aluminium Skrevet 28. februar 2011 #21 Skrevet 28. februar 2011 Hehe, virus er nok en mulighet. Jeg stemmer imidlertid på en klassisk PEBKAC-feil, spesielt siden det er snakk om en fersk Mac-bruker... 1
Henkie Skrevet 28. februar 2011 #22 Skrevet 28. februar 2011 ...en klassisk PEBKAC-feil... støttes :-)
Gjest BabyBlue Skrevet 1. mars 2011 #23 Skrevet 1. mars 2011 Grunnen til at mange macbrukere ikke tror at mac kan få virus er at de ikke tror på antivirus. Og om man ikke har antivirus... hvordan får man da vite om man har virus eller ei? Jeg har antivirus, men det er fordi jeg switcher mye mellom pc og mac og setter i minnepinner i sus og dus.
Yme Skrevet 1. mars 2011 #24 Skrevet 1. mars 2011 Grunnen til at mange macbrukere ikke tror at mac kan få virus er at de ikke tror på antivirus. Og om man ikke har antivirus... hvordan får man da vite om man har virus eller ei? Jeg har antivirus, men det er fordi jeg switcher mye mellom pc og mac og setter i minnepinner i sus og dus. Ikke tror på antivirus? Tror de at selskaper som gir ut gratis antivirusprogrammer prøver å lure dem da? Jeg har alltid stussa litt over den "jeg har brukt mac i 20 år. Aldri brukt antivirus, for jeg har aldri hatt noe virus", for som du sier, man kan umulig vite om man er infisert med malware, om man ikke har programmer som forteller deg noe om det. De gode virusene (malware generelt) er jo prgrammer som ikke gjøre noe ut av seg, nettop for at man ikke skal merke at de er der, så de feks kan stjele infoen din (feks konto og kortnummer) uten at du merker det. Som Henkie skriver, trenger programmer lov av brukeren for å installeres, noe som gjør det er vanskeligere for en mac å bli infisert, men et virus kan legges inn gjennom et annet, helt ufarlig program, som allerede har fått tilgang. Som nevnt kan dette feks skje gjennom java, quicktime og en god del andre programmer. Applemenneskene må gjerne fortsette å drite i antivirus, men det er utrolig dumt at de heletiden skal gi folk illusjoner om at mac er så utrolig usårbart, for det stemmer ikke, å det villeder nye brukere til å tro at de ikke trenger å passe seg, noe som kan gå galt. For å sette ting litt på spissen (dette min generelle erfaring med macbrukere, å jeg sikter ikke spesifikt til noen jeg har snakka med her inne), kan det nesten virke som at disse brukerne syns det er viktigere å kunne si "Se på meg og den dyre maskina mi. Vi er bedre enn deg!", enn å akseptere at verken de eller maskina dems er udødelige guder. Nå overdrev jeg veldig, men poenget ligger der likevel... 1
aluminium Skrevet 1. mars 2011 #25 Skrevet 1. mars 2011 Grunnen til at mange macbrukere ikke tror at mac kan få virus er at de ikke tror på antivirus. Og om man ikke har antivirus... hvordan får man da vite om man har virus eller ei? Jeg har antivirus, men det er fordi jeg switcher mye mellom pc og mac og setter i minnepinner i sus og dus. Det argumentet er godt, helt til du treffer noen som har prøvd antivirus. Jeg gjorde tidligere i år et forsøk på akkurat dette i en lignende diskusjon. Jeg installerte antivirus på begge Macene mine og scannet dem. Den ene, en MBP, har gått som daglig bruksmaskin siden august 09. Det eneste jeg fikk opp på denne var masse trojanere, malware etc. som lå som vedlegg i søppelpost. Ingen virus som er skadelige for en Mac. Den andre, en Mac Mini, står koblet til nettet med en del torrent-trafikk 24/7. Etter å ha scannet denne fikk jeg ikke noe som helst. Mest sannsynlig fordi jeg ikke har noen mail-innbokser på denne. Denne har ikke vært formatert siden aug 09 heller, mest sannsynlig er det lengre siden. Ja, vi er litt ignorante overfor virus. Hvorfor? Vi vet at sjansen er vanvittig liten, selv om det er teknisk mulig.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #26 Skrevet 1. mars 2011 Eneste Mac jeg stoler på er MacGyver... Men virus på en Mac? Lite sannsynlig.
Henkie Skrevet 1. mars 2011 #27 Skrevet 1. mars 2011 Det argumentet er godt, helt til du treffer noen som har prøvd antivirus. Jeg gjorde tidligere i år et forsøk på akkurat dette i en lignende diskusjon. Jeg installerte antivirus på begge Macene mine og scannet dem. Den ene, en MBP, har gått som daglig bruksmaskin siden august 09. Det eneste jeg fikk opp på denne var masse trojanere, malware etc. som lå som vedlegg i søppelpost. Ingen virus som er skadelige for en Mac. Den andre, en Mac Mini, står koblet til nettet med en del torrent-trafikk 24/7. Etter å ha scannet denne fikk jeg ikke noe som helst. Mest sannsynlig fordi jeg ikke har noen mail-innbokser på denne. Denne har ikke vært formatert siden aug 09 heller, mest sannsynlig er det lengre siden. Ja, vi er litt ignorante overfor virus. Hvorfor? Vi vet at sjansen er vanvittig liten, selv om det er teknisk mulig. Jeg installerte også nå Sophos Antivirus for Mac (for gøy rett og slett. Ikke hatt antivirus siden Norton på 80-tallet). Scanna hele maskinen. Den fant ingenting. Bruker den mye ressurser og bør av-installeres, eller kan den bare kjøre der. Vet du?
aluminium Skrevet 1. mars 2011 #28 Skrevet 1. mars 2011 Jeg fjernet det ganske umiddelbart. Nøyaktig hvor mye ressurser den bruker vet jeg ikke, men den ligger nå der. Fjern alt unødvendig skit og du vil ha en maskin som funker mye bedre...
Henkie Skrevet 1. mars 2011 #29 Skrevet 1. mars 2011 For å sette ting litt på spissen (dette min generelle erfaring med macbrukere, å jeg sikter ikke spesifikt til noen jeg har snakka med her inne), kan det nesten virke som at disse brukerne syns det er viktigere å kunne si "Se på meg og den dyre maskina mi. Vi er bedre enn deg!", enn å akseptere at verken de eller maskina dems er udødelige guder. Her tar du grundig feil. At du (og mange med deg) oppfatter det slik, er nok riktig. Ikke spør meg hvorfor. Vi er bare en gjeng svært fornøyde brukere. Enkelt og greit. Hadde jeg ikke vært fornøyd, hadde jeg selvsagt ikke kjøpt ny Mac om og om igjen - og i tillegg anbefalt det til venner og bekjente. Det sier egentlig seg selv. Dessuten: Mac var dyrt for 10 år siden. Det er ikke dyrt lengre :-)
Gjest Miam Skrevet 1. mars 2011 #30 Skrevet 1. mars 2011 Her tar du grundig feil. At du (og mange med deg) oppfatter det slik, er nok riktig. Ikke spør meg hvorfor. Vi er bare en gjeng svært fornøyde brukere. Enkelt og greit. Hadde jeg ikke vært fornøyd, hadde jeg selvsagt ikke kjøpt ny Mac om og om igjen - og i tillegg anbefalt det til venner og bekjente. Det sier egentlig seg selv. Dessuten: Mac var dyrt for 10 år siden. Det er ikke dyrt lengre :-) Først: Jeg er ikke i mot mac, lurer på å skifte til mac selv. Men det siste utsagnet ditt er jeg ikke helt enig i, mac er fortsatt dyrt hvis du sammenligner med andre merker. 9.-10 tusen må du ut med for å få en helt "vanlig" mac, når man kan få ordentlige pcer for under halve den summen. Det er ikke en uoverkommelig pris, men fortsatt ganske dyrt.
Supraspinatus Skrevet 1. mars 2011 #31 Skrevet 1. mars 2011 Først: Jeg er ikke i mot mac, lurer på å skifte til mac selv. Men det siste utsagnet ditt er jeg ikke helt enig i, mac er fortsatt dyrt hvis du sammenligner med andre merker. 9.-10 tusen må du ut med for å få en helt "vanlig" mac, når man kan få ordentlige pcer for under halve den summen. Det er ikke en uoverkommelig pris, men fortsatt ganske dyrt. Du sammenligner på feil grunnlag. Du sier du får en pc med samme ytelse for halve prisen. Du glemmer at designet og løsningene er en del av pakken du betaler for. Du kjøper vel ikke en bil utelukkende på motorstørrelsen? Du får jo 100hk hyundai til halve prisen av en mercedes. Hvorfor i alle dager kjøper folk mercedes da? Skal du ha en PC med tilsvarende ytelse og lekkert design, så må du ut med noenlunde det samme. Apple lar deg dessverre ikke velge bort programvare. Den er heller ikke gratis. Og ikke er den delfinansiert av bloatware slik som alle de billige pcene er.
feuerstein Skrevet 1. mars 2011 #32 Skrevet 1. mars 2011 9.-10 tusen må du ut med for å få en helt "vanlig" mac, når man kan få ordentlige pcer for under halve den summen. Kan man få ordentlig pc til 5000 kr? Hvor da? Komplett har den utgående T410 til 8995 og Elitebook 8440 til 10295, men billigere ordentlig pc finner jeg rett og slett ikke.
Yme Skrevet 1. mars 2011 #33 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Kan man få ordentlig pc til 5000 kr? Hvor da? Komplett har den utgående T410 til 8995 og Elitebook 8440 til 10295, men billigere ordentlig pc finner jeg rett og slett ikke. Man får gode maskiner til 5000 kr. Den jeg bruker nå kosta 5200 sirka, og den kjører nye spill helt fint. Her har du en Acer Aspier til 8000 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610596#extra Som er bedre på omtrent alt, enn denne macen til 8500 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610596#extra Personlig likte jeg også designet på Acer sin bedre, men det er smak og behag. Her tar du grundig feil. At du (og mange med deg) oppfatter det slik, er nok riktig. Ikke spør meg hvorfor. Vi er bare en gjeng svært fornøyde brukere. Enkelt og greit. Hadde jeg ikke vært fornøyd, hadde jeg selvsagt ikke kjøpt ny Mac om og om igjen - og i tillegg anbefalt det til venner og bekjente. Det sier egentlig seg selv. Dessuten: Mac var dyrt for 10 år siden. Det er ikke dyrt lengre :-) Jeg syns Mac er dyrt i i forhold til hva man får, når man sammenligner med andre maskiner til samme prisen. Endret 1. mars 2011 av Yme 1
Henkie Skrevet 1. mars 2011 #34 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Her har du en Acer Aspier til 8000 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610596#extra Som er bedre på omtrent alt, enn denne macen til 8500 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610596#extra Ok, så når du skal overbevise klarer du å finne en pc som er 500kr billigere, som "er bedre på omtrent alt"...(bortsett fra vekt, magSafe, design, medfølgende programvare, bluetooth mm...og ikke minst mangel av OSX...og i tillegg at den Macen du linker til nå selges til 6990 hos de fleste...så Macen er egentlig 1000 kr billigere enn Aceren) He,he... Nei. Du behøver ikke like hverken Mac, design eller OSX eller noe som har med Apple å gjøre, men at det er dyrt vs andre kvalitetsmaskiner som kjører feks Windows? Niks! Endret 1. mars 2011 av Henkie
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #35 Skrevet 1. mars 2011 Det argumentet er godt, helt til du treffer noen som har prøvd antivirus. Jeg gjorde tidligere i år et forsøk på akkurat dette i en lignende diskusjon. Jeg installerte antivirus på begge Macene mine og scannet dem. Den ene, en MBP, har gått som daglig bruksmaskin siden august 09. Det eneste jeg fikk opp på denne var masse trojanere, malware etc. som lå som vedlegg i søppelpost. Ingen virus som er skadelige for en Mac. Den andre, en Mac Mini, står koblet til nettet med en del torrent-trafikk 24/7. Etter å ha scannet denne fikk jeg ikke noe som helst. Mest sannsynlig fordi jeg ikke har noen mail-innbokser på denne. Denne har ikke vært formatert siden aug 09 heller, mest sannsynlig er det lengre siden. Ja, vi er litt ignorante overfor virus. Hvorfor? Vi vet at sjansen er vanvittig liten, selv om det er teknisk mulig. Vel, nå er det ikke dagligdags å finne masse virus og dritt på PC'er heller. Så lenge man tenker litt når man er på nett trenger man ikke få uhumskheter på datan. I tillegg til at Mac skal være sikrere enn PC'er, har det før ikke vært noen som har giddet å lage virus o.l. til Mac, rett og slett fordi så mange flere har PC og dermed når driten ut til flere hvis den lages til PC'er. Det har ikke vært verdt strevet å lage virus til Mac så lenge bare et fåtall har hatt Mac. Nå får stadig flere seg Mac, og dermed blir Mac-eiere et større og mer lønnsomt bytte for dem som driver med lyssky business. Jo flere som får seg Mac, jo flere gidder å lage virus rettet mot Mac OS. Men for all del, la være å bruke antivirus og stol på sikkerheten og den vanvittig lille sjansen for uønsket programvare. Det finnes folk med PC som lever uten antivirus også, og som synes de er kjempesmarte og flinke som aaaldri får virus. Det man ikke vet har man ikke vondt av, ser mange ut til å tenke uansett om de har Mac eller PC.
Zzyzx Skrevet 1. mars 2011 #36 Skrevet 1. mars 2011 http://www.hardware.no/artikler/trojaner_angriper_mac/90428
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #37 Skrevet 1. mars 2011 Det har ikke vært verdt strevet å lage virus til Mac så lenge bare et fåtall har hatt Mac. Vel...det er vel mildt sagt en sannhet med modifikasjoner. Går vi et stykke tilbake i tid (før salget tok av) ble det solgt 3,3 millioner macer på de tre siste månedene i 2009...så...
Henkie Skrevet 1. mars 2011 #38 Skrevet 1. mars 2011 http://www.hardware.no/artikler/trojaner_angriper_mac/90428 ...uttaler ansatte hos produsent av Antivirus programvare for Mac :-) Behøver jeg nevne bukk og havresekk?
Zzyzx Skrevet 1. mars 2011 #39 Skrevet 1. mars 2011 ...uttaler ansatte hos produsent av Antivirus programvare for Mac :-) Behøver jeg nevne bukk og havresekk? Eh? Hvem andre enn disse skal liksom ha kontroll på hva som beveger seg der ute av virus og trojanere? En helt uavhengig database? Mens det er helt ok å bruke de samme folkas uttalelser om trusler for Windows som argumenter mot nettopp Windows? Nei, dette ble for dumt, Henkie. Dette er rett og slett en saksopplysning, verken mer eller mindre. Den trenger ikke diskrediteres på noen som helst måte, for dette forteller at det finnes trojanere til mac og at man kan bli infisert av dem på mac på samme måte som man kan på windows. Nettopp ved å utnytte det svakeste punktet - brukeren.
Henkie Skrevet 1. mars 2011 #40 Skrevet 1. mars 2011 Eh? Hvem andre enn disse skal liksom ha kontroll på hva som beveger seg der ute av virus og trojanere? En helt uavhengig database? Mens det er helt ok å bruke de samme folkas uttalelser om trusler for Windows som argumenter mot nettopp Windows? Nei, dette ble for dumt, Henkie. Dette er rett og slett en saksopplysning, verken mer eller mindre. Den trenger ikke diskrediteres på noen som helst måte, for dette forteller at det finnes trojanere til mac og at man kan bli infisert av dem på mac på samme måte som man kan på windows. Nettopp ved å utnytte det svakeste punktet - brukeren. Ok, ser poenget ditt. Føler likevel det er produsentene som er mest ivrige med å rope "ulv, ulv" både til brukere av windows og osx. De er jo forsikringsagenter hele gjengen :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå