Pusekatt Skrevet 30. oktober 2003 #21 Skrevet 30. oktober 2003 Det er uakseptabelt at så store barn tisser på seg, og det hadde jeg ikke hatt noen problemer med å si fra om, stebarn eller ei. Det skjer "uhell" hos 2 av mine også, som regel som følge at de ikke går på do i tide, og det tolereres ikke. Det er jo bare ris til egen bak å ikke reagere på det, tenk på all den ekstra klesvasken :o I tillegg ser jeg for meg at skolebarn som tisser/bæsjer på seg lett kan bli mobbeofre på grunn av det. Barn er grusomme.
la Flaca Skrevet 30. oktober 2003 #22 Skrevet 30. oktober 2003 Det er uakseptabelt at så store barn tisser på seg' date=' og det hadde jeg ikke hatt noen problemer med å si fra om, stebarn eller ei. [/quote'] Jeg kan bare snakke for meg selv, men dersom jentungen, pappan og mamman ikke ser det som noe problem, så er det heller ikke et problem! Hva som er "akseptabelt" og ikke skal man være forsiktig med å avgjøre så bastant. Ingen barn er like, og de som slutter tidlig med bleia bruker ofte lengre tid på å bli helt tørre. Jentas foreldre (les: mamma) var tidlig ute med å venne henne av med bleia, noe jeg i utgangspunktet heller ikke var enig i. Ofte er ting litt mer komplekse enn de kan virke på overflaten. (Har forresten inntrykk av at foreldre er veldig opptatt av at ungene deres skal være like "avanserte" som naboens på samme alder?) Men jeg er enig i at når ungene begynner på skolen bør man sørge for at de er tørre, for å unngå mobbing.
Gjest Tone B. Skrevet 30. oktober 2003 #23 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg kan bare snakke for meg selv' date=' men dersom jentungen, pappan og mamman ikke ser det som noe problem, så er det heller ikke et problem! [/quote'] Hvis de er opptatt av at ungen deres skal være "like avanserte" som naboens på samme alder, så må de vel anse det som et problem at hun tisser på seg? Og anser man det ikke som et problem at et så stort barn tisser på seg, ja da har man selv et problem som forldre spør du meg.
la Flaca Skrevet 30. oktober 2003 #24 Skrevet 30. oktober 2003 Et barn som slutter for tidlig med bleie kan få et tilbakefall, ingen tvil om det, men det skjer ikke 3 - 4 åer etter bleieslutten. Her må det være noe annet som får jentungen til å gjøre i buksa. Det er ikke snakk om noe "tilbakefall". Hun har aldri blitt helt renslig i den forstand. (jeg snakker heller ikke om at hun tisser seg ut hver eneste natt.) Hva det skyldes har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om, ettersom jeg ikke har henne på heltid. Men jeg ser det som negativt at hun ble påtvunget renslighet, før hun selv var klar for det. Foreldrene (mamman) var opptatt av at hun skulle kutte bleia; ja. Når hun i ettertid er mindre renslig enn andre barn på hennes alder, har hun resignert, og unngår problematikken. Det er også bare noe som skjer innenfor husets fire vegger... Og jeg mener faktisk at det er noe som kommer til å gå sin naturlige gang!
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2003 #25 Skrevet 31. oktober 2003 Til dere som sliter med store barn som gjør i buksa. Sjekk denne linken: http://www.tena.no - gå på produkter og velg barn. Da får dere opp en oversikt over det dere trenger til ungene.
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 #26 Skrevet 21. november 2003 Min datter på 10 er også slik at hun tisser på seg av og til. Det er aldri om natten, men noen ganger om dagen. Jeg tror hun gjør det fordi hun er så opptatt med å leke, og at hun ikke gidder og gå på do. Hun sier at hun ikke rekker og gå på do, men hun innrømmer at hun noen ganger har det så moro at hun bare tisser på seg for å slippe og gå inn, Jeg har aldri blitt sint på henne for det men det er jo litt dumt. Jeg tror også at hun tisser litt i buksa uten at hun tenker over det for hun er ofte litt "småvåt". Hun er veldig aktiv og da kan det vel lett "komme en skvett". Hilsen Mona
Gjest Poirot Skrevet 21. november 2003 #27 Skrevet 21. november 2003 Min datter på 10 er også slik at hun tisser på seg av og til. Det er aldri om natten, men noen ganger om dagen. Jeg tror hun gjør det fordi hun er så opptatt med å leke, og at hun ikke gidder og gå på do. Hun sier at hun ikke rekker og gå på do, men hun innrømmer at hun noen ganger har det så moro at hun bare tisser på seg for å slippe og gå inn, Jeg har aldri blitt sint på henne for det men det er jo litt dumt. Jeg tror også at hun tisser litt i buksa uten at hun tenker over det for hun er ofte litt "småvåt". Hun er veldig aktiv og da kan det vel lett "komme en skvett". Hilsen Mona Sånn var jeg, hadde det ofte så gøy at jeg drøyde i lengste laget med å gå på do, og så plutselig fikk jeg eks latterkrampe. Sluttet med det av meg selv.
*nora* Skrevet 21. november 2003 #28 Skrevet 21. november 2003 Det er uakseptabelt at så store barn tisser på seg, og det hadde jeg ikke hatt noen problemer med å si fra om, stebarn eller ei. Det skjer "uhell" hos 2 av mine også, som regel som følge at de ikke går på do i tide, og det tolereres ikke. Det er jo bare ris til egen bak å ikke reagere på det, tenk på all den ekstra klesvasken :o I tillegg ser jeg for meg at skolebarn som tisser/bæsjer på seg lett kan bli mobbeofre på grunn av det. Barn er grusomme. Sporer litt av nå, men må bare spørre, hvor små må barna være for at slikt er akseptabelt? Min sønn på 3,5 har akkurat sluttet med bleie, og stort sett går det fint. Men noen dager gidder han ikke gå på do, bare holder og holder seg til det går galt. Og det er ikke snakk om at han glemmer seg, det er ren og skjær giddalaushet! Ta et eksempel: Idag tidlig sa han at han mått tisse. Vi var i bil, så jeg stoppa en plass det gikk an å tisse, men da var det plutselig tomt for tiss :o . Okay, tenkte jeg, prøv igjen senere. Ved flere anledninger idag har han sagt han må, men nektet meg å følge han på do eller ut, og nektet å gå alene. Før det i ettermiddag rett og slett var fullt. Da tisset han ut klær og et nyvasket kjøkkengulv! (tenk å gå en hel dag uten å tisse!) Greit, han er ikke store pjokken, men han er likevel etter mitt syn så bevisst på akkurat dette, og bør kunne gå på do!! Bare spør jeg, skal dette aksepteres? Er han for liten til å "bli tatt hardt". Er jo livredd for å gjøre vondt verre!
Gjest Joette Skrevet 24. november 2003 #29 Skrevet 24. november 2003 Hei *nora* Sønnen din sin oppførsel er nok nokså normal den Det er vanlig med et tilbakefall en stund etter bleieslutten. Tror det rett og slett kommer av at ungene i begynnelsen fokuserer veldig på det å kjenne etter at de må på do for å unngå uhell. Etter en stund føler de seg tryggere og tror de klarer å vente med å gå på do, også kommer det i buksa i stedenfor fordi de venter for lenge. I de aller fleste tilfeller går dette over etter en kort periode med uhell. Skulle det vedvare er det vel greit å begynne med bleie igjen også ta en ny runde om noen måneder. Du kan jo gjøre han oppmerksom på at om han ikke klarer å gå på do selv når han kjenner at han må tisse, ja da må han få på seg bleie igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #30 Skrevet 25. november 2003 Sånn var jeg, hadde det ofte så gøy at jeg drøyde i lengste laget med å gå på do, og så plutselig fikk jeg eks latterkrampe. Sluttet med det av meg selv.
Gjest Renate Skrevet 25. november 2003 #31 Skrevet 25. november 2003 Det er vel heller nesten normalt å le så en tisser på seg? Hilsen Mona Ja, hvis man har svak blære eller er delvis inkontinent så er det normalt å tisse på seg. Friske mennesker går på do når de må tisse. Syns du tar altfor lett på det om du bare lar det gå hus forbi om en 10 åring tisser i buksa.
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2003 #32 Skrevet 26. november 2003 Datteren min går selvsagt på do hun som andre, men det jeg sier er at jeg kjefter ikke på henne hvis hun av og til kommer hjem og har tissa på seg. Barna leker veldig intenst og har det kjempegøy, og det er fort gjordt å tisse en skvett i buksa når de er ivrige. Hun tisser jo ikke i buksa med vilje - det er jo snakk om uhell. Storesøsteren gjorde det samme, og slutta helt med det når hun ble stor og begynnte på ungdomskolen. Mona.
Ruby Skrevet 27. november 2003 Forfatter #33 Skrevet 27. november 2003 Det ble jammen en stor debatt dette her. Ville bare si ifra at episoden ikke har gjentatt seg, hun har jo vært hos oss flere ganger etter dette, og vi har ikke hatt noe problemer etter dette. Min reaksjon kom rett og slett fordi moren tok så lett på det, jeg vet selv at jeg ville prøvd å gjøre alt for å hindre dette i å skje. Ulykker skjer selvfølgelig, og det er greit nok, men ikke når det er fordi man ikke gidder å gå på do....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå