Gå til innhold

Har jeg rett til bytte/pengene igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ett år siden kjøpte jeg en ny foodprocessor, med blender, på Elkjøp. Jeg har ikke kvittering lenger og husker ikke om den ble registrert på navnet mitt eller ikke, så om mulig kan den ikke knyttes til hverken butikken eller meg. Det har de siste ukene oppstått en del problemer med den som på ingen måte kan forventes etter bare ett års normal bruk (den kostet dessuten 1500 kr, så jeg forventet kvalitet og ikke noe billig skvip). Har jeg rett til å bytte den, eller kan jeg bare glemme det siden jeg ikke har kvittering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan bli vanskelig, men du kan jo alltids gi det et forsøk. Et lite råd: Vær hyggelig. Butikkpersonalet er mye mer hjelpsomme da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass dyre varer pleier å bli registrert på navnet ditt. Det første du kan gjøre er å ringe Elkjøps kundeservice på 815 32 000 - de har oversikt over om du ble registrert eller ei.

En annen mulighet om du ikke har kvitteringen er om du betalte med kort. Da kan du finne frem til kontoutskriften din for den aktuelle måneden og sannsynliggjøre på denne måten at du kjøpte den der.

Og som alltid, vær litt ydmyk og forklar situasjonen på en hyggelig måte - så ordner det seg ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Skal sjekke om jeg kan få opp kontoutskrift for så lenge siden, for jeg vet den ble betalt med kort, men jeg håper den er registrert (det hadde jo vært det enkleste). Håper det ordner seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke rett til å få igjen pengene eller å bytte varen umiddelbart ts. Butikken har, i følge forbrukerkjøpsloven, rett til å prøve å rette feilen før du kan heve kjøpet. Produktet må være innsendt tre ganger (samme feil må være konstatert tre ganger) før du kan kreve å heve kjøpet eller å få byttet produktet :)

Når det gjelder kvitteringen er jeg enig med de andre...spør i butikken du handlet i eller ring kundesenteret deres. har de kvitteringen ber du om ikke du kan få en kopi av den slik at du har den om det skulle skje noe mer med blenderen. Er du ikke registret på navn i butikken har du dessverre ikke rett på noe. Kvittering er en forutsettning for at garantier skal gjelde.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...