Gå til innhold

Familieliv og Bolig kjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De nye rettningslinjene kom fra mars 2010 og ikke fra nyttår i år.

Her tar du faktisk feil. Hvis din kone har vært hjemmeværende med barn vil disse årene telle både som relevant erfaring og faktisk også gi ansiennitet i enkelte yrker. Hvis hun tar seg jobb i kommunen innen et omsorgsyrke, f.eks. i barnehage eller på sykehjem, vil hun kunne få godskrevet inntil 9 år i ansiennitet.

Ellers vil det nok ikke være så helt enkelt å få lån for å kjøpe bolig for dere nå. Jeg forstår det slik at dere er gift og da har du forsørgeransvar både for barna og for din kone så lenge hun ikke har jobb. Du kan ikke gjøre regning med at bankene vil gå med på å ta med en 150 % stilling på deg. Hvor lenge vil du orke å jobbe så mye? I utgangspunktet vil de ta med en 100 % stilling, men vil vurdere om, og i tilfelle hvor mye, de kan ta med ut over det.

¨

Det er bra at dere har klart å betjene lånet dere har hatt til nå, men ut fra at dere ikke har hatt mulighet til å spare noe ved siden av tyder det på at dere har hatt for høyt lån i forhold til inntekten. Spesielt nå som vi har hatt lav rente en god periode burde det vært mulig å legge til side en del.

Det er veldig vanskelig å få fullfinansiering i disse dager. Noen vil likevel få denne muligheten, men da vil banken gjerne ha en del positive faktorer som f.eks. veldig god økonomi, god utdannelse med inntektspotensiale eller lignende. Det å fullfinansiere bolig er en risiko både for dere og banken. Boligprisene kan falle og da sitter dere med et lån som er høyere enn verdien på boligen. Det vil ta lang tid før dere har nok verdi i boligen til å refinansiere, og da bør dere ha en god plan for hvordan dere skal klare å finansiere oppussing, nye møbler, ferier osv. Har dere ikke noen sparepenger i bakhånd før dere kjøper bolig er dere også veldig sårbare for en uforutsett regning eller lignende.

Det er vanskelig for enslige å komme inn på boligmarkedet. Her er dere faktisk 4 personer som lever på en inntekt og da vil det være enda tøffere hvis en ikke har en virkelig høy inntekt. Hvis din kone også får seg inntekt vil saken stille seg anderledes.

Takk for en informativ og innholdsrik tilbakemelding. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ord til deg trådstarter: kommunalt boliglån. Dette krever at dere bor i kommunen dere ønsker å få lån i. Det betyr kanskje at dere må leie en stund for å få det til. Kommunen kan gi deg de 20 % dere mangler for å få fullfinansiering.

Jeg anbefaler også at dere forhører dere med flere banker. Det er svært forskjellig syn på ting i fra bank til bank, så hør alltid med flere.

Dette er en god mulighet for oss. Vi har sendt søknad til husbanken og venter i spenning på svar. Dersom deres tilbakemelding viser seg negativ, så vil vi leie bolig fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dama i huset gjøre som andre: JOBBE!

Joda..=) Hun er innstillt på at hun vil bli nødt til å jobbe. Men jeg kan ikke ta ut pappapermisjon for å frigjøre henne i en overgangsfase fra husmor til jobbende.Det er fordi at jeg ifølge NAV ikke har noen rett på å ta ut permisjon fordi min kone har vært hjemmeværende med vårt barn.

PS! Vår minste datter er 3mnd Min kone har vært hjemme siden første svangerskap for omlag 4år siden. Ettersom at min kone ikke har vært i jobb, så kan jeg ikke ta ut pappapermisjon og være hjemme med barna, fordi min kone har ikke vært i jobb, ergo har fedrekvoten ingen betydning for meg som far. Og dette gjør det jo vanskelig for min kone å komme seg i jobb og eventuelt på intervju og kurs. Dette fikk jeg også som muntlig melding ifra NAV da jeg ringte dem for å få en nærmere forklaring på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda..=) Hun er innstillt på at hun vil bli nødt til å jobbe. Men jeg kan ikke ta ut pappapermisjon for å frigjøre henne i en overgangsfase fra husmor til jobbende.Det er fordi at jeg ifølge NAV ikke har noen rett på å ta ut permisjon fordi min kone har vært hjemmeværende med vårt barn.

Jeg skjønner ikke helt problemet. Kona di har vært hjemme sammen med barna. Om hun begynner å jobbe når datteren deres er 1 år, sender dere henne i barnehage. Det optimale hadde nok vært å være hjemme med henne lenger, men om dere ikke har økonomisk mulighet, så har dere ikke økonomisk mulighet.

Du skriver, slik jeg tolker svaret ditt, at du tjener rundt 800.000? Det er en god inntekt, ja, men når du er den eneste i huset som tjener, er dette ganske så gjennomsnittlig.

For øvrig - om du tjener så godt som du påstår, lurer jeg også på hvorfor dere ikke har klart å spare mer. Evne til sparing blir også vektlagt i en boliglånssøknad. Kan ikke si at det virker som om dere har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...