Yme Skrevet 3. mars 2011 #61 Skrevet 3. mars 2011 Altså... Nå må dere lære dere forskjellen på virus og trojanere! Det finnes ingen virus for Mac for øyeblikket. Men det finnes trojanere, malware osv. Det kan godt hende noen finner opp et virus for Mac snart, men det finnes ikke i øyeblikket. Det er nemlig forskjell på virus og trojanere! Virus er, på samme måte som pc, et ord som har utvida seg litt siden sist, og idag betyr det generelt sett det samme som malware.
Henkie Skrevet 3. mars 2011 #62 Skrevet 3. mars 2011 Men uansett hvordan man ser på det, så får man mer hardware for pengene når man kjøper en PC med windows, og en maskin som kan brukes til litt mer. Alltid? Ja vel
Yme Skrevet 3. mars 2011 #63 Skrevet 3. mars 2011 Den der er hvertfall realistisk å bruke som bærbar. Sammenlignet med Apple har den fortsatt mindre batteritid, men de aller fleste opererer med nokså urealistiske batteritall i dag, så om forskjellen reellt er merkbar er usikkert. Jeg ser den får kraftig kritikk for dårlig musflate, flere kritiserer den også for å være lite robust, med mye knirking. Den hadde kortere batteritid, å det er et minus, men ikke i forhold til prisen, syns jeg. Knirking går ikke utover ytelsen på maskina, så selvom det kan være et irritasjonsmoment for noen, så rettferdiggjør det ikke prisforskjellen. Samme med mousepadden... Sikkert dritt, men rettferdiggjør ikke prisforskjellen, som da var hele poenget... Pris i forhold til hardware.
Yme Skrevet 3. mars 2011 #64 Skrevet 3. mars 2011 Alltid? Ja vel Ja, det er bare å ikke velge den maskina der, og finne en som er billigere isteden. Er ikke så vanskelig.
Henkie Skrevet 3. mars 2011 #65 Skrevet 3. mars 2011 Jau! Hvis du stapper Macen din full av programmer som kjører i bakgrunden, blir den treig. Jasså? Hvor mange da, og hva baserer du dette på? Ren gjetting?
Yme Skrevet 3. mars 2011 #66 Skrevet 3. mars 2011 Jasså? Hvor mange da, og hva baserer du dette på? Ren gjetting? Mener du virkelig at en mac kan kjøre et uendelig anntal programmer samtidig, uten å bli treig?
Henkie Skrevet 3. mars 2011 #67 Skrevet 3. mars 2011 (endret) Mener du virkelig at en mac kan kjøre et uendelig anntal programmer samtidig, uten å bli treig? Ja, nesten. Uendelig er selvsagt noe drøyt for uendelig er veeeldig mye :-) Men; dette har jeg forklart deg tidligere, men tar det gjerne en gang til så kanskje du husker det til neste gang: Hjemme har vi flere Macer og flere Windows7 maskiner. Macene tusler og går, og er like raske og friske som før - og den ene er minst 5 år gml, og "proppa" med programmer. Mens windowsmaskinene: de blir tregere og tregere for hver dag som går. Den bærbare Aceren (med ca 5 minutter batterikapasitet) har ungene gitt opp. Den orker de ikke vente på lengre Endret 3. mars 2011 av Henkie
Yme Skrevet 3. mars 2011 #68 Skrevet 3. mars 2011 (endret) Uendelig er noe drøyt, men dette har jeg forklart deg tidligere, men tar det gjerne en gang til så kanskje du husker det til neste gang: Hjemme har vi flere Macer og flere Windows7 maskiner. Macene tusler og går, og er like raske og friske som før - og den ene er minst 5 år gml, og "proppa" med programmer. Mens windowsmaskinene: de blir tregere og tregere for hver dag som går. Den bærbare Aceren (med ca 5 minutter batterikapasitet) har ungene gitt opp. Den orker de ikke vente på lengre Ja, det husker jeg du skrev. Det var derfor jeg skrev i et tidligere innlegg her at windows 7 ikke blir treg av seg selv, men at man må fylle den med tull og ræl. Hvis du fyller macen din med tull og ræl og møkk som sitter å kjører heletiden, vil den også bli treig. Det finnes selvfølgelig mer tull og ræl og møkk til windows, da det aller meste av programmer, enten det er fine eller slemme ting, blir lagd til det operativsystemet.' For å unngå at maskina blir treig, er det så lett som å passe på at man ikke har tull, ræl, møkk og bæsj på maskina hehehe Jeg veit ikke hvor mye innsats du har gjort for å fikse windowsmaskinene dine, men i windows 7 er det absolutt ikke vanskelig å holde maskina like rask som den var da den var ny. Edit: For ordens skyld slenger jeg med at når jeg skriver på i en køddete tone, så er det ikke for å være frekk, men for å holde en lett tone over det hele, så det ikke blir så jææævli alvorlig og sånt. Endret 3. mars 2011 av Yme
Henkie Skrevet 3. mars 2011 #69 Skrevet 3. mars 2011 Jeg veit ikke hvor mye innsats du har gjort for å fikse windowsmaskinene dine, men i windows 7 er det absolutt ikke vanskelig å holde maskina like rask som den var da den var ny. Jeg gjør ingen innsats verken på PCene eller MACene. Absolutt ingenting. Jeg vet ikke hva som er rusk, rask og ræl, og hva som må taes vare på. Ikke peiling. Derfor opplever jeg det enklere og mindre problematisk med Mac.
Yme Skrevet 3. mars 2011 #70 Skrevet 3. mars 2011 Jeg gjør ingen innsats verken på PCene eller MACene. Absolutt ingenting. Jeg vet ikke hva som er rusk, rask og ræl, og hva som må taes vare på. Ikke peiling. Derfor opplever jeg det enklere og mindre problematisk med Mac. På en pc med windows må man naturligvis være mer obs på det, fordi det lages mye mer programmer til den plattformen, så som jeg har sagt tidligere vil alltid Mac være the way to go for mennesker som ikke har vært noe borti dataer før, og ikke har noe interesse av å sette seg inn i det tekniske. Det er ikke vanskelig å holde windows 7 frisk og rask, men man må passe på at man ikke instalerer alt mulig tull man kommer over... Det er det noen mennesker som gjør, fordi de har som vane å bare trykke "ja" på alt, for å komme seg fort videre.
Gjest Blubberella Skrevet 4. mars 2011 #71 Skrevet 4. mars 2011 Huff, jeg husker med skrekk min Mac PowerPC G3 for mange herrens år siden... Dritlekker å se på (bare se her), men verdens mest ustabile dings. Helt fra den var ny var det nok at jeg klikket litt for fort eller litt for mange ganger, så frøs den og poppet opp med en sånn søt "bombe-trussel"... Det eneste som nyttet da var å trykke på "nødknappen" eller røske ut strømmen. Samtlige av samme modellene på skola oppførste seg akkurat like ustabilt, og man visste aldri når de slo seg vrang. Men joda, fikk i det minste aldri noen trojanere på den
Henkie Skrevet 4. mars 2011 #72 Skrevet 4. mars 2011 Helt fra den var ny var det nok at jeg klikket litt for fort eller litt for mange ganger, så frøs den og poppet opp med en sånn søt "bombe-trussel"... Ja, heldigvis har det skjedd mye med både PC-er og Macer siden den tiden :-)
Henkie Skrevet 4. mars 2011 #73 Skrevet 4. mars 2011 På en pc med windows må man naturligvis være mer obs på det, fordi det lages mye mer programmer til den plattformen, så som jeg har sagt tidligere vil alltid Mac være the way to go for mennesker som ikke har vært noe borti dataer før, og ikke har noe interesse av å sette seg inn i det tekniske. Det er ikke vanskelig å holde windows 7 frisk og rask, men man må passe på at man ikke instalerer alt mulig tull man kommer over... Det er det noen mennesker som gjør, fordi de har som vane å bare trykke "ja" på alt, for å komme seg fort videre. Vet du hva Yme. Trodde aldri jeg skulle si det, men etter å ha konkludert med innleggene dine, føler jeg vi begynner å bli enige :-) Kan du selv foreta enkelt vedlikehold og vet hva som kan lastes ned (og hva du ikke bør laste ned) på en maskin og i tillegg ha mest mulig prosessorkraft for å bruke maskinen til tunge spill og ukurante programmer, og i tillegg greit kan leve med knirkeplast: ja, da gjør du helt sikkert lurest i å kjøpe en pc. (i tillegg må du leve med alle forhåndsinstallerte programmer som sinker maskinen, men de må selvsagt være der pga sponsorinntekter for å holde maskinens pris nede) Skal du ha en datamaskin til vanlig bruk; bilder, musikk, mail, internett og Office-pakka (word, excel, powerpoint osv) og ikke har evne eller interesse til å vedlikeholde maskinen selv og i tillegg er villig til å betale noen ekstra kroner for solid byggekvalitet, ting som feks. magsafe, god styreplate osv: Ja, da er Mac en fin løsning!
Yme Skrevet 4. mars 2011 #74 Skrevet 4. mars 2011 Hehe, det er sånn sirka det jeg mener, ja, men jeg syns fortsatt at MAC er en middelmådig maskin i forhold til prisklassen den ligger i, men det er basert kraften til maskina, å ikke selve "skråget". Jeg skal se om jeg finner en skikkelig dyr MAC, og en like dyr windowslaptop, og sammenligne hvilke fansy ting man får for pengene da... men ikke nå, siden jeg skriver fra telefonen
feuerstein Skrevet 4. mars 2011 #75 Skrevet 4. mars 2011 Alltid? Ja vel Ja? Bedre batteritid, dessuten er gjerne batteriet ikke utskiftbart på mac? Jeg slipper heldigvis det selv, men jeg har kolleger som reiser ut med både to og tre batterier i bagasjen fordi de må klare seg 15-20 timer før de igjen har lademulighet. Lifebooken har videre lavere vekt, innebygd 3G, fingeravtrykkleser, expresscard, matt skjerm, VGA-ut og mulighet for dokking. Slik jeg ser det er det bare én proffmaskin i denne sammenligningen, og det er ikke den med "Pro" i navnet. Hvordan kobler man egentlig en bærbar mac til en projektor?
Henkie Skrevet 4. mars 2011 #76 Skrevet 4. mars 2011 Hvordan kobler man egentlig en bærbar mac til en projektor? Øøøæ? Ved å bruke utgangen til ekstra skjerm kanskje?
feuerstein Skrevet 4. mars 2011 #77 Skrevet 4. mars 2011 Så da har man en eller annen overgang fra Apple-standard til VGA? Herlig.
Henkie Skrevet 4. mars 2011 #78 Skrevet 4. mars 2011 Så da har man en eller annen overgang fra Apple-standard til VGA? Herlig. Ja, skal man tilbake til så gammel standard som VGA, må man ha en overgang. Det stemmer.
feuerstein Skrevet 4. mars 2011 #79 Skrevet 4. mars 2011 Finnes det en nyere standard som er utbredt på projektorer og som er standardutstyr på mac? Jeg har store forventninger til displayport, men jeg ser Apple velger å implementere det rent fysisk med en kontakt som ikke er helt kosher.
Henkie Skrevet 4. mars 2011 #80 Skrevet 4. mars 2011 Finnes det en nyere standard som er utbredt på projektorer og som er standardutstyr på mac? Neida, men verden går videre for Apple. Siden den ikke gjør det for prosjektorprodusentene, må man kjøpe en overgang til en femtilapp eller to når man skal "tilbake" til VGA. Det har du helt rett i
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå