir det derimot forventet/øvet press på at dere stiller opp frivillig stiller saken seg litt annerledes. Ta kontakt med fagforening og hør hvilke rettigheter dere har.

Takk for svar! Men ser jeg må prøve å forklare litt bedre.

Turene skal gjennomføres,er en del av behandlingen institusjonen selger, men det er ingen som per dags dato er pålagt å gjennomføre dem. Altså har de lovt ut slike turer, men ingen ansatt som er pålagt å gjennomføre det.

Det er veldig naturlig at jeg i min stilling tar slike turer, og jeg føler et press til å gjennomføre dem.

Turene lønnes selvfølgelig, men jeg lurte på hvordan det skal skrives timer på riktig måte, ettersom det er overtid, men ikke pålagt overtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at disse overnattingsturene er en del av jobben deres, og da er det selvsagt at man skal ha en ordinær dag-betaling pluss at mann har krav på å få diettgodtgjørelse for opphold utenfor hjemmet i følge statens regulativ. =)

Frivillig, og da har du kanskje ikke krav på overtid etc. på alle timene du er ute på turen.

Men diettgodtgjørelse det har du krav på. Og ettersom det er overnatting inne i bildet og opphold utover 12timer så har du også krav på høyeste sats. (Sjekk ut statens regulativ)

Takk for svar! Ja, det er nettopp det med at det er overtid, men ikke pålagt som gjør det litt komplisert. Slik det er nå får vi bare skrive noen "vanlige" timer utover kvelden og får ingenting for natten. Selv om vi har ansvar for pasienter uten noen bakvakt tilgjengelig for å hjelpe oss hvis noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du skal få et skikkelig svar bør du kontakte en fagforening. Ta en telefon og forhør deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn82

Les litt inne på http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2113/hDKey_1

Det er sånn at du har krav på diettgodtgjørelse når ikke f.eks får alle måltidene dekket av arbeidsgiveren. F.eks får man jo ofte det når man er på kurs reiser etc.

Natt-tillegg, jeg er litt usikker på hvilke forhold dere bor under når dere er på reisen, men det faller meg naturlig å tro at du har krav på nattillegg fordi du tilbringer natten ute i det fri.

En bedrift kan ikke kreve at ansatte jobber utover arbeidstiden, selv om de er med på "frivillige" turer som er et av bedriftens tilbud til "kundene/pasientene" Og i hvert fall ikke uten å betale dem etter overtids satsene som gjelder ved normal overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt inne på http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2113/hDKey_1

Det er sånn at du har krav på diettgodtgjørelse når ikke f.eks får alle måltidene dekket av arbeidsgiveren. F.eks får man jo ofte det når man er på kurs reiser etc.

Natt-tillegg, jeg er litt usikker på hvilke forhold dere bor under når dere er på reisen, men det faller meg naturlig å tro at du har krav på nattillegg fordi du tilbringer natten ute i det fri.

En bedrift kan ikke kreve at ansatte jobber utover arbeidstiden, selv om de er med på "frivillige" turer som er et av bedriftens tilbud til "kundene/pasientene" Og i hvert fall ikke uten å betale dem etter overtids satsene som gjelder ved normal overtid.

Takk for link!

Vi har med mat til oss selv og pasientene, så noe diettgodtgjørelse kan vi nok ikke kreve.

Vi overnatter enten under åpen himmel, i telt eller på hytte.

Jeg vurderer å slutte å dra frivillig, slik at et annet system tvinger seg frem etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Takk for link!

Vi har med mat til oss selv og pasientene, så noe diettgodtgjørelse kan vi nok ikke kreve.

Vi overnatter enten under åpen himmel, i telt eller på hytte.

Jeg vurderer å slutte å dra frivillig, slik at et annet system tvinger seg frem etterhvert:)

Ja det kan være at man faktisk burde latt være å stille opp på sånt frivillig, for å få fremtvinget avtaler som er brukbare. Det er jo ofte slik fagforeningene gjør det for å få skriftlige avtaler mellom seg og bedriften. "stedlige avtaler" Men under åpen himmel, og i telt.. Burde vell ha krav på noen godtgjørelser. hvor godt kjenner du de stedlige avtalene i bedriften du jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...