Gå til innhold

Hva er forskjellen på avtalegiro og e-faktura?


Kitsune

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det ikke. Har prøvd å se på banken min sine nettsider, men der fant jeg ikke et forståelig svar.

Så hva er forskjellen på avtalegiro og e-faktura? Hva er fordeler og bakdeler med de ulike alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avtalegiro blir trukket automatisk fra kontoen din. Altså må du gå inn og aktivt stoppe utbetalingen om det er det du ønsker.

E-faktura er som en vanlig faktura du får i posten, bare at den kommer i innboksen din i stedet for postkassen ute. Med e-faktura må du aktivt gå inn og godkjenne den for at den skal trekkes fra kontoen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtalegiro gir et firma rett til å trekke et fast beløp fra kontoen din på en bestemt dato og over tid. Husleie i et borettslag har ofte dette alternativet. Likeså et treningssenter. Du kan allikevel stoppe fakturaen i nettbanken (f.eks.)du har ikke penger på kontoen før om 4 dager) eller korrigere for beløp.

En e-fakura er det samme som en papirfaktura bare at den kommer elektronisk rett i innboksen din i banken. Du må godkjenne fakturaen før den blir betalt. Jeg synes det er veldig greit at fakturaen ligger i nettbanken for da blir den ikke borte. I tillegg så er både beløp, kid og kontonr. ferdig utfylt så det er bare å godkjenne betalingen. Man står fritt i å endre forfallsdato og beløp dersom det skulle være en grunn til det. Konsekvensene er akkurat lik en papirfaktura.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efaktura erstatter en papirfaktura og man får da fakturaen elektronisk. Man får ofte en e-post av banken om at man har fått efaktura, og man må da gå inn og godkjenne denne.

Når man har en avtalegiro så belastes faktura automatisk når forfall kommer, med mindre du går inn i nettbanken og stopper den. Som regel kan man kombinere e-fakutra med avtalegiro, men gjør du ikke det vil du få tilsendt fakturaen i posten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informative og raske svar:) Slik jeg ser det, er e-faktura et bedre alternativ. Jeg liker å få beskjed før penger forsvinner ut av min konto. Dumt at canal digital ikke tilbyr e-faktura, bare avtalegiro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Får ikke gjennomført. Har søkt på canal digital og canal digital kabel tv, som det står i avtalegiroforslaget i nettbanken. Mulig jeg bare chatter med dem i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i CD, og det skal ikke være problem med å opprette hverken for kabel eller parabol. Når du legger inn en regning til betaling i nettbanken din skal det komme opp en melding om at Canal Digital tilbyr både eFaktura og AvtaleGiro.,

Kan det være en midlertidig feil i banken din?

I worst case scenario, kontakt banken, de skal ha mulighet til å legge dette inn for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...