Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, ser poenget ditt.

Føler likevel det er produsentene som er mest ivrige med å rope "ulv, ulv" både til brukere av windows og osx. De er jo forsikringsagenter hele gjengen :-)

Det kan så være, men de fabrikerer ikke trojanere, de rapporterer om at de finnes der ute og at du kan få dritten på maskinen din. Selvsagt med et mål om å tjene penger, men du kvitter deg da vitterlig ikke med risikoen ved å la være å installere antivirusprogramvare (det gjør du ved å bruke en av de gratis og mer enn gode nok variantene som finnes fritt tilgjengelig på nett for privatbrukere).

Igjen - poenget mitt var ikke å si "hva var det jeg sa", men en saksopplysning om at det går an, det finnes og at det er brukeren som er det svake punktet. Slik det alltid har vært.

Hjelper ikke med all sikkerhet i hele verden hvis brukeren er en idiot.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel...det er vel mildt sagt en sannhet med modifikasjoner.

Går vi et stykke tilbake i tid (før salget tok av) ble det solgt 3,3 millioner macer på de tre siste månedene i 2009...så...

Nå tenkte jeg adskillig lenger tilbake enn 2009 da... Hvis vi går ti år tilbake, ca rundt 1999/2000 når jeg hadde Mac var det ikke særlig mange som hadde Mac. Da var det heller ingen som tok seg bryet med å lage virus til Mac.

Skrevet

Nå tenkte jeg adskillig lenger tilbake enn 2009 da... Hvis vi går ti år tilbake, ca rundt 1999/2000 når jeg hadde Mac var det ikke særlig mange som hadde Mac. Da var det heller ingen som tok seg bryet med å lage virus til Mac.

Tullball

Argumentet om at det ikke lages virus til Mac fordi det er få Macer er tullete. Det er solgt mangfoldige millioner (imac alene solgte over en million eksemplarer siste halvår 1999), dessuten burde utfordringen være større mot alle de "eplekjekke" som tror Macen ikke kan angripes.

Skrevet

Man får gode maskiner til 5000 kr. Den jeg bruker nå kosta 5200 sirka, og den kjører nye spill helt fint.

Her har du en Acer Aspier til 8000

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610596#extra

Som er bedre på omtrent alt, enn denne macen til 8500

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610596#extra

Du har muligens bommet med linkene etter redigering? Begge går til samme Acer, så jeg vet ikke hvilken Mac du mener.

Uansett, når det gjelder Aceren du linker til:

- Glossy skjerm er da ubrukelig ute? Når jeg jobber inne har jeg et par stasjonære, grunnen til at jeg har bærbare er delvis for å bruke dem ute.

- Apropos ute, hvordan står det til med sprutsikkerheten på denne Aceren?

- Den ser ikke ut til å ha leser for SIM-kort.

- 1366x768 på 15.6"? Det er rørende omtenksomt av Acer å lage maskiner spesialtilpasset den svært smale nisjen "hund og hvit stokk"-brukere må utgjøre, men hvis jeg må belemres med en så enorm bærbar som 15.6" så må den ha Full HD. Netbooken min har 1280x720 på 10.1", det er grei dpi (selv om maskinen ellers bare er tull).

- Vanskelig å oppgi tall for slagfasthet, men tåler den egentlig å gå i gulvet? Har harddisken fallsensor som parkerer hodet før pcen lander?

- Relatert til slagfasthet finner man byggekvalitet forøvrig. Jeg har gjennom årene vibrert flere bærbare til døde på jobb. Har Acer tatt hensyn til vibrasjonsmotstand ved bruk av fleksible koblinger mellom de tyngste komponentene eller er alt sammen harde, sprø (og billige) loddinger?

Den Aceren virker mer som en stasjonær i forkledning enn en ordentlig bærbar.

Skrevet (endret)

Ok, så når du skal overbevise klarer du å finne en pc som er 500kr billigere, som "er bedre på omtrent alt"...(bortsett fra vekt, magSafe, design, medfølgende programvare, bluetooth mm...og ikke minst mangel av OSX...og i tillegg at den Macen du linker til nå selges til 6990 hos de fleste...så Macen er egentlig 1000 kr billigere enn Aceren)

Design er smak og behag, å det forbedrer ikke ytelsen på maskina.

Den lille vektforskjellen har ingenting å si, og forbedrer ikke ytelsen.

MagSafe forbedrer ikke ytelsen.

Man finner all slags programvare på nett, helt gratis, men det er greit å ha ekte lisens, så det er et godt poeng likevell.

Bluetooth på maskina har jeg aldri hatt bruk for, siden jeg har internett, men det kan gå som et poeng siden det helt sikkert fins folk som liker det.

Mangle av OSX er ikke et poeng i det heletatt.

Om man får Macen til en tusenlapp mindre, så er den et mye bedre kjøp, men de andre argumentene der var ikke veldig gode... "Den har bedre strømkonatakt" liksom :P

Hvorfor er den Macen så billig andre steder, i forhold til komplett? Kjenner ei jente som vil kjøpe seg Mac, så dette må jeg jo melde fra om.

Nei. Du behøver ikke like hverken Mac, design eller OSX eller noe som har med Apple å gjøre, men at det er dyrt vs andre kvalitetsmaskiner som kjører feks Windows? Niks!

Man kan fortsatt få en PC som er bedre og mye billigere, siden man kan bygge dem selv. Det er vel det som er utgangspunktet i argumentet om at PCer er billigere enn Mac, tror jeg.

Jeg hater ikke Mac, men jeg syns Apple er en skitten bedrift.

Hadde jeg fått en mac, hadde jeg nok brukt den som et mediesenter, for det burde de jo funke ypperlig til. Nedlasting av filmer og sånt, men den kan aldri erstatte PCen min, siden den rett og slett kan brukes til litt mer.

Du har muligens bommet med linkene etter redigering? Begge går til samme Acer, så jeg vet ikke hvilken Mac du mener.

Hmm... Henkie skjønte hvilken Mac jeg mente, virka det som, så enten har han finni den selv, eller så har det skjedd noe kluss med linkene uten at jeg har vært noe mer borti dem.

Uansett, når det gjelder Aceren du linker til:

- Glossy skjerm er da ubrukelig ute? Når jeg jobber inne har jeg et par stasjonære, grunnen til at jeg har bærbare er delvis for å bruke dem ute.

- Apropos ute, hvordan står det til med sprutsikkerheten på denne Aceren?

- Den ser ikke ut til å ha leser for SIM-kort.

- 1366x768 på 15.6"? Det er rørende omtenksomt av Acer å lage maskiner spesialtilpasset den svært smale nisjen "hund og hvit stokk"-brukere må utgjøre, men hvis jeg må belemres med en så enorm bærbar som 15.6" så må den ha Full HD. Netbooken min har 1280x720 på 10.1", det er grei dpi (selv om maskinen ellers bare er tull).

- Vanskelig å oppgi tall for slagfasthet, men tåler den egentlig å gå i gulvet? Har harddisken fallsensor som parkerer hodet før pcen lander?

- Relatert til slagfasthet finner man byggekvalitet forøvrig. Jeg har gjennom årene vibrert flere bærbare til døde på jobb. Har Acer tatt hensyn til vibrasjonsmotstand ved bruk av fleksible koblinger mellom de tyngste komponentene eller er alt sammen harde, sprø (og billige) loddinger?

Den Aceren virker mer som en stasjonær i forkledning enn en ordentlig bærbar.

Lite vits å svare noe på dette her, når Henkie allerede har påpekt at Macen jeg la ut faktisk var 1000 kr billigere enn Acern :fnise:

Endret av Yme
Skrevet (endret)

Det kan så være, men de fabrikerer ikke trojanere, de rapporterer om at de finnes der ute og at du kan få dritten på maskinen din. Selvsagt med et mål om å tjene penger, men du kvitter deg da vitterlig ikke med risikoen ved å la være å installere antivirusprogramvare (det gjør du ved å bruke en av de gratis og mer enn gode nok variantene som finnes fritt tilgjengelig på nett for privatbrukere).

Igjen - poenget mitt var ikke å si "hva var det jeg sa", men en saksopplysning om at det går an, det finnes og at det er brukeren som er det svake punktet. Slik det alltid har vært.

Hjelper ikke med all sikkerhet i hele verden hvis brukeren er en idiot.

Det er vel ingen som bestrider at det finnes f.eks. trojanere til mac. Men skaden disse virusene kan volde er betydelig mindre enn i windows. Med mindre du fôrer den med root-passordet.

OSX har samme sårbarhet som unix/linux/bsd. Det finnes virus/trojanere til disse plattformene og, men de brukes likevel svært utbredt til servere. Og veldig sjeldent med antivirus.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

De som driver med trojanere ønsker selvsagt kontroll over maskiner slik at de kan selges videre til grupper som ønsker å bruke maskinene i et angrep, f.eks. for å ta ned en server eller lignende. Jeg har sett eksempler på steder hvor slike overtatte maskiner omsettes, og fakta er det at Macer er mye dyrere å "kjøpe" enn Windowsmaskiner, av den enkle grunn at de er vanskeligere å infisere og overta.

@Yme: Design er mer enn bare utseende på en maskin. Jeg har til dags dato aldri vært borti en maskin med så robust byggekvalitet, godt tastatur og fantastisk touchpad som MBPene. De maskinene jeg har brukt som har hatt neo som kan sammenlignes har iallefall vært like dyre. Selv om ytelsen er den samme, så betyr det ikke at maskinene er like gode. Det blir det samme som å si at en Hyundai til 250k er like god som en Audi til 500k fordi den er like kjapp fra 0-100, bremser like raskt osv. De fleste oppegående personer skjønner vel at prisforskjellen bunner ut i noe annet enn rene ytelser...

Skrevet (endret)

Design er smak og behag, å det forbedrer ikke ytelsen på maskina.

Den lille vektforskjellen har ingenting å si, og forbedrer ikke ytelsen.

MagSafe forbedrer ikke ytelsen.

Man finner all slags programvare på nett, helt gratis, men det er greit å ha ekte lisens, så det er et godt poeng likevell.

Bluetooth på maskina har jeg aldri hatt bruk for, siden jeg har internett, men det kan gå som et poeng siden det helt sikkert fins folk som liker det.

Mangle av OSX er ikke et poeng i det heletatt.

Vet du hva Yme? Du er sikkert en fin fyr, men her mener jeg du er så enkel i synet at jeg gir opp.

Vi blir aldri, aldri noensinne enige. Dette svaret ditt blir rett og slett for dumt for meg.

...og det har ingnting med at jeg som Macbruker "ser ned" på deg, slik du tydeligvis føler til tider. Så er det også sagt.

Vi har bare totalt ulik oppfatning av kvalitet og hva som betyr noe (og hva som ikke betyr noe) ved valg av personlig kompjuter :-)

Endret av Henkie
Skrevet (endret)

@Yme: Design er mer enn bare utseende på en maskin. Jeg har til dags dato aldri vært borti en maskin med så robust byggekvalitet, godt tastatur og fantastisk touchpad som MBPene. De maskinene jeg har brukt som har hatt neo som kan sammenlignes har iallefall vært like dyre. Selv om ytelsen er den samme, så betyr det ikke at maskinene er like gode. Det blir det samme som å si at en Hyundai til 250k er like god som en Audi til 500k fordi den er like kjapp fra 0-100, bremser like raskt osv. De fleste oppegående personer skjønner vel at prisforskjellen bunner ut i noe annet enn rene ytelser...

Ja, jeg ser poenget med design nå. Jeg har en tendens til å henge meg litt opp innimellom, å da blir øynene stramme ;)

Dette gjelder ikke laptops, men i stasjonære maskiner kan man få solide maskiner til mindre penger, rett og slett fordi man kan bygge dem selv, å da inneholder maskinene også akkurat de delene man har bruk for.

Som nevnt tidligere tror jeg at det er det som er utgangspunktet i argumentet om at sånne maskiner er billigere enn mac.

Vet du hva Yme? Du er sikkert en fin fyr, men her mener jeg du er så enkel i synet at jeg gir opp.

Vi blir aldri, aldri noensinne enige. Dette svaret ditt blir rett og slett for dumt for meg.

...og det har ingnting med at jeg som Macbruker "ser ned" på deg, slik du tydeligvis føler til tider. Så er det også sagt.

Vi har bare totalt ulik oppfatning av kvalitet og hva som betyr noe (og hva som ikke betyr noe) ved valg av personlig kompjuter :-)

Jeg var ganske trøtt da jeg skrev det der igår. Når jeg leser innlegget mitt nå, blir jeg litt flau hehehe

Det som skjer er at jeg først bare prøver å fortelle nye macbrukere at de kan få virus, og burde være forsiktige, så henger hjernen min seg liksom litt opp, å da går det sånn der.

Grunnen til det er at jeg er autist, så det er ikke alltid jeg forstår ting "i hjerningsøyeblikket" hehe

Men som sagt hater jeg ikke Mac, å den aller største grunnen til at jeg ikke bruker det selv, er at jeg liker å spille.

Jeg syns bare det er greit at folk veit om at maskina dems ikke er helt usårbar, å det virker som at folk glemmer det veldig ofte, å det er absolutt viktig for nye brukere å vite det, ellers kan de jo faktisk finne på å instalere skadelige programmer, enten det er med passord eller ikke.

PS. Jeg vil fortsatt vite hvor man får den macen så billig. Har en venninne som trenger ny, så da kan jeg jo nevne det der for hu.

Endret av Yme
Skrevet

PS. Jeg vil fortsatt vite hvor man får den macen så billig. Har en venninne som trenger ny, så da kan jeg jo nevne det der for hu.

Jeg så det hos Lefdal og Elkjøp i helgen.

Mulig det var et av "weekendtilbudene" de kjører på nettbutikkerne hver helg. Det vet jeg ikke.

Forresten, de weekendtilbudene til Elkjøp kan være riktig gode: Selv kjøpte jeg et Apple tastaur som koster 699 for kr 99 der, og samtidig to stk Logitech diNovo tastatur som koster 1199/stk også for 99/stk på et av disse helgetilbudene, så der kan det lønne seg å følge med der.

Rett som det er har de også en modell eller to fra Apple på disse tilbudene

Skrevet

Nå kommer det jo nye modeller, så det skal ikke være vanskelig å finne de gamle (ikke så gamle, og fremdeles gode) modellene til en god pris :nigo:

Skrevet

Jeg så det hos Lefdal og Elkjøp i helgen.

Mulig det var et av "weekendtilbudene" de kjører på nettbutikkerne hver helg. Det vet jeg ikke.

Forresten, de weekendtilbudene til Elkjøp kan være riktig gode: Selv kjøpte jeg et Apple tastaur som koster 699 for kr 99 der, og samtidig to stk Logitech diNovo tastatur som koster 1199/stk også for 99/stk på et av disse helgetilbudene, så der kan det lønne seg å følge med der.

Rett som det er har de også en modell eller to fra Apple på disse tilbudene

De weekendtilbudene har jeg aldri hørt om, så jeg må begynne å stikke innom nettbutikken dems hver helg, for å sjekke om det er noe stas der!

Takk takk!

Nå kommer det jo nye modeller, så det skal ikke være vanskelig å finne de gamle (ikke så gamle, og fremdeles gode) modellene til en god pris :nigo:

Når jeg skal ha en maskin til spill, er det viktig å ha nye og gode deler. Folk som bruker Mac gjør nok ikke det pga spill, så da holder jo de litt eldre modellene i massevis.

Skrevet

Hva med denne sammenligningen her da?

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=598975&sku=625514

Denne PCen her er bedre og en god del billigere.

Den har ikke magsafe eller OSX, men jeg kan ikke se at det retferdiggjør prisforskjellen... Selv på weekendtilbud hos lefdal eller elkjøp ;)

Hvem av maskinene som tåler flest smell i bakken aner jeg ikke.

Skrevet

Den der er hvertfall realistisk å bruke som bærbar. Sammenlignet med Apple har den fortsatt mindre batteritid, men de aller fleste opererer med nokså urealistiske batteritall i dag, så om forskjellen reellt er merkbar er usikkert. Jeg ser den får kraftig kritikk for dårlig musflate, flere kritiserer den også for å være lite robust, med mye knirking.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her! Beklager sent svar, har vært bortreist! Tusen, tusen takk til alle som tok seg tid til å svare! Innlegget var høyst seriøst, kun skrevet raskt i frustrasjon. At jeg skrev virus var ikke helt korrekt, malware er ordet. Jeg fikk lastet ned et program som fjernet det så nå er alt i orden! Takk igjen!

AnonymBruker
Skrevet

Altså... Nå må dere lære dere forskjellen på virus og trojanere! Det finnes ingen virus for Mac for øyeblikket. Men det finnes trojanere, malware osv. Det kan godt hende noen finner opp et virus for Mac snart, men det finnes ikke i øyeblikket. Det er nemlig forskjell på virus og trojanere!

Skrevet

Denne PCen her er bedre og en god del billigere.

Den har ikke magsafe eller OSX, men jeg kan ikke se at det retferdiggjør prisforskjellen... Selv på weekendtilbud hos lefdal eller elkjøp ;)

Ja, her har koreanerene gjort det de kan aller best; å kopiere Apple så godt de bare kan.

Uansett: et OS som går mer og mer i sirup for hver time som går, plastikk knirkekvalitet, ingen magsafe (faktisk genialt), fæl styreplate sammenliknet med Apples, gjør denne maskinen uaktuell for min del.

Men: for en som vil ha en pc må jo dette være et fint alternativ

Skrevet (endret)

Ja, her har koreanerene gjort det de kan aller best; å kopiere Apple så godt de bare kan.

Uansett: et OS som går mer og mer i sirup for hver time som går, plastikk knirkekvalitet, ingen magsafe (faktisk genialt), fæl styreplate sammenliknet med Apples, gjør denne maskinen uaktuell for min del.

Hehe, du har all rett til å like være glad i macen din, men dette er en sammenligning i sammenheng med prisforskjell på mac og andre laptopper, i forhold til ytelsen på maskina.

Magsafe virker som en praktisk sak. Det er absolutt en god løsning (et par kamerater av meg har problemer med at magneten har begynt å bli svak, vel å merke**) men ikke en løsning som rettferdiggjør at macen koster en del mer når den har merkbart dårligere hardware.

Jeg valgte den hvite, for å sammenligne mest mulig med Mac. Den kommer i mange andre farger også, så det er ikke noe kopi av apple sine produkter.

Windows 7 blir ikke sirrup av seg selv. Vista var dritt på det, men windows 7 driver ikke sånn, med mindre man selv har klussa den til, å det kan man få til i OSX også.

Uansett hvordan man vrir og venner på det, så er dette en ganske mye kraftigere maskin, til en lavere sum... Man får rett og slett mer kraft for pengene sine.

** Jeg gjorde et googlesøk for å sjekke om jeg kunne finne fler som hadde dette problemet. Fant ikke så mye om akkurat det, men kom over denne isteden, å det er nå litt værre

http://www.appledefects.com/wiki/index.php?title=Magsafe

Men: for en som vil ha en pc må jo dette være et fint alternativ

Joda, for en som vil ha en windowsbasert maskin er dette det beste alternative mellom de to produktene... På samme måte som at Macen er det beste alternativet for en som vil ha Mac :P

Noen liker OSX og noen liker windows... Men uansett hvordan man ser på det, så får man mer hardware for pengene når man kjøper en PC med windows, og en maskin som kan brukes til litt mer.

Edit: Jeg ser at folk klager over knirkingen og mousepadden, men fortsatt. Merkbart mindre penger og merkbart bedre hardware... Macen burde ikke trenge å koste så mye i forhold.

Endret av Yme
Skrevet

å det kan man få til i OSX også.

Å?

Fortell

Skrevet

Å?

Fortell

Jau! Hvis du stapper Macen din full av programmer som kjører i bakgrunden, blir den treig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...