Gå til innhold

Tisset på seg


Ruby

Anbefalte innlegg

Stedatteren min på snart 6 år hadde sin faste uke hos oss denne uken, og det er ca. 20 mils avstand mellom bostedene. Vi hadde ikke muligheten til å hente henne, så derfor fikk mannen min en venn av seg til å hente henne og bringe henne til oss. Da de kom fikk vi se at hun hadde tisset på seg. Normalt tenkte vi at hun kanskje var redd for å si ifra at hun måtte på do, og at hun ikke hadde klart å holde seg. Så vi dusjet henne, og snakket ikke med henne om det. Ville jo selvfølgelig ikke at hun skulle føle seg dum pga. dette. Etterhvert la vi merke til at hun måtte tisse veldig ofte, og begynte å lure på om det var noe galt. Hun har aldri tisset på seg før når hun har vært hos oss.

Mannen min ringte moren hennes og spurte henne om hun hadde merket noe unormalt, og til sin store forskrekkelse fikk han høre at det var helt normalt hjemme hos dem at hun tisset på seg, når "hun ikke gadd å gå på do".... Er ikke det å ta litt lett på ting? Det er tross alt ikke lenge til hun begynner på skolen, og hvis hun er vant med det og moren ikke gjør noe som helst med det, så kan jo det bli et alvorlig problem. Vi tok urinprøve av henne og sjekket den hos legen, og det var ikke noe tegn på at noe var unormalt...

Det som er merkelig er at hun aldri gjør det hos oss, her går hun på do når hun må, og vi trenger ikke en gang minne henne om å gå på do først hvis vi skal ut og kjøre en tur e.l.

Er det noe vi kan gjøre? Skal vi bare være glad for at hun er ordentlig hos oss, og ikke bry oss med hva som skjer hos moren? Det er vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Ville sett tiden an jeg.

Det er vanskelig for dere å gjøre noe med mors oppdragelse. Kanskje hun tenker at hun slutter med det når hun finner ut hvor ubehagelig det er å gå med våt bukse ?

I verste fall er dette et tegn på at hun får for lite / feil oppmerksomhet hos mor eller at noe annet er galt der. Dette ville jeg vært svært, svært forsiktig med å ta opp med henne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan høres ut som om moren behandler henne som mindre enn det hun er når hun sier at det er normalt at hun tisser på seg hjemme. At hun ikke gidder gå på do, kan jo hende, men da burde jo moren ha fulgt opp dette. Med mindre hun behandler henne mer som en "baby" da? Kanskje hun normalt har dattern sin i bleier f.eks. om hun tisser så mye på seg og "liksom" ikke gidder gå på do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o "ikke gidder å gå på do" og hun er 6 år.

Det er da vel ikke normalt at en unge får tisse ut klærne sine fordi hun ikke gidder å gå på do vel.????!!!

Dette hørtes helt merkelig ut.

Er det slik å forstå at hun bare vasker seg hvis hun gidder også da, pusser tennene og har på seg skotøy bare når det passer henne?

Moren kan jo ikke være vel bevart!

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres veldig kjent ut for meg. Har ei jentunge hos oss på helgebasis som nærmer seg 6, og innimellom tisser på seg når hun ikke "gidder" å gå på do. Det siste året skjer det bare etter at hun har lagt seg (før hun sovner), og ikke har spesielt lyst til å forsere trappa, men likevel. Hun er overhodet ikke flau for slike "uhell", og hjemme er det på samme måten. Tidligere kunne større saker havne i buksa, fordi hun ikke gadd å gå på do, men var opptatt med andre sysler. Det er snakk om ei oppvakt og våken jente, som er voksen for alderen.

Jeg tror ikke mora gjør en dårlig jobb med oppdragelsen, men antar at jenta oppfatter situasjonen som positiv i den forstand at hun får ekstra oppmerksomhet, og får lov til å være "liten" enda litt til. Det kommer til å forsvinne av seg selv med tid og stunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har ei jentunge hos oss på helgebasis som nærmer seg 6' date=' og innimellom tisser på seg når hun ikke "gidder" å gå på do. Det siste året skjer det bare etter at hun har lagt seg (før hun sovner), og ikke har spesielt lyst til å forsere trappa, men likevel. [/quote']

Det er da bare å ta på henne bleie om kvelden så slutter hun nok fort med å tisse på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da bare å ta på henne bleie om kvelden så slutter hun nok fort med å tisse på seg.

:hoho: Tja, tror kanskje det hadde vært enda mer stas for henne, hun er veldig keen på å bruke potte for eksempel. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:hoho: Tja' date=' tror kanskje det hadde vært enda mer stas for henne, hun er veldig keen på å bruke potte for eksempel. :wink:[/quote']

Hyggelig at du morer deg :wink:

men om det er mer staslig med potte, så er jo nettopp bleier løsningen for da får hun det ikke som hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Å foreslå at jenta skal ha bleie på seg til kvelds tror jeg ikke hadde falt særlig i smak hos barnefaren du. (Selv om jeg har tenkt tanken :roll: ). Hun er forresten storvokst, og jeg har aldri hørt om bleier i str. 10-12 år... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er forresten storvokst' date=' og jeg har aldri hørt om bleier i str. 10-12 år... :ler:[/quote']

Hva tror du de bruker på psykisk utviklingshemmede, syke og gamle...+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
:o "ikke gidder å gå på do" og hun er 6 år.

Det er da vel ikke normalt at en unge får tisse ut klærne sine fordi hun ikke gidder å gå på do vel.????!!!

Dette hørtes helt merkelig ut.

Er det slik å forstå at hun bare vasker seg hvis hun gidder også da, pusser tennene og har på seg skotøy bare når det passer henne?

Moren kan jo ikke være vel bevart!

La Guapa

Jaja nå får du roe deg ned litt da vel :roll: Hva vet du om moren ikke prøver, men datteren som ikke gjør noe med det? Alvorlig talt altså sette seg slik inn i andre menneskers liv uten å vite annet enn det en person skrev her inne :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Seriøst? Å foreslå at jenta skal ha bleie på seg til kvelds tror jeg ikke hadde falt særlig i smak hos barnefaren du. (Selv om jeg har tenkt tanken :roll: ).

Hvorfor skulle ikke jeg være seriøs når du selv har vært inne på tanken om å bruke bleier på henne? Barnefaren bør da ikke være noe mindre åpen enn deg for å finne løsninger.

Hun er forresten storvokst' date=' og jeg har aldri hørt om bleier i str. 10-12 år... :ler:[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dessuten skrev du at hun er snart 6 år, og da er det nesppe størrelse 10-12 år som gjelder uansett hvor storvokst hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Å si at moren ikke kan være vel bevart,synes eg er drøyt...

er det et problem jeg kan ALT om,ja så er det dette!

Min sønn som er ÅTTE år og går i tredje klasse på skolen ,tisser og bæsjer på seg...(UTEN å være særlig flau over det)

Dette skjer nesten hver eneste dag,og er utrolig slitsomt..

Har tatt han med til flere leger(2),der de sier at han er helt normal..

I begynnelsen trodde vi det var uhell..(det sa han selv),men da dette aldri ble bedre,trodde jeg han gjerne sliter psykisk...det virker også litt rart,da han er en kjapp og kvikk gutt med godt humør,omtenksom og kosete!!!

Har prøvd det meste!!!!Så hvis noen her har noen gode forslag ,så blir jeg glad for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn som er ÅTTE år og går i tredje klasse på skolen ,tisser og bæsjer på seg...(UTEN å være særlig flau over det)

Dette skjer nesten hver eneste dag,og er utrolig slitsomt.

Uff da, dette hørtes slitsomt ut ja :( Kan han altså sitte med baken full av avføring uten å bry seg om det? skifter han på seg selv eller må du skifte på han? Hvordan reagerer kameratene hans på dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten skrev du at hun er snart 6 år, og da er det nesppe størrelse 10-12 år som gjelder uansett hvor storvokst hun er.

Ærlig talt gjest! Jeg har da aldri seriøst vurdert å putte blei på ei jente som nærmer seg skolealder, får være måte på overkjøring av stoltheten hennes. Jeg har heller aldri kjeftet på henne når hun har tisset seg ut, for jeg tror ikke det kommer noe godt ut av det. (men selvfølgelig har jeg bannet i mitt stille sinn, og tenkt både det ene og det andre!)

Når det gjelder størrelser kan hun til nød bruke mine sko (jeg bruker 34), og må ha klær i str. 10-12 år for å få plass til skuldre og mage, selv om beina blir litt lange. Sånn har det vært fra hun var liten, uten at det er noe "unormalt" med det. Alle mennesker varierer i størrelse, barneklær gir bare en indikasjon på hvilken størrelse som generelt tilhører den og den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Seriøst? Å foreslå at jenta skal ha bleie på seg til kvelds tror jeg ikke  hadde falt særlig i smak hos barnefaren du. (Selv om jeg har tenkt tanken  :roll: ).

Her sier du selv at du har tenkt tanken.

Når det gjelder overkjøring av stoltheten hennes så skjønner jeg ikke helt det, blir hun mindre stolt av å tisse i buksa enn i en bleie? Faktum er at jenta tisser på seg, og bleier er et hjelpemiddel for å holde sengen tørr, det behøver overhode ikke være noen straff. Folk som ikke kan holde tett trenger bleier, uansett alder eller grunn til at de gjør på seg. Det er en grunn til at det produserer bleier i store størrelser. Snakk med henne og spør hvordan dere skal få stoppet problemet eller forhindre at sengene hennes blir våt, her kommer bleiene inn som et mulig hjelpemiddel. Å bare skifte på henne og late som om alt er normalt kan jeg ikke tenke meg at hjelper, da får hun jo inntrykk av at det er helt ok å tisse på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare skifte på henne og late som om alt er normalt kan jeg ikke tenke meg at hjelper, da får hun jo inntrykk av at det er helt ok å tisse på seg.

Jeg overlater det slaget til foreldrene hennes. Dersom mamma og pappa ikke ser det som et problem, legger jeg meg heller ikke oppi det. Men jeg står ikke lenger selv opp om natta for å skifte på senga, tørke opp dammen på gulvet og sette på klesvasken. Det er pappas jobb. Hadde jenta vært min egen ville situasjonen vært en annen. Men når man "bare" er stemor må man kjenne sin begrensning når det komer til oppdragelsen, det er ikke dermed sagt at jeg sitter med hendene i fanget hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uff da, dette hørtes slitsomt ut ja :( Kan han altså sitte med baken full av avføring uten å bry seg om det? skifter han på seg selv eller må du skifte på han? Hvordan reagerer kameratene hans på dette da?

vennene sier ikke noe til han...jeg vasker han ikke !!Trusen får han vaske selv,så får han dusje seg selv...jeg har gitt han klar beskjed om at dette synes jeg er grisete og ekkelt ,at en stor gutt som han..må ordne oppi selv..Det virker rett og slett som om han ikke ser på dette som det ekle det er!! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vennene sier ikke noe til han...jeg vasker han ikke !!Trusen får han vaske selv,så får han dusje seg selv...jeg har gitt han klar beskjed om at dette synes jeg er grisete og ekkelt ,at en stor gutt som han..må ordne oppi selv..Det virker rett og slett som om han ikke ser på dette som det ekle det er!! :cry:

Hmm, dette skjønner jeg at ikke kan være lett å stri med. Merkelig at han ikke syns det er ekkelt eller flaut å gå med bæsj i buksa. Syns du gjør helt rett i å la han håndtere dette selv, men det må du vel da næremest tvinge han til å gjøre?

Om ikke legen er i stand til å gjøre noe med dette, har du vurdert å ta med sønnen din til en psykolog? Noe må det jo være som får han til å oppføre seg på denne måten, og kanskje en psykolog kan få ut av han grunnen til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...